TEST Mercedes-Benz CLA 180 – Styl až na prvním místě
Mercedes-Benz chce svou řadou kompaktních automobilů nalákat nové zákazníky, a to především z řad mladších generací. Mladí se dokážou snadno zamilovat, a proto kompaktní Mercedes-Benzy sázejí hlavně na styl. Zřejmě nejvíce to sedí pro model CLA.
Toto kompaktní čtyřdveřové kupé nebo stylově střižený sedan, chcete-li, jsme na stránkách Auto.cz již jednou vyzkoušeli. Zatímco před rokem jsme otestovali verzi CLA 220 CDI se vznětovým 2,1litrovým čtyřválcem, tedy jeden z nejdražších nabízených motorů, tentokrát jsme sáhli po agregátu z opačného spektra nabídky. CLA 180 s benzinovou šestnáctistovkou je vůbec nejlevnější nabízenou variantou tohoto modelu.
Nic pro čahouny
Kupé bývají stylovými vozy a platí to i pro čtyřdveřové kupé CLA. Jeden dokáže snadno podlehnout stylu CLA a bezhlavě se zamilovat do jeho nízké siluety nebo bezrámových dveří. Kritik si ale všimne, že karoserie je poněkud neproporční – příď je mohutná jako u třídy A, záď je ale spíše jemně oblá ve stylu větší CLS. Na bocích se pak nemusí líbit masa plechu způsobená úzkým bočním prosklením.
Daní za stylovou nízkou karoserii je bohužel stísněný interiér. Pocit stísněnosti zdůrazňuje vysoká palubní deska a zkosené sloupky karoserie, které výrazně omezují výhled ven. Jestli by si nějaký vůz zasloužil standardně dodávanou zadní parkovací kameru nebo hlídání mrtvých úhlů, je to právě CLA. Za oba prvky se nicméně připlácí – kamera přijde na 9.834 Kč, systém kontroly mrtvého úhlu stojí 14.048 korun.
mercedesbenz testy nizsistredni
Jízdní pozice je výtečná, řidič se cítí skoro jako v pravověrném sportovním autě. Sedačka s výrazným tvarováním perfektně obejme tělo, věnec volantu je příjemně tlustý, volant by ale mohl mít o něco menší průměr. Řadicí páka je pěkně po ruce a její hlavice perfektně padne do dlaně. Jednotlivé dráhy jsou pak příjemně krátké.
Výhrady máme k obrazovce multimediálního systému. Díky umístění na vrchu středového panelu je sice perfektně na očích, do celku interiéru ale nějak nezapadá, z palubní desky tak nějak divně trčí. Navíc je nenechavcům až moc na očích, což na nehlídaném parkovišti během noci znamená poněkud neklidné spaní.
Nastupování dozadu je kvůli menším dveřím poněkud krkolomnější. Po usazení CLA dokazuje, že označení čtyřdveřové kupé není jenom marketingová vábnička, ale prostý fakt. Svažující střecha znamená, že se pasažéři vzadu skutečně cítí jako v pravověrném kupé, už postavy s průměrnou výškou se hlavou takřka dotýkají stropu. V podélném směru je tu ale místa dostatek. Zadní lavice je třímístná, převoz tří osob vzadu ale doporučujeme jenom v případě nouze, moc pohodlí si tu neužijí.
CLA není automobil, který bude oslovovat gigantickým zavazadlovým prostorem, a tak jej zmíníme jenom ve stručnosti. Zavazadelník nabízí velice slušný objem 470 litrů, silueta karoserie a tvar koncových svítilen ale zmenšují vstupní otvor. Víko se otevírá velice prudce, a tak je nutné být při manipulaci s ním opatrný. Využitelnost kufru vylepšuje síťka na drobnosti u podběhu nebo sklopné zadní sedačky, po jejichž sklopení vznikne jen nízký pěticentimetrový schod.
Nízké otáčky mu nesedí
Testované CLA 180 představuje benzinový základ. Jak je dnes u luxusních značek zvykem, nelze z číselného označení vypozorovat nic o objemu motoru nebo o jiném jeho parametru. Číslovka by mohla evokovat objem 1,8 litru, pod kapotou CLA 180 nicméně pracuje přeplňovaný čtyřválec o objemu pouhých 1595 cm3, který je naladěn na 90 kW a 200 N.m.
mercedesbenz testy nizsistredni
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s by naznačovalo, že CLA 180 bude pěkně svižné, rozjezdy ale ukázaly, že opak je pravdou. Vrchol točivého momentu je sice dostupný již od 1250 otáček, dlouhý první stupeň ale znamená, že se automobil moc svižně nerozjede. Nepomůže ani vypnutí módu Eco, CLA v takovém případě sice rychleji reaguje na sešlápnutí pedálu plynu, výrazné svižnosti se ale řidič při rozjezdu nedočká.
Mercedes-Benz CLA – srovnání s dalšími modely značky | |||||
Model | CLA | A | B | GLA | C |
Motor | 180 | 180 | 180 | 200 | 180 |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1595 | 1595 | 1595 | 1595 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 90/5000 | 90/5000 | 90/5000 | 115/5300 | 115/5300 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/1250-4000 | 200/1250-4000 | 200/1250-4000 | 250/1200-4000 | 250/1200-4000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 202 | 200 | 215 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,3 | 9,2 | 9,2 | 8,9 | 8,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,5 | 5,6 | 5,9 | 5,0 |
Základní cena [Kč] | 724.790 | 536.030 | 592.900 | 748.990 | 837.320 |
Ve vyšších otáčkách je už motor dostatečně pružný a má dostatek síly i při plném obsazení kabiny. Na okresní silnici ani na dálnici CLA 180 ostudu neudělá a rychlý levý pruh nebude muset vyklízet. Zatímco udávaná hodnota akcelerace z 0 na 100 km/h působí při rozjezdu jako velice optimistická, maximální rychlosti 210 km/h se na dálnici věřit dá.
Účet za palivo ukázal, že zážehová šestnáctistovka je vcelku úsporná. Ve městě si nevzala ani devět litrů na 100 kilometrů, přesun po dálnici znamenal hodnotu 6,8 litru. Kombinovaná spotřeba se nakonec zastavila na 7,6 l na 100 km. Snaze o snížení spotřeby pomáhá ukazatel hospodárnosti jízdy, který je pro Mercedes-Benzy již typický. Systém hodnotící intenzitu brzdění, akceleraci a plynulost jízdy nám přišel přísnější než třeba v GLK. Zatímco v tomto SUV jsme vcelku snadno dosáhli stoprocentní hospodárnosti, u CLA taková hodnota zůstala nepokořena.
mercedesbenz testy nizsistredni
Tiché, ale nekomfortní
Prototypy vozů stuttgartské značky jsou dobře známé i z českých silnic, kde je automobilka pečlivě testuje. Z tohoto důvodu by se dalo očekávat, že Mercedes-Benz CLA bude s přehledem filtrovat rozbité tuzemské okresky. Realita je ale poněkud jiná, posádka totiž při jízdě mnohdy objeví nerovnosti, které v jiných autech vůbec neregistruje. Samozřejmě, tvrdší nastavení ke sportovně laděnému autu patří, očekávali bychom ale lepší tlumení nerovností. Zvlášť s ohledem na to, že testované CLA disponovalo takzvaným komfortním podvozkem. Jeho alternativou je pouze tvrdší sportovní podvozek, který je v rámci paketu AMG Sport dodáván za 79.606 korun. Jeho objednání v českém prostředí rozhodně nedoporučujeme.
Na hladkém asfaltu ale CLA rádo zrychlí a ukáže, co v něm vězí. Automobil je ve vysoké rychlosti perfektně stabilní, rozhodit se nenechá ani v zatáčkách. V těch však poněkud vadí odtažité řízení a posilovač řízení s proměnlivým účinkem. S úhlem natočení kol se zrychluje převod řízení, a tak řidič mnohdy neví, nakolik má v oblouku zatočit volantem. Byť je předokolkou, CLA se snaží o charakter zadokolky – v zatáčce se automobil spíše stočí do oblouku, než že by chtěl vyjet po točně ven.
Mercedes-Benz CLA – srovnání s konkurencí | ||
Model | Mercedes-Benz CLA | Audi A3 limuzína |
Motor | 180 | 1.4 TFSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1395 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 90/5000 | 92/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/1250-4000 | 200/1400-4000 |
Převodovka | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,3 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,3 |
Základní cena [Kč] | 724.790 | 629.900 |
Největší smysl CLA dává jako dálniční expres. Posádku díky nízké karoserii netrápí aerodynamický hluk, ostatně perfektní aerodynamiku CLA výrobce vyzdvihuje od zahájení prodeje. V případě verze CLA 180 se součinitel aerodynamického odporu zastavuje na perfektní hodnotě 0,23. Konstruktérům se rovněž podařilo potlačit hluk od bezrámových dveří. Motor je pak dobře odhlučněn – řidič o něm ví, lehce burácivý zvuk ale posádku zbytečně neruší.
Závěr
Mercedes-Benz CLA 180 je jedním z těch automobilů, které se kupují srdcem a ne hlavou. Proč ne, taková auta si zákazníky najdou, CLA ale ukazuje, že láska dokáže být krutá. Na náš vkus je totiž styl v případě tohoto modelu vykoupen až příliš mnoha negativními vlastnostmi. Mezi ty nejvýraznější řadíme stísněný interiér, špatný výhled z kabiny a příliš tvrdý podvozek. První dvě vlastnosti jsou zkrátka daní za styl, pro naladění podvozku ale moc omluv nenacházíme.
mercedesbenz testy nizsistredni
Cena CLA je i na poměry luxusních automobilů vyšší. Třeba konkurenční Audi A3 Sedan se dá pořídit o bezmála 100.000 korun levněji. S malým příplatek je možné si pořídit o segment větší, ale neluxusní Volkswagen Passat CC, který s turbomotorem 1.4 TSI (118 kW) začíná na 754.900 korun.
Nejlevnější verze modelu | 724.790 Kč (CLA 180/90 kW) |
Základ s testovaným motorem | 724.790 Kč (CLA 180/90 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 763.188 Kč (CLA 180/90 kW) |
Plusy
- Zajímavý design karoserie
- Odhlučnění ve vysokých rychlostech
- Stabilita ve vyšších tempu
- Rozsáhlá bezpečnostní výbava
- Široké možnosti individualizace výbavy a vzhledu
Minusy
- Stísněný interiér
- Nepříliš pružný motor
- Omezený výhled z kabiny
- Nedostatek prostoru na zadních sedadlech
Foto: Petr Homolka