TEST Peugeot 208 1.2 PureTech 75 (55 kW) – Když je levnější lepší
Evropské auto roku 2020 i se základním motorem zaujme. A základní výbava je navíc v jednom ohledu lepší než ta vrcholná.
Design, interiér
Peugeot 208 druhé generace jsme na stránkách Auto.cz vyzkoušeli už několikrát. Po prvních dojmech z mezinárodní jízdní prezentace v Portugalsku jsme 208 nejprve postavili proti úhlavnímu rivalovi, Renaultu Clio, a následně i proti méně tradičnímu soupeři, Suzuki Swift. Nabídka dvěstěosmičky je ale bohatá, a tak ji testujeme znovu. Tentokrát se základním tříválcem 1.2 PureTech (55 kW) pod kapotou.
Takovou možnost v poslední době tak často nemáme, protože členy novinářských flotil dnes obvykle bývají vozy se silnějšími motory v nabídce, testovaná 208 je tak spíše výjimka. Obvyklá je i bohatá výbava a v tomto směru je zkoušený exemplář rovněž unikát. Ne že by šlo o holý základ v podobě verze Like, jedná se ale o druhý stupeň Active, což se nám rovněž ne vždy stane. Tentokrát tak v testu nemáme automobil vyšperkovaný všemi možnými příplatky až po střechu, ale auto, které si vy nebo váš soused skutečně může pořídit. O stupni Active totiž Peugeot říká, že bude nejžádanější volbou zákazníků. A tak jsme 208 s nadšením vyzkoušeli znovu.
Už v základu krasavec
A auto nás oslovilo už na první pohled. Peugeot 208 nás už při premiéře zaujal svým vzhledem, o to víc ale potěší, že auto je stylovkou nejen ve vrcholných výbavách prezentovaných na autosalonech nebo v katalozích, ale i v běžné, vlastně obyčejné variantě.
Za žlutý metalický lak Faro zkoušeného kousku se navíc nic nepřiplácí – Peugeot šel proti trendu a tuto metalízu skutečně nabízí v základu, bez dodatečného příplatku. Za jiné metalické odstíny si už připlatíte 13.000 korun, nemetalická bílá pak přijde na 6.000 Kč. 208 navíc sluší také ocelová kola, ke stupni Active dostanete šestnáctky se slušivými ozdobnými disky Plaka. Tohle se zkrátka Peugeotu povedlo, rozhodně si při pohledu na 208 nebudete zoufat, že jste si pořídili holátko.
Povedený, ale malý interiér
A zoufat si nebudete ani uvnitř. Často se stává, že vrchol nabídky působí mnohem hodnotněji než základ, v případě 208 v druhém stupni Active ale toto rozhodně neplatí. I díky dekoru imitujícímu karbonová vlákna působí interiér až nečekaně hodnotným dojmem. Opět si tak nepřipadáte uvnitř chudě. Jediným lacinějším detailem je páka ruční brzdy, kterou u vyšších stupňů nahrazuje elektronická parkovací brzda.
Ke druhému stupni už navíc dostanete multimediální systém s ovládáním přes dotykovou obrazovku se slušnou úhlopříčkou sedmi palců, které nechybí funkce Apple CarPlay a Android Auto. A tak si díky spárování chytrého telefonu ani nemusíte pořizovat navigaci za dodatečných 18.000 korun. Vadí snad jen pomalejší reakce infotainmentu a pomalejší načítání. Tlačítko navigace možná překvapivě zůstalo, odkazuje však na navádění v telefonu (samozřejmě po jeho spárování s infotainmentem).
Já pak osobně kvituju analogový přístrojový štít. S Peugeotem 208 jsem dosud jezdil jen s vrcholným 3D i-Cockpitem s digitálním přístrojovým štítem, který mě ani náhodou nenadchnul tak jako některé kolegy. Trojrozměrné zobrazení mi nepřijde ani trochu přehledné, jak výrobce slibuje, ba naopak. Hlavně vadí, že se v tomto případě nedokážu srovnat za volant. Ať dělám, co dělám, buď mám maličký volant nepohodlně takřka mezi koleny, nebo nevidím na půlku přístrojového štítu. Zkrátka forma vítězí nad funkcí!
Test Peugeot 208 1.2 PureTech 75 |
S analogovými přístroji je to ale mnohem lepší. Na pohled svoji jednoduchou grafikou možná nejsou tak efektní, jenže jsou přehlednější. A co víc, vykrojení budíků ve spodní části znamená, že si najednou můžu dát volant zhruba tak, jak bych si přál (zcela ideální to pořád není) a zároveň pořád vidím na všechny ukazatele.
Dále oceňuji praktický držák na telefon ve středovém panelu, tohle řešení je opravdu „simply clever“ (respektive „simplement intelligent“). Naopak se mi nelíbí uchování ovládání stop- start systému v multimediálním systému, zvlášť v kombinaci s vypnutím hlídání pruhů vlevo od volantu. Po každém spuštění motoru tak následuje předstartovní příprava, která je v moderních autech snad stále delší, zde navíc s nutností hmatat do různých koutů auta.
Negativem malého Peugeotu je i vnitřní prostor. Jasně, pokud 208 nadále primárně berete jako auto do města pro dva, omezený nástup dozadu kvůli úzkým dveřím a málo místa na zadních sedadlech vám vadit tolik nebudou. Pravdou ale je, že konkurence nabízí na zadních sedadlech více prostoru. Navíc to nelze omluvit kompaktnějšími rozměry, Peugeot 208 s délkou 4.055 mm rovněž překonává magickou hranici čtyř metrů jako jiné subkompaktní hatchbacky. Stejně tak zavazadelník s objemem 309 litrů je proti takovému Volkswagenu Polo (351 l) průměr.
Motor, jízdní vlastnosti
Základ ve městě postačí
Co se však týče nabídky motorů, zůstává v případě 208 na dnešní poměry bohatá. Prim hraje benzinový tříválec 1.2 PureTech ve třech výkonových verzích – základní atmosférickou variantu s 55 kW doplňují dvě přeplňované verze se 74 a 96 kW. V portfoliu ale nadále zůstává i turbodiesel, konkrétně 1.5 BlueHDi naladěné na 75 kW. Pro alternativce je tu pak čistě elektrická e-208 s výkonem 100 kW.
Na elektromobil dojde až jindy, teď vyzkoušejme motor z opačného spektra nabídky, a to jak z hlediska ceny, tak výkonu. Řeč je o základním provedení 1.2 PureTech o výkonu 55 kW, který v základní verzi Like přijde na 298.000 korun. Levnější možnost v českém ceníku Peugeotu 208 nenajdete.
A nutno podotknout, že to nemusí být jen volba pro zákazníky hledající co nejdostupnější verzi. Pokud se totiž s 208 budete pohybovat výhradně po městě, dovedu si představit, že si s atmosférickým tříválcem o výkonu 55 kW a točivém momentu 118 N.m klidně vystačíte. Když ho totiž dostanete do otáček (vrcholný výkon je dostupný v 5750 otáčkách), dočkáte se slušného elánu. A špatné to není ani při opuštění města.
Ani na dálnici 208 vyloženou brzdou provozu není, dynamika ale zůstává průměrná a bez vytočeného motoru se zkrátka neobejdete. To sice znamená charakteristický tříválcový ryk, ten mně osobně ale tolik nevadil, protože působil až nečekaně sportovně. Na dálnici při 130km/h rychlosti každopádně motor točí vysokých 4000 otáček, což je zkrátka daň za pouze pětistupňovou manuální převodovkou, která je pro základní dvanáctistovku jedinou možností. Řazení však není vůbec špatné.
Spotřeba paliva se z dlouhodobého hlediska pohybuje kolem šesti litrů. Ve městě si pak auto řekne kolem pěti, šesti litrů benzinu na 100 kilometrů, na dálnici pak stoupá k sedmi.
Pohodlný podvozek, ale...
Na dálnici se ale obecně ukazuje, že je Peugeot 208 v této variantě primárně autem do města, co také jiného od základní varianty očekávat. O vytočeném motoru už řeč byla, druhý problém na dálnici souvisí s koncepcí i-Cockpit, jehož ústředním prvkem je maličký volant. Ve vyšší rychlosti mám totiž neustále pocit, že kvůli malému průměru volantu musím pořád korigovat směr, aby jelo auto rovně. V jiných malých automobilech je dálniční tempo rozhodně pohodlnější.
Test Peugeot 208 1.2 PureTech 75 |
Jinak si ale z hlediska komfortu není na co stěžovat. Dvěstěosmička nás už v dřívějších testech zaujala komfortně naladěným podvozkem, což platí i pro exemplář s nejslabším motorem v nabídce. Peugeot 208 si parádně poradí s různými nástrahami českých silnic, navíc se od zadní nápravy neozývají ani na výmolech žádné rány.
Celkově se tak ukazuje, že Peugeot 208 je se základním motorem dobrá volba pro leckteré zákazníky. Navíc v testované variantě zaujme i svojí cenovkou. Active přijde na slušných 308.000 korun, a tak se proti základní verzi Like vlastně vyplatí. Za příplatek pouhých 10.000 Kč přidává diodové světlomety, multimediální systém s funkcemi Android Auto a Apple CarPlay, 16palcová kola nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.
Závěr
Závěr
Základní motorizace nebývají zrovna volbou srdce, spíše jde logicky o peníze. Proto vždy potěší, když se i základ ukáže jako důstojná motorizace, která plně postačí a nabídne i kus té radosti. A přesně takový Peugeot 208 se základním motorem 1.2 PureTech je. Jasně, silnější motory v nabídce nabídnout více elánu, dvěstěosmička ale i v základu mnoha zákazníkům postačí. Jako přibližovadlo po městě plně stačí a ostudu neudělá ani na okresce. A i na dálnici vlastně není takovou brzdou provozu, jak jsem se předem bál. Když motor vyženete do otáček, krapet toho nadšení ze sebe dostane.
Zkrátka jestli hledáte nejdostupnější auto a s nízkým výkonem jste smířeni, můžeme 208 se základním tříválcem doporučit. A co víc, auto potěší, že i v druhém nejnižším stupni Active nabídne hodnotně působící interiér. Také kvituji analogový přístrojový štít, ve výsledku mi přijde lepší než digitální 3D kaplička. Lépe se totiž srovnám za volantem, abych na přístroje dobře viděl, což se mi u vrcholné verze i-Cockpitu zkrátka nikdy nepodaří. Takže tady se ukazuje, že levnější může být vlastně lepší.
Test Peugeot 208 1.2 PureTech 75 |
Nejlevnější verze modelu | 298.000 Kč (1.2 PureTech/55 kW Like) |
Základ s testovaným motorem | 298.000 Kč (1.2 PureTech/55 kW Like) |
Testovaný vůz bez příplatků | 308.000 Kč (1.2 PureTech/55 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 322.000 Kč (1.2 PureTech/55 kW Active) |
Plusy
- Přijatelná pořizovací cena
- Pohodlný podvozek
- Hodnotně působící interiér
Minusy
- Malá palivová nádrž
- Průměrná dynamika
- Omezený prostor vzadu