TEST Mercedes-Benz E 450 d All-Terrain – Kde na to vzít a nekrást?
Jedno z nejlepších aut na každý den má podobu zvýšeného kombi s úžasným vznětovým šestiválcem. Chyby sice má, většinou za ně ale úplně nemůže
Design, interiér
Zatímco aktuální BMW 5 jsme na Auto.cz testovali snad ve všech dostupných variantách (M5 nás čeká v červnu), podobně mladý Mercedes-Benz E jsme zatím vyzkoušeli pouze jako sedan E 400 e s pohonem všech kol 4Matic. Přitom současné „éčko“ je vynikající vůz, který ve správné konfiguraci může klidně aspirovat na titul nejlepšího auta na světě.
Ačkoliv ve většině světa by dali přednost klasickému tříprostorovému sedanu, Evropa je kombíková. A Česko obzvlášť. I já bych této verzi dal přednost. Na chalupu na Vysočině často vozíme spoustu věcí, navíc když máte malé dítě (a další třeba v plánu), velký přepravní prostor vždycky využijete. Sice přijdete o špetku reprezentativnosti a komfortu (pevně oddělený zavazadelník je z pohledu hlučnosti v kabině a tuhosti zkrátka lepší), zároveň ale můžete v konfigurátoru zaškrtnout „terénní“ verzi All-Terrain s vyšší světlostí a decentními ochrannými plasty karoserie. Tu u sedanu nenajdete.
A jak již víme z minulosti, právě tahle varianta má naprosto špičkové kvality, které vysoce převyšují to, co dokáže nabídnout SUV GLE.
Hurá mimo asfalt
Mercedes-Benz E All-Terrain se od běžného provedení liší v mnoha směrech. Například jednokomorové vzduchové odpružení Airmatic máte u všech motorizací ve standardu, díky čemuž se světlost liší až o 46 milimetrů. V rychlostech nad 120 km/h a při aktivovaném jízdním režimu Comfort pak elektronika vůz o 15 milimetrů přiblíží k zemi a zlepší tím aerodynamiku. Ta je mimochodem u třídy E generace W214 špičková. Verze All-Terrain má koeficient odporu vzduchu cx pouze 0,28.
Samozřejmostí jsou také pohon všech kol 4Matic a off-roadový režim pro jízdu v terénu. V tomhle módu máte k dispozici také režim tzv. transparentní kapoty, který pomocí 360stupňového záběru z kamer dává skvělý obraz o dění okolo auta, v tomto případě tedy primárně před vozem.
Nejde si nevšimnout ani zmíněných plastů ve spodní části karoserie. Až na lemy blatníků jde v podstatě o estetické prvky, které možná lak částečně chrání, zázraky ale nesvedou.
Osobně se mi design aktuální generace líbí více než v případě předchůdce s těžko uchopitelným tvarem předních světlometů. Nástupce se částečně přibližuje svým předchůdcům s dvojitými předními reflektory, na které odkazuje mírným vykrojením ve spodní části. Třída E se naštěstí vyhnula trochu „nebinárnímu“ designu svých elektrických sourozenců EQ, které aerodynamice podřídili i vzhled exteriéru.
V kabině vládne typická mercedesovká atmosféra. Na rozdíl od větší a luxusnější třídy S je interiér i něco střídmější. Chybí tu obří displej před spolujezdcem Hyperscreen, který si můžete objednat do elektrických alternativ EQE a EQS. „Éčko“ místo toho nabízí menší a levnější obrazovku, za kterou nezaplatíte statisíce, nýbrž „pouze“ 45.072 Kč. S tím už se dá žít, přesto bych si tenhle příplatek rozmyslel nejen v tomhle případě, ale třeba i u některých nových audi. Je to zbytečnost, kterou stokrát přebije každý chytrý telefon.

Ačkoliv Mercedes-Benz patří k ikonám prémiového a luxusního segmentu, v posledních letech se i pod vlivem všeobecného šetření kvalita dílenského zpracování a některých použitých materiálů zhoršila. Tvrdé plasty zde nehledejte, jde spíše o pocit robustnosti. U testovaného exempláře jsem měl ovšem z interiéru lepší pocit než z Mercedesu S 580 e, s kterým jsem jezdil několik let nazpět. Tam mě třeba subtilnost výplní dveří nepříjemně překvapila.
Multimediální systém MBUX patří na samotnou špičku, takže ani tolik nevadí, že skrze středový displej s horizontální orientací ovládáte například teplotu ventilace. Za největší ergonomický přešlap považuji plošky na volantu, které reagují na dotyk i zmáčknutí. Některé z nich jsou tak malé, že je takřka nemožné je napoprvé trefit. Nejhorší jsou především šipky v horní části, které přepínají třeba mezi údaji palubního počítače či jednotlivými písničkami. Často jsem zápasil také s ovládáním hlasitosti, proto mi ve výsledku přišlo praktičtější ji snižovat/zvyšovat na panelu pod centrálním displejem.
Pochválit naopak musím přední sedadla, která připomínají spíše křesla ve wellness. V oblasti sedáku sice nemají úplně ideální boční oporu, ale jsou tak pohodlná, že jim to milerád odpustím. I když má Mercedes E motor uložená podélně, díky velmi štědrému rozvoru 2961 milimetrů mají cestující v druhé řadě dostatek místa. Praktiky, chalupáře a dovolenkáře potěší zavazadelník o základním objemu 615 litrů. Na tolik prostoru si rychle zvyknete a místo letadlem budete k moři jezdit autem. A to nejen kvůli tomu, jak vypadá uvnitř.
Motor, jízdní vlastnosti
Udělat hezké auto s prostorným a kvalitním interiérem dnes umí lecjaká „no name“ čínská automobilka. Zavedení hráči proto musejí spoléhat na svou technickou převahu. A v tohle ohledu je Mercedes-Benz nesmírně silný, pokud tedy mluvíme o tradičních modelech se spalovacími motory.
Testovaný exemplář s řadovým vznětovým šestiválcem o objemu 3,0 litru s výkonem 270 kilowattů a točivým momentem 750 Nm patří bez debat mezi nejlepší motory současnosti. Za takové parametry by ještě před několika lety byly rády i čtyřlitrové osmiválce, které by přitom nebyly ani zdaleka tak efektivní. K tomu se ostatně ještě dostanu.
Agregát OM 656 se v roce 2017 představil ještě s objemem o něco nižším. Z původních 2927 kubických centimetrů je aktuálně 2989, což se odrazilo například na výkonu vyšším o 20 kilowattů a točivém momentu vyšším o nezanedbatelných 50 newtonmetrů. Dalších 17 kW dodává mild-hybrid v podobě malého elektromotoru přímo v devítistupňové samočinné převodovce. Jeho příspěvek je ale spíše symbolický, respektive stará se zejména o hladké a rychle startování při zapnutém stop/startu a částečně vypomáhá i v nízkých otáčkách, byť v nich má diesel i tak dostatek síly.
Nástupce původního naftového vidlicového šestiválce potěší příjemným zvukovým projevem a krásně kultivovaným během. Ze všeho nejvíce na něm ale budete obdivovat jeho sílu. Třílitrový agregát táhne jako ďas snad v celém spektru otáček. Jen občas mu do toho vidle hází devítistupňový automat, jehož dva nejvyšší rychlostní stupně jsou spíše rychloběhy, takže si například v prudším stoupání malinkou chvilku musíte počkat na podřazení na sedmičku. To je ale na celém pohonném ústrojí jediná kaňka, v ostatních ohledech vám servíruje špičkové zážitky.
Mohutná síla je na Mercedes-Benz E All-Terrain někdy možná až moc. Ostatně totožný motor najdeme i ve výrazně větším a těžším SUV GLS, kde i tak předvádí suverénní výkony. Třída E na stovku zrychlí za rovných pět sekund, maximum končí na obligátních 250 km/h. Kdyby však nebylo omezovače, rozletí se nepochybně výš. Přebytek síly takřka v každé situaci je jedním ze základních předpokladů bezpečného provozu, v tomhle proto verze 450 d naprosto exceluje. Přesto je zde ještě oblast, v níž šestiválcový diesel překonává snad všechna očekávání.
Na starší verzi s 250 kW si pamatuji z třetí generace krásného sedanu CLS. V tomhle relativně obřím voze jsem i se svižnějším jízdním stylem dokázal dostat na týdenní průměrnou spotřebu 5,7 litru na 100 kilometrů. Podobných hodnot v testovaném E All-Terrain dosáhnete asi jen s větším sebezapřením, přesto i navzdory minimálně stovce městských kilometrů a rychlému přeletu D1 mi na konci testu svítila spotřeba 6,9 l/100 km, což je s ohledem na úžasnou dynamiku, vnější rozměry a hmotnost vozu vcelku dost přesahující dvě tuny opravdu skvělý výsledek. O několik set kilogramů lehčí mainstreamové kombi s dvoulitrovým čtyřválcem o polovičním výkonu nebude o moc efektivnější.
Zmíněné standardní vzduchové odpružení spolu s karoserií nižší než u SUV je zárukou krásně plavné jízdy. Ani na 19“ kolech není problém s filtrováním a tlumením nerovností. Mercedes se přes záplaty a různé nedokonalosti přenáší s aristokratickou ladností, jako by každá silnice byla hladká jako dětská pokožka. Problém bývají pouze ostré překážky, které ale úplně neutlumí snad žádné běžné auto.
Už u minulé generace mě zamrzelo nastavení posilovače. Volant šel lehce, odezva od předních kol byla docela slabá. Ani nástupce v tomhle ohledu moc nepotěší. Řízení vás do děje neumí moc zapojit. Všechno jde tak snadno, že věncem lze totiž snad jen jedním prstem. Nirvánu u Mercedesu E All-Terrain nehledejte.
Závěr
Mercedes-Benz E 450 d 4 Matic All-Terrain skvěle navazuje na předchůdce a dokazuje, že pokud chcete prostorné auto, které se neztratí ani mimo zpevněné povrchy, nemusíte hned sáhnout po SUV. Ostatně dovolím si tvrdit, že GLE nedokáže poskytnout tak vyvážený mix ovladatelnosti, komfortu ani efektivity jako tohle kombi.
Právě tenhle segment, bohužel velmi řídce zastoupený, dokáže vyprodukovat opravdu skvělé vozy. Pamatuji na jízdu v odcházejícím Audi A6 Allroad 55 TDI, které dodnes považuji za jedno z nejlepších aut, která jsem kdy řídil. A že jich určitě bylo více než devět stovek. A zrovna tenhle model je de facto jediným přímým konkurentem testovaného mercedesu. BMW 5 s vyšším podvozkem a plastovými lemy karoserie není. A nemá ani podobně výkonný diesel. Přesto jsem ho do porovnání pro zajímavost dal.
Mercedes-Benz E All-Terrain vs. konkurence | |||
Mercedes- Benz E 450d 4Matic All-Terrain | Audi A6 Allroad 55 TDI quattro | BMW 540d xDrive Touring | |
Motor | R6, diesel, turbo + mild-hybrid | V6, diesel, turbo + mild-hybrid | R6, diesel, turbo + mild-hybrid |
Zdvihový objem [cm3] | 2989 | 2967 | 2993 |
Výkon [kW] | 270 + 17 | 253 | 223 |
Točivý moment [N.m] | 750 | 700 | 650 |
Převodovka | 9 AT | 8 AT | 8 AT |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5 | 5,2 | 5,4 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 6,2 | 6,9 | 6 |
Vnější rozměry [mm] | 4950 x 1889 x 1469 | 4591 x 1902 x 1469 | 5060 x 1900 x 1515 |
Rozvor [mm] | 2961 | 2925 | 2995 |
Zavazadlový prostor [l] | 615-1830 | 565-1680 | 570-1700 |
Základní cena [Kč] | 2.344.980 | 2.099.900 | 1.950.000 |
Jediná velká chyba Mercedesu E 450 d 4Matic All-Terrain je jeho cena, respektive fakt, že na něj drtivá většina lidí nedosáhne. Tenhle nedostatek ovšem nemůžu přisuzovat samotnému vozu, kvalita zkrátka něco stojí, ať jde o auta, bydlení, jídlo či oblečení. Chyb se sice nevyvaruje, ve srovnání se zbytkem jsou ovšem marginální a zcela bezpředmětné. Snad jen ty dotykové plošky na volantu vás občas dokáže rozpálit doběla.
Nejlevnější verze modelu | 1.860.980 Kč (E 220 d/145 kW All-Terrain) |
Základ s testovaným motorem | 2.344.980 Kč (E 450 d/270 kW All-Terrain) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.344.980 Kč (E 450 d/270 kW All-Terrain) |
Testovaný vůz s výbavou | 2. 801.906 Kč (E 450 d/270 kW All-Terrain) |
Plusy
Minusy
