TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Lék na nové časy
I ve světě digitálních obrazovek a neužitečných nesmyslů je japonský plug-in hybrid navzdory věku moc pěkné svezení – a za fér peníze.
Design, interiér
Eclipse Cross měl ve své aktuální podobě premiéru již koncem roku 2020. Od té doby se svět aut hodně posunul, v některých ohledech kupředu, jiné jsou k vzteku – o tom za chvíli. I Mitsubishi prošlo v Evropě zajímavou proměnou, kdy původně svébytné modely Colt a ASX nahradily odznakové verze od Renaultu. Ze svých originálních vozidel tak nyní nabízí kompaktní a dostupný Space Star, zcela nový Outlander PHEV a stále i Eclipse Cross.
Poslední zmíněný vůz a předmět tohoto testu začínal v roce 2017 s benzinovou 1,5 o výkonu 120 kW a 2,2litrovým turbodieselem, v roce 2020 prošel důkladnou modernizací, které se snad ani nedá říkat facelift. Dostal zcela novou tvář s hlavními světlomety ve spodní části předního nárazníku, chromované pásy na přídi, úzké denní svícení u hrany kapoty a také novou záď bez designového pásu, který půlil zadní sklo. Šlo o prvek zajímavý, ale z hlediska výhledu značně nepraktický.
Karoserie byla prodloužena o 14 centimetrů, což je možné z hlediska praktičnosti i proporcí jen chválit. Další významnou změnou bylo nasazení plug-in hybridního pohonu. Auto je v současné době dostupné pouze v této verzi Black Edition s docela zajímavým zvýhodněním a s možností volby barvy a několika paketů.

Zatímco exteriér působí i dnes zajímavě a netuctově (v tomto případě s paketem Sport za 41.990 Kč, který obsahuje spojlery a prahy s červenou linkou, prahové lišty a zadní křídlo), o interiéru se to říci nedá, v dobrém i zlém.
Interiér zvládnete bez návodu
Do sedadla řidiče se díky příjemné výšce nad vozovkou vyhoupnete snadno a když se kolem sebe poprvé rozhlédnete, je jasné, že k obsluze všeho důležitého nebudete potřebovat návod. Otočné ovladače klimatizace, které lze nahmátnout po paměti? Jistě, máme. Normální a hezky velké kolečko regulace hlasitosti audiosystému? Ale ovšem, hezky po ruce nedaleko od věnce volantu ve spodní levé části displeje infotainmentu. Kolébkové přepínače pro výhřev sedadel? Šikovně na středovém tunelu, poblíž je také tlačítko výhřevu volantu.
Stejně tak potěší čudlíky pro aktivaci vedení v jízdních pruzích nebo deaktivaci občas přespříliš citlivého přednárazového systému nalevo od volantu. Tamtéž najdete i aktivací 1.500W zásuvky, kterou najdete v kufru a oceníte například při kempování nebo nabíjení elektrokol. Za šikovný nápad se dá považovat i tlačítko aktivace parkovacích kamer na volantu, opět jej nemusíte složitě hledat, nebo vypínání parkovacích senzorů vpravo pod volantem.
Zcela srozumitelný je i infotainment, který v základním zobrazení nabídne šest velkých dlaždic pro přístup k základním funkcím typu audia, telefonu, navigace nebo nastavení. Celkem šikovné jsou i dotykové plošky pod displejem pro vstup do jednotlivých sekcí.
Akorát to celé působí poněkud obstarožně – displej nemá úplně ostrý obraz a rozlišení je skutečně retro, obraz parkovacích kamer je skutečně nekvalitní. Může vám to vadit a nemusí, nicméně u plně vybaveného auta, prodávaného v roce 2025, je infozábavní systém v této podobě skutečně pod míru – je lepší si sem přehodit Apple CarPlay nebo Android Auto, které Eclipse Cross samozřejmě podporuje.
Celkem archaicky, ale zároveň maximálně přehledně, působí přístrojový štít – na levém budíku zde máte ukazatel vytížení plug-in hybridního systému, vpravo rychloměr, uprostřed se nachází malý displej palubního počítače, kde najdete také grafiku s vyobrazením aktuálního režimu fungování plug-in hybridního pohonu.
Je nutné si přiznat, že materiály odpovídají době vzniku tohoto modelu – možná ještě dřívějším časům. Na druhou stranu, palubní deska a další prvky působí robustním dojmem, nevržou, a pádla za volantem jsou z parádního kovu. Žádné plastikové šidítko, které dnes najdete i v „prémiových“ vozidlech, akorát zde slouží k nastavení úrovně rekuperace.
Vpředu Eclipse Cross potěší dobrým množstvím odkládacích prostor s poličkou v přední části středového tunelu, velkými kapsami ve dveřích a objemnou schránkou pod loketní opěrkou. Fajnová jsou také sedadla s pěkně širokými sedáky. Vpředu najdete také 12V zásuvku a dva USB porty.
Na zadní sedadla se v pohodě vejdou dva průměrní dospělí, sedák je v rozumné výšce nad podlahou a místa nad hlavou je také dost. Výbavě Black Edition nechybí výhřev pro pasažéry vzadu, pohodu při cestování může podpořit také standardně dodávané zatmavení zadních oken.
Kufr má dobrý tvar a je překvapivě užitečný, navzdory maximální udávané tabulkové kapacitě 471 litrů, která je v oblíbené kategorii 4,5m crossoverů celkem skromná. Svůj díl prostoru si zde ukousla vana pod podlahou zavazadelníku, kde se dají skladovat nabíjecí kabely, kompresor, nářadí a povinná výbava – klasické rezervní kolo zde není.
Motor, jízdní vlastnosti
Pohon s mnoha možnostmi
Z hlediska pohonu je Eclipse Cross stále dost zajímavým autem. Pod kapotou pracuje 2,4l motor o výkonu 72 kW a se 193 Nm točivého momentu, na přední nápravě se nachází 60kW elektromotor, na zadní pak 70kW. Systémově ze sebe plug-in hybrid vymáčkne až 138 kW. Baterie má kapacitu 13,8 kWh a v kombinovaném provozu tabulkově zvládá až 45 kilometrů – realita je jen lehce nižší, zároveň je slušné připomenout, že například aktuální Outlander PHEV umí až 113 km a konkurenční vozy jiných značek podobné hodnoty.
Auto jezdí i s vybitou baterií téměř z poloviny na elektřinu, pokud máte nabito, spalovací jednotka se spouští jen zřídkakdy. Bateriový pohon mimochodem funguje až do rychlosti 135 km/h v sériovém režimu, pokud si chcete šetřit elektřinu do města, stačí jen zmáčknout tlačítko na středovém tunelu. Paralelní režim se pak spíná po překročení 135 km/h a spalovací motor se pomocí jednostupňové převodovky připojí na přední kola.
Nabíjení je možné standardním způsobem ze zásuvky (230 V a 10 A), přes Mennekes (230 V a 16 A)a ve zrychleném režimu přes konektor CHAdeMO. Vše se dá časovat skrze infotainment a také ovládat přes aplikaci. Velice zajímavou a tradiční vlastností plug-inů Mitsubishi je systém V2H, díky němuž můžete skrze kompatibilní wallbox zásobovat svou domácnost elektřinou – a pokud máte natankováno, baterie se nabije spalovacím motorem a dá se dále používat.
Z hlediska jízdy je Eclipse Cross skutečně povedené auto, pohon všech kol pracuje inteligentně, náklony v zatáčkách jsou v rámci své kategorie téměř ve sportovním spektru a řízení má rozumný odpor i převod, ale svým založením a nastavením je i navzdory volbě jízdních režimů SUV od Mitsubishi spíše kliďas.
Dynamické parametry, tedy zrychlení jsou zcela dostatečné (i když se stovkou za 10,9 sekundy to tak nezní, pružnost je v pořádku), někoho by mohla odradit maximální rychlost 162 km/h. V rámci aktuálně jediné dostupné výbavy Black Edition vůz jezdí na 18palcových kolech s pneu o rozměru 225/55, takže komfort je zcela v pořádku díky dostatečnému profilu.
Závěr
I když je na tomto mitsubishi trošku znát zub času (hlavně u infotainmentu a některých materiálů v interiéru), stále představuje zajímavou a hodnotnou volbu. Plug-iny sice dnes již ujedou mnohem víc, ale pokud vám těch zhruba padesát kilometrů stačí, můžete si užívat čtyřkolku se zajímavými funkcemi V2L a V2H a velmi rozumnou spotřebou do šesti litrů na sto, když je baterie vybitá.
Hodila by se možná větší nádrž, ale kombinovaný dojezd přes 500 kilometrů není žádná hrůza. Argumentem pro kupující by mohla být také cena – zatím co nedávno Eclipse Cross startoval na 959.960 Kč, nyní je v rámci jediné specifikace Black Edition k dostání od 889.960 Kč s ucelenou a poměrně bohatou výbavou, přičemž Mitsubishi uvádí, že jde o úsporu 278.000 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 889.960 Kč (PHEV 4x4 Black Edition) |
Základ s testovaným motorem | 889.960 Kč (PHEV 4x4 Black Edition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 889.960 Kč (PHEV 4x4 Black Edition) |
Testovaný vůz s výbavou | 931.950 Kč (PHEV 4x4 Black Edition) |
Plusy
Minusy
