TEST Peugeot 2008 1.6 VTi – Padesát na padesát
Zahájení výroby Peugeotu 2008 byl od francouzské automobilky velmi dobrý tah. Trh s malými městskými crossovery je na vzestupu a kdo si to nedokázal do teď uvědomit, bude později pravděpodobně litovat. Mimo atraktivní design láká nová 2008 na přijatelnou cenu, výbornou úroveň kvality a širokou paletu motorů. Testovaná verze s agregátem 1.6 VTi je v nabídce vůbec nejsilnější. Přesvědčí nás, nebo se vyplatí sáhnout po jedné z naftových verzí?
Tabulkové hodnoty motoru nevypadají špatně. Maximální výkon 88 kW je dostupný v 6000 min-1, točivý moment 160 N.m zase ve 4250 min-1. S nejvyšší rychlostí 196 km/h je testovaná verze i nejrychlejší.
O motoru ve většině případů moc nevíte. Je kultivovaný a díky lineárnímu zátahu v širokém spektru otáček není plynulost jízdy narušována ani při necitlivém zacházení s pedálem plynu. Agregát je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, což je z našeho pohledu nejslabší místo celého vozu. Páka se v kulise pohybuje nepřesně, ideální není ani délka jednotlivých rychlostních stupňů. Zatímco druhý a třetí jsou docela dlouhé, pátý je nelogicky krátký. V praxi to znamená, že je docela oříšek dostat se kombinovaně pod 7 l/100 km a na dálnici s touto hodnotou raději vůbec nepočítejte. Při rychlosti 130 km/h totiž motor točí 4.000 min-1 a spolyká skoro 8 l/100 km. Uvnitř vozu je navíc v tu chvíli slyšet zvýšený hluk od motoru a celoročních pneumatik.
Jízda: O chlup lepší
Oproti naftové verzi oceníte vyváženější jízdní vlastnosti. Nejde o nic markantního, jen jde cítit, že se auto začne na čumák hrnout o chvíli později. I zde však nedotáčivost podporuje hlavně celoroční obutí. Karoserie se v zatáčkách často nenaklání nad přípustnou mez, a pokud už ano, můžete se spolehnout na výborné boční vedení předních sedadel. Menší hmotnost na přední nápravě se nijak nepodepsala na komunikativnosti řízení. Stále trpí nedostatkem zpětné vazby a na výjezdech ze zatáček musíte auto občas rovnat do požadovaného směru.
Nastavení podvozku považujeme za ideální pro rozmanité spektrum použití. Nejlépe je mu pochopitelně na hladkém povrchu, nepohrdne však ani panely na D1 nebo lehčím terénem. Vyplatí se však trocha předvídavosti v nájezdech do zatáček. Přední náprava snáší rázy vcelku se ctí (na danou třídu), ta zadní při přejezdech ostrých nerovností občas uskočí. Každopádně ale díky lepšímu rozložení hmotnosti v menší míře než u dříve testovaného nafťáku.
Interiér
Přístrojová deska má původ v Peugeotu 208, s touto barevnou kombinací se však setkáváme poprvé. Testovaná linie Allure navíc nabídne komfort, o kterém si můžete nechat v podobně velkých vozech jen zdát. Líbí se nám tvar i provedení předních sedadel, měkčené materiály a celková úroveň zpracování. Jen tak hlavice řadicí páky si s dlaní moc nerozuměla.
Prostoru uvnitř je tak akorát. Díky vyšší stavbě karoserie se do vozu dobře nastupuje, vnitřními rozměry odpovídá Peugeotu 208. Vpředu si na nedostatek místa stěžovat nebudete jak v podélném, tak příčném směru. I zde jsme měli k dispozici panoramatické střešní okno a nad hlavou ještě pár centimetrů zůstalo. Pokud měříte do 180 centimetrů, nebudete si stěžovat ani na prostor vzadu. Nohu přes nohu si zde sice nedáte, ale v rámci kategorie čtyřmetrových aut je to přijatelné. Každopádně platí, že je zadní prostřední místo použitelné spíše pro odložení svršků, než by se tam vešel dospělý cestující.
Závěr: Manuální trápení
Peugeot 2008 slaví na evropském trhu nebývalý úspěch, což zcela chápeme. Kompaktní městský crossover zaujme hezkým vzhledem, bohatou výbavou a velmi zdařilým interiérem. Čistě ze zájmu o nové elektronické pomocníky doporučujeme příplatek za automatický parkovací asistent Citi Park a systém Grip Control, který zlepšuje trakci na různých površích (v ceně jsou i 17“ litá kola).
I sebelepší auto však může být shozeno špatnou kombinací motoru a převodovky. Proti samotnému agregátu nic nemáme. Hezky táhne v širokém rozsahu otáček a nepapá zase tak moc, aby se většině zájemců vyplatil příplatek 55.000 Kč za adekvátní naftovou verzi. Jeho spojení s nepřesnou manuální převodovkou ale považujeme za největší přešlap, který dokáže pokazit dojem z celého auta. Situace by se však mohla změnit již příští rok. Peugeot totiž plánuje uvedení nového tříválce 1.2 e-THP s výkony 81 a 96 kW, což by mohla být s manuální šestistupňovou převodovkou opravdová lahůdka pro milovníky benzinových motorů.
První cena vozu | 300 000 Kč (1,2 Access) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 356 000 Kč (Active) |
Základní cena testovaného vozu | 406 000 Kč (Allure) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 462 000 Kč (Allure) |
Plusy
- Provedení interiéru
- Bohatá výbava
- Systém Grip Control
- Design exteriéru
Minusy
- Nepřesné řazení
- Řízení bez zpětné vazby
- Špatné odstupňování převodovky
- Zvýšený valivý hluk na asfaltové vozovce
Foto: Petr Homolka