TEST Range Rover Evoque – Nejsem jenom do města!
Design, interiér
I když se Range Rover Evoque stále může jevit jako jeden z čerstvějších automobilových přírůstků, je tu s námi už sedmým rokem. Předobraz vozu představila britská automobilka v roce 2008 na autosalonu v Detroitu konceptem LRX. V létě o tři roky později už výrobnu opouštěly první sériové kousky.
V průběhu let prošel Evoque dílčími změnami, ty největší se odehrály pro modelový rok 2014. Automobil kromě drobných designových retuší dostal třeba novou samočinnou převodovkou ZF-9HP či vyspělé asistenty pro manipulaci na parkovištích. Výbavu vozů s pohonem všech kol obohatil taktéž Land Rover Active Driveline z dílny společnosti GKN Driveline, jenž i díky vektorování točivého momentu poskytuje lepší jízdní vlastnosti.
I letos se Evoque dočkal pár změn, přičemž tou nejvýraznější je nasazení nové pohonné jednotky. Dvoulitrový čtyřválec s označením Si4 poskytuje výkon 213 kW a 400 N.m točivého momentu. Silnější agregát byste v nabídce modelu Evoque hledali marně. Motor se páruje s devítistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Vyrazili jsme na české silnice, abychom zjistili, jestli se pod hávem efektně střiženého SUV ukrývá i nějaký ten sportovní duch.
Kam s ním
Klasické Range Rovery vzbuzují na českých silnicích pozdvižení, což je způsobeno několika důvody. Prvně vozy britské automobilky nepotkáváte na každém rohu, jsou to neokoukaná auta, za kterými se kolemjdoucí rádi ohlédnou. Za druhé jde o robustní SUV, která se své velké rozměry nesnaží nikterak maskovat a na první dobrou dávají všem jasně najevo, že tohle není jen další zvýšená městská stylovka.
No a potom si dáte první dostaveníčko s Evoquem, který do tohoto konceptu tak nějak nezapadá. Kráčí sice vstříc designové filosofii britské automobilky, ale pryč je vysoká stavba karoserie a pocit, že byste z auta museli mít okamžitý respekt. Může za to především kompaktní délka s hodnotou 4370 mm, která poskytuje rozvor 2660 mm. Přitom šířka nabízí úctyhodných 1985 mm a na výšku má auto 1635 milimetrů. Kam sakra s ním? Další auto z Pařížské, řeknete si, jenže Evoque disponuje světlou výškou 211 mm a brodivostí v padesáti centimetrech vody, což společně s pohonem všech kol přináší slušné terénní předpoklady.
Je to právě široký postoj, který autu dodává na atraktivitě. A pomáhá mu i kontrastní barevná kombinace, kde auto s bílým metalickým lakem (za příplatek 22.990) dostalo černě zbarvenou střechu (17.303 Kč). Kromě té mají stejný odstín i všechny sloupky, takže si z bočního pohledu můžete všimnout linky, která začíná u A sloupků a postupně se zvedá až k úzkému zadnímu oknu. Nejsilnější motorizace dostala přepracovaný vzhled nárazníku, což kromě ostřejšího vzezření přináší jednu nevýhodu: nevejdou se na něj mlhovky.
suv landrover testy |
Zádi kromě LED svítilen spojených výraznou černou linií dominuje nápis Range Rover, střešní spoiler a (stejně jako vpředu) ochranné prvky nárazníku, které jsou součástí černého designového paketu. Nemalou cenu 100.309 Kč snad omlouvají alespoň dvacetipalcová kola z lehkých slitin, přičemž základ nabídky modelu tvoří osmnáctky, u naší výbavy HSE Dynamic pak devatenáctky. O dva palce větší kola přináší i rychlostní výhodu, maximálka na takovém obutí roste o 10 km/h na 231 km/h.
Pracoviště za jedna
Prvně usedám do pracoviště řidiče, kde na vás okamžitě dýchne atmosféra staré školy, avšak v moderním a krásně zpracovaném balení. Velký a na dotek příjemný volant, měkčené materiály všude kolem a zvýšení posez v pohodlných sedačkách. Na první pohled se tváří obyčejně, ale jsou komfortně měkké, sedáky nenutí držet stehna striktně u sebe a boční vedení opěradla vás naopak v zatáčkách podrží i při svižnějším tempu.
Vnější silueta sice klame, ale uvnitř zjistíte, že Evoque není dalším pokusem skloubení vozu SUV a stylu kupé. Na zadní sedačce mám s výškou 176 cm bohatou porci prostoru před koleny i nad hlavou, figurant blížící se ke dvěma metrům výšky už má před nohami trochu těsněji, ale nad hlavou stále dostatek místa. A výhodou široké karoserie je samozřejmě i obrovská porce prostoru v oblasti ramen. Dva dospělí budou mít vzadu pohodu. Tři se sem koneckonců vejdou také slušně, ale chtějí-li vyrazit na dlouhé trasy, musí mít na paměti, že jde stále „jen“ o kompaktní SUV.
Vraťme se ale ještě na moment do přední řady a přibližme si pracoviště řidiče. Pochvalu si určitě zaslouží ostrý úhel mezi palubovkou a středovou konzolou v oblasti pravého kolene. Byť je tunel uprostřed masivní, koleno si o něj neotlačíte. Díky sedačkám nastavitelným ve 12 směrech a širokému spektru nastavitelnosti volantu se ideální řidičská pozice hledá snadno. A za příplatek 42.592 Kč mohou být sedačky vpředu a krajní vzadu vyhřívané, přední pak také chlazené.
O mé oblibě fyzických tlačítek namísto všudypřítomných dotykových ploch jsem se v předchozích testech rozepisoval již vícekrát, tudíž jsme s Evoquem naladěni na jedné vlně. Klimatizaci, vyhřívání sedaček, kontrolu stabilizace, to vše obsloužíte snadno stisknutím vybraného tlačítka na středové konzole. Elegantním středobodem je otočný volič samočinné převodovky, jenž při nastartování efektně vyjede ven. Kupu dalších funkcí pak lze ovládat bez nutnosti zvýšení pozornosti přímo z volantu.
suv landrover testy |
Na obsloužení multimédií vám tak stačí obrazovka o velikosti 10,2 palce, ve které naleznete navigaci či párování s chytrým telefonem. Systém pracuje svižně, z možností na dlaždicích vybíráte obdobně jako mezi aplikacemi v chytrém telefonu. Snad jen seznámení s navigací zabralo trochu více času, uspořádání funkcí a nastavování trasy žádá cvik.
Pokud jde o praktickou stránku auta, Evoque poskytuje zavazadlový prostor se slušným objemem 575 litrů, jenž uspokojí i menší rodinu. Kromě dvou háčků po stranách tu ale žádné vychytávky usnadňující každodenní život nečekejte. Kufr má standardní podlahu, pod kterou se však již nevejde rezervní kolo. Při patáliích se tak musíte spolehnout jen na opravnou sadu.
Motor, jízdní vlastnosti
Silná inovace
Jak jsem zmínil v samotném úvodu, nejzajímavější novinkou na letošní modelové péči je jednoznačně nová pohonná jednotka. Zážehový dvoulitrový čtyřválec Ingenium poskytuje výkon 213 kW (290 k) při 5500 otáčkách a 400 N.m točivého momentu od 1500 otáček. To při hmotnosti 1883 kilogramů přináší zrychlení z klidu na stovku za 6,3 sekundy a maximální rychlost vyšroubovanou na 231 km/h.
Motor s označením Si4 obdržel twin-scroll turbodmychadlo, systém přímého vstřikování paliva s tlakem 200 barů či elektrohydraulické řízení sacích ventilů. Technologie umožňuje variabilní zdvih válců, regulace zatížení je tak spravována především sacími ventily, nikoliv škrticí klapkou. Range Rover slibuje menší hydraulické ztráty a naopak vyšší flexibilitu a kontrolu nad prouděním vzduchu do spalovacích komor, což v praxi přináší živější projev motoru, ale zároveň nižší spotřebu a emise.
Agregát lze pořídit ve dvou výkonových provedeních, přičemž slabší disponuje 177 kW. Kromě dostupné síly se drobně liší i technika. Nejsilnější provedení v testovaném exempláři nahrazuje tradiční čepová ložiska nábojovými kuličkovými ložisky, která zajišťují výkonnější turbodmychadlo včetně lepší odezvy a vyšší úspornosti.
suv landrover testy |
Kromě základního dvoulitru eD4 110 kW se všechny dostupné motorizace párují s pohonem všech kol a vedle manuální převodovky mohou zákazníci sáhnout po devítistupňovém samočinném ústrojí od ZF, kterým byl vybaven i náš testovací kousek. Suma sumárum nám co do techniky dělal v redakční garáži společnost nejnadupanější Evoque, jaký lze aktuálně koupit.
Všestranný společník
Už úvodní nastartování ukazuje, že motor pod kapotou umí být příjemně tichý, klidu na palubě pomáhá i zdařilé odhlučnění. Ale pro ničím nerušenou a poklidnou jízdu si Evoque s takto silným motorem zákazníci nekupují, tudíž najíždím na D11, kde se přede mnou otevírají dva volné pruhy a posílám plynový pedál až k podlaze. Přímá akcelerace autu jde, skoro byste zapomněli, že tenhle drobeček váží víc než 1,8 tuny. Zvuk při zrychlení má sportovnější charakter, ale žádné masivní hromobití a bublání výfuků tady nečekejte.
Sjíždím z dálnice a vydávám se vstříc okreskám. Tradiční stokilometrová cesta, po které každý den pendluji do práce a zpět, se kromě dálnice skládá z okresek. Vlastně je to ideální testovací „trať“ s příchutí všeho, jelikož kromě uhlazených zatočených silniček jsou součástí i vytlučené a neudržované cesty v opravdu špatném stavu. Prvně tedy ty hladké, na kterých Evoque umí. Ochotně se vrhá do zatáček, náklony karoserie jsou i přes vyšší stavbu auta minimální. Sportovní charakter podtrhuje i tužší řízení, na které se snadno zvyká. Stačí zvolit stopu a můžete si být jisti v kramflecích, že auto zatáčkou propluje přesně a neušije na vás žádnou botu.
No a pak se dostáváme do druhé fáze, kde hrají prim záplaty a výmoly. Podvozek není vyloženě tvrdý, ale má tužší charakter, což společně s dvacetipalcovými koly přináší nejen početná zhoupnutí, ale na velkých dírách i nepříjemné rázy do kabiny. Pokud po obdobných cestách jezdíte často, doporučujeme strasti eliminovat a na úkor stylu sáhnout po menších devatenáctkách, na kterých bude jízdní komfort o něco lepší a navíc ušetříte nemalé peníze.
Sportovního ducha nelze zpochybnit, ale nabídne Evoque i něco navíc? Ano. Ani tento Range Rover se totiž nenechá zahanbit v terénu. Na náročné podmínky odpovídá nejen pohonem všech kol, světlou výškou 211 mm a brodivostí 500 mm či nájezdovými úhly 17,8° vpředu a 30° vzadu. Součástí je i řada asistentů. Kromě pomocníka při rozjíždění se a sjíždění svahů má řidič k dispozici i udržování stabilní rychlosti mimo zpevněnou vozovku, spolehnout se lze i na stabilizaci přívěsu či systém kontroly náklonu. A pokud se bojíte, jestli daný brod auto ještě zvládne, nezoufejte. Umí si jej samo změřit. To všechno sice nejsou superschopnosti tradičního Range Roveru, i tak jde ale o velice slušné vlastnosti.
suv landrover testy |
Nebudu vám však rozmlouvat, že auto spíše než na terénních polygonech potkáte v Pařížské či na dálnici. Tady si vůz bez jakéhokoliv ekonomické smýšlení řidiče řekne klidně o deset litrů, o něco více si vyžádá při popojíždění v hustém pražském provozu. Když jsem ale zvolnil a okreskami proplouval s lehkou nohou, bez problému jsem apetit stlačil pod osm litrů. Ve stejných podmínkách při „normální“ jízdě vám palubní počítač naúčtuje něco kolem devíti litrů na každých sto kilometrů. To je vzhledem k hmotnosti, automatické převodovce a pohonu všech kol vlastně slušná hodnota.
Závěr
Závěr
Evoque v ceníku britské automobilky startuje lehce pod jedním milionem korun. Za takovou sumu dostanete vstupní dvoulitrový čtyřválec se 110 kW, manuální převodovkou, pohonem všech kol a základní výbavou Pure. Nový testovaný pohon se páruje až s nejvyššími výbavami. Testované HSE Dynamic už stojí podstatně více, konkrétně 1.726.065 Kč. Dražší už je jen nejvyšší Autobiography s cenovkou 1.889.415 Kč. Příplatkové položky pak šponují závěrečnou částku lehce pod dva miliony, osobně bych se ale klidně bez černého balíčku s 20palcovými koly a černými doplňky za sto tisíc klidně obešel.
Range Rover Evoque sice není ten Range Rover, ze kterého si okamžitě sednete na zadek, ale zákazníkovi má určitě co nabídnout. Atraktivní vzezření nezmiňuji, tady jde vždy o preference konkrétního člověka, chuť sportovat a obstát i ve zhoršeném terénu ale autu upřít nelze. A když k tomu připočteme prostorný a hezky zpracovaný interiér, udělujeme kladné hodnocení, které kromě pár drobností sráží jen vskutku vysoká cenovka.
Nejlevnější verze modelu | 986.029 Kč (2,0 l V4 Turbo E-Capability/110 kW Pure) |
Základ s testovaným motorem | 1.726.065 Kč (2,0 l V4 Turbo/213 kW HSE Dynamic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.726.065 Kč (2,0 l V4 Turbo/213 kW HSE Dynamic) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.972.381 Kč (2,0 l V4 Turbo/213 kW HSE Dynamic) |
Plusy
- Hravý motor
- Prostorná a kvalitně zpracovaná kabina
- Na SUV slušný sportovní požitek
- Na terén se nezapomnělo
Minusy
- Na rozbitých cestách s 20“ koly horší komfort
- Silný motor koupíte jen s dražšími výbavami
Foto: Ondřej Kroutil