TEST Seat Altea XL 1.6 TDI – Copa je to za auťáka!
Vozy španělské odnože koncernu VW jsou alespoň v Čechách neprávem opomíjené. Designem, cenou i technikou přitom jednoznačně patří k nadprůměru, takže hledání zakopaného psa není jednoduché.
Jednou z cest jsou i akční verze Copa, které v případě prodloužené Altey XL znamenají oproti úrovni Style navíc speciální čalounění, senzory světla a deště, automaticky zatmavitelné vnitřní zrcátko a handsfree Bluetooth. Udávaná úspora je zhruba 30 tisíc, nás ovšem zajímá auto jako celek.
seat testy mpv |
Poznávacím znamením vozu jsou až „octaviovsky“ extrémně dlouhé převisy, což v kombinaci s vysokou stavbou karoserie znemožňuje splést si vůz s jakoukoli konkurencí.
Mimochodem, Octavia Combi je ještě o 10 cm delší. Vnější design také postrádá jakékoli náznaky rovných linií, jakákoli hrana je sbalena do větší či menší křivky.
Uvnitř je neméně typicky – Seat už několik let důsledně využívá velkoplošné tvrdé plasty se strukturovaným povrchem. Příznivci mechového měkka nemohou volit hůř – na druhou stranu je i takové obložení funkční a na pohled a dotek nikoli nepříjemné.
Všeobecné nadšení bude pravděpodobně budit volant a řadicí páka: obojí má příjemnou velikost, povrch, tvar a lehounkou ovladatelnost. Zajímavostí je relativně nízký posez, za volantem si řidič připadá spíše jako v běžném voze než jako v autobusoidních MPV. Sedadla disponují téměř americkou šířkou, kombinují ovšem pohodlí s velmi, velmi tuhým bočním vedením. V případných zatáčkách si tak bude zóna mezi kolenem a lopatkami vcelku hovět a navíc nebude vypadávat vstříc dveřím či středové opěrce.
Mluvíme o MPV, takže prosíme o malé fanfáry: Základní objem zavazadelníku je 532 litrů, podlaha je rovná a zadní sedadla lze sklápět i podélně posouvat až do objemu 1604 litrů.
seat testy mpv |
Testovaný vůz poháněl koncernový turbodiesel 1,6 TDI s maximálním výkonem 77 kW. Nejšťastnější majitel bude pravděpodobně ten, který nebude svůj vůz příliš honit do rychlostí a otáček a především od něj nebude vyžadovat nadstandardní dynamiku při větším zatížení.
Formálně jde sice o téměř ukázkový eco-engine, ovšem výrobcem udávané průměrné spotřeby 4,8 l/100 km se dosáhlo z velké části díky dlouhým převodům pětistupňového manuálu.
V praxi to znamená, že motoru s rostoucí mírou zátěže schází kousek pružnosti. Čím menší dynamiku ovšem řidič vyžaduje, tím (a poměrně dramaticky) spotřeba klesá. Běžná jízda po stejné trase po městě tak může znamenat hodnoty mezi 5,8 a 7,5 l/100 km, čistě podle stylu jízdy.
seat testy mpv | Mimoměstské výlety jsou na tom obdobně: ustálená jízda stokilometrovou rychlostí vyvolá příjemnou spotřebu 4,6 l/100 km, delší přesun mimo dálnice se stejným rychlostním průměrem pak až o dva litry více.
Na špici třídy je nepochybně ovladatelnost. Počínaje velmi přesným a komunikativním řízením, přes minimální náklony a konče třeba jistým vedením stopy. Daní za to je tvrdší podvozek, který dá posádce pocítit ledasjaký výtluk.
Seat Altea XL je zajímavou alternativou pro ty, kteří od MPV požadují praktičnost, příznivý poměr ceny a výbavy, úspornost a jisté jízdní vlastnosti. Naopak příznivce měkkého odpružení či nadprůměrné dynamiky vůz v této konfiguraci nepotěší.
seat testy mpv |
První cena vozu | 320.900,- Kč (Basis, 1.4 63 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 408.900,- Kč (Reference 1.6 TDI CR 77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 444.900,- Kč (Style 1.6 TDI CR 77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 490.400,- Kč (Style 1.6 TDI CR 77 kW) |
Plusy
- Cena a výbava
- Spotřeba nezatíženého vozu
- Jisté jízdní vlastnosti
- Prostornost a variabilita
- Čeština v palubním počítači
Minusy
- Pouze pětistupňová převodovka
- Nižší komfort odpružení