Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C320 4Matic – "Nadupaná" čtyřkolka (04/2003)

Tomáš Zajíček
Diskuze (43)

Na podzim loňského roku rozšířila rodinu vozů Mercedes-Benz řady C verze s pohonem všech kol. Ta se na první pohled neliší od běžného "céčka", pouze označení "4Matic" na víku zavazadlového prostoru upozorňuje, že se jedná o "čtyřkolku".

Verze 4Matic je zatím nabízena pouze s benzínovými motory o zdvihových objemech 2,6 (C240) a 3,2 litru (C320). Mezinápravový diferenciál dělí výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60, což vozu zaručuje "klasické" jízdní vlastnosti, jako u ostatních mercedesů s pohonem zadní nápravy. Pohon 4Matic se dodává za příplatek 75 tisíc korun.

Již pouhé zamyšlení nad tím, co přináší spojení image značky, dynamického designu karosérie s výraznou klínovitou linií, širokého uplatnění elektronických systémů, rozmanitých výbav, výkonného motoru a pohonu všech kol, dává jistou představu o vlastnostech a schopnostech tohoto vozu. Ty jsme měli možnost ověřit během pětidenního testu, kdy jsme s C320 4Matic najezdili více než 1600 kilometrů v různých provozních podmínkách od městského provozu, přes jízdu mimo obec a po dálnicích, až po jízdu v horských oblastech s dlouhým stoupáním a klesáním a častými rozmary počasí.

Podíváme-li na testovaný vůz, jistě nás vedle ladných designérských křivek zaujme kombinace modrofialové metalické barvy a šedého provedení interiéru. Tato kombinace se nemusí každému líbit, přesto působí na okolí jako magnet. Což lze ovšem říci i o znaku na kapotě, který si bohužel dokážeme představit jako trofej některého "sběratele".

Po nastoupení nás přivítá v šedé kůži, látkách a plastu provedený interiér, což je sice velmi elegantní, ale současně nepraktické. Kvalitní sedadla jsou svým tvarem výborně přizpůsobena lidskému tělu, jsou potažena na dotek příjemnou kůží a přední jsou navíc elektricky vyhřívaná, což v zimě potěší. Prostor vepředu nabízí dostatek místa pro pohodlné cestování a v kombinaci s mohutnou přístrojovou deskou přináší pocit jízdy ve větším voze. Polohu předních sedadel lze nastavovat kombinovaným způsobem, kdy pohyb vpřed-vzad je nutné vykonat mechanicky, výškově a sklon opěradla sedadla lze nastavit elektricky. Místo pro kolena na zadních sedadlech je omezeno především nastavením sedadel vpředu, místo pro hlavy cestujících je dostačující.

Všechny důležité ovladače jsou přehledně umístěny a z místa řidiče jsou dobře dostupné. Klasické madlo parkovací brzdy je nahrazeno, jak je již tradicí u vozů Mercedes, malým pedálem v levé části pedálové oblasti a táhlem pro odjištění parkovací brzdy vlevo pod volantem. Po zasunutí plastového klíčku do zapalování a otočení do předstartovní polohy se rozsvítí informační displej uprostřed přístrojového panelu, který pomocí tlačítek na multifunkčním volantu informuje o řadě parametrů vozidla (informace z palubního počítače - dojezd, průměrná rychlost a spotřeba, venkovní teplota, teplota chladicí kapaliny, servisní intervaly, ujeté kilometry, atd.). Displej obklopuje rozměrný rychloměr, který po stranách doplňuje poměrně malý otáčkoměr a palivoměr. Autorádio, ovládání ventilace a klimatizace a některé další potřebné ovladače jsou soustředěny na středové konzoli.

Ještě než vyjedeme, věnujme několik slov k zavazadlovému prostoru a variabilitě interiéru. Zavazadlový prostor nabízí solidní objem 455 litrů, což je hodnota srovnatelná s konkurenčními vozy. Zvětšení zavazadlového prostoru je možné díky sklopení zadních opěradel. Nezanedbatelnou výhodou "céčka" je možnost otevření víka zavazadlového prostoru pomocí dálkového ovládání nebo tlačítka u řidiče. Nejde jen o obvyklé odjištění zámku, ale o skutečné vyklopení víka, takže se jej při otevření není nutné vůbec dotknout.

Po nastartování mnohé překvapí kultivovaný chod motoru, z jehož zvuku pozná pozorný pozorovatel vně vozu, že se jedná o šestiválec. Z objemu 3,2 litru tento šestiválec s tříventilovou technikou dává výkon 160 kW a točivý moment 310 Nm v rozmezí 3000-4600 otáček. Pro tento motor je typický široký rozsah otáček, který umožňuje jízdu již při 1200 otáčkách a lze jít až těsně pod 6000 ot/min. Řízení vozu je za všech jízdních režimů příjemné a to zejména díky silnému věnci volantu a optimálně tuhému posilovači. Při manévrování a parkování je výhled z vozu vpřed mírně omezen z důvodu široké kapoty, výhled vzad je díky vyšší zadní části omezen více. Zde proto vynikne funkce parkovacího systému, který upozorňuje na překážky před a za vozem nejen akusticky, ale také graficky. Bohužel jsme se nemohli zbavit dojmu, že zejména výškový úhel čidel je nedostačující a že nedokáží zachytit výše položenou překážku.

Na volných silnicích, kdy je možné plně využít výkonový potenciál motoru, si "céčko" počíná sebejistě, což je dáno velmi dobrými dynamickými a jízdními vlastnostmi. Jak již bylo uvedeno, motor se chová kultivovaně a ochotně reaguje na sešlápnutí plynového pedálu. Akcelerační schopnosti vozu se nejvíce projeví v okamžiku, kdy otáčky motoru překročí 3000 ot/min. Své kvality motor prokázal i při "výstupu" do nadmořské výšky téměř 2000 metrů, který zvládl bez problémů. V některých situacích se ovšem projevil nevhodný okamžik řazení automatické převodovky, která tak nedokázala vždy přesně reagovat na konkrétní jízdní režim. Mercedes C320 4Matic má tendenci zrychlovat i při rychlostech nad 150 km/h a hravě překročí rychlost 220 km/h, což je hodnota, kterou na našich silnicích využijí stěží i ti nejotrlejší řidiči. Maximální rychlost tohoto "céčka" je pak 241 km/h.

Ostatně za velmi dobré až výborné lze hodnotit jízdní vlastnosti v celém rozsahu provozních rychlostí, což je dáno kvalitním podvozkem, který dobře pohlcuje nerovnosti, vynikajícím odpružením a samozřejmě pohonem všech kol. "Čtyřkolka" s trojcípou hvězdou tak bez problému zvládá i jízdu na horších površích, rychlé průjezdy zatáčkami, prudké změny směru jízdy a dokázala si poradit i s rozmary počasí, kdy se suchá vozovka proměnila nejdříve mokrou, poté sněhem pokrytou a ve finále i na částečně zledovatělou. Za této situace ovšem bylo nutné ubrat také z osobního temperamentu a nespoléhat na to, jak se elektronika podvozku a pohon 4x4 se vzniklou situací vypořádá. Při všech jízdních režimech a situacích neutrpěl ani jízdní komfort, který občas narušuje pouze hlučnější chod motoru při vyšších otáčkách. Během testu se potvrdila také dobrá účinnost brzd, které bez viditelných změn zvládaly i intenzivní brzdění při dlouhém klesání.

U motoru o zdvihovém objemu 3,2 litru, ve spojení s automatikou a pohonem 4x4 lze očekávat dvoucifernou hodnotu kombinované spotřeby, což se také potvrdilo. V městském provozu není spotřeba okolo 16-17 litrů na 100 km neobvyklá. O něco nižší spotřeby, okolo 13-14 litrů si C320 4Matic vezme při rychlejší jízdě mimo obec. Naopak při jízdě na delší vzdálenost rychlostí 130 km/h nastavenou na tempomatu dokáže "tato čtyřkolka" jet těsně pod hranicí 9 litrů benzinu na 100 km. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 11,3 l/100 km, realita je tedy v průměru zhruba o 2-3 litry výše.

Mercedes-Benz C320 4Matic je automobilem vhodným pro ty, kteří nechtějí nebo nepotřebují větší automobil, přestože by za cenu tohoto vozu nebylo problém pořídit "éčko" s bohatou výbavou. Je pro ty, kteří dávají přednost větší dynamičnosti menšího a lehčího vozu v kombinaci s výbornými jízdními vlastnostmi podepřené pohonem všech kol. Kvalita zpracování a bezpečnostní výbavy je na nejvyšší úrovni. Všechny tyto výhody si však výrobce nechá dobře zaplatit.

 

Tomáš Zajíček
Diskuze (43)
Cena základní sestavy 1 395 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, brzdový asistent, ESP, posilovač řízení, automatická pětistupňová převodovka, airbag řidiče a spolujezdce dvoustupňový vč. čidla zatížení sedadla spolujezdce, boční airbagy v předních dveřích, okenní/hlavové airbagy vpředu i vzadu, bezpečnostní pásy vpředu i vzadu s omezovači upínací síly (mimo zadní střední pás), automatická klimatizace, automatické zapínání světlometů, dálkové centrální zamykání a otevírání víka zavazadlového prostoru, elektricky nastavitelná výška a opěradlo předních sedadel, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, imobilizér s plovoucím kódem, kontrolka stavu opotřebení brzdového obložení, kontrolka stavu provozních kapalin, otáčkoměr, ukazatel servisních intervalů (ASSYST), ukazatel venkovní teploty, multifunkční volant obšitý kůží výškově a podélně nastavitelný, ocelové prahové vnitřní lišty, pneumaticky sklápěné opěrky hlavy vzadu, rádio MB Audio 10, odkládací kapsy na zadní straně předních opěradel, střední loketní opěrka vpředu s odvětráním a vzadu s poličkou a držákem kelímků, výplně interiéru ze dřeva, bezpečnostní pásy v barvě interiéru, osvětlení make-up zrcátek na sluneční cloně, tónovaná skla, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívané zadní sklo, kola z lehkých slitin 16", chromové boční lišty, černé vnější rámy bočních oken, světla v předních dveřích, mlhová světla vpředu a vzadu, 3. brzdové světlo, vnější kliky dveří v barvě vozu Kč
Cena testované sestavy 1 711 813 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+27.534,-), sedadla a výplně dveří potažené šedou kůží (+65.534,-), parkovací systém (+26.703,-), vak na lyže (+9.243.-), dělená zadní sedadla 1:3/2:3 vč. sklopné loketní opěrky (+10.270,-), CD-přihrádka na středovém panelu (+1.858,-), stěrače s dešťovým senzorem (+3.913,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+8.608,-), alarm (+10.662,-), Bi-Xenonové reflektory vč. ostřikovačů (+33.892,-), CD-přehrávač (+16.041.-), příprava pro telefon vč. handsfree sady (+20.392,-), vyhřívání předních sedadel (+12.129,-), vyhřívaná nádobka ostřikovače (+6.358,-), provedení Avantgarde (+63.676,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 3
Zdvihový objem (ccm): 3199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 3000 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.1 / 8.3 / 11.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / 0
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 480
Rozměr pneu: 205/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4526
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1432
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1493
f) rozchod vzadu (mm): 1464
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
12. 2. 2024 16:13
Re: Srovnávat
Ja bych si celkem jistej byl. Fyzika plati furt stejne a tu dlouhou deformacni zonu nicim nenahradis. A moje auto ma 9 pytlu, takze kde vidis nejaky problem v bezpecnosti?
12. 2. 2024 16:10
Re: Zlate casy
Odkaz o ridicich jednotkach si zjevne necetl. Fakta bohuzel mluvi proti tobe. Nova auta konci na odtahovkach daleko casteji nez ta 15 let stara.
Avatar - Barrichello
12. 2. 2024 12:27
Re: Zlate casy
tak canbus maj i ty 20 letý káry jako 2004 300C, i tam už je canbus. :-)
To není žádná novinka.

Horší sou ty těžce okradený materiály v autech 2015+, čest pár vyjimkám...
Avatar - Barrichello
12. 2. 2024 12:25
Re: Zlate casy
V rosiji dál produkují všechna auta jako předtím vyjma modelu Lada Xray.

Jinak pokračuje produkce všeho od Granty, modernizované Vesty po FL, Largusu, obou Niv, Uazů Hunter, Patriot, pickup i buchanka, Aurusy Senat, Komendant i Arsenal, Moskviče jako přebrandované číny a všechny dodávky a nákladáky, ještě neopak přibyly dodávky Sollers.
A Nivy letos dostanou nové motory 1,8 a Komendant menší V6 od čínanů

Takže máš špatný informace, jako vždy

Abych tě potěšil ještě infem z další oblasti, v Kazani staví nové haly a nakoupili nové zařízení aby mohli rozšířit výrobu civilních Tupolevů 214. A bylo nařízeno zgenerálkovat všechna odstavená a uložená letadla, která stála v hangárech nepoužitá, Red Wings už nasadili první takto repasovanou uloženku a už lítá na běžných linkách někdy od 5.2. První let Moskva-Soči.
U Airbusu , Boeingu a Embreru budou brečet krokodýly, jak přišli o důležitý trh :-)
Avatar - Barrichello
12. 2. 2024 12:23
Re: Zlate casy
hlavně se začlo šetřit, okrádat materiály, podívej se u nového motoru na tlouštku stěn mezi válci a podívej se na starší poctivý motor a další miliony případů :-)