TEST Range Rover Sport SDV6 – Zlepšení na všech frontách
Příběh Range Roveru Sport začal téměř před deseti lety. Na počátku byla studie Stormer, která nalákala na nízkou linii střechy a dynamicky střiženou třídveřovou karoserii. Sériový model dostal praktičtější pětidveřový formát, techniku převzal z Discovery 3 a do prodeje se dostal v roce 2005. I přes agresivní kampaň hnutí Greenpeace zaznamenal první Range Rover Sport velké prodejní úspěchy, během osmi let našel přes 400.000 majitelů.
Druhá generace proto má co rozvíjet a jde na to z jiné strany, tentokrát staví na základech plnotučného Range Roveru. S ním má společný podvozek (a to včetně rozvoru a rozchodu kol), motory a dokonce i interiér. Vnější design se naopak inspiruje menším modelem Evoque. Přestože je Sport o půl metru delší a o 18 cm vyšší, povedla se transformace jeho výrazného designu do většího formátu na výbornou. Zvlášť když je řeč o provedení s paketem Dynamic, který se obejde bez jediného chromovaného prvku a maska chladiče, zrcátka nebo výplně nárazníků mají kontrastní černý lak.
suv landrover testy |
Zběžným pohledem se nový Range Rover Sport hodně podobá většímu sourozenci, kromě hlavního prolisu na bocích a tvaru bočního prosklení ale není žádný designový prvek stejný. Karoserie má oblejší tvary, nese nižší masku chladiče a světla, zadní partie jsou úplně jiné. Boky protíná výrazná hrana a střecha sedí níže – všechno to dodává karoserii sportovnější nádech. Třešinkou na dortu jsou funkční nasávací otvory v kapotě a šikmé výdechy za předními koly. Na výběr je navíc široká paleta decentních, avšak zajímavých laků. Jedním z nich je testovaná šedá Scotia, která má ve skutečnosti lehký nádech zelené.
Interiér
Také uvnitř se nový Sport podobá většímu sourozenci, platí to ale jen do prvního usazení. Přestože si provedení designu ani kvalita materiálů s větším a dražším příbuzným v ničem nezadají, celkový dojem se značně liší – sedí se totiž výrazně níže. V souladu s označením modelu se řidič i jeho spolujezdci usadili blíže k silnici, takže je interiér výrazněji obklopuje. Je to chytrý způsob, jak odlišit oba modely a zároveň dostát označení Range Rover Sport.
V nové generaci se objevuje virtuální přístrojový štít tvořený displejem TFT. Dále je zde efektní diodové osvětlení interiéru, které se představilo už u modelu Evoque. V noci potěší automatická změna veškerého osvětlení na červenou, pokud řidič zvolí jízdní režim Dynamic. Dynamic je i název příplatkového paketu, který může na přání a bez dalších doplňků vyzdobit interiér například červenou kůží a černým čalouněním stropu – jako tomu je u testovaného vozu. Ve srovnání s Range Roverem se zmenšil průměr volantu a zmizel otočný ovladač automatické převodovky. Na jeho místě najdeme stejný „knipl“ jako v roadsteru Jaguar F-Type.
suv landrover testy |
Současní uživatelé vozů Land Rover a Jaguar si určitě všimnou, že automobilka zapracovala na vestavěné navigaci. Ovládací rozhraní má sice stále stejný design, ovšem reakce systému se násobně zrychlily. Konečně dotyková obrazovka pracuje opravdu v reálném čase, bez otravného zdržování. Navíc se rozšířilo spektrum speciálních funkcí, vedle nejrůznějších pomocníků pro jízdu v terénu (nebo parkování natěsno k obrubníku) nově najdeme možnosti vyhodnocení spotřeby a jízdního stylu.
Nepříjemným překvapením může být prostor na zadních sedadlech. Sice se zlepšilo tvarování sedáku a opěradla, prostorové poměry jsou ale téměř stejné jako u předchůdce. Místa je akorát, vzhledem k vnějším rozměrům by se ale dalo očekávat více. Vysvětlení je jednoduché, Land Rover má v nabídce i prostornější modely Discovery a Range Rover, proto nemá Range Rover Sport potřebu jim v tomto ohledu konkurovat.
suv landrover testy |
Jízda
Zatímco standardně se Range Rover Sport musí obejít „jen“ se vzduchovým podvozkem a stálým pohonem všech kol s diferenciálem Torsen, testovaný vůz dostal veškerá dostupná vylepšení. To znamená adaptivní tlumiče (standard od výbavy SE), ale také Silniční/terénní paket, který zahrnuje systém Terrain Response 2, redukční převodovku, elektronicky uzavíraný mezinápravový a zadní diferenciál, aktivní stabilizátory Dynamic Response a funkci Torque Vectoring (přibrzďování kol v zatáčkách). Paket, který je pro osmiválec standardem, ale u motoru SDV6 se za něj připlácí 114.000 Kč, posouvá techniku Range Roveru Sport na bezkonkurenční úroveň a dodává automobilce sebevědomí k tomu, aby tento model prohlásila za nejschopnější a nejvšestrannější v historii.
Hlavní jsou pochopitelně vlastnosti na silnici a na ty jsme se při testování zaměřili především. Permanentní čtyřkolka sama o sobě není přínosem pro ovladatelnost, předností se stává až tehdy, pokud nad jejím chováním bdí propracovaná elektronika. Range Rover Sport díky ní nemá sebemenší problémy s trakcí a dokáže vždy zůstat dokonale neutrální.
suv landrover testy |
Zároveň se nesnaží popírat, že je velkým SUV. Přestože se umí poslušně proplétat zatáčkami, stále působí jako kus auta. Kdo hledá u Range Roveru řidičskou zábavu, bude spokojenější s menším Evoquem. Ten umí více vtáhnout do děje, chová se ještě bezprostředněji a také se v něm sedí níže. Sport totiž sází na nově navržený vzduchový podvozek, který přináší dosud nepoznanou kvalitu odpružení (nízkoprofilovým 21” plášťům navzdory!). Jenže s lepší filtrací nerovností přichází také určitá odtažitost, zvlášť když se přidá přesné, avšak poměrně lehké a zpětné vazby prosté řízení.
Každopádně pokud jde o schopnost rychle projet silničku druhé, třetí či dokonce čtvrté třídy, dostojí novinka označení nejsportovnější Range Rover všech dob. Pomáhá tomu i kalibrace osmistupňového automatu, který dokáže z motoru vytěžit opravdu maximum. S pravou nohou jen lehce položenou na pedálu svědomitě drží co nejtěžší převod, ale stačí prudčeji šlápnout na plyn a převodovka okamžitě podřadí ke třem tisícům otáček, aby předvedla plnou sílu až 215 kW.
suv landrover testy |
Výkon přijde vhod i na dálnici. Udávané maximum 222 km/h není problém, verze SDV6 hravě udrží tachometrových 230 km/h i proti kopci, s naprostou samozřejmostí si v takovém tempu poradí také s dálničními zatáčkami. Veškerá technika podvozku totiž mimo jiné přispívá k neochvějné stabilitě ve vysokých rychlostech. Pokud se budeme bavit o standardním tempu, pak při 130 km/h motor na osmičku točí jen 1900 min-1 a spaluje v průměru stěží uvěřitelných 7,6 l na 100 km. Přitom dokáže výborně odfiltrovat pravý pruh D1, příčné nerovnosti se promění ve sled těžko zaznamenatelných mechanických ruchů.
Range Rover Sport se dobře cítí také ve městě. V nízkých rychlostech sice podvozek poleví na komfortu, řidiči i řidičky ale ocení vysoký účinek posilovače řízení, slušný rejd a dobrý výhled doplněný sadou parkovacích kamer. Limitem může být jedině velkorysá šířka 2073 mm, délka karoserie 4850 mm v dnešní době nepředstavuje nic výjimečného. Pohyb po městě ulehčí i reálná devítilitrová spotřeba. Standardem je systém start-stop, se kterým se pojí jedna mimořádně zajímavá funkce. Konstruktéři Jaguaru ji před dvěma lety překřtili Lazy driver device (pomůcka líného řidiče) a funguje velmi jednoduše: zastavíte, motor se sám vypne a vy už nechcete v jízdě dál pokračovat. V takovém případě stačí odepnout bezpečností pás řidiče, auto přejde do skutečného stavu „vypnuto“ a zbývá už jen vystoupit a zamknout.
suv landrover testy |
Mimo silnici předvádí vzduchový podvozek další přednosti. Díky vícestupňovému nastavení lze světlou výšku měnit v rozsahu až 185 mm, standardní světlost 200 mm se zásahem řidiče může zvýšit na 265 mm (a zůstane tak až do 80 km/h), dalších dvakrát 35 mm na výsledných 335 mm může přidat speciální vyprošťovací mód – na druhé straně je zde možnost snížení podvozku pro snadnější nastupování. Další výhodou vzduchového odpružení je vysoký zdvih odpružení – 260, respektive 272 mm, zatímco konkurenti obvykle nenabídnou více než 200 mm – a vynikající zkřížitelnost náprav. Ta činí až 546 milimetrů bez toho, aby kola ztratila pevný kontakt s povrchem.
Kdo to myslí s jezděním mimo silnice vážně, měl by si připlatit alespoň za terénní paket (+15.851 Kč), který obsahuje přídavnou převodovku. Bez redukce se totiž Range Rover Sport kvůli dlouhým silničním převodům na šotolině trápí. Naopak přídavný poměr 2,93:1 motoru hodně ulehčí, takže i do kopce vyjíždí nejčastěji na čtyřku nebo na trojku.
Závěr
Všechno výše uvedené značí jediné: Range Rover Sport je dokonalý univerzál. Pokud nehledáte co největší vnitřní prostor a co nejnižší pořizovací cenu, ale místo toho dáte přednost designu, stylu a kvalitě, pak je nová generace autem právě pro vás. Výborně funguje na dálnici i na okreskách, netrápí se ve městě a neztratí se ani v blátě nebo sněhu. Pokročilá technika podvozku, kterou ve skutečnosti málokdo využije naplno, vysílá jasný signál: tak široké spektrum využití, od drsného terénu po ostré tempo na silnici, žádné jiné SUV nenabídne.
A je tu ještě jedna přednost. Komu by snad turbodieselový šestiválec o výkonu 215 kW nestačil, ten si může několik týdnů počkat na uvedení dalších dvou motorů – šestiválcového hybridu a osmiválce SDV8, oba mají výkon 250 kW. Kromě toho je zde pro bonvivány i přeplňovaný benzinový pětilitr s 385 kW. Z konkurentů nabízí srovnatelně pestré spektrum pohonných jednotek jedině Porsche Cayenne.
suv landrover testy |
Nejlevnější verze modelu | 1.574.452 Kč (TDV6/190 kW S) |
Základ s testovaným motorem | 1.836.538 Kč (SDV6/215 kW SE) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.164.271 Kč (TDV6/190 kW Autobiography Dynamic) |
Plusy
- Kultivovanost běhu motoru
- Komfort odpružení i na nekvalitním povrchu
- Mimořádně nízká spotřeba
- Snadná ovladatelnost i v náročnějším terénu
- Rozsáhlá komfortní výbava
- Elektrické páté dveře lze na dálku otevřít i zavřít
Minusy
- Stísněný prostor na zadních sedadlech
- Vysoká nakládací hrana (800 mm)
- I přes značné odlehčení stále relativně těžký
Foto: David Rajdl