Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake – Kobra 11

Michal Fokt
Diskuze (63)
Ostré stuttgartské kombi lze používat vždy a všude, ze všeho nejlépe se však cítí při rychlé jízdě na dálnici.

Současnou generací kompaktních Mercedesů dává stuttgartská automobilka jasně najevo, že nižší střední třídu už nadále nevnímá jako segment pro (ty šťastnější) hospodyně a (neposlušné) manželky, ale za plnohodnotný trh, nabízející vše od nízkých provozních nákladů po nefalšované emotivní zážitky z jízdy. A CLA 45 AMG Shooting Brake patří bezpochyby do té druhé skupiny.

Německý fastback svým vzhledem rozhodně vyvolává kontroverzi. Znám spoustu jeho zapřisáhlých odmítačů, ale i řadu těch, kteří jeho nekonvenční vizáž ocení. Patřím do té druhé skupiny - rovná příď, dlouhá kapota, postupně se svažující boční linie a oblá záď ve mě evokují (nejen) britskou a německou klasiku druhé čtvrtiny minulého století. A do toho AMG bodykit, velká kola a brzdy. U mě prostě dobrý...

Otevřu frajerské bezrámové dveře, usednu do interiéru a po jejich uzavření nejprve krátce pátrám po okolí, jestli si někdo nevšiml toho dost neprémiového křápnutí. Interiér pak vyvolává smíšené pocity i u mě. Působí dojmem "mladistvosti" a sportovností za každou cenu, což trošku kontrastuje s barokním zevnějškem i tím, jak CLA 45 jezdí.

Bezvadný je však posaz za volantem s malým průměrem a tlustým věncem. Sice si budete muset koupit rukavice, aby vám pot nerozleptal alcantaru, ale jinak mu nelze nic vytknout. Mám sice raději, když se mi spodní část zad, lopatky a ramena opírají o větší plochu sedadla, avšak i úzká bočnice opěradel CLA 45 AMG odvede svou práci poměrně slušně. Zejména ve městě je třeba mít se na pozoru, výhled je nízkými okny a čelním sklem horší, než bývá v této kategorii obvyklé.

mercedesbenz testy nizsistredni sportovni mercedesbenz testy nizsistredni sportovni  

Hliníkový volič převodovky je luxusní, stejně jako pádla pod volantem, i když je asi moc nevyužijete. Kde mi paradoxně chybělo více té sportovnosti, bylo při přepínání mezi sportovním, manuálním a komfortním režimem, což se děje nenápadným tlačítkem vedle voliče. Mimochodem - automobilům značek méně zvučných jmen se nezřídka vytýká „přetlačítkovanost" interiéru. Možná vás bude zajímat, že na palubní desce, volantu a středovém tunelu jich u CLA v dnešní infotainmentové éře najdete 67!

Ne, že by na tom příliš záleželo, ale na zadních sedadlech je to pro dva pasažéry běžného vzrůstu naprosto bezproblémové. Nad hlavou je místa dost, před koleny jsem to "za sebou" měl se 183 cm s rezervou dvou-tří centimetrů. Sedím za volantem ale spíše vzpřímeně a tvrdý plast na zadním čele opěradla není něco, o co bych chtěl mít opřené čéšky. Nakouknul jsem i do kufru – se 495 litry (popravdě - na pohled vypadá menší…) se s ním myslím ve dvou, ale i ve čtyřech dá docela dobře žít. Servootvírání pátých dveří při práci nepochopitelně naříká, potěší však, že svou práci zvládá hodně rychle.

Jste už celí nervózní z popisu něčeho, co byste si u hot-čehokoli rádi odpustili a raději byste přešli k jízdě? Nebojte se, nepřijdete o ni, ten prolog má svůj význam. Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake totiž nechce být úzce specializovaný vůz, určený pro pár víkendových okruhových jízd ročně, ale daily-car, bez kompromisů použitelný celý rok, kdekoli a kdykoli. Je ovšem pochopitelné, že vůz s písmeny AMG se kupuje z jiných důvodů, než je velikost kufru.

Po nastartování se dvoulitrový turbomotor probudí se sebevědomým zahučením a bubláním do výfuku. Aby ne, má 360 koní a 450 N.m, a to jsou hodnoty, které se sluší dát patřičně najevo. Jenže si to takhle šinu lehkou nohou po městě, motor se relaxovaně převaluje kolem 2000 otáček, ale od hlubokého dunění výfuku mi třeští hlava. Takhle nepříjemně se mi jelo naposledy s Focusem RS, i když je fakt, že každý vnímáme určité zvukové frekvence různě…

mercedesbenz testy nizsistredni sportovni mercedesbenz testy nizsistredni sportovni  

Ve městě CLA 45 AMG potvrzuje své ambice být univerzálním autem. Podvozek je sice logicky tuhý a kopíruje povrch vozovky, i na velkých kolech ale znamenitě tlumí menší rázy a celý vůz působí dojmem extrémní tuhosti a robustnosti. V komfortním módu dvouspojková převodovka řadí sice ne moc rychle, ale hladce a jemně. Při slalomu mezi propadlými kanály si však nelze nevšimnout, že má řízení kolem přímého směru hodně pomalý převod a na lehké pohyby reaguje jen neochotně. Také posilovač řízení působí poněkud uměle, což je zvláštní, protože v něm lze najít náznaky zpětné vazby.

Opouštím Prahu po dálnici a moje spokojenost s charakterem auta pokračuje. Na „autobahnu“ působí velmi sebejistě, vlastně musím říci, že to je to místo, pro které bylo CLA 45 AMG stvořeno – vůz je mimořádně stabilní i na našem všelijakém povrchu, pokud je úsek rovný, není problém pustit volant a auto ze směru neuhne ani o píď. Ve vyšších rychlostech se pak projeví výhody pomalejšího řízení, které umožňuje drobnými korekcemi bez náznaku nervozity auta (či řidiče) udržovat požadovaný směr.

Sjíždím na dálnice, přepínám mód převodovky do S a vyrážím na okresky, revíru ostrých kompaktů. Jenže A 45 AMG se nechová jako typický hot-hatch. Jeho geometrie je nastavena na jízdu rovně a do zatáček se mu vůbec nechce. Ne, že by nezatáčel, ale ve volantu je cítit, že to dělá jen neochotně a že už se těší na rovný úsek. Při ostré jízdně navíc úplně nepotěší, že toto naladění v obloucích způsobuje tendenci k nedotáčivosti. Ovšem jako u většiny současných aut ji lze do značné vyřešit přitažením volantu do směru jízdy.

mercedesbenz testy nizsistredni sportovni mercedesbenz testy nizsistredni sportovni  

Kompaktní mercedes prostě působí spíše jako rychlé gétéčko, než jako ostrý kompakt. A ty, kteří hledají za volantem nějaké emoce, moc nenadchne. Věci se ale zlepší, když se k němu začnete chovat „jako prase“. Dobře, pokud je CLA 45 AMG nedotáčivý, vletím s ním do zatáčky jako s nedotáčivým autem, s volantem natočeným trochu více tak, aby šel přes přední kola – a ono to funguje! Agilita při průjezdu oblouku se zlepší, motor naštvaně syčí, nejraději by mě kousnul. A když se nedotáčivost zhorší, prudčeji škubnout volantem.

V tu chvíli se objeví spojenec, o kterém jste doteď neměli ani tušení – zadní náprava. Místo toho, aby AMG využilo zbytky gripu širokých předních pneumatik, „přiklekne“ si zadek a je cítit, jak se karoserie opře do vnějšího zadního kola. V případě zájmu si tedy jinak poměrně sterilní jízdu lze trochu okořenit, Mercedes ale dělá vše proto, abyste se cítili provinile. Pochvalu ale zaslouží brzdy, mají rychlý nástup, perfektní, dobře dávkovatelný účinek a vůz je při brzdění extrémně stabilní.

Pokud hledáte emoce, musíte se upnout k motoru a jeho dynamických schopnostem. Ty jsou vynikající, v automatickém režimu dvouspojkové převodovky je k dispozici prakticky nepřetržitý příval síly a to od nějakých 2500 otáček až k omezovači. Řidič vůbec nezná prodlevu turba, protože „hluché“ místo tak akorát vykryje doba přeřazení. Při svižné, ale ne extrémní jízdě elektronika drží otáčky ve středním pásmu, kde má motor spoustu síly, po kickdownu motor přeskočí za hranici 4500/min a nechá se vytočit až k šesti tisícům. V tomto spektru otáček poskytuje motor konstantní zátah.

mercedesbenz testy nizsistredni sportovni mercedesbenz testy nizsistredni sportovni  

Pro nejlepší možný pocit z motoru je vhodné nechat řazení na elektronice, která vždy ví, co je za dané situace pro auto a řidiče nejlepší. A pokud to neví, rychlou reakcí stav napraví. Pokud máte pocit, že chcete mít kontrolu nad autem ve vlastních rukách, můžete si přepnout dvouspojku do manuálního módu, jenže už to svezení nebude. Najednou zjistíte, že dvoulitrový turbomotor vůbec není bez lagu (prodlevy turba) a že je někdy problém „najít“ mezi sedmi rychlostními stupni ten, jenž vám umožní co nejefektivněji vyjet ze zatáčky.

A pohonná jednotka má ještě jeden způsob, jak na sebe strhnout pozornost – zvukové efekty. Za ty by se nemusely stydět ani hollywoodské kasovní trháky. Při přeřazení pod plynem čtyřválec efektně střílí do výfuku a při polevení tlaku na plynový pedál je mi odměnou efektní bublání. Možná je té hry na efekt trochu moc, ale takový už CLA 45 AMG je… S čím se ovšem musíte smířit, je jeho apetit. Při klidné a vcelku plynulé jízdě po městě a blízkém okolí jsem měl velké problémy se dostat pod 12 litrů, svižnější svezení pak znamená zhruba 16-18 litrů. Při předpisové jízdě po dálnici ale počítejte se snesitelnými 8,3 litry minimálně omadevadesátioktanového benzinu na 100 km.

Není vlastně důvod, proč si Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake nekoupit. Je přiměřeně prostorný v kabině i zavazadlovém prostoru, dobře tlumí rázy, má díky pohonu všech kol znamenitou trakci, výkonný motor a převodovku, která umí být hladká a komfortní i rychlá a ostrá. Ale není to hot-hatch v pravém smyslu slova, nejraději má jízdy po dálnici, z okresek není příliš nadšený, i když je s trochou přemáhání zvládá. Stejně jako město, kde provoz trošku znepříjemňuje horší výhled z auta. Tak nějak samozřejmě se počítá s tím, že když už máte na takové auto peníze, nebudete řešit spotřebu, která je… nemalá.

mercedesbenz testy nizsistredni sportovni mercedesbenz testy nizsistredni sportovni  

Nejlevnější verze modelu 679.000 Kč (CLA 180 Entry/90 kW)
Základ s testovaným motorem 1.452.000 Kč (CLA 45 AMG 4Matic/265 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.792.741 Kč (CLA 45 AMG 4Matic/265 kW)

Plusy

  • Výkonný motor
  • Trakce pohonu všech kol
  • Tlumení rázů od nerovností
  • Účinné brzdy s přesným dávkováním, stabilita při brzdění
  • Pocit robustnosti

Minusy

  • Uměle působící posilovač řízení
  • Nedotáčivý charakter podvozku
  • Výhled z vozu
  • Hluk výfuku v nízkých otáčkách

Foto: Josef Dvořák

Michal Fokt
Diskuze (63)
Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake
Cena základní sestavy 1 452 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, ESP, rádio Audio 5 CD, Funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdová světla, bederní opěrky řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, sada komfortního nastavení sedadel, parametrické řízení, okenní airbagy, kolenní airbag, indikace úniku tlaku v pneu, asistent rychlostního omezení, asistent pozornosti řidiče, bi-xenonové světlomety, litá kola 18‘‘, sportovní sedadla, černé čalounění stropu, tempomat, multifunkční kožený volant AMG, elektrické stahování bočních oken, manuální klimatizace, elektronická parkovací brzda, třístupňové ESP, XTC (eXtended Traction Control) nahrazující funkčnost předního diferenciálu se zvýšenou svorností a další. Kč
Cena testované sestavy 1 792 741 Kč
Výbava testované sestavy Sada AMG Exclusive (41.680,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (7815,-), sada AMG Night (17.454), sportovní výfuk AMG Performance (11.723,-), sada osvětlení (9899,-), couvací kamera (8206,-), Mercedes connect me (3908,-) parkovací asistent (17.584,-), sportovní volant AMG Performance (14.328,-), Comand Online (70.335,-), automatická klimatizace Thermotronic (13.826,-), asistent dálkových světel (2605,-), bi-xenonové světlomety (14.458,-), audiosystém Harman Kardon (17.844,-), elektrické otevírání pátých dveří (10.160,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 265 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2250 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.9 / 7.1
Emise CO2: 165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 0
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 505
Rozměr pneu: 235/35 R 19
Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4630
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 9. 2015 18:30
Re: Dôvody prečo nakúpiť CLA 45AMG sú dva...

Anebo 8x Dacia Logan MCV!

Boze muj, to je uvazovani nekde z materske skolky...
20. 9. 2015 18:24
Re: Spotřeba
Tady nejde o BMW dieselovou slechtu, ale o to, ze proste neumis lhat dostatecne dlouho tak dobre, aby se na tebe neprislo, ty indiane s hvezdou na cele >:D
Avatar - Atlis
20. 9. 2015 17:43
Dôvody prečo nakúpiť CLA 45AMG sú dva...
...dva Focusy RS za cenu jedného CLA. >:D
Avatar - Atlis
20. 9. 2015 17:40
Re: Design
Na živo vyzerá ako banán...
Avatar - CHerokee
20. 9. 2015 16:30
Re: Design
Pohřebák, zvláště v černé.