TEST Opel Adam Rocks 1.0 Turbo – Oplastovaná raketka
Opel v současné době mohutně modernizuje nabídku agregátů. Zástupcem nové generace je i přeplňovaný benzinový tříválec. Motor 1.0 Turbo jsme vyzkoušeli ve stylovém minivoze Adam Rocks, který je rovněž nedávnou novinkou z Rüsselsheimu.
Adam Rocks se světu poprvé představil na ženevském autosalonu 2013 ve formě konceptu. Automobil byl veřejností přijat velice vřele, a tak jej Opel začal sériově vyrábět. O produkci rozhodl i fakt, že na trhu vlastně není podobný vůz – nejblíže mu je Fiat Panda Cross, který je ale spíše praktickým vozem než stylovka jako Adam.
Adamova drsná vizáž
Model Adam doposud kupují hlavně ženy, které tvoří 70 % zákazníků. Drsně působící verzí chce Opel k tomuto minivozu nalákat více mužů. Použití bytelných plastových nárazníků má jistě šanci je oslovit, na druhou stranu během týdenního testování vzhled automobilu spíše chválily dámy.
Adam Rocks se od zbývajících verzí tohoto modelu liší také zvýšenou světlostí o 15 mm a standardně dodávanou plátěnou střechou, která se u běžného Adama nabízí za 25.000 korun (u verze Glam za 15.000 Kč). Plátěná střecha povinností není, na přání je možné objednat Rocks i bez této možnosti, v takovém případě výsledná cena vozu klesne o 15.000 Kč.
Plátěná střecha se umí shrnout k sloupkům C za pouhých pět sekund. Při krátké seznamovací jízdě s Adamem Rocks v okolí lotyšské Rigy jsem střechu chválil, že skvěle filtruje vnější hluk. Týdenní test na českých silnicích ale ukázal, že zvuky vnějšího prostředí jsou přece jenom znát, v rychlostech nad 100 km/h se pak od ní ozývá výraznější svištění vzduchu. Otvor ve střeše nicméně nemá negativní vliv na pevnost karoserie, posádka od střechy necítí žádné otřesy.
Díky použití stahovací plátěné střechy se proti výchozímu Adamu nijak nezmenšil zavazadlový prostor. Nadále však zůstává malý – jeho základní objem činí jenom 170 litrů, alespoň že se dá zvětšit sklopením zadních sedadel. Malý objem zavazadelníku by tolik nevadil – od minivozu se nedají čekat prostorové zázraky. Při nakládání ale obtěžuje vysoká ložná hrana ležící 840 mm nad vozovkou, jakož i plato, které se musí podobně jako u některých jiných miniaut vyklápět ručně.
Adamovy kvalitní útroby
Na interiéru oceňujeme perfektní dílenské zpracování a hodnotný vzhled způsobený měkčenými plasty. Adam díky tomu působí dospěle jako vozy vyšších tříd. Potěší také skvěle tvarovaný volant, nebo kratičká páka manuální převodovky. Přední sedadla jsou pohodlná a nabízejí dostatek pohodlí i na dlouhých cestách. Za příplatek 26.000 korun jsou navíc kožená a vyhřívaná, použitá kůže ale nepatří mezi nejjemnější.
V kabině vadil dole utopený sedmipalcový dotykový displej příplatkového multimediálního systému Intellink (+7.900 Kč). Obrazovka navíc reaguje na pokyny pozvolně. Velice nízko je umístěn také panel klimatizace, grafika ovladačů navíc není moc přehledná. Z miniaturních teček není jasně poznat, jaká je nastavena úroveň ventilace.
Přední sedadla poskytují řidiči a spolujezdci velký prostor, a to jak na šířku, tak na výšku. Na zadních sedadlech je to však jiná písnička. Prostor pro kolena by tu ještě nějaký byl, kvůli ne zrovna ideálně umístěné příčné výztuže za střešním oknem však cestující mají málo místa nad hlavou. Na zadní sedadla se navíc i přes dlouhé dveře nastupuje vcelku krkolomně. Adam je ale minivozem, a tak mu malý prostor na zadních sedadlech nemůžeme příliš vyčítat.
Adamovo skvělé srdce
Nový agregát 1.0 Turbo se neváhám označit za jeden z nejpovedenějších benzinových tříválců na trhu. Přeplňovaná jednotka se pyšní skvělou pružností, kultivovaným během a sportovním burácivým zvukem. Motor boduje také v oblasti síly – výkon 85 kW a točivý moment 170 N.m umí z Adama udělat doslova kapesní raketu.
Přeplňovaný tříválec se nechává ochotně vytáčet. Dostatek točivého momentu má již od nízkých otáček, ostatně maximální točivý moment je k dispozici od 1800 otáček. Ve městě se dá klidně zařadit pětka (1250 otáček při 50 km/h) a motor nijak neprotestuje. Při snaze o dynamickou jízdu je však nutné tříválec vytočit nad 2500 otáček, při kterých je znát citelnější zátah.
Agregát je standardně spárován se systémem Start/stop. Turbomotor ale většinu doby stání na semaforech nebo v koloně zůstával nastartovaný.
S litrovým tříválcem je standardně spárována šestistupňová manuální převodovka. Ta má příjemně krátké dráhy, kulisa řazení by ale mohla být o něco přesnější. Zpřevodování nižších stupňů je spíše kratší s ohledem na městské zaměření vozu a podporu dynamiky. Na šestku však motor při 130 km/h točí běžných 3250 otáček.
Spotřeba se při běžné jízdě pohybovala okolo hranice šesti litrů na 100 kilometrů, na dálnici si automobil vzal přesně 6,5 litru. Pokud však chcete využít potenciál motoru dosyta, musíte počítat s tím, že při rychlém tempu spotřeba paliva klidně stoupne vysoko nad osm litrů.
Adamova hbitost
Opel Adam Rocks s přeplňovaným tříválcem 1.0 Turbo je opravdu hbitým vozem, který svojí svižností překvapí ve městě i na okresní silnici. Řidiče za volantem navíc dokáže pobavit, za což má rozhodně body k dobru. Podvozek si umí poradit s vysokými rychlostmi, hbitost při změně směru trochu připomíná vozy Mini s jejich charakterem motokáry.
Jenom chválit ale nebudeme. Podvozek je na nerovném povrchu uskákaný, což vadí především při jízdě ve městě. Vliv na to má krátký rozvor (2.311 mm) i sedmnáctipalcová kola, která jsou u verze Rocks standardem. Od podvozku se ale neozývají hlučné rány, jenom utlumení příčných nerovností by mohlo být jemnější.
Řízení je pak velice lehké, což potěší hlavně jemné dámské ručky. V městském voze se to dá pochopit, s ohledem na fakt, že je automobil standardně vybavený posilovačem řízení se superlehkým módem City, by však výchozí nastavení nemuselo být tak přeposilované.
Opel Adam Rocks – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Opel Adam Rocks | DS 3 Cabrio | Fiat 500 Sport | Mini 3D One |
Motor | 1.0 Turbo | 1.6 VTi | 0.9 TwinAir | 1.2 |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1598 | 875 | 1198 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 2/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 85/5200 | 88/6000 | 77/5500 | 75/4250-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 170/1800-4500 | 160/4250 | 145/2000 | 180/1400-4000 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 196 | 190 | 188 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 | 8,9 | 10,0 | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 5,7 | 4,2 | 4,6 |
Cena [Kč] | 432.900 | 518.900 | 389.300 | 465.400 |
Závěr
Opel Adam Rocks s tříválcem 1.0 Turbo je poněkud rozporuplným vozem. Na jedné straně je netradiční vzhled a opravdu skvělý motor, díky jehož mamutí síle můžeme vůz klidně označit za mild hatch nebo dokonce hot hatch. Na druhé straně je řízení na sportovní radovánky moc lehké a podvozek moc uskákaný.
Adam Rocks je spíše takovou kabelkou do města, díky čemuž se k jeho charakteru hodí nějaký slabší agregát. Stačilo by ale upravit řízení a snížit podvozek a z Adamu by byl opravdu perfektní hot hatch. Jinak řečeno: už teď jsme zvědaví na chování verze S poháněné turbomotorem 1.4 Turbo (110 kW). Pokud se však do Adama zamilujete, výtky klidně přehlédnete – umí totiž chytnout za srdce a už ho nepustit. I já v jedné chvíli začal uvažovat, v jaké barvě karoserie by se mi Adam Rocks líbil nejvíce...
Nejlevnější verze modelu | 251.900 Kč (1.2/51 kW Adam) |
Základ s testovaným motorem | 375.900 Kč (1.0 Turbo/85 kW Jam) |
Testovaný vůz s výbavou | 503.400 Kč (1.0 Turbo/85 kW Rocks) |
Plusy
- Netradiční design, hodnotný interiér
- Možnost stahovací plátěné střechy
- Kultivovaný a silný turbomotor
- Hravé jízdní vlastnosti
- Široké možnosti individualizace vzhledu
Minusy
- Vysoko položená nakládací hrana kufru
- Minimální prostor na zadních sedadlech
- Vysoká pořizovací cena
- Lehce uskákaný podvozek
Foto: Petr Homolka