Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Cooper - hrátky s čertíkem

Ondřej Láník

Druhou novodobou generaci Mini Cooperu na ulici pozná jen málokdo, ale to asi příznivcům značky vůbec nevadí. Nové Mini budí pozornost stejně dobře jako předchozí provedení a příjemných okamžiků s ním pořád ještě užijete více než dost.

Vytvořit nástupce legendárních modelů jakými jsou Porsche 911 nebo Mini patří bezpochyby k nejtěžším úkolům. Je to těžká práce pro designéra, techniky i marketing. Někdo totiž musí určit jak moc je třeba měnit tvar, kam posunout kompromis mezi pohodlím a jízdními vlastnostmi, jak vylepšit interiér nebo zaujmout zcela nové zákazníky. Jednoznačné je pouze jedno hledisko: pokud možno nabídnout lepší motory a působivější parametry.

Nové Mini je téměř stejné jako to předchozí, má svůj styl, výborný motor a perfektní jízdní vlastnosti. Ani teď jej ale nelze hodnotit z měřítkem užitné hodnoty. Tedy s výjimkou těch řidičů, kterým užitek přináší potěšení z jízdy.

Zase zpět do třídy Mini?

Zásadní nárůst rozměrů se uskutečnil už v minulé generaci. Ta se z původních 3,1 m prodloužila na 3,625 m, rozvor z 2,035 m vzrostl na 2,465 m a tak dalších několik málo desítek milimetrů, o které narostlo nejnovější provedení, už vlastně nehraje velkou roli. S délkou 3,7 m už tento automobil takřka opouští třídu nejmenších vozů, ale tento trend zmírňuje anomální nárůst mnoha malých vozů, jejichž délka překračuje čtyřmetrovou metu.









Mini Cooper - srovnání tří generací
Rozměr Mini 1995 Mini 2000 Mini 2007
Délka [mm] 3100 3625 3699
Šířka [mm] 1440 1690 1683
Výška [mm] 1351 1410 1407
Rozvor [mm] 2035 2465 2467
Pohot. hmotnost [kg] 700 1075 1140

Vnější design

…zachovává hlavní poznávací znaky. Působivou siluetu, extrémně krátký zadní převis a řadu detailů, které naštěstí nepodlehly úsporným opatřením. U BMW si dobře uvědomují, že právě prvky jako bílá střecha a kryty vnějších zpětných zrcátek uchycených na stopkách v blatníku nebo bohaté chromování na masce, patří k nesmírně důležitým detailům, které tvoří celek a zachovávají charakter.

Hledání rozdílů

… mezi dvěma generacemi novodobého Mini je nesnadný úkol.

mini testy malevozy mini testy malevozy Příď je baculatější, světlomety kulatější a místo tří párů jsou vpředu jen dva páry kulatých světel. Maska je rozměrnější, bohatěji chromovaná. Na první pohled nové Mini poznáte podle okolí směrovky umístěné na blatnících. Spodní části karoserie jsou obloženy plastovými díly, které chrání také lemy blatníků, což však bylo k vidění již v minulé generaci.

Trapézovitá koncová světla jsou na první pohled širší, boky nového Mini výraznější a mlhové světlo, umístěné uprostřed zadního nárazníku, je rozměrnější. Čistotu designu lehce poznamenalo zmenšení překrytí C-sloupku bočním sklem, které bylo v předchozí generaci téměř dokonalé, ale dnes je na B-sloupku jen černý plast s aerodynamickou ploškou.

Uvnitř

…došlo jen k dílčím evolučním změnám.

mini testy malevozy mini testy malevozy Přístrojová deska je jednodušeji tvarovaná, horní díl je vyroben z měkčeného plastu. Velký centrálně umístěný rychloměr má průměr 190 mm (!). Jsou v něm integrovány nejen palubní kontrolky a displej rádia, ale nově jsou ve spodní části také stříbrně lakovaná tlačítka pro ovládání audiosoustavy. Z hlediska ergonomie je v této souvislosti diskutabilní umístění otočného ovladače hlasitosti a vypínače rádia níže na středové konzole. Všichni kolegové hledali tento ovladač na velkém budíku. Ergonomickým hříchem je také samotné umístění takto důležitého palubního přístroje mimo hlavní zorné pole řidiče a ještě k tomu dost blízko. Plastový kryt se nepříjemně zrcadlí, takže nejednou musíte chvíli zkoumat kolikže to vlastně jedete. Ještě, že je před vámi podstatně menší otáčkoměr (průměr 110 mm), jehož displej zobrazuje, vedle údajů palubního počítače, také okamžitou rychlost jízdy.

mini testy malevozy mini testy malevozy Středová konzola obsahuje stylověji vyhlížející CD přehrávač, nově tvarované ovladače topení a ventilace a sadu „přepínacích“ páček v retrostylu, která se opakuje i na stropě. Umístění ovládání bočních oken na středovou konzoli považujeme za šetření na nepravém místě, zvláště když jsou jen špatně odlišena od ostatních tří páček.

Standardem Mini Cooperu zůstává dvouramenný volant. Za náš výborný tříramenný volant obšitý kůží zaplatíte 3.216,- Kč a k tomu vám kůží navíc obšijí ještě hlavici řadicí páky a manžetu resp. rukojeť ruční brzdy.

Příplatková sportovní sedadla mají optimální základní tvarování, dobré boční vedení v oblasti stehen a boků, ale minimální oporu očekávejte v oblasti ramen. Zde se totiž sedadlo elegantně zužuje, ale tvar dostal přednost před funkcí.

První dojmy

…za volantem nového Mini jsou stejně překvapivé jako pokaždé, když přesedáte z jiného konvenčně navrženého auta. Vzdálenost mezi řidičem a nesmyslně kolmým a nízkým čelním sklem je neuvěřitelně velká. Opticky to zvětšuje automobil, prakticky pak jen objem interiéru. Aniž byste se rozjeli, máte i potmě naprosto jasno, že sedíte v Mini. Výhled vpřed i do stran vás jednoznačně informuje, kdeže jsou kořeny tohoto auta.

Ve dne se při prvním usednutí budete chvíli kochat designem interiéru, který vybočuje ze zavedených obvyklých tvarů a řešení, které jsou dnes v autech běžné. Ve sledovaném rozměru „šířka ve výši loktů“ na tom není nové Mini špatně (1430 mm) jen díky prolisu v daném místě. Ve výši ramen, kde již překáží mohutný tvar plastového čalounění dveří, je hodnota vnitřní šířky (1300 mm) podstatně méně optimistická.

Po zasunutí elektronického klíče do otvoru schovaného za věncem volantu lze startovat miniaturním tlačítkem umístěným hned vedle.

Vzadu

…je těsno cestujícím i zavazadlům. Do druhé řady je třeba nastupovat po odklopení některého ze sedadel, ale ještě předtím je třeba vhodně upravit polohu vpředu sedících cestujících. Zcela vzad posunutá přední sedadla totiž nedovolují sezení vzadu ani malým dětem. Na dvou zadních místech není pro dospělého mnoho prostoru, překáží jak nízký strop, tak málo místa v podélném směru.

Zavazadlový prostor se symbolickými 160 litry lze rozšířit postupným sklopením zadní řady. Tím vznikne na dně schod vysoký 20 cm a ložná délka se u dna prodlouží ze 420 na 1200 mm. Mezi podběhy jsme v nejužším místě naměřili 920 mm a výška k platu činí 500 mm.

Inovovaný motor

…používaný také kooperačním partnerem (Peugeot) má nyní o několik kilowattů vyšší výkon, moderní variabilní rozvodové ústrojí, a elektronika se stará nejen o otevírání škrtící klapky, ale také o velikost zdvihu a časování ventilů. Reakce motoru jsou bezprostřední a zejména od 2500 ot./min výše je se zážehovou šestnáctistovkou radost akcelerovat. Zvuková kulisa není příliš výrazná, ale to odpovídá postavení Cooperu v modelové řadě Mini. Nad ním je totiž momentálně Cooper S a očekávají se ještě další varianty a tuningové kity.

Jak se vyvíjel model Mini Cooper v posledních 12 letech je zřejmé z následující tabulky.










Mini Cooper - srovnání tří generací
Motor Mini (model 1995) Mini (m.2000) Mini 2007 (m.2007)
Zdvihový objem [cm3] 1273 1598 1598
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 46/5700 85/6000 88/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 95/3900 150/4500 160/4250
Max. rychlost [km/h] 148 200 203
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,5 9,1 9,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,3 6,9 5,8

Krátké zpřevodování

…prvního až čtvrtého rychlostního stupně dovolují hbité změny rychlosti ve městě i na dálnici. Při rozjezdu je však třeba zpočátku dávat pozor na záměnu prvního rychlostního stupně a zpátečky (v kulise vlevo vpřed). Zejména řidičky, které budou opět tvořit nemalou část řidičů Mini, by ocenily důkladnější jištění proti potenciálně fatálnímu omylu. Kulisa řazení je přesně vymezena, chod robustní řadící páky s kulovitou hlavicí o průměru 55 mm má příjemný mechanický odpor a dráhy jsou přitom sportovně krátké.

V běžném provozu

…vás Mini Cooper bude těšit extrémně přímým řízením, optimálním rozložením hmotnosti a nízkým momentem setrvačnosti celého vozu, který se v praxi projevuje příjemnou ochotou zatáčet ihned po natočení volantu. Odpružení není v kombinaci s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami právě z těch komfortních, ale to je zřejmě daň za výjimečnost a schopnosti, které Mini ukazuje v extrémních situacích. Karoserie je tuhá, nepřekáží v tom ani bezrámová skla ve dveřích. Ovladatelnost Cooperu je ukázková za všech okolností a protiřečí tak politice mateřského BMW, které nevyrábí žádný model s uspořádáním vše vpředu.

Slibný údaj výrobce o spotřebě

mini testy malevozy mini testy malevozy …se nám vzhledem k převážně městskému využití vozu nepodařilo potvrdit, ale ani náročný provozní režim během letošní krátké zimy neskončil mimořádným odběrem paliva. Ve městě jsme s Cooperem jezdili při využívání všech jeho akceleračních schopností se spotřebou 8,9 l/100 km. Dálniční cestování bude i při dosahování vysokých rychlostních průměrů možné s osmilitrovou spotřebou. Nemáme důvod nevěřit kombinované hodnotě výrobce 5,8 l/100 km, protože i my jsme za velmi nestandardních podmínek s Cooperem jezdili za 7,3 l/100 km, aniž bychom přitom projevili snahu o úspornou jízdu.

Současný základní model

…značky Mini, náš Cooper, dostane brzy slabšího sourozence. Nepochybujeme o tom, že s ním bude stejná radost jezdit jako s Cooperem, jenže cena zřejmě výrazně klesne pod půlmilionovou hranici.

Lidí, kteří hledají auto do města, které by bylo současně stejně výrazné na silnici i na parkovišti v centru města i u nás přibývá, a proto se o budoucnost Mini nebojíme. V nejnovějším vydání sice nepřinesl německý vlastník nic designérsky nového, ale technika (motor, řízení, řazení, brzdy) patří opět k tomu nejlepšímu na trhu. Provedení základních verzí možná už není tak ryzí jako dříve, ale pořád je tu bohatý program tovární individualizace a neméně důležitá nabídka lifestylových aktivit a zboží, které pěstuje komunitu majitelů Mini.

Už teď se těšíme na test Mini Cooperu S…





První cena vozu 525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW))
Základní cena testovaného vozu 525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 631.129,-Kč (Mini Cooper (88 kW))

Plusy

  • jízdní vlastnosti, dobré brzdy, přímé řízení

 

  • odstupňování převodovky, 6 stupňů, přesnost řazení

 

 

  • design

 

 

  • silné image

 

 

  • živý motor

 

Minusy

  • nevhodně umístěný rychloměr, který se zrcadlí

 

  • omezené boční vedení sedadel v oblasti ramen

 

 

  • málo místa na zadních sedadlech, malý zavazadlový prostor

 

Ondřej Láník
Nový Mini Cooper
Cena základní sestavy 525 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, přední, boční a hlavové airbagy, alarm, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, denní svícení, rádio s CD přehrávačem a konektorem Jack 3,5 mm pro připojení externího MP3 přehrávače, elektrické ovládání předních oken, kůží potažený věnec dvouramenného volantu, dělená a sklopná zadní opěradla. Kč
Cena testované sestavy 631 129 Kč
Výbava testované sestavy bílá střecha a kryty vnějších zpětných zrcátek (0,-Kč), klimatizace (+27.190,-), Dynamic Stability Control (DSC) včetně Hill Assist, Brake Assist a protiprokluzového systému (ASC+T) (+14.619,-), sportovní tříramenný volant s věncem obšitým kůží, hlavice řadicí páky a rukojeť ruční brzdy obšité kůží (+ 3.216,-), kola z lehkých slitin Crown Spoke s pneumatikami 205/45 R17 (+ 35.084,-), Colour Line Rooster Red – prvky čalounění interiéru v červené kůži (+3.508,-), mlhová světla (+3.508,-), xenonová světla (+19.004,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.6 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / 680
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1140 / 375
Rozměr pneu: 175/65 R15
Nový Mini Cooper
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3699
b) šířka (mm): 1683
c) výška (mm): 1407
d) rozvor (mm): 2467
e) rozchod vpředu (mm): 1459
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1150
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano