Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Mégane
Renault Mégane
Renault Mégane
Renault Mégane
40 Fotogalerie

TEST Renault Mégane GT 220 – RenaultSport kombi

Renault Mégane GT vypadá téměř stejně jako před modernizací. Dočkal se ale náležité péče divize RenaultSport, která nepřidala jenom 30 kilowattů navíc.

Písmena GT nejsou u Renaultu žádnou novinkou. Obsah této zkratky se ale v průběhu let vyvíjí – začalo to Lagunou GT, která ke komfortu přidala ovladatelnost podpořenou přiřizováním zadních kol. Pokračováním byl původní Mégane GT, s nadprůměrně silnými motory a sportovním podvozkem. Teď přichází nový, ještě silnější Mégane GT.

Nic nebrání tomu, aby Renault zkusil prodávat toto kombi jako RS – jenže zůstal věrný původnímu jménu. Přitom pryč jsou dřívější agregáty 2.0 dCi/118 kW a 2.0 TCe/132 kW. Pod kapotou pracuje přeplňovaný dvoulitr z dílen RenaultSport, který je vyladěný na 162 kW. Do opravdového RS mu chybí 33 kW, rozdíl ale bez přímého srovnání jen tak neodhalíte.

renault testy nizsistrednirenault testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Vedle toho má verze GT bodykit odvozený od paketu GT Line (dostupný pro běžné motory s výbavou Dynamique), hlavní podstatou úpravy je specifický design nárazníků. Ostatní modifikace se od GT Line liší – Mégane GT má o palec větší, 18” litá kola a ještě o něco tvrdší podvozek. Pneumatiky, brzdový válec a kotouče i některé díly šasi pocházejí přímo z Méganu RS. Na druhou stranu GT postrádá přední zavěšení PerfoHub s oddělenou těhlicí, nemůže mít samosvorný diferenciál a nelze u něj zcela vypnout ESP.

Co čeká uvnitř? Perfektní volant z Méganu RS, jenom ochuzený o prošití ve středové poloze. Stejný původ mají také pohodlná sedadla s opravdovým bočním vedením, kovové pedály nebo detaily jako analogový rychloměr a dekor s karbonovou texturou před spolujezdcem. Mezi těch nemnoho rozdílů patří logo GT na opěrkách předních sedadel nebo kovová řadicí páka, která paradoxně vypadá lépe než kožená v RS a díky kulatému tvaru se dobře drží.

renault testy nizsistrednirenault testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Motor jak víno

Kdo jezdil s Méganem RS, nemusí se ani dívat pod kapotu, aby v motoru odhalil geny RenaultSportu. Dvoulitr se projevuje klidně, v jeho zvuku je ale ukrytá síla. Samotný výkon i označení TCe jsou jasnými důkazy použití turbodmychadla, chování motoru má ale hodně blízko k atmosférickým jednotkám – navzdory vysokému tlaku přeplňování. RenaultSport zvládl regulaci twin-scroll turbodmychadla na výbornou - motoru nechybí síla v nízkých otáčkách, zároveň se ale dokáže pochlubit přitažlivou gradací výkonu a řidiče netrápí prodlevami po sešlápnutí pedálu plynu. Právě naopak: málokterý motor reaguje tak pohotově...

Vynikajícímu agregátu sekunduje neméně dobrá převodovka. Například Mazda sice umí ještě lepší, ty ostatní v předokolkách ale Renault hravě strčí do kapsy. Řazení je přesné, dráhy v kulise patřičně krátké a pohyb v ní naprosto přirozený. Přidejte tuhou spojku s poctivou zpětnou vazbou a krátkým záběrem v horní polovině dráhy pedálu – takhle má fungovat automobil, se kterým se jezdí rychle!

Celé toto představení podporuje zvuková kulisa. Žádné přídavné efekty, v Renaultu je slyšet poctivá mechanika – to, jak motor saje vzduch a spaluje benzin, jak výfukové plyny procházejí zadním tlumičem výfuku a dokonce jak se točí ozubená kolečka v převodovce. Intenzita všech zvuků je naladěná s takovou precizností, až to překvapí – žádný z nich neobtěžuje a přitom dává jasně najevo aktuální provozní stav stroje.

renault testy nizsistrednirenault testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Dokonalý podvozek, řízení s výhradou

Z pohledu řidiče je jedinou slabinou řízení. Je přesné a dostatečně ostré, ale okolo středové polohy má vůli, i když ne tak velkou jako běžné Renaulty. Nicméně dost výraznou na to, aby znepříjemnila rychlé průjezdy táhlých zatáček. Vynikne to zvlášť v kontrastu se špičkově naladěným podvozkem, který dodává řízení náznak zpětné vazby a nechává automobil harmonicky kopírovat povrch silnice. Náklony karoserie jsou mírné a plynulé, Mégane GT vykružuje zatáčky bez náznaku nervozity nebo odskakování. Všechny komponenty podvozku jsou totiž pořádně tuhé, ale ne tvrdé jako kámen. Silentbloky, tlumiče a pružiny pracují pro řidiče, i když by pasažéři na zadních sedadlech často nesouhlasili.

Poctivý komfort tlumení hledejte u jiných specifikací Méganu. Tady jde o to vždycky udržet kola v kontaktu s povrchem silnice a to se daří na 100 %. Obdivuhodný je způsob, jakým se Renaultu podařilo přetavit delší rozvor karoserie Grandtour ve výhodu – automobil je stabilní a větší vzdálenost mezi nápravami přesně vyvažuje hmotnější záď kombi. A když už se opravdu blíží krizová situace, zasáhne stabilizační systém... byť poněkud nevybíravým způsobem, jak bývá u Renaultů zvykem. Na rozdíl od Méganu RS nejde ESP zcela vypnout, respektive elektronika se po překročení 50 km/h sama znovu aktivuje.

renault testy nizsistrednirenault testy nizsistredni | Zdroj: acz 

Závěr

Možná byste to od Renaultu nečekali, ale jeho kombi se znáčkem GT je zárukou opravdu kvalitního a zábavného svezení. Motor, převodovka i podvozek fungují na jedničku a nad pár drobnými chybkami lze s klidným svědomím mávnout rukou.

Mégane GT je bezkonkurenčně dobrý a také bezkonkurenčně dostupný. Cena 530.000 korun odpovídá o třídu menším hot hatchům, přitom Renault nešetřil na technice ani na výbavě. Výhodnost této nabídky ilustruje srovnání s pravým Méganem RS – kombi je po dorovnání výbavy téměř o 200.000 korun levnější. Jistě, má slabší motor, nejde mu vypnout ESP a používá jednodušší přední nápravu, přesto funguje tak skvěle, že i při stejné ceně by byl lákavou alternativou k třídveřovému hot hatchi. Takže není nad čím dlouze přemýšlet – neváhejte ani chvilku a kupujte! Dokud ho RenaultSport vyrábí...

renault testy nizsistrednirenault testy nizsistredni | Zdroj: acz 

První cena vozu279.900 Kč (1.6/74 kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací530.900 Kč (2.0 TCe/162 kW GT)
Základní cena testovaného vozu530.900 Kč (2.0 TCe/162 kW GT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků623.600 Kč (2.0 TCe/162 kW GT)

Plusy

  • Rychlé reakce motoru, příjemná gradace výkonu
  • Čitelný a stabilní podvozek, limity ovladatelnosti
  • Velmi přesné řazení a tužší spojka
  • Nová navigace R-Link s dotykovou obrazovkou
  • Vylepšené ovládání autorádia (velký ovladač hlasitosti a vypnutí/zapnutí)
  • Výrazně levnější než Mégane RS i než konkurenční kombi
  • Objem palivové nádrže

Minusy

  • Nepřesné řízení okolo středové polohy
  • ESP nelze zcela deaktivovat
  • Chybí rovné dno po sklopení zadních sedadel
  • Slabší kvalita zvuku u standardního audiosystému
  • Multifunkční ovladače skryté za volantem

Foto: Petr Homolka