Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-AMG GLA 45 4Matic – Hot crossover namísto hatchbacku? Proč ne!

Stanislav Kolman
Diskuze (30)
V loňském roce si AMG k 50. výročí kromě jiného nadělilo i posílené GLA s nejvýkonnějším sériovým čtyřválcem světa. Jak omlazené balení funguje na českých silnicích?


Design, interiér


Zájemci o sportovní auto stále nejčastěji hledají v oblíbené kategorii hot hatchů. Nikdo ale nepopře, že se ostřejší deriváty pozvolna stávají nedílnou součástí dalších a dalších segmentů, včetně stále oblíbenějších SUV a crossoverů. Jedním takovým je i model GLA, jenž se světu ukázal před čtyřmi lety a vlastně se dá říct, že nemá konkurenci.

Počátkem loňského roku ukázal Mercedes na detroitském autosalonu omlazené provedení, přičemž ani tentokrát v nabídce nechyběla ostrá varianta Mercedes-AMG GLA 45 4Matic. Nešlo jen o balíček kosmetických úprav, stuttgartská automobilka ve spolupráci s dvorním ladičem osadila „hot crossover“ inovovanou sedmistupňovou dvouspojkou a hlavně silnějším motorem, jenž se může pyšnit titulem nevýkonnějšího sériově vyráběného čtyřválce světa.

Kromě klasických otázek, na které během týdenního soužití s vozem hledáme odpovědi, se tentokrát nabízí jedna zásadní. Vyplatí se investovat prostředky do takového vozu, když můžeme mít čistokrevný sportovní hatchback s obdobnou technikou v podobě třídy A? Jaké jsou vlastně největší výhody GLA? A nebudou kupující na našich rozbitých silničkách spíš trpět?

Jeden zásadní přešlap

Už na první pohled budí GLA stvořené ve spolupráci s AMG respekt. Omlazovací procedura, kterou Mercedes označuje jako „fitness program“, přinesla zcela jiný přední nárazník, přepracovanou masku, na níž navazují zamračené světlomety. Na opačné straně automobilu nalezneme zadní spoiler (za příplatek 47.734 Kč), světlomety s tmavší optikou a výrazný difuzor se dvěma dvojitými koncovkami výfuku.

Crossover byste pod vrstvou ostrých linek nehádali, v tmavém provedení totiž vůz daleko více připomíná hot hatch. S naštvaným výrazem a vyváženými proporcemi se zdá, že exteriéru snad není co vytknout. Ale je. Testovaný exemplář totiž disponuje paketem Yellow Night Edition za nemalých 203.667 Kč. Kromě jiného přináší i výrazné žluté detaily napříč celou karoserií. Nemám nic proti odvážným řešením, vždyť při bilancování loňského roku jsem si posteskl, že nejostřejší volkswageny nedávají svůj charakter zas až tak najevo. Tento balíček úprav ale nepovažuji za šťastný. Trochu to vypadá, jako by si někdo s absolutní absencí vkusu koupil vůz za 1,5 milionu a doma si na něj naplácal barevné cetky, aby byl ještě víc vidět.

Součástí balíčku jsou i 20“ kola AMG z lehké slitiny s deseti paprsky. Ty ale náš exemplář nedostal, v době testování byl totiž ještě posazen na zimních osmnáctkách stříbrné barvy, které sice nikterak nenadchnou, ale na druhou stranu ani celkový estetický dojem nikterak nezkazí.

mercedesbenz testy crossover mercedesbenz testy crossover  

Další položky sady Yellow Night Edition se týkají interiéru. Posádka se posadí do sportovních sedaček AMG Performance, přičemž ta řidičova disponuje elektrickým nastavením s pamětí. Nechybí ambientní osvětlení, zmiňovaný zadní spoiler, speciální koberečky, ozdobné výplně v černé barvě a třešničkou je sportovní volant AMG potažený mikrovláknem.

Žluté detaily nenalezneme jen na karoserii, ale i prvcích interiéru. Tady už na mě tak rušivě nepůsobí, naopak jde o příjemné a nenásilné zpestření. Samotná kabina je zvládnuta na jedničku. Za zploštělým volantem se ukrývají klasicky uspořádané budíky, nad trojicí výdechů na středu palubovky zase trůní 8“ obrazovka s navigací, jíž lze ovládat prostřednictvím otočného ovladače na středovém tunelu. Infotainment se samozřejmě umí bezdrátově spojit s chytrým telefonem, navíc je jeho chod svižný a vykreslování map čisté a kvalitní.

I po prvním usednutí si budete připadat jako v menším sourozenci, ve srovnání s hatchbackem se ale do GLA podstatně lépe nastupuje, byť nakonec v autě sedíte poměrně nízko. Sedáky a hlavně opěradla disponují výrazným bočním vedením, které je v autě sportovního střihu povinností. Počítat ale zároveň musíte s tužším sezením, jež by mohlo odradit zájemce o ostré auto pro každý den.

Pochvalu si zaslouží prostornost kabiny. Vpředu mám se 176 centimetry parádní rezervu nad hlavou, díky širokému prostoru pro nohy a úzkému středovému tunelu netrpí ani kolena. S mou výškou nemám problém posadit se sám za sebe, kolega blížící se ke dvěma metrům se za sebe poskládal také s malou rezervou nad hlavou, před nohami mu už ale bylo podstatně těsněji. O to více jej nepotěšil fakt, že přední sedačky jsou vzadu tvořeny z tvrdého materiálu.

Jednou z výhod ve srovnání s hatchbacky by mohla být praktičnost zavazadelníku. Norma VDA deklaruje 421 litrů ve standardu, případně 1235 l při sklopení zadních sedaček. Nákladová hrana je vyšší, kompenzací budiž detaily v podobě věšáků a síťek na drobnosti.

Motor, jízdní vlastnosti


Světový unikát

GLA není spřízněno s třídou A jen vzhledem, ale i technikou. Ještě před modernizací poháněl oba modely v silném provedení AMG totožný motor - přeplňovaný dvoulitr s výkonem 265 kW a 450 N.m točivého momentu. GLA s ním z klidu na stovku zrychlovalo za 4,8 sekundy a pokračovat mohlo na limitovanou maximálku 250 km/h.

Omlazovací procedura crossoveru však přinesla zlepšení parametrů. Nově se vůz chlubí výkonem 280 kW, točivým momentem 475 N.m a o čtyři desetinky svižnějším zrychlením. Ještě jednou připomeňme, že v útrobách tohoto auta trůní nejsilnější sériově produkovaný čtyřválec vůbec. Maximální rychlost zůstala i nadále elektronicky omezena na 250 km/h. Šplhání k ní obstarává sedmistupňová dvouspojka AMG Speedshift, jež dostala kratší zpřevodování od třetího do sedmého kvaltu, aby zajistila lepší akceleraci ve vyšších rychlostech. Zdali stejný pohon dostane i nová generace třídy A, zatím zůstává tajemstvím. Příjezd silného provedení AMG se však považuje za hotovou věc.

mercedesbenz testy crossover mercedesbenz testy crossover  

Samozřejmostí verze AMG je i pohon všech kol, jenž Mercedes marketingově značí 4MATIC. Jde o provedení s elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou spojkou, která hnací sílu rozděluje v reálném čase mezi obě nápravy. Prim sice hraje ta přední, avšak v případě potřeby zvládne variabilní rozdělování točivého momentu připojit zadní kola v poměru 50:50.

Ideální vlastnosti podvozku obstarává náprava McPherson vpředu a vlečná ramena vzadu. Odpružení se skládá z vinutých pružin doprovázenými plynovými tlumiči, vpředu dvouplášťovými, vzadu jednoplášťovými. A silné auto samozřejmě potřebuje umět hbitě zastavit, což v případě silného GLA zajišťují vnitřně chlazené kotoučové brzdy.

AMG GLA? OMG!

Tolik technický základ, ale jak vlastně vůz funguje v praxi? Začít můžeme už samotným nastartováním, které doprovází bouřlivé zaburácení výfuku. Testovaný exemplář totiž dostal sportovní variantu AMG Performance s variabilně nastavitelnou klapkou. Zatímco vy se za volantem ocitnete v rauši při každé akceleraci, sousedi si budou ťukat na čelo. Alespoň pro klidné ranní opuštění domoviny tak můžete využít tlačítka na palubovce, které akustiku výfuků umírní i ve sportovních režimech.

Náš kousek disponoval pěti možnostmi – Comfort, Sport, Sport+, Race a Individual, jenž vás nechá uzpůsobit nejen výfuk, ale i chování pohonné jednotky, odpružení, převodovky a taktéž přizpůsobuje chování ESP. Stabilizaci lze využívat ve třech stupních - první ji nechává plně pracovat, druhý Handling mode je přizpůsoben sportovnějšímu řízení a konečně můžete sáhnout po úplném omezení. Nejde o nikterak rušivý prvek, takže ani při svižnějším tempu vás plně aktivní ESP nebude obtěžovat. Pro sportovní fandy je optimální prostřední volba. Auto je čitelné, takže se ani při rychlé jízdě nemusíte obávat nepředvídatelných manévrů. Pro běžnou jízdu je to plus, skutečně akčním řidičům ale může vůz místy přijít trochu nedotáčivý.

mercedesbenz testy crossover mercedesbenz testy crossover  

Dva sportovní režimy nicméně dokážou poskytnout spoustu radosti. Race, jenž vyžaduje řazení páčkami pod volantem, už je opravdu ostrý a na českých okreskách si jej rozhodně naplno neužijete. Naopak potěší Comfort, který dokáže z burácejícího a svižného auta v mžiku stvořit klidný a v rámci možností komfortní hatchback… Tedy vlastně crossover!

Píši v rámci možností, jelikož i v nejpohodlnějším režimu pořád sedíte ve sportovních sedačkách a na velmi tuhém podvozku. Jsou-li ale rychlé průjezdy zatáčkami vaší oblíbenou činností, nebudete volby GLA namísto běžného „áčka“ litovat. Vyšší stavba se během jízdy vytrácí, auto prosviští náročné pasáže jako leckterý hatchback a když pak na výjezdu z vracečky sešlápnete plynový pedál až k podlaze, vystřelíte jako šíp. AMG vůz naladilo tak, že umí nejen skvělý odpich z místa, ale rezervu má schovanou i pro pružné zrychlení snad z jakékoliv rychlosti. V tomto ohledu je zkrátka „OMG“ zcela na místě, tohle auto umí jet v přímém směru pekelně rychle.

Pochvalu si zaslouží i práce samočinné převodovky, jež řadí rychle a logicky, snad jen občas zapomene podřazovat při prudkém brzdění. Když ale sáhnete po manuálním režimu, můžete si chod ústrojí korigovat sami, navíc taktéž s hbitými reakcemi. Přičtěme k tomu parametrické řízení, které uzpůsobuje tuhost ovládání na základě rychlosti, a dostanete stroj, s nímž se drtivá většina vašich cest stane ohromnou zábavou. Ten zbytek pak tvoří úseky na rozbitých českých silničkách, kde GLA přestává fungovat. Podvozek je pro ně zkrátka příliš tvrdý a jízda nekomfortní i na obouvaných osmnáctipalcových kolech, natožpak na původně určených dvacítkách… Jenže stačí vyjet na čerstvě položený asfalt a na předchozí kodrcání zapomenete.

A jak je to se spotřebou paliva? Opět se dostáváme zcela mimo tabulkové předpoklady, ale troufám si říct, že na výkonnou čtyřkolku s automatem to nejsou zas až tak špatná čísla. Když se budete snažit, můžete v ostrém GLA atakovat hranici deseti litrů na každých sto kilometrů. Brzy však zjistíte, že pro tento styl jízdy auto určeno není. Párkrát si užijete parádní zrychlení a několik úseků stylem brzda-plyn a rázem se počítadlo šplhá daleko přes patnáct litrů. Dlouhodobý průměr se nakonec ustálil na hodnotě 12,1 litru. Je mi ale jasné, že výdaje za palivo novopečeného majitele trápit nebudou. To spíše časté tankování, jelikož nádrž naplníte až po okraj „jen“ 56 litry paliva. A pak můžete, stejně jako já, tankovat i dvakrát denně.

Závěr


Závěr

Proč volit ostrý crossover namísto hot hatche, ptal jsem se v úvodu. Teď už odpověď znám. Výhody většího auta jsou zřejmé - vyšší posez, snazší nastupování, větší praktičnost. Mnohdy to však bývá na úkor horších jízdních vlastností. Ale ne v případě GLA. Už po prvním rozjetí zapomenete na to, že sedíte ve zvýšeném voze. Čtyřválec pod kapotou dokáže rozproudit krev v žilách nejen při přímém zrychlení, ale auto se s ním oddaně vrhá do nástrah nejrůznějších zatáček a nechybí mu žádná vlastnost, kterou byste od sportovně střiženého auta čekali.

Přičtěme k tomu bohatou, ale poměrně drahou výbavu, odečtěme pro mě osobně nevzhledný paket se žlutými detaily a dostáváme do rukou vůz, který si pozornost určitě zaslouží. Nejen u zájemců o populární crossovery, ale i zákazníků, kteří se poohlíží po nějakém tom ostrém hatchbacku. A až dostane variantu AMG i nová generace třídy A, jistě půjde o hodně zajímavé srovnání.

Samotný ceník automobilu není zrovna lidový, ale to bychom ostatně u stříbrných šípů ani nečekali. Model startuje v provedení GLA 180 na cenovce 794.970 českých korun. To se však bavíme o šestnáctistovce s výkonem 90 kW v kombinaci s manuálním šestikvaltem. Poohlížíte-li se po výkonném AMG, nebude vám stačit ani 1,5 milionu korun. Vůz startuje na částce 1.500.400 Kč, pokud k tomu připočteme zmiňovaný „žlutý balíček“, sportovní výfuky a necháme se rozmazlit ještě několika prvky z bohatého příplatkového seznamu, mrknutím oka se dostáváme k hranici dvou milionů. To ale nic nemění na tom, že si GLA za své schopnosti zaslouží velký palec nahoru.

mercedesbenz testy crossover mercedesbenz testy crossover  

Nejlevnější verze modelu794.970 Kč (GLA 180/90 kW)
Základ s testovaným motorem1.500.400 Kč (AMG GLA 45 4MATIC/280 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.500.400 Kč (AMG GLA 45 4MATIC/280 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.905.800 Kč (AMG GLA 45 4MATIC/280 kW)

Plusy

  • Agresivní vzhled
  • Pružný a hravý motor
  • Spolupráce agregátu s převodovkou
  • Působivé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Nevzhledné detaily paketu Yellow Night Edition
  • Rozbité silnice podvozek ani na menších kolech nestíhá
  • Drahé příplatky

Foto: Zdeněk Sluka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (30)
Mercedes-AMG GLA 45 4Matic
Cena základní sestavy 1 500 400 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola z lehké slitiny, Bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu a ostřikovači, multifunkční sportovní volant čalouněný kůží, čalounění syntetickou kůží a mikrovláknem, sportovní pedály a nožní opěrka z kartáčované ušlechtilé oceli, ozdobné prvky z podélně leštěného světlého hliníku, třístupňový stabilizační systém ESP, chladící systém s chladičem v podběhu kola, parametrické řízení s posilovačem závislým na rychlosti, sportovní výfukový systém atd. Kč
Cena testované sestavy 1 905 800 Kč
Výbava testované sestavy Yellow Night Edition (žluté doplňky, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, sportovní sedadla, ambientní osvětlení interiéru, zadní spoiler, sportovní volant potažený mikrovláknem, 20“ kola z lehkých slitin atd.) +203.667 Kč, sada asistentů jízdy v pruzích (+24.822 Kč), sada jízdních asistentů (+61.737 Kč), bezklíčkové ovládání a elektrické ovládání víka zavazadelníku (+27.277 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 280 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 475 / 2250 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 6.1 / 7.4
Emise CO2: 172
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 421 / 1235
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1585 / 520
Rozměr pneu: 215/55 R18
Mercedes-AMG GLA 45 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4240
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1320
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - praděda7
16. 4. 2018 17:09
Podvozek
Co se týče podvozku, tak AMG GLA 45 matic má v nabídce i adaptivní tlumiče, které by měly řešit situaci s tvrdým sportovním AMG podvozkem dodávaným v základní ceně....... :-! Jo, někde se píše, že MB uvažuje i o kupé verzi coby konkurenci X2....a samozřejmě pokud BMW nebude mít v X2 pořádný motor, tak ji MB lehce převálcuje....
Avatar - fOE
12. 4. 2018 16:06
Re: Každému co jeho jest
Dle spritmonitoru je GLA AMG o cca 1L min ziznive nez GLC 43 AMG (11 vs. 12 v prumeru). Ze spotreby co dosahne novinar v tetu se vychazet neda. Na druhou stranu i s tim 1L rozdilem to beru jako dukaz toho ze downsizing, minimalne v teto forme, nefunguje.
Avatar - Uživatel_5340709
12. 4. 2018 15:58
Re: A co je na tom crossoverovaného?
Asy ojaziku šeskim.
Avatar - Uživatel_5340709
12. 4. 2018 15:57
Re: A co je na tom crossoverovaného?
Náš ústav se vám mými ústy omlouvá, tato chyba se vyskytne jedou za 20 let. ;-)
Avatar - Machýrek
12. 4. 2018 15:50
Re: Každému co jeho jest
Taky jedno mam ve firme a s jednim chvili jezdil, abych si udelal nazor. A dosel jsem k temuz, nejvetsi slabinou GLA je interier a ano, ten levnejsi infotainment s navigaci na fashce je priserny (mel jsem ho tam).
Jinak se mi GLA ze vsech tech crossoveru libi nejvic, asi proto, ze vypada spis jako normalni hb.
Trochu me v testu zarazila spoteba 12,1. S GLC 43 (tezsi, vetsi, V6) mam prumerku 11,7. Beru to jako dalsi ukazku, ze downsizing nefunguje.