Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
37 Fotogalerie

TEST Renault Espace 2,0 dCi – Spaceship v čiperném důchodu

Přestože prodejně už vůz nepatří mezi lídry třídy, stále má co nabídnout – i to bylo důvodem našeho testu.

Zakladatel evropských MPV se ve čtvrté generaci vyrábí už devět let. U jiných modelů by i přes prodělané facelifty byl čas na výměnu, Renault si ale, podobně jako kdysi u Twinga, dává načas a trh oblažuje aktuálně třetím faceliftem. Přestože prodejně už vůz nepatří mezi lídry třídy, stále má co nabídnout – i to bylo důvodem našeho testu.

Pohled do ceníku potvrzuje předdůchodový věk: zbyvších pěti výbavových stupňů s nezapamatovatelnými čtyřslabičnými názvy zůstala jediná verze Celsium, ovšem s hned čtyřmi motorizacemi.

Jediným zážehovým motorem je dvoulitr s výkonem 125 kW (170 k). Zájemce o vznětové agregáty uspokojí na českém trhu čtyřválec 2,0 dCi 16V s výkony 110 kW (150 k) a 127 kW (175 k), respektive 180k v kombinaci s automatickou převodovkou.

renault testy mpvrenault testy mpv | acz 

Ceny za poslední dva roky spadly podle jednotlivých motorizací minimálně o 200 tisíc, takže námi testovaný vrcholný naftový dvoulitr s automatem je nyní i včetně luxusních příplatků skoro stejně drahý jako byvší zážehový dvoulitr s výkonem 100 kW. Čas pracuje pro zákazníka.

Jediná výbavová verze obsahuje vše, co by zájemce mohl od vozu této kategorie očekávat. Vůz je v základu pouze pětimístný, za dvojici sedadel ve 3. řadě se připlácí 30.000,- Kč.

Naopak v základu je tempomat, navigace TomTom, kůží potažený volant i řadicí páka, dvouzónová klimatizace (třízónová za příplatek 10.000,- Kč), houf airbagů a přední mlhovky. Zvláštností je možnost volby mezi pevnou střechou, pevnou prosklenou střechou (+35.000,- Kč) a otevíratelnou panoramatickou střechou (+45.000,- Kč).

Svébytnost designu je u Espace tradicí, takže i aktuální třetí facelift přinesl jen kosmetické změny. Světlomety jsou nyní vybaveny technologií LED, na přání mohou být navíc bi-xenonové a svítit do zatáčky.

Zatímco exteriér i nadále vybočuje z šedi (a od začátku výroby se příznivci s odpůrci hádají, zda je tak činěno dobře či ne), interiér postupně zraje a v aktuální verzi kombinuje tvarovou odvahu konečně i s jistou estetikou, kvalitou zpracování a využitelností.

O čem je řeč? Jako u každého poctivého auta si dal Design rande s Ergonomií, ale ta se někde zapovídala a on, spravedlivě se naštvav, zplodil kousky interiéru s paní Designovou z jiného města, přičemž chudák Ergonomie se pak musela o ta polocizí holátka postarat jaksi ex-post.

renault testy mpvrenault testy mpv | acz 

Ale desetitisícům zákazníků tyhle úlety vyhovují, takže v podstatě proč ne? V žádném jiném autě nenajdete ovládání klimatizace celého vozu v levé loketní opěrce, ovládání navigace ve „slepé“ poloze na středovém tunelu a centrální displej uložený excentricky v ohromné rozevřené tlamě palubní desky. A pokud hledáte tlačítko varovných blikačů, prohádali byste kalhoty: je na stropě, hned vedle otevírání střechy.

To vše zde máme od začátku výroby, ale až dnes si začínáme zvykat. Určitě je to dáno stále se lepšící kvalitou materiálů a zpracováním – leštěná imitace dřeva aspoň neuráží a především nevrže a přístroje se dají přečíst i za slunečného dne. Espace je prostě svůj a budiž mu odpuštěno.

Během let vyspěla i sedadla. Blátově-šmouhové vzory někdejších základních verzí kombinujících pohodlí rokokového divanu s držením těla na motorce jsou zapomenuty a všech pět cestujících je hýčkáno anatomicky tvarovanými křesly, která s náznakem bočního vedení drží tělo střízlice i řimbaby s jistotou dříve nevídanou. Zadní sedačky jsou sice relativně blízko podlahy a nabízejí jinde nevídaný příplatek 20 tisíc za loketní opěrky, i tady je ale na dlouhých cestách pohodlno a díky prosklené střeše a spoustě místa i příjemno.

renault testy mpvrenault testy mpv | acz 

Vrcholná motorizace s výkonem upraveným na 132 kW představuje spolu s automatickou převodovkou asi nejlepší kombinaci. Mimo výše zmíněného cenového pádu jde především o praktický provoz ve městě bez trápení spojky a, v souladu s naším dřívějším testem, i o překvapivou úspornost.

Za celou dobu testu jsme se i při vcelku dynamické jízdě nedostali se spotřebou přes osmilitrovou hranici a při jen trochu lehčí noze nebyl v mimoměstském provozu problém jezdit ani za udávaných 6,1 l/100 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h výrobce tradičně neudává, námi zjištěný průměr okolo 11 s není subjektivně žádná hrůza.

Poměrně komfortní odpružení sice dovolí autu výrazné náklony v zatáčkách, na 90% českých silnic ale funguje jako blahodárný filtr všech neřádstev, způsobených spojenými silami silničářů, přetížených kamionů a počasí.

Pomineme-li nutnost vkládání karty do štěrbiny ve středové konzole, je vše související s pohonem auta příjemné a překvapivě tiché.

renault testy mpvrenault testy mpv | acz 

Vůz tradičně boduje ohromným vnitřním prostorem, což okořeňuje jednak zmíněné střešní okno, jednak nespočet odkládacích prostor včetně již proslulé celoodklopné palubní desky. Zavazadlový prostor je v pětimístné konfiguraci více než dostatečný, jen to zadní víko by nemuselo být tak těžké…

Aktuální generace Espace se blíží do finále i dokonalosti, jakou asi lze se zvolenou konfigurací dosáhnout. Ergonomická a designová specifika jsou ale překvapivě jediným, a navíc velmi subjektivním argumentem, který by mohl znít proti případné koupi. Atraktivní cena s velmi slušnou výbavou v kombinaci s pohodlím a prostorem totiž dělají z Renaultu Espace kupodivu téměř racionální volbu. Kdo by to byl před pár lety řekl.

renault testy mpvrenault testy mpv | acz 

První cena vozu634.900,- Kč (2.0 16V Turbo 125 kW Celsium)
První cena vozu s testovanou motorizací734.900,- Kč (2.0 dCi 129 kW Celsium)
Základní cena testovaného vozu774.900,- Kč (2.0 dCi 132 kW Celsium AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků894.400,- Kč (2.0 dCi 132 kW Celsium AT)

Plusy

  • Motor a sladění s převodovkou
  • Nízká spotřeba
  • Prostorný interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Přijatelná cena a bohatá výbava
  • Nezaměnitelnost

Minusy

  • Ergonomické zvláštnosti
  • Některé příplatky