Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Altea XL 1.6 TDI – Copa je to za auťáka!

Ondřej Šuch
Diskuze (59)
Velkoprostorové Seaty mohou být zajímavou zbraní v boji proti zavedené konkurenci. Vybavenější provedení Copa je důstojný soupeř.

Vozy španělské odnože koncernu VW jsou alespoň v Čechách neprávem opomíjené. Designem, cenou i technikou přitom jednoznačně patří k nadprůměru, takže hledání zakopaného psa není jednoduché.

Jednou z cest jsou i akční verze Copa, které v případě prodloužené Altey XL znamenají oproti úrovni Style navíc speciální čalounění, senzory světla a deště, automaticky zatmavitelné vnitřní zrcátko a handsfree Bluetooth. Udávaná úspora je zhruba 30 tisíc, nás ovšem zajímá auto jako celek.

seat testy mpv seat testy mpv  

Poznávacím znamením vozu jsou až „octaviovsky“ extrémně dlouhé převisy, což v kombinaci s vysokou stavbou karoserie znemožňuje splést si vůz s jakoukoli konkurencí.

Mimochodem, Octavia Combi je ještě o 10 cm delší. Vnější design také postrádá jakékoli náznaky rovných linií, jakákoli hrana je sbalena do větší či menší křivky.

Uvnitř je neméně typicky – Seat už několik let důsledně využívá velkoplošné tvrdé plasty se strukturovaným povrchem. Příznivci mechového měkka nemohou volit hůř – na druhou stranu je i takové obložení funkční a na pohled a dotek nikoli nepříjemné.

Všeobecné nadšení bude pravděpodobně budit volant a řadicí páka: obojí má příjemnou velikost, povrch, tvar a lehounkou ovladatelnost. Zajímavostí je relativně nízký posez, za volantem si řidič připadá spíše jako v běžném voze než jako v autobusoidních MPV. Sedadla disponují téměř americkou šířkou, kombinují ovšem pohodlí s velmi, velmi tuhým bočním vedením. V případných zatáčkách si tak bude zóna mezi kolenem a lopatkami vcelku hovět a navíc nebude vypadávat vstříc dveřím či středové opěrce.

Mluvíme o MPV, takže prosíme o malé fanfáry: Základní objem zavazadelníku je 532 litrů, podlaha je rovná a zadní sedadla lze sklápět i podélně posouvat až do objemu 1604 litrů.

seat testy mpv seat testy mpv  

Testovaný vůz poháněl koncernový turbodiesel 1,6 TDI s maximálním výkonem 77 kW. Nejšťastnější majitel bude pravděpodobně ten, který nebude svůj vůz příliš honit do rychlostí a otáček a především od něj nebude vyžadovat nadstandardní dynamiku při větším zatížení.

Formálně jde sice o téměř ukázkový eco-engine, ovšem výrobcem udávané průměrné spotřeby 4,8 l/100 km se dosáhlo z velké části díky dlouhým převodům pětistupňového manuálu.

V praxi to znamená, že motoru s rostoucí mírou zátěže schází kousek pružnosti. Čím menší dynamiku ovšem řidič vyžaduje, tím (a poměrně dramaticky) spotřeba klesá. Běžná jízda po stejné trase po městě tak může znamenat hodnoty mezi 5,8 a 7,5 l/100 km, čistě podle stylu jízdy.

seat testy mpv seat testy mpv Mimoměstské výlety jsou na tom obdobně: ustálená jízda stokilometrovou rychlostí vyvolá příjemnou spotřebu 4,6 l/100 km, delší přesun mimo dálnice se stejným rychlostním průměrem pak až o dva litry více.

Na špici třídy je nepochybně ovladatelnost. Počínaje velmi přesným a komunikativním řízením, přes minimální náklony a konče třeba jistým vedením stopy. Daní za to je tvrdší podvozek, který dá posádce pocítit ledasjaký výtluk.

Seat Altea XL je zajímavou alternativou pro ty, kteří od MPV požadují praktičnost, příznivý poměr ceny a výbavy, úspornost a jisté jízdní vlastnosti. Naopak příznivce měkkého odpružení či nadprůměrné dynamiky vůz v této konfiguraci nepotěší.

seat testy mpv seat testy mpv  

První cena vozu320.900,- Kč (Basis, 1.4 63 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací408.900,- Kč (Reference 1.6 TDI CR 77 kW)
Základní cena testovaného vozu444.900,- Kč (Style 1.6 TDI CR 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků490.400,- Kč (Style 1.6 TDI CR 77 kW)

Plusy

  • Cena a výbava
  • Spotřeba nezatíženého vozu
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Prostornost a variabilita
  • Čeština v palubním počítači

Minusy

  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Nižší komfort odpružení

Ondřej Šuch
Diskuze (59)
Seat Altea XL 1,6 TDI
Cena základní sestavy 444 900 Kč
Výbava základní sestavy 16palcová kola z lehkých slitin, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, podélné střešní nosiče, přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dvouose nastavitelný volant, volant a hlavice řadicí páky obšité kůží, multifunkční zadní sedadla dělaná 60:40, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, multifunkční volant, rádio s přehrávačem CD/MP3, tempomat, automatická klimatizace, palubní počítač, přední, boční a hlavové airbagy, ABS, TCS, ESP, EBA, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent pro rozjezd do kopce, dojezdová rezerva Kč
Cena testované sestavy 490 400 Kč
Výbava testované sestavy COPA paket /Deštový + světelný senzor + automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko + COPA čalounění+ handsfree Bluetooth (13500,-), Natáčecí bi-xenonové světlomety (27000,-), tmavá okna od sloupku B dozadu (5000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.2 / 4.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 532 / 1604
Objem nádrže (l): 93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 632
Rozměr pneu: 225/50 R17
Seat Altea XL 1,6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4469
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1581
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 12. 2011 18:27
Re: Ja by som...
Čelní plocha naskakuje od nuly a násobí se kvadrantem rychlosti :-! :-)
A to je spolu s vyšší hmotností problém proč to papká víc jak oktávka => u nás horší prodeje.
Ale podle mně až na výstražné před řadičkou výborně promyšlené auto.
10. 8. 2011 17:33
Re: ZAKOPANÝ PES
přesně! Touran, to je kára pro bejka 8-s >:D
10. 8. 2011 09:44
Re: V této třídě
No musim upravit tuj nazor, Berlingo, Kangoo a stare Doblo jsou dodavky ale nove Doblo je na 95% MPV svymi jiznimi vlastnostmi a zpracovanim! ;-)
Avatar - abacus
10. 8. 2011 07:21
Re: Nic moc
Žilky tu praskajú tým, ktorý sa v každom príspevku snažia prezentovať, že si kúpili tú "najlepšiu" značku, to "najlepšie" auto.

Ak by Ford u Maxa pridal nejaké tie kilá na zvýšenie tuhosti karosérie, nemuseli by dverné tesnenia v lete neustále vrźgať, ukotvenie zadných sedačiek by nepískalo a kedy tedy by sa k tomu nepridal koncert palubnej dosky. Ešte pridať trochu tapacíru, aby sa neodťahoval a neukazovala sa tak vnútorná kabeláž.
Povinnou výbavou Maxa je WD 40-tka alebo teflónový spray. Kde tu naolejovať, kde tu namazať, .... ako starý orloj.
Avatar - palokalo
9. 8. 2011 15:03
Re: V této třídě
tak som si porovnal alteu xl 1.6 TDI Style a Scenic 1.5 Dci advantage (Sk cenniky a priblizne podobna vybava aj motor). Seat stoji 16 843,- euro a Scenic 17590,- (bez priplatkovej vybavy). Kto na to ma asi skor pojde do scenicu koli variabilite interieru ale pre koho je kazde euro dobre moze kludne siahnut po Seate a myslim ze ajtak chybu neurobi.