TEST Mazda Premacy 1,8 84 kW
Tento nový trend zachytila i Mazda, která představila zajímavě vypadající model Premacy.
Mazda Premacy se dodává se dvěma výkonovými variantami zážehového čtyřválce 1,8 (74 a 84 kW) a turbodieselem s přímým vstřikováním paliva 2,0 DiDT s výkonem 66 kW.
Pro test jsme si vybrali Premacy s výkonnějším zážehovým šestnácitventilem 1,8/84 kW a maximální výbavou nazvanou Touring.
První pohled na Premacy prozrazuje velký rozvor, což potvrzuje i přesný údaj 2670 mm (pro porovnání Scénic má rozvor 2580 mm). Podvozek totiž Premacy převzala z modelu 626 kombi. Velký rozvor umožňuje konstruktérům lépe využít vnitřní prostor a také jízda vyšší rychlostí by měla být klidnější.
Jízdní vlastnosti Premacy jsou přes výše položené těžiště dobré, v zatáčkách nedochází k většímu naklánění. Také citlivost na boční vítr (vzhledem k větší boční ploše) je dobrá. Účinné brzdy mají ve všech verzích sériově rozdělovač brzdného účinku EBD a ABS.
Výkon motoru je výborný a díky lehčímu zpřevodování je možné s Premacy jet velmi svižně, při rozumné spotřebě. Ta se při testu pohybovala okolo 8,5 l/100 km. Tzv. papírové zrychlení z klidu na 100 km/h by Premacy měla zvládnout za 11,4 s, ale nám se to podařilo i v lepším čase (pod 11 s), což nebývá obvyklé. Hluk pronikající od motoru do interiéru je přiměřený.
Interiér je prakticky uspořádán a obsahuje množství odkládacích ploch. Zadní sedadla jsou, jak bývá u těchto vozů obvyklé, každé zvlášť, aby bylo možné je dle potřeby sklápět, popřípadě zcela vyjmout. Podobně jako u Mazdy 626 je možně sklopit i opěradlo pravého předního sedadla, čímž vznikne dostatečně dlouhý prostor pro přepravu extrémně velkých věcí (např: koberec). Zavazadlový prostor svým objemem 420 litrů odpovídá této kategorii vozů. Pod ním se skrývá plnohodnotná rezerva.
Cena u testované Premacy 1,8 byla 708 320 Kč, což odpovídá maximální výbavě i užitné hodnotě vozu. Cena základního modelu Premacy 1,8/74 kW začíná na 559 900 Kč.