Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Adam Rocks 1.0 Turbo – Oplastovaná raketka

David Bureš
Diskuze (82)
Stylovka od Opelu se dočkala zvýšené karoserie a silného litrového tříválce. Zjišťovali jsme, jak se v této kombinaci Adam chová.

Opel v současné době mohutně modernizuje nabídku agregátů. Zástupcem nové generace je i přeplňovaný benzinový tříválec. Motor 1.0 Turbo jsme vyzkoušeli ve stylovém minivoze Adam Rocks, který je rovněž nedávnou novinkou z Rüsselsheimu.

Adam Rocks se světu poprvé představil na ženevském autosalonu 2013 ve formě konceptu. Automobil byl veřejností přijat velice vřele, a tak jej Opel začal sériově vyrábět. O produkci rozhodl i fakt, že na trhu vlastně není podobný vůz – nejblíže mu je Fiat Panda Cross, který je ale spíše praktickým vozem než stylovka jako Adam.

Adamova drsná vizáž

Model Adam doposud kupují hlavně ženy, které tvoří 70 % zákazníků. Drsně působící verzí chce Opel k tomuto minivozu nalákat více mužů. Použití bytelných plastových nárazníků má jistě šanci je oslovit, na druhou stranu během týdenního testování vzhled automobilu spíše chválily dámy.

Adam Rocks se od zbývajících verzí tohoto modelu liší také zvýšenou světlostí o 15 mm a standardně dodávanou plátěnou střechou, která se u běžného Adama nabízí za 25.000 korun (u verze Glam za 15.000 Kč). Plátěná střecha povinností není, na přání je možné objednat Rocks i bez této možnosti, v takovém případě výsledná cena vozu klesne o 15.000 Kč.

opel testy minivozy opel testy minivozy  

Plátěná střecha se umí shrnout k sloupkům C za pouhých pět sekund. Při krátké seznamovací jízdě s Adamem Rocks v okolí lotyšské Rigy jsem střechu chválil, že skvěle filtruje vnější hluk. Týdenní test na českých silnicích ale ukázal, že zvuky vnějšího prostředí jsou přece jenom znát, v rychlostech nad 100 km/h se pak od ní ozývá výraznější svištění vzduchu. Otvor ve střeše nicméně nemá negativní vliv na pevnost karoserie, posádka od střechy necítí žádné otřesy.

Díky použití stahovací plátěné střechy se proti výchozímu Adamu nijak nezmenšil zavazadlový prostor. Nadále však zůstává malý – jeho základní objem činí jenom 170 litrů, alespoň že se dá zvětšit sklopením zadních sedadel. Malý objem zavazadelníku by tolik nevadil – od minivozu se nedají čekat prostorové zázraky. Při nakládání ale obtěžuje vysoká ložná hrana ležící 840 mm nad vozovkou, jakož i plato, které se musí podobně jako u některých jiných miniaut vyklápět ručně.

Adamovy kvalitní útroby

Na interiéru oceňujeme perfektní dílenské zpracování a hodnotný vzhled způsobený měkčenými plasty. Adam díky tomu působí dospěle jako vozy vyšších tříd. Potěší také skvěle tvarovaný volant, nebo kratičká páka manuální převodovky. Přední sedadla jsou pohodlná a nabízejí dostatek pohodlí i na dlouhých cestách. Za příplatek 26.000 korun jsou navíc kožená a vyhřívaná, použitá kůže ale nepatří mezi nejjemnější.

V kabině vadil dole utopený sedmipalcový dotykový displej příplatkového multimediálního systému Intellink (+7.900 Kč). Obrazovka navíc reaguje na pokyny pozvolně. Velice nízko je umístěn také panel klimatizace, grafika ovladačů navíc není moc přehledná. Z miniaturních teček není jasně poznat, jaká je nastavena úroveň ventilace.

opel testy minivozy opel testy minivozy  

Přední sedadla poskytují řidiči a spolujezdci velký prostor, a to jak na šířku, tak na výšku. Na zadních sedadlech je to však jiná písnička. Prostor pro kolena by tu ještě nějaký byl, kvůli ne zrovna ideálně umístěné příčné výztuže za střešním oknem však cestující mají málo místa nad hlavou. Na zadní sedadla se navíc i přes dlouhé dveře nastupuje vcelku krkolomně. Adam je ale minivozem, a tak mu malý prostor na zadních sedadlech nemůžeme příliš vyčítat.

Adamovo skvělé srdce

Nový agregát 1.0 Turbo se neváhám označit za jeden z nejpovedenějších benzinových tříválců na trhu. Přeplňovaná jednotka se pyšní skvělou pružností, kultivovaným během a sportovním burácivým zvukem. Motor boduje také v oblasti síly – výkon 85 kW a točivý moment 170 N.m umí z Adama udělat doslova kapesní raketu.

Přeplňovaný tříválec se nechává ochotně vytáčet. Dostatek točivého momentu má již od nízkých otáček, ostatně maximální točivý moment je k dispozici od 1800 otáček. Ve městě se dá klidně zařadit pětka (1250 otáček při 50 km/h) a motor nijak neprotestuje. Při snaze o dynamickou jízdu je však nutné tříválec vytočit nad 2500 otáček, při kterých je znát citelnější zátah.

Agregát je standardně spárován se systémem Start/stop. Turbomotor ale většinu doby stání na semaforech nebo v koloně zůstával nastartovaný.

opel testy minivozy opel testy minivozy  

S litrovým tříválcem je standardně spárována šestistupňová manuální převodovka. Ta má příjemně krátké dráhy, kulisa řazení by ale mohla být o něco přesnější. Zpřevodování nižších stupňů je spíše kratší s ohledem na městské zaměření vozu a podporu dynamiky. Na šestku však motor při 130 km/h točí běžných 3250 otáček.

Spotřeba se při běžné jízdě pohybovala okolo hranice šesti litrů na 100 kilometrů, na dálnici si automobil vzal přesně 6,5 litru. Pokud však chcete využít potenciál motoru dosyta, musíte počítat s tím, že při rychlém tempu spotřeba paliva klidně stoupne vysoko nad osm litrů.


Adamova hbitost

Opel Adam Rocks s přeplňovaným tříválcem 1.0 Turbo je opravdu hbitým vozem, který svojí svižností překvapí ve městě i na okresní silnici. Řidiče za volantem navíc dokáže pobavit, za což má rozhodně body k dobru. Podvozek si umí poradit s vysokými rychlostmi, hbitost při změně směru trochu připomíná vozy Mini s jejich charakterem motokáry.

opel testy minivozy opel testy minivozy  

Jenom chválit ale nebudeme. Podvozek je na nerovném povrchu uskákaný, což vadí především při jízdě ve městě. Vliv na to má krátký rozvor (2.311 mm) i sedmnáctipalcová kola, která jsou u verze Rocks standardem. Od podvozku se ale neozývají hlučné rány, jenom utlumení příčných nerovností by mohlo být jemnější.

Řízení je pak velice lehké, což potěší hlavně jemné dámské ručky. V městském voze se to dá pochopit, s ohledem na fakt, že je automobil standardně vybavený posilovačem řízení se superlehkým módem City, by však výchozí nastavení nemuselo být tak přeposilované.

Opel Adam Rocks – srovnání s konkurencí
Model Opel Adam Rocks DS 3 Cabrio Fiat 500 Sport Mini 3D One
Motor 1.0 Turbo 1.6 VTi 0.9 TwinAir 1.2
Zdvihový objem [cm3] 999 1598 875 1198
Válce/ventily 3/4 4/4 2/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 85/5200 88/6000 77/5500 75/4250-6000
Točivý moment [N.m/min] 170/1800-4500 160/4250 145/2000 180/1400-4000
Převodovka 6M 5M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 196 190 188 195
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9 8,9 10,0 9,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 5,7 4,2 4,6
Cena [Kč] 432.900 518.900 389.300 465.400

Závěr

Opel Adam Rocks s tříválcem 1.0 Turbo je poněkud rozporuplným vozem. Na jedné straně je netradiční vzhled a opravdu skvělý motor, díky jehož mamutí síle můžeme vůz klidně označit za mild hatch nebo dokonce hot hatch. Na druhé straně je řízení na sportovní radovánky moc lehké a podvozek moc uskákaný.

Adam Rocks je spíše takovou kabelkou do města, díky čemuž se k jeho charakteru hodí nějaký slabší agregát. Stačilo by ale upravit řízení a snížit podvozek a z Adamu by byl opravdu perfektní hot hatch. Jinak řečeno: už teď jsme zvědaví na chování verze S poháněné turbomotorem 1.4 Turbo (110 kW). Pokud se však do Adama zamilujete, výtky klidně přehlédnete – umí totiž chytnout za srdce a už ho nepustit. I já v jedné chvíli začal uvažovat, v jaké barvě karoserie by se mi Adam Rocks líbil nejvíce...

opel testy minivozy opel testy minivozy  

Nejlevnější verze modelu 251.900 Kč (1.2/51 kW Adam)
Základ s testovaným motorem 375.900 Kč (1.0 Turbo/85 kW Jam)
Testovaný vůz s výbavou 503.400 Kč (1.0 Turbo/85 kW Rocks)

Plusy

  • Netradiční design, hodnotný interiér
  • Možnost stahovací plátěné střechy
  • Kultivovaný a silný turbomotor
  • Hravé jízdní vlastnosti
  • Široké možnosti individualizace vzhledu

Minusy

  • Vysoko položená nakládací hrana kufru
  • Minimální prostor na zadních sedadlech
  • Vysoká pořizovací cena
  • Lehce uskákaný podvozek


Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (82)
Opel Adam Rocks 1.0 Turbo
Cena základní sestavy 375 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 17“ kola, posilovač řízení s módem City, asistent rozjezdu do kopce, zvýšení podvozek, palubní počítač, oplastované nárazníky, autorádio s šesti reproduktory a ovládáním na volantu, tempomat, výškově a podélně nastavitelný volant s věncem potaženým kůží, manuální klimatizace, elektricky ovládaná vnější zrcátka, elektrické ovládání předních oken, symetricky dělená zadní sedadla, dálkové ovládání centrálního zamykání atd. Kč
Cena testované sestavy 503 400 Kč
Výbava testované sestavy Kožené čalounění, vyhřívaný volant, vyhřívání předních sedadel (+26.000,-), samočinná klimatizace (+7.200,-), multimediální systém IntelliLink se sedmipalcovým dotykovým displejem (+7.900,-), automatický parkovací asistent + hlídání mrtvých úhlů + vyhřívaná zpětná zrcátka (+14.600,-), sada osvětlení – diody denního svícení, diodové koncové svítilny (+7.900,-) sada Flex Organizer – sítě v zavazadelníku (+2.100,-), nastavení podsvícení interiéru v osmi různých barvách (+2.700,-), pedály z lehkých slitin (+2.100,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1800 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.4 / 5.1
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 663
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1156 / 354
Rozměr pneu: 215/45 R 17
Opel Adam Rocks 1.0 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3747
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1493
d) rozvor (mm): 2311
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1464
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1230
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 4. 2015 10:06
Re: 1150 kg na 3,7m
Tak jinak -zde testovane polo 1.2 tsi melo ov petidverove verzi 40kg miň! Auto o třídu výše. Mate snad nekdo pocit ze nabizi horsi komfort nez opel? U opela to s vahou fakt neumějí...
9. 4. 2015 07:56
Opel za cenu Mini v zakladu?
Opel za cenu Mini v zakladu?
Tak to ja bych prosil radeji vyrobek od BMW... :-!
Avatar - Typhoon
8. 4. 2015 20:41
Re: 5 v meste
Mám co mám a tam radí šipky celkem rozumně. Obecně ale by se člověk ve městě ukvedlal, kdyby se měl vždycky držet "ekologického" rádce.
8. 4. 2015 10:57
Re: 5 v meste
jazdím na rôznych, ale na všetkých čo majú šípky, radia nechať šestku trebárs v kopci, aj keď už počujem, že motor vibruje a duní (čiže sa evidentne trápi alebo trápi mňa), sú to mejnstrímy, okrem MB A. Šípky sú nastavené primárne na optimalizáciu spotreby, životnosť motora alebo zvukový komfort neriešia.
Avatar - aproximus
8. 4. 2015 09:03
omg
jak se může někomu tahle kýčovitá zrůdička líbit... 8-s