TEST Opel Vivaro Van L1 2.0 CDTI – Obstojný pracant

Opel Vivaro
Opel Vivaro
Opel Vivaro
Opel Vivaro
36 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (1)

Mohlo by se zdát, že ať si vyberete jakoukoliv verzi užitkových paterčat koncernu Stellantis, je to úplně jedno. Opak je však pravdou, zjišťuji za volantem modernizovaného Opelu Vivaro ve skříňovém provedení.

Design, interiér

Opel Vivaro současné generace přišel na trh v roce 2019, avšak pro modelový rok 2024 prošel modernizací. Ta ho přiblížila zbytku nabídky značky Opel. Zvenčí se to projevuje zejména přední maskou s názvem Vizor. Spoustě opelů, na které byla naroubována později, moc nesluší, ale vivaro není ten případ, i když se kromě přídě po designové stránce nic nezměnilo.

Naopak, u zadních lamp absenci změn vítám – líbí se mi dva páry velkých čtverců (nebo skoro čtverců, pro detailisty), které oba svítí coby obrysovky, stejně jako párové mlhovky i couvačky. Také vpředu mám radost z oddělených parabol pro potkávací i dálková světla; vivaro svítí opravdu krásně navzdory tomu, že LEDku byste v osvětlení hledali marně.

Video placeholder
Představení Opelu Frontera v Česku • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

Kabina pro osádku, zde jen dvoumístná, u auta tohoto typu překvapí dvěma 10“ barevnými displeji. Ty jsou součástí příplatkové sady Město za 22 tisíc korun a klíčovou výhodou je jednak schopnost bezdrátového zrcadlení smartphonu, díky němuž není třeba pořizovat vestavěnou navigaci za další příplatek, a jednak kvůli couvací kameře s úhlem záběru až 180°. Vzhledem k „plechovce“ za zády osádky je skvělým pomocníkem.

Naopak vnějším zrcátkům zoufale chybí malá konvexní zrcátka, která by nabídla pohled do mrtvých úhlů, nebo aspoň vypouklé části hlavních zrcátek. Zejména na pravé straně je mrtvý úhel opravdu velmi nepříjemný. Pomůže ho vyřešit radarové sledování mrtvých úhlů, ale to je za příplatek 18 tisíc korun. Výhled z vozu je navíc dále omezený poměrně tlustými A-sloupky.

Překvapení příjemných je však v interiéru víc. Jsou to zmíněné displeje, které jsou oba konfigurovatelné co do zobrazení; jde o klasický systém moderních stellantisů, který najdete třeba i v astře. Má to nicméně nevýhodu v podobě malého a nepříliš přehledného otáčkoměru v přístrojovém štítu.

Chválím také bezchybně fungující bezdrátově připojené Android Auto či designově i ergonomicky povedený volant. Klimatizaci nechybí výkon a má klasické fyzické ovladače; v této verzi je manuální, ale protože sedíme v dodávce, není to žádný problém.

A pokud byste chtěli vypnout pískání při překročení nejvyšší dovolené rychlosti, což chtít budete, neboť vůz ve čtení značek často chybuje, je tu fyzické tlačítko, kterým se dostanete k předem uloženým zkratkám. Tak lze na dvě kliknutí – resp. tři s návratem do původního zobrazení – vypnout jakýkoliv asistent. Třeba i sledování čar na silnici.

Opel VivaroOpel Vivaro | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Nákladovému prostoru tohoto konkrétního kousku chybí dřevěná podlaha a lakovaný plast se snadno poškrábe, ovšem to je realita skříňových dodávek. Pouze šest ok pro uchycení nákladu není zrovna hodně na to, že podlaha ložného prostoru je přes 2,4 m dlouhá – stejný počet mám na přívěsu s ložnou plochou 120 × 95 cm – ale člověk si s trochou šikovnosti poradí.

Jako mínus však vidím schod i na levé straně vozu, i když tam nejsou posuvné dveře. A obešel bych se bez něj i vpravo; on sice usnadní nastupování, ale vivaro nemá podlahu zas tak vysoko a může tam padat zboží, pokud ho nemáte v jednom velkém balíku např. na paletě.

Nákladový prostor Opelu Vivaro L1
Délka u podlahy/1 m nad podlahou2.455/2.273 mm
Šířka mezi podběhy/maximální1.253/1.593 mm
Výška uprostřed1.342 mm
Zadní nakládací otvor1.279 × 1.228 mm
Výška zadní nakládací hrany528 mm
Boční nakládací otvor908 × 1.221 mm
Objem nákladového prostoru5,3 m3

Motor, jízdní vlastnosti

Prostřední motorizace vivara nabízí 144 koní a důstojných 340 newtonmetrů točivého momentu, takže s relativně malým autem – ve verzi L1 má na délku pod 5 metrů – bez nákladu cvičí důstojně. Pohání samozřejmě pouze přední kola; jiný pohon vivaro nenabízí.

Motor je kultivovaný a dobře odhlučněný, a také skvěle odolává podtáčení. Ochotně se sbírá už od 1200 otáček bez dunění. Díky tomu se dá jezdit na vysoké kvalty a držet tak spotřebu nafty nízko. V testu se ustálila na 7,9 l/100 km, o 0,2 l více, než říká katalog, ovšem se zátěží bude spotřeba pochopitelně vyšší.

Překvapivě náročnou se ukázala být spojka. Čekal bych pedál s rovnoměrným chodem, jak je dnes běžné, ovšem odpor pružiny je u podlahy relativně mírný a pak se přes moment záběru najednou zvýší a nedáte-li pozor, zvedne vám nohu, rychle sepne spojku a vůz poskočí za ponižujícího zhasnutí vznětového čtyřválce. Chce to jít na ni zprvu opatrněji, avšak poté, co si zvyknete, není v tom žádný problém.

Testovaná verze má užitečnou hmotnost téměř 1,2 tuny (s řidičem auto váží lehce přes 1,9 tuny a nejvyšší přípustná hmotnost vozidla je 3.100 kg) a zvládne 2,5 t těžký přívěs, ale obojí plně využít legálně nejde – nejvyšší hmotnost soupravy je rovných 5 tun.

Opel VivaroOpel Vivaro | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Za pochvalu stojí i jízdní pohodlí – na dodávku je velmi dobré. Zezadu je sice všechno slyšet, jak je u velkých krabic běžné, ale vibrace či rány od podvozku se do interiéru přenáší jen ve velmi omezené míře. Na jízdním chování zadní nápravy je samozřejmě znát, že se zátěží bude klidnější, ani s prázdným autem to ale není špatné; na svou relativně vysokou užitečnou hmotnost je i nezatížená záď poměrně klidná.

Příjemné je také umístění kol v podstatě v rozích karoserie. Rozvor dlouhý přes tři a čtvrt metru sice znamená, že je třeba si do ostřejších zatáček docela najíždět, ale s tím se u dodávky počítá (tedy, mělo by – všimněte si, kolik dodávek má odřené boky…) a těžko se stane, že byste kvůli dlouhému převisu v úzkém místě odřeli roh auta.

Plusem, zejména tedy pro spolujezdce, je také vlastní sedačka s loketní opěrkou, která nahradila standardní dvoumístnou lavici. Nevýhodou samozřejmě je, že vůz nemůže sloužit tříčlennému pracovnímu týmu, a také absence sklopného stolečku uprostřed, který je běžně součástí prostředního místa.

Nejbližší konkurentiFord Transit CustomToyota ProAceRenault Trafic
Motor2.0 EcoBlue 320 L12.0 D-4D 140 L1 Extra2.0 Blue dCi 150 L1H1
Zdvihový objem [cm3]1.9962.1791.998
Největší výkon [kW/min]100/3.250-3.500106/3.750110/3.500
Točivý moment [N.m/min] 360/1.500-2.500340/2.000350/1.500
Převodovka6st. man.6st. man.6st. man.
Max. rychlost [km/h]-170178
Zrychlení 0-100 km/h [s]-12,411,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,0-7,37,4-8,16,6-7,6
Emise CO2 [g/km]185-190194-213173-200
Objem nákladového prostoru [l]5.7005.3005.800
Rozměry d x š x v nákladového prostoru [mm]2.602 × 1.392-1.777 × 1.4332.455 × 1.253-1.593 × 1.3422.537 × 1.268-1.662 × 1.387
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.864-1.889/3.2251.643/2.8301.783-2.066/2.800-3.010
Rozměry d x š (bez zrcátek) x v [mm]5.050 × 2.032 × 1.9864.959 × 1.920 × 1.9105.080 × 1.956 × 1.971
Rozvor [mm]3.1003.2753.098
Základní cena vozu [Kč] bez DPH848.000830.000643.000
Srovnatelná výbava s testovaným kusemTrend 320ActiveExtra
Cena od [Kč] bez DPH933.000865.000678.000

Závěr

Vivaro příjemně překvapilo svým komfortem a kultivovaností na palubě, naopak výhled z vozu je bohužel dost omezený. Taky může být nevýhodou, že dovnitř nestrčíte tři naložené europalety; otvor bočních dveří má na šířku jen necelých 91 cm a celý nákladový prostor ani u podlahy těsně nedosahuje metru šedesát. Dvě europalety však „ještěrka” zadními vraty dovnitř strčí snadno, mezi podběhy je přes 125 centimetrů.

K přepravě zboží na paletách však existuje spousta jiných možností a pokud to dělat nepotřebujete, pokud je váš náklad menší, vivaro opravdu není špatné auto. Nevýhody nákladového prostoru může vyvážit komfort před přepážkou, nebo třeba dobrý výkon světlometů.

Vzhledem k tomu, že ve výbavě skoro nic nechybí – „skoro” kvůli radarovému sledování mrtvých úhlů – je vivaro taky za velmi zajímavé peníze. Stejně jako všechna auta jsou dnes dodávky pořádně drahé, a tak je nějakých 662 tisíc korun bez DPH s dlouhodobou akční slevou na tuto třídu aut velmi hezká.

Nejlevnější verze modelu bez DPH724.900 Kč (Vivaro Van L1, 1.5 CDTI, FWD, 88 kW, 6st. man.)
Základ s testovaným motorem bez DPH769.900 Kč (Vivaro Van L1, 2.0 CDTI, FWD, 106 kW, 6st. man.)
Testovaný vůz bez příplatků, bez DPH769.900 Kč (Vivaro Van L1, 2.0 CDTI, FWD, 106 kW, 6st. man.)
Testovaný vůz s výbavou bez DPH661.990 Kč (Vivaro Van L1, 2.0 CDTI, FWD, 106 kW, 6st. man.) (s dlouhodobou akční slevou ve výši 159.910 Kč)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Dynamika prostřední motorizace
  • Výkon světlometů

Minusy

  • Podprůměrný výhled
  • Velké mrtvé úhly

Opel Vivaro
Cena základní sestavy
769 900 Kč
Výbava základní sestavy
ABS + EBA + EBD + ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu do svahu, Airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace, Automatické protikolizní brzdění a varování před čelní kolizí, Aktivní systém varování před vybočením z jízdního pruhu, Čtení dopravních značek, Tempomat, omezovač rychlosti, inteligentní rychlostní asistent, Detekce únavy a nepozornosti řidiče, Nouzové a asistenční volání, Výškově nastavitelné opěrky hlavy pro všechna sedadla, Výškově nastavitelné tříbodové bezpečnostní pásy vpředu, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Automatické zamykání za jízdy (deaktivace v případě dopravní nehody), Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách (nepřímá), Halogenové přední světlomety s denním svícením, Světelný a dešťový senzor, Automatické dálkové světlomety, Zadní parkovací asistent, Látkové čalounění sedadel, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní a bederní opěrkou, Dvojsedadlo spolujezdce s úložným prostorem, Výškově a podélně nastavitelný volant, Vozidlo s homologací N1 - užitkové, Výška vozu 1,90 m - umožňuje vjezd do podzemních parkovišť (pouze L1), Zvýšená celková hmotnost vozidla (pouze pro L2 2.0 CDTi), Tlumiče s variabilním odpružením v závislosti na zatížení vozidla (AMVAC), Dělicí plechová přepážka plná, Zadní dvoukřídlé dveře plechové s otevíráním do 180°, Boční posuvné dveře na pravé straně, Kotevní úchyty na podlaze (6 pro verze L1; 8 pro verze L2), Osvětlení nákladového prostoru, Ocelová kola 16“ s pneumatikami 215/65 R16C, středové krytky kol, Sada na opravu pneumatik, Manuální klimatizace, Audiosystém 5“ s Bluetooth, DAB, USB, ovládáním na volantu, 4 reproduktory, Digitální přístrojový panel, Elektricky ovládaná přední okna (s jednodotykovým ovládáním), Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Vrstvené akustické čelní sklo, zesílená boční okna řidiče a spolujezdce, Odkládací přihrádky ve středu palubní desky, u spolujezdce, ve dveřích, Držáky na nápoje v horní části palubní desky, Zásuvka 12V v palubní desce, Posilovač řízení
Cena testované sestavy
661 990 Kč
Výbava testované sestavy
: sada Město (10” centrální displej, digitální přístrojový panel, 180° parkovací kamera) (+22.000 Kč), Samostatné sedadlo spolujezdce s loketní opěrkou (+2.000 Kč), Plnohodnotné rezervní kolo (+6.000 Kč), Tažné zařízení (+22.000 Kč) (ceny bez DPH)
Motor
Typ motoru:
vznětový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
106 / 3750 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
340 / 2000 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.4
Emise CO2:
194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
5300 / 0
Objem nádrže (l):
69
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1904 / 1196
Rozměr pneu:
215/65 R16C
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4983
b) šířka (mm):
1920
c) výška (mm):
1930
d) rozvor (mm):
3275
e) rozchod vpředu (mm):
1627
f) rozchod vzadu (mm):
1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
854 / 952
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
0 / 0
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1016
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
0
k) šířka vpředu (mm):
1529
l) šířka vzadu (mm):
0
délka sedáku vpředu (mm):
473
délka sedáku vzadu (mm):
0
výška opěradla vpředu (mm):
655
výška opěradla vzadu (mm):
0
Vstoupit do diskuze (1)