Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 208 GTi – Francouzská spojka

Aleš Jungmann
Diskuze (30)

Zatímco Renault na manuální převodovku u malého hot-hatche rezignoval, Peugeot z tradičních hodnot neslevil. A udělal dobře!

Rychlé Peugeoty mají něco do sebe. Vždycky dobře vypadaly a také velmi pěkně jezdily. Verze 208 GTi se sice neubránila určitým neduhům moderního věku, avšak mezi svou konkurencí se neztratí ani tentokráte.

Dobrá, můžete namítnout, že do ikonické pozice modelu 205 GTi má tohle auto daleko, jenže na druhé straně je dnes nepoměrně těžší konkurence. Automobilka, která nemá v nabídce hot-hatch, jako by snad ani nebyla. Zdá se, že udělat dnes z auta ikonu je mnohem těžší než dřív, zvláště, když „nezeleným“ projektům jako byl Peugeot 205 Turbo 16 odzvonilo. Otázka proto musí stát jinak: je 208 GTi dobré auto?

To bývá trochu záludná otázka, naštěstí dnes je odpověď jednoduchá: ano, je. Než jej však vezmeme do přirozeného prostředí, na okresky, podívejme se mladé Francouzce pod sukýnku.

200 koní pro 208 GTi

Oproti svému předchůdci, Peugeotu 207 RC, je 208 GTi o více jak půl metráku lehčí a má o 25 koňských sil víc. Pod kapotou najdeme velmi povedenou benzinovou přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 147 kW (200 k), známou například z modelů Mini. Jde o dobře technicky vybavený agregát s variabilním časováním ventilů a proměnným zdvihem ventilů sacích. Síla míří k předním kolům skrze šestistupňový manuál s poměrně dobře vymezenými dráhami, mechanická zpětná vazba však chybí. Jednotlivé rychlosti jsou poskládány, s ohledem na silný zátah motoru odspodu, dobře. Řazení totiž nemusí být příliš častou činností: nejvyšší točivý moment 275 N.m je dostupný již po překročení 1.700 otáček.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

Motor je asi nejdiskutabilnější částí auta: jedni jej milují, druzí mu vyčítají absenci charakteru, zvuku a výkonové gradace. Myslím si, že pravdu nemá ani jeden z táborů. Naladit přeplňovanou šestnáctistovku, aby mohla být zastavěna do malého rychlého hatchbacku, totiž vůbec není snadné. Dnes zákazníci mají trochu jiné požadavky než „tehdy“ (což je také důvod, proč nejde 208 GTi srovnávat s 205 GTi): nechtějí se kvůli výkonu hnát k omezovači, nechtějí z auta nic dolovat. Doba je rychlá, všechno musí být k dispozici hned. Máme, co jsme chtěli, motor stačí držet nad třemi tisíci a umět šlápnout na pedál. Zvukově to, pravda, je na slabší dvojku, ale alespoň se Peugeot nesnaží zamaskovat neschopnost malého přeplňovaného čtyřválce generovat hezký „sound“ nějakými umělými šidítky. V tomhle je GTi poměrně konzervativní, protože ani výfuk není žádný ukřičenec.

Podvozek je stavěn na evropské okresky a bohudík se nezapomnělo ani na poněkud východnější silniční síť. Výmoly či propadlé kanály zvládá podvozek odtlumit velmi hezky a to i při ostrém tempu. Opět se ukazuje, že levnější řešení s vlečenou nápravou a zkrutnou příčkou nemusí být apriori špatné: u malého a lehkého, sportovně laděného auta evidentně funguje na jedničku. Na dálnici si vás 208 GTi dokonce téměř hýčká, to třeba taková Fiesta ST neumí.

V zatáčkách se 208 GTi může spolehnout, i přes větší náklony, na velmi dobrý grip. Díky krátkému rozvoru se ochotně překlápí mezi zatáčkami a umí (snadněji, než u konkurentů jako je Clio RS nebo Fiesta ST) na požádání pod brzdami pohodit zádí. Vše je snadno kontrolovatelné, čitelné, uhlazené. Možná až moc, nicméně rychlosti, kterých na vaší oblíbené okresce budete dosahovat, rozhodně nebudou veřejně publikovatelné. O pětinu přitvrzený podvozek se zvětšeným rozchodem kol a tužšími stabilizátory (o 10 % vpředu a 15 % vzadu) je nejsilnější zbraní gétéíčka.

Při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu (mimochodem, hliníkové pedály jsou hezky u sebe a dovolují meziplyny) se ještě dlouho před hranicí zásahu ABS spustí výstražné blikače, naštěstí po vypnutí stabilizačního systému (který se tváří, že se opravdu zcela vypnout nechá) můžete brzdit jako smyslů zbavení a žádné otravné blikání nepřijde. Brzdy mají ostrý nástup, když se k nim však nechováte úplně hezky, dají se rychle utavit.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

Pozice za volantem je lepší než u standardní 208, sedačka je totiž ukotvena o zhruba centimetr níž. Maličký zploštělý volantík si však mé sympatie nezískal: nejde ani tak o jeho podobu s plastovými volanty k počítači, ale proč je proboha vůbec zploštělý? Při ručkování budete konstruktérům nadávat. Řízení je méně naposilované než u běžných verzí, má 2,9 otáček mezi dorazy, a byť nenabídne moc informací, jakýs takýs přehled o předních kolech mít budete.

Interiér nejrychlejší 208 je vyveden v kombinaci červené a černé barvy, vnitřku auta dominují výrazně tvarovaná polokožená sportovní sedadla. I když bočnice opěradel ani sedáků nejsou vyztužené, dokáží řidiči a spolujezdci nabídnout slušnou porci bočního vedení.

Spotřeba a závěr

Přeplňovaná šestnáctistovka má sice 200 koní, když se ale uklidníte, zařadíte šestku a necháte pracovat točivý moment, spotřeba spadne pod šest litrů Naturalu. To jde, ne? Běžný průměr je kolem osmi, sportování dokáže spotřebu katapultovat na dvojnásobek.

Peugeot 208 GTi je perfektní auto pro každý den. Není tak ostrý jako Fiesta ST, na českých okreskách si jej ale užijete o něco víc. Klobouk dolů před inženýry, naladit auto tak, aby fungovalo stejně dobře kolem Nice, jako kolem Prahy vůbec není lehké. Malá potíž je s cenou, protože základní Fiesta ST je o nezanedbatelných 80 tisíc levnější. Dá se proto, jistou s nadsázkou říci, že největší slabinou Peugeotu GTi je cena Fiesty ST.

První cena vozu 219.000 Kč (1.0 VTi/50 kW 3d Access)
První cena vozu s testovanou motorizací 510.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)
Základní cena testovaného vozu 510.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 541.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)

Plusy

  • Zajímavý design
  • Sedadla
  • Jízdní vlastnosti
  • Motor

Minusy

  • Výhled na přístrojový štít
  • Malý zploštělý volant

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (30)
Peugeot 208 GTi
Cena základní sestavy 510 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, úchyty ISOFIX vzadu, zadní parkovací asistent, 17“ hliníková kola, denní a směrové LED světlomety, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní sedadla, autorádio Arkamys + 4 reproduktory, polokožené čalounění, hliníkové doplňky atd. Kč
Cena testované sestavy 541 000 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+11.000,-), polepy karoserie (+ 8.000,-), dotyková obrazovka SMEG s navi a BT (+ 12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.7 / 5.9
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 1076
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 460
Rozměr pneu: 205/45 R 17
Peugeot 208 GTi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3962
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2538
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1405
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
9. 9. 2013 12:26
Tech. údaje
Podle vašeho serveru má Fiesta ST pohotovostní hm. (kg): 1196
A 208 GTI 1190.

Ty údaje u Fiesty nesedí!
Avatar - flyboyeda
8. 9. 2013 21:53
výhybka
to je :-)
Avatar - Deathstar
8. 9. 2013 16:51
Re: Plusy (výrazně) převažují
Já myslim,že je lepší,když auto(i hot hatch),zní nevýrazně,než kdyby imitovalo zvuk jiných aut jako Clio RS ,či generovalo pouze otravný hluk jako Oktávka RS...

Takový zvuk jako jde přes rezonátor do repráků v nové M5,by z toho stejně nebyl(a i to je vlastně šidítko)

Alespoň se za ten turbo (ne)zvuk 208 nestydí a jak píšeš,dělá dobře hlavně ty důležité věci:)
Avatar - Charger
7. 9. 2013 18:51
Re: Nej
Co se týče zábavy, pořád je zde Fiesta...

Ale že je to důstojný nástupce, to se shodnem :))
Avatar - Charger
7. 9. 2013 18:48
Re: Nej
Prosím posadit se do auta a vyzkoušet. Ten volant není jen zpolštělý, je celý do šišky. Pak možná pochopíš....