Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G AT
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G AT
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G AT
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G AT
36 Fotogalerie

TEST Mazda 3 2.0 Skyactiv-G150 AT – Jinou cestou

Mazda ráda dělá věci po svém. A na téhle “trojce” je to hezky vidět.

Design, interiér

Určitě to už znáte, jde o záležitosti, které v souvislosti s touto značkou zmiňujeme pravidelně - zatímco většina automobilek svoje kompakty vybavuje hlavně maloobjemovými přeplňovanými motory, často i tříválci, do Mazdy 3 dostanete atmosféricky plněný dvoulitr. Nebo třeba na módu obřích dotykových displejů zase Japonci odpovídají střízlivým pojetím interiéru s fyzickými ovladači a rozumně tvarovanou obrazovkou.

A pak je tu také design. Trojku si s jiným autem nespletete, je totiž fakt jiná, zvlášť jako hatchback. Zaujme hlavně na kompakt nezvykle dlouhou kapotou a tlustými C-sloupky. Za sebe říkám, že se mi tohle řešení moc nezdá. V mých očích je Mazda 3 hezká po B-sloupky, zbytek mě tolik neoslovuje. Ale je to můj pocit a je klidně možné, že pro vás budu za lopatu bez vkusu.

 

Takhle ano!

Hrozně moc se mi však líbí interiér, dokonce marně přemýšlím, jestli jsem v poslední době seděl v nějaké nižší střední, která by se mi uvnitř líbila víc. Všechny materiály jsou na pohled i dotek kvalitní, perfektní se zdá být také zpracování. Ještě důležitější však je, jak je vnitřek vymyšlený a jak dokonale funguje. Tady všechno důležité dává smysl.

Líbí se mi už tvar palubní desky, minimalistický a čistý. Snad jen displej infotainmentu, který vykukuje z palubní desky, harmonii trochu narušuje. Jenže i v jeho případě je vidět, jak v Mazdě při navrhování interiéru přemýšleli. Multimediální systém s velkou obrazovkou je samozřejmě dnes skoro nutnost, to Japonci moc dobře vědí. A tak onen displej s 8,8palcovou úhlopříčkou alespoň roztáhli spíš do šířky než do výšky, aby nepřekážel výhledu vpřed. Současně je díky umístění na vrchu palubky a natočení řidiči na očích, nemusíte k němu moc odvracet zrak.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G ATMazda 3 2.0 Skyactiv-G AT | Svět motorů/Petr Homolka

Přesto si říkám, o kolik elegantnější by palubka byla bez displeje. Nebo kdyby byl třeba zasouvací... Při jízdě se totiž bez obrazovky snadno obejdete, to je další plus Mazdy 3.

Samotný infotainment je každopádně fajn, svižný a přehledný. K jeho obsluze navíc slouží ovladače na středovém tunelu, tím nejdůležitějším je otočný ovladač. Práce s fyzickými ovladači je rozhodně příjemnější (a bezpečnější) než trefování se během jízdy prstem na kousek obrazovky, to ale v testech opakujeme pravidelně.

Mazda trojce nechala také tlačítka pro ovládání klimatizace, teplotu si navíc nastavíte otočnými ovladači. Takhle by to mělo být v každém autě. V trojce se prostě ke všem důležitým funkcím dostanete rychle a intuitivně. Přesto tu není přetlačítkováno, palubka vypadá přívětivě a uklizeně.

V japonském kompaktu se také příjemně sedí. Tedy za volantem. Sedačku si můžete pustit hezky nízko a interiér vás pak skoro až “objímá”. Pochválit chci ještě normální kulatý volant se spíše subtilním věncem a perfektně vyřešenou “multifunkcí”, úžasně čitelné a přehledné budíky v přístrojovce nebo třeba měkké polstrování loketních opěrek ve dveřích. A líbil se mi také head-up displej.

Tohle už je horší...

Zatímco sezení vpředu ve mně vyvolalo nadšení, vzadu už to taková sláva není. Není tu moc místa nad hlavou ani pro kolena a s výškou 182 centimetrů už jsem se vzadu necítil příliš komfortně. Pocitu stísněnosti navíc přispívá skromné prosklení - kvůli masivním C-sloupkům a stoupající linii bočního prosklení. A přístup na zadní sedadla také není v rámci segmentu z nejpohodlnějších.

Bez výhrad není ani zavazadlový prostor. Ten má objem 330 litrů a po sklopení opěradel pojme až 1019 litrů, ale o to nejde. Spíš mě mrzí, že tu chybí takové ty užitečné “drobnosti“ jako háčky na tašky či kapsy po stranách (je tu jen popruh na pravé straně kufru), nedostalo se ani na průvlak na lyže a také nakládací hrana je vysoko. Potěší naopak dlouhá ložná plocha.

A ještě jedna drobnost - osobně bych se určitě obešel bez lesklého plastu na středovém tunelu. Po pouhých dvou týdnech používání auta se na něm usadilo dost prachu a podobných drobných nečistot, aniž bych se k vozu choval nedůstojně. To se děje v každém autě, tady je to kvůli lesklé ploše jaksi víc vidět.

Motor, jízdní vlastnosti

Jen s dvoulitrem

Zajímavě vypadá sestava dostupných motorizací. Pohled do aktuálního ceníku prozradí, že si můžete vybrat mezi zážehovým atmosféricky plněným dvoulitrem, dále zážehovým atmosféricky plněným dvoulitrem, případně lze sáhnout po zážehovém atmosféricky plněném dvoulitru. Ano, Mazda v současnosti nabízí poměrně skromné možnosti.

Dvoulitry jsou ovšem opravdu tři - je tu unikátní “vznětový benzin” Skyactiv-X186 o výkonu 137 kW a pak dvě provedení jednotky Skyactiv-G. Slabší G122 dává 90 kW, silnější G150 pak 110 kW. My se podíváme na výkonnější géčko.

Motor je vybaven 24V mildhybridním systémem, který pomocí řetězem poháněného startér/generátoru mění energii získanou rekuperací při brzdění na elektrickou energii, kterou uchovává v lithium-iontové baterii pro pozdější využití, zejména jako pomoc spalovacímu motoru i pro potřeby elektrické sítě auta. Systém umí přidat při zrychlení 6 kW a 45 N.m. A umožňuje také hladší fungování funkce stop-start.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G ATMazda 3 2.0 Skyactiv-G AT | Svět motorů/Petr Homolka

Samotný dvoulitr tedy dává maximálních 110 kW, které jsou k dispozici v 6.000 min-1. Nejvyšší točivý moment 213 N.m dostanete v 4.000 min-1. Už z uvedených parametrů vám je jasné, jaký charakter tenhle mazdí dvoulitr nabízí - že nejlépe dupe ve vysokých otáčkách. Praxe není jiná.

Abyste se od motoru dočkali slušnějšího zrychlení, musíte ho dostat nad tři tisíce otáček, možná raději nad čtyři. Ani tak ale nečekejte krční páteř lámající kopanec, dvoulitr táhne především lineárně a hladce. Pokud jste zvyklí na přeplňované motory a jejich sílu v nižších otáčkách, může vám Mazda připadat líná.

Soužití s nefoukaným dvoulitrem dokáže usnadnit automatická převodovka, která za “lenochy”, jimž se z nějakého důvodu nechce při potřebě zrychlit podřazovat o několik stupňů, aby motor poslali do otáček (a pak se divili, že to nejede), problém s horší pružností částečně řeší kickdownem. Jen musíte počítat s tím, že obvykle šestistupňovému měničovému automatu chvilku trvá, než podřadí. Pomůže mu však přepnutí do sportovního režimu. Při plynulé jízdě převodovka funguje pěkně a její činnost většinou ani nezaznamenáte.

Kdybych měl testovanou motorizaci zhodnotit subjektivně, tedy z čistě z mého pohledu, atmosférických 150 koní mě ani trochu neuráželo. Schopnosti motoru mi pro kompaktní hatchback přijdou v pohodě, mně osobně se navíc líbí odezva a taková ta čitelnost nepřeplňovaného dvoulitru, kdy sílu dostáváte postupně. Díky tomu se trojka třeba i hezky řídí plynem.

A spotřeba? Dlouhodobý průměr za dva týdny činil 7,3 l/100 km, z najetých kilometrů měly převahu ty na normálních silnicích a ve městě. Řekl bych, že trojka s tímto motorem a automatickou převodovkou nebude mít problém držet dlouhodobou spotřebu mezi 6 až 8 l/100 km.

Tak vám nevím

Jestli jste četli můj nedávný test Hyundaie i30 kombi 1.5 T-GDI, pak jste si možná všimli rýpnutí do podvozku Mazdy 3. Do i30 jsem totiž přesedal přímo z trojky a onu změnu jsem přirovnal k návratu z čundru, tedy k návratu ze spaní na karimatce do postele. Hyundai je totiž ve srovnání s Mazdou citelně pohodlnější.

Na podvozek trojky jsem přitom všude slyšel jen chválu, mě osobně ale až tak výrazně neoslovil. Mazda se zadní vlečenou nápravou funguje úžasně na hladkých silnicích, o tom žádná. Na slušných cestách si ji díky kombinaci tužšího odpružení, tuhé karoserie, skvělé pozice za volantem a přesného řízení dokonce s nezanedbatelnou zpětnou vazbou zamilujete.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G ATMazda 3 2.0 Skyactiv-G AT | Svět motorů/Petr Homolka

Hatchback nádherně poslouchá, ochotně se vrhá do oblouků, dokáže bleskově měnit směr, odhodlaně drží stopu a dokonce i stabilizace je nastavena poměrně benevolentně. Řízení by sice mohlo být strmější, ale na druhou stranu vám jeho “pomalost” dává možnost jemného korigování. Na hladkých silnicích si trojku fakt užijete.

Jenže na těch nekvalitních už to taková hitparáda nebyla, na mě toho natřásání a drncání na nerovnostech bylo trochu moc moc. Na druhou stranu trojce musím uznat schopnost precizního kopírování povrchu. Kola neodskakují a při jízdě je vždycky cítit, že se podvozek může opřít o tuhou karoserii, takže vyloženě bolestivých rázů nebo vibrací se bát nemusíte. Ani s hlukem to není špatné.

Závěr

Závěr

Abych to nějak shrnul. Mazda 3 se vydala cestou bezprostřednosti se vším, co k tomu patří. Jestli chcete auto, které vás informuje o všem, co se pod koly děje, pak se vám bude líbit. Pokud dáváte přednost spíš konstantnímu pohodlí, byť na úkor jisté “otupělosti”, budou pro vás vhodnější jiná auta.

Jedničku s hvězdičkou si trojka zaslouží za řešení přední části interiéru, palubka je prostě úchvatná, ovládání také. Vzadu je to řekněme průměr. A pak je tu omezená nabídka motorizací, ta také nemusí vyhovovat všem zájemcům.

Trojka je prostě zvláštní auto, které se vydalo na cestu mimo hlavní proud. Nebojí se být jiná, svoje. Už tím je mi sympatická, přiznávám.

Co se týče cen, Mazda tradičně sází na poměrně přehledný ceník s jasně danými specifikacemi. Testované provedení tak dostanete jen v provedení Plus s bohatou standardní výbavou za akční částku 661.900 Kč. A připlatit si můžete jen za dvě kombinace paketů. Plus lak.

Nejlevnější verze modelu535.900 Kč (Mazda 3 Skyactiv-G122)
Základ s testovaným motorem596.900 Kč (Mazda 3 Skyactiv-G150 Plus)
Testovaný vůz bez příplatků661.900 Kč (Mazda 3 Skyactiv-G150 AT Plus)
Testovaný vůz s výbavou724.800 Kč (Mazda 3 Skyactiv-G150 AT Plus)

Plusy

  • Parádní palubní deska
  • Materiály v interiéru, zpracování
  • Logické a přehledné ovládání
  • Agilní jízdní vlastnosti

Minusy

  • V zavazadelníku chybí chytré detaily
  • Pro některé situace až moc tuhý podvozek
  • Méně prostoru na zadních sedadlech

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G150 AT
Cena základní sestavy
661 900 Kč
Výbava základní sestavy
18" hliníková kola, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, odmrazování stěračů, automatická dvouzónová klimatizace, Smart Keyless Entry, přední parkovací senzory, zadní parkovací digitální kamera, LED světlomety včetně ostřikovačů, barevný projekční head-up displej, systém prevence nárazu v městském provozu včetně detekce chodců, systém pro hlídání mrtvých úhlů včetně sledování provozu za vozidlem, systém pro hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat, inteligentní asistent pro hlídání rychlosti, inteligentní brzdový asistent, rozeznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, zadní parkovací senzory, alarm, 8,8" barevný displej, 8 reproduktorů, DAB, Apple CarPlay/Android Auto, navigace, palubní počítač, kožený volant, výškově nastavitalná sedadla řidiče i spolujezdce, zadní opěradlo dělené v poměru 60:40 a další.
Cena testované sestavy
724 800 Kč
Výbava testované sestavy
Prémiový červený lak Soul Red Crystal (20.900 Kč), Paket Sound+Style (42.000 Kč) obsahující například adaptivní LED světlomety, LED diody pro denní svícení, zadní boční zatmavená skla, designové prvky v interiéru, řazení pádly pod volantem (pouze AT), specifický design zadních LED diod, soundsystém Bose s 12 reproduktory.
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
213 / 4000 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
6.6 / 4.7 / 5.4
Emise CO2:
122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
334 / 1019
Objem nádrže (l):
51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1274 / 676
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4460
b) šířka (mm):
1795
c) výška (mm):
1435
d) rozvor (mm):
2725
e) rozchod vpředu (mm):
1570
f) rozchod vzadu (mm):
1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
540 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
910
k) šířka vpředu (mm):
1470
l) šířka vzadu (mm):
0
délka sedáku vpředu (mm):
450
délka sedáku vzadu (mm):
420
výška opěradla vpředu (mm):
680
výška opěradla vzadu (mm):
680
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano