Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 270 CDI

Tomáš Zajíček
Diskuze (7)

Na nový Mercedes-Benz E čekali netrpěliví majitelé předchozí řady dlouhých sedm let, ale jak se zdá čekání se vyplatilo. Nové éčko zažilo svou premiéru na ženevském autosalónu počátkem tohoto roku. Nyní je tedy pravý čas seznámit vás s výsledky testu, v budoucnu pravděpodobně velmi žádané verze s pětiválcovým turbodieselem 2,7 l, označovaném jako 270 CDI.

Nová třída E je z hlediska designu evolucí minulé generace, která při představení v roce 1995 provedla u mercedesu malou revoluci v designu předních světel. Nové éčko je samozřejmě zaoblenější a v duchu posledních modelů mercedesu má sportovní švih, který však nepostrádá velkou dávku elegance. Dynamičtější design by měl zaujmout i mladší klientelu. Také interiér je velmi povedený a jen těžko by v něm někdo hledal chybičky.

Celý interiér poskytuje posádce maximální pohodlí a kromě prostoru vzadu pro kolena se dá plně srovnávat s třídou S. Přístrojová deska má moderní tvar a nejeden konkurent by se dnes mohl v designu od této dříve hodně konzervativní značky učit. Multifunkční vyhřívaný volant padne výborně do rukou, posilovač řízení je dimenzován spíše méně, což usnadňuje řízení. Samotný přístrojový panel pod volantem zaujme modrým displejem uprostřed tachometru, který zobrazuje vše potřebné. Zajímavým a efektním řešením jsou sloupcové LCD ukazatele stavu paliva a teploty chladící kapaliny motoru. Středová konzole je zcela nahoře osazena ovladači klimatizace a uprostřed rozměrným autorádiem, kombinovaným s ovládáním telefonu Nokia 6210, který se umísťuje do opěrky mezi sedadly. Nevýhodou lesklých a hladkých displejů klimatizace i autorádia je jejich velmi snadné poškrábání i při běžném užívání, takže u vozu který měl najeto cca 8 tisíc kilometrů již byly znatelné stopy škrábanců.

Téměř k dokonalosti jsou dovedena přední sedadla, které jsou již v základu velmi dobře tvarována, ale u testovaného vozu byla za příplatek vybavena funkcí odsávání, vyhřívání a ortopedickou funkcí masáže pomocí pravidelného nafukování několika integrovaných vaků v sedadle (tato funkce je jen u řidiče). Musím říci, že funkce odsávání by měla být součástí příplatkové nabídky každého lepšího výrobce automobilů, protože se jedná o výbornou věc. Představte si, že nasedáte do rozpáleného vozu, který pár hodin rozehřívalo slunce. Pustíte na sebe klimatizaci, ale záda i zadnice se poctivě smaží ve vlastním potu na sedačce. Ne však v sedadle s funkcí odsávání. Díky zabudovaným ventilátorkům v sedadle dochází k odsávání tepla a po nějakých 5-10 minutách se už cítíte podstatně lépe.

Zavazadlový prostor pojme nadstandardních 540 litrů zavazadel. Je široký a poměrně hluboký, nevýhodou jsou nesklopná opěradla zadních sedadel (možno přiobjednat za příplatek). Naopak výhodou je automatické otevření víka zavazadlového prostoru, ať už z místa řidiče nebo pomocí dálkového ovladače.

Příplatkový systém Key Less Go zajišťuje kompletní provoz vozu bez nutnosti mít u sebe klíček. Kartu o velikosti větší kreditky si dáte do peněženky a je vystaráno. Pokud přijdete k vozu a zatáhnete za kliku je již odemčeno a samotné nastartování je realizováno pomocí tlačítka "start/stop" na voliči automatické převodovky. Ještě jednou zdůrazňuji - bez jakéhokoliv kontaktu karty s vozem. Při odchodu zamknete vůz tlačítkem na klice dveří a jakmile se s kartou vzdálíte na cca 3 metry, již je definitivně zamčeno.

V testovaném voze byl za příplatek namontován poplašný systém, který však často spustil sirénu pokud kolem zaparkovaného éčka projel například autobus a způsobil větší tlakovou vlnu.

Několik stran textu by se dalo popsat vysvětlením funkce systému Distronic, který za pomoci radaru integrovaného do přídě vozu dokáže automaticky udržovat vzdálenost za vozem, který jede před vámi. Zní to jednoduše, ale pokud se nad tím trochu zamyslíte, jde pravděpodobně o jeden z nejvyspělejších systémů, které si dnes můžete do automobilu pořídit. Pokusím se stručně výhody sytému Distronic popsat. Tak například pokud jedete mimo město po silnici, kde se dá jen stěží předjíždět a tudíž se smíříte s klidnou jízdou za jiným vozem, zapnete si tempomat u kterého si velmi snadno nastavíte maximální rychlost například na 90 km/h. Kolona vozů před vámi se však plazí rychlostí 60 km/h. Distronic pomocí radaru zachytí vůz před vámi (což můžete pozorovat i na displeji) a zcela automaticky udržuje konstantní odstup. Pozor - nejde však jen o automatickou akceleraci, ale i o brzdění (!). V praxi tedy pouze "točíte" volantem. Pokud vůz před vámi začne prudce brzdit, tak Distronic začne částečně také snižovat rychlost, ale v určitém okamžiku "pípne", že zbytek si již musíte dobrzdit sám. Běžné přibrzďovaní a akceleraci však Distronic zvládá kompletně sám. V praxi se tedy nezřídka stávalo, že jsem jel bez dotyku plynu nebo brzdy několik kilometrů. Bezproblémové je i využití ve městě. Na konci testu jsem již Distronic používal okamžitě vždy, když k tomu byla možnost. K další výborné funkci tohoto systému patří upozornění na cyklisty (pípnutím nebo varovným znakem na př. panelu), což se může osvědčit hlavně v noci. Jedinou nevýhodou tohoto hi-tech systému je tedy nakonec cena, která je 96 tisíc korun.

Pětiválcový turbodieselse vstřikováním common-rail druhé generace s objemem 2,7 litru poskytuje výkon 130 kW, což není málo, ale hodnota točivého momentu 425 Nm/2000 ot je fantastická. Ve spojení s inteligentní pětistupňovou automatickou převodovkou je dosaženo ideálního kompletu. Proč inteligentní? No ono stále není běžné, aby vám automat například při jízdě z kopce brzdil motorem a naopak do kopce držel nižší rychlost bez zbrklého přeřazování "nahoru a dolů". Hodnota točivého momentu 425 Nm není jen něčím teoretickým v papírech tohoto vozu. Automat má samozřejmě tendenci držet otáčky motoru při klidné jízdě okolo 1100-1400 otáček. V těchto otáčkách jsou mnohé neřkuli většina turbodieselů prakticky bez tahu. Pětiválec se však dokáže z těchto otáček překvapivě snadno dostat a okolo 1800 otáček je možné již začínat předjíždění pomalejších vozidel. Zátah je fantastický a hnát motor do vyšších otáček (nad 2500) bývá nutné jen málokdy. Nízko položené otáčky motoru jsou zřejmě také důvodem, proč byla na delších tratích mimo město spotřeba tak nízká. Při poklidné, ale ne pomalé jízdě jsme totiž běžně zaznamenávali průměrnou spotřebu pod 7 l/100 km, což u takto výkonných turbodieselů navíc s automatem rozhodně nebývá běžné. Při jízdě městem pak spotřeba nikdy nepřesáhla hranici 9,5 l na 100 km. Nakonec tedy jediným důvodem ke kritice je trochu vyšší pronikání hluku tohoto motoru k posádce. Absolutně ovšem chybí dunění, které známe například z Passatu. Nejde o nic co by překonávalo konkurenci, ale přeci jen jsem u nového mercedesu čekal hlučnost srovnatelnou se zážehovým motorem. Ano z hlediska absolutního akustického komfortu v interiéru je stále lepší zážehový motor.

Jízdní vlastnosti a odpružení, to bývala vždy kombinace, kterou dokázali konstruktéři mercedesu velmi dobře odladit. Tento pocit jsem měl i nyní, protože podvozek dokázal velmi příjemně pohlcovat různé "vlny" na českých silnicích, trochu problém nastával při překonávání mnohých děr, kdy se ráz přenesl do interiéru. Jízdní vlastnosti byly překvapivě neutrální i při prudkých průjezdech zatáček. Mohutně dimenzované brzdy s revolučním systémem SBC (Sensotronic Brake Control) plnily svou funkci bezchybně. Jde o systém, který pro svou funkci nevyužívá tlaku, který vytváří řidič na brzdový pedál, ale vysokotlakého zásobníku. Řidič tak vlastně dává jen "elektronický" pokyn k aktivaci brzd. Výhodou tohoto systému je lepší (rychlejší) reakce brzd na povely řidiče, variabilní distribuce síly na jednotlivá kola v zatáčce a také možnost úzké spolupráce elektroniky řízených brzd a ostatními systémy, jako například ABS či popisovaný Distronic.

Vzhledem k mimořádné kvalitě tohoto vozu jsem byl nucen podstatně více chválit než kritizovat, takže alespoň připomenu fakt, že nadstandardní výbava testovaného vozu překonala částku 800 tisíc korun, což již samo o sobě naznačuje, že příplatková výbava není nejlevnější. V seznamu najdete částky, za které se dnes prodávají ojeté automobily...

Závěrem vás již nebudu unavovat rekapitulací kladů a záporů nového éčka, ale raději vám sdělím, co čeká tuto řadu mercedesu v nejbližším období. Na podzim se zřejmě u příležitosti pařížského autosalonu, představí nové motorové varianty, doplňující stávající motory. Půjde o čtyřválec 200 CDI s výkonem 110 kW a šestiválec 320 CDI (145 kW), vrcholem pak bude verze E 55 AMG. V létě příštího roku pak přijde do prodeje i praktická verze kombi a nejsilnější turbodiesel - osmiválec 400 CDI (184 kW).

Tomáš Zajíček
Diskuze (7)
Cena základní sestavy 1 400 000 Kč
Výbava základní sestavy airbagy s vícestupňovým nafukováním, boční a okenní airbagy pro řidiče a spolujezdce, antiblokovací systém (ABS), automatická identifikace obsazení sedadla spolujezdce s váhovým senzorem, centrální zamykání s vypínačem interiéru a nárazovým čidlem, elektrické komfortní ovládání oken (4x) s ochranou proti přivření, elektronický alarm včetně zamykání ELCODE s infračerveným dálkovým ovládáním a optickou indikací zamčení, elektronický stabilizační program ESP, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, integrované zadní sklo, kola z lehkého kovu, komfortní bezpečnostní pásy s napínači a dvoustupňovými omezovači síly pro jezdce a spolujezdce, jednostupňovými u vnějších sedadel vzadu, loketní opěrky vzadu s držáky nápojů v barvě vybavení, mlhovky a mlhové koncové světlo, opěrky hlavy (5x), vzadu sklopné pneumaticky, otáčkoměr s integrovaným hodinovým displejem, předmontáž pro střešní nosičové systémy, rádio MB Audio CC s telefonickou klávesnicí, 8 reproduktory a anténou integrovanou v zádi vozu, sensotronic Brake Control SBCTM, servořízení s bezpečnostním sloupkem, sloupek řízení mechanicky seřiditelný podélně i výškově, stěrače v provedení Aerowischer se senzorem deště, termická skla po celém obvodu, čelní sklo se slunečním filtrem a jednovrstvým bezpečnostním zadním sklem, tříbodové bezpečnostní pásy (5x); vpředu výškově seřiditelné, vzadu s automatickou úpravou výšky (kromě středního sedadla), ukazatel intervalů údržby ASSYST s počítačem údržby, ukazatel opotřebení brzdového obložení, ukazatel vnější teploty, upevnění nákladu v zavazadlovém prostoru, vnější zpětná zrcátka vlevo i vpravo vyhřívaná, zevnitř elektricky seřiditelná, lakovaná v barvě vozu, asférická s integrovanými směrovkami, vnitřní osvětlení s automatickým zapínáním při odemčení vozu a možností regulace jasu, vyhřívané ostřikovače skel, zvětšená palivová nádrž, zásuvka (12 V) vzadu Kč
Cena testované sestavy 2 206 995 Kč
Výbava testované sestavy základní + aragonit modrá metalíza (+36.108 Kč), kůže černá anthrazit (+56.822 Kč), parametrické řízení (+8.546 Kč), tempomat s regulací odstupu (+96.043 Kč), parkovací systém (+30.901 Kč), paměťový blok - sed. řidiče, volant a vnější zpětná zrcátka (+37.579 Kč), příprava pro telefon Nokia 6210 vč. handsfree sady (+27.109 Kč), komfortní sedadla vpředu včetně vytápění a větrání (+47.314 Kč), panoramatické střešní okno el ovládané (+76.064 Kč), solární modul pro panoramatické střešní okno (+23.770 Kč), automatická 5-stupňová převodovka s tempomatem (+82.233 Kč), aktivní ortopedické sedadlo řidiče (+26.147 Kč), vyhřívaný multifunkční volant (+11.885 Kč), spodní kryt motoru (+4.528 Kč), elektricky sklopná venkovní zrcátka (+9.961 Kč), alarm (+12.338 Kč), automatická klimatizace - 4 zónová Thermotronic (+32.825 Kč), ochrana vnitřního prostoru proti odtažení (+7.584 Kč), Key Less Go (+48.502 Kč), provedení Avantgarde (+130.736 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 425 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 535
Rozměr pneu: 225/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4818
b) šířka (mm): 1822
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2854
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
9. 1. 2023 08:07
Re: Tyhle retrotesty mám rád.
můžeme si nechat zdát o zdechlém pětiválci, autě, co vypadalo jako taxík v jakékoliv barvě, líném automatu a bůhví o čem ještě:)
teď jsem viděl na světlech vedle mě nové E400 coupé s AMG paketem a to se jim musí nechat, že ty kupé mají pořád nedostižně krásné... sedan už tak kulervoucí není, ale pořád je to posun dopředu, celkově mám pocit, že to éčko vždycky odskákalo tím nejnudnějším designem za třídu C i S....
9. 1. 2023 08:04
Re: Tyhle retrotesty mám rád.
Hele to sis pro tohle "lépe už bylo" nevybral nejlepší auto. Zrovna W211 byl ze začátku nespolehlivý křáp, museli to vychytat, před faceliftem past vedle pasti, rezlo to jak...všechny Mercedesy té doby. 270cdi taky o ničem proti 320cdi. První pětiletka milénia fakt nebylo období Mercedesů...
8. 1. 2023 22:42
Re: Tyhle retrotesty mám rád.
Ja jsem byl naopak prekvapen, jakou vybavu to uz tehdy melo. To same vzhled, ergonomie a kvalita interieru a hlavne petivalcovy motor, o kterem si dnes muzeme nechat zdat. Doba, kdy meli technici a vizionari volnou ruku, aby nabidli to nejlepsi, je pryc. Platy sice vzrostly, ale nejak neni za co utracet. Misto plnohodnotneho produktu prevazuji vykalkulovane kyce. Soucasne ecko oproti tomuto nic revolucniho neprinasi a nova generace jeho kvality dale oreze vymenou za elektrifikaci a konektivitu, stejne jako v pripade modelu C.
Avatar - Hammunasakra
8. 1. 2023 21:53
Re: Tyhle retrotesty mám rád.
TEBE nějak VZALO = že s tebou výjimečně jednou souhlasím :-O :D :-!
Avatar - Mokrous
8. 1. 2023 21:30
Re: Tyhle retrotesty mám rád.
Nesnaž se, mě nesbalíš.