Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cupra Ateca 2020 – Rychlejší všeuměl s novou tváří

Ondřej Mára
Diskuze (30)

První zástupce značky Cupra prošel na první pohled decentní modernizací, která ale přinesla řadu zajímavých a praktických novinek.

Design, interiér


Sportovní SUV Cupra Ateca, první model samostatné značky Cupra, bylo představené teprve před dvěma lety. Jeho základem je však kompaktní SUV Seat Ateca, prodávané již od roku 2016, které mělo na facelift nejvyšší čas. A tak se modernizace dočkal i sportovní všeuměl. Co všechno je tedy jinak?

Začněme od přední masky, která zaujme především novou šestiúhelníkovou maskou chladiče s voštinovou strukturou, tmavě chromovaným rámečkem a výrazným měděným logem Cupra. Novinkou jsou také standardní Full LED světlomety, které mají opravdu parádní výkon.

Upravena byla i nižší část předního nárazníku, která dostala ještě důraznější tvary nasávacích otvorů. Spodní otvor pro přísun vzduchu dostal mřížku z tmavého hliníku, který zdobí i výraznější rámečky nových mlhových světlometů. Ty přitom Cupře Ateca před modernizací zcela chyběly.

Video se připravuje ...

Dekor tmavého hliníku, avšak v lesklém provedení, se objevuje také na bočních ochranných lištách, podélných střešních nosičích i krytech zrcátek, v nichž jsou integrovány svítilny promítající na zem uvítací logo Cupra. V podbězích jsou standardně instalovány 19“ lité disky s aerodynamickými tvary, které jsou nabízeny v celkem šesti designech s lakováním v kombinaci černá/stříbrná nebo tradiční měděná/černá. V každém případě ale počítejte se samozacelovacími pneumatikami o rozměru 245/40 R19.

Cupra Ateca Cupra Ateca

Vzadu na první pohled zaujme především čtveřice koncovek sportovního výfukového systému Cupra, na jehož vývoji se podílela renomovaná firma Akrapovič. Systém by měl být vyroben ze slitiny titanu, díky níž odolá vysokým teplotám, nabídne unikátní zvuk a ještě je ve srovnání s konvenčními výfukovými systémy lehčí o několik kilogramů. Méně patrnou zajímavostí jsou pak elektroluminiscenční diody v zadních svítilnách, které disponují funkcí dynamických ukazatelů směru a propůjčují zádi modernější a elegantnější vzhled.

Osobně mi přijde, že drobné designové retuše automobilu skutečně prospěly. Cupra Ateca se snaží ještě důrazněji distancovat od tradičního Seatu Ateca, což se jí celkem úspěšně daří. Upravené nárazníky navíc přispěly k nárůstu délky o 10 mm (4386 mm), zatímco výška klesla ve srovnání s verzí před faceliftem o 2 mm (1599 mm). Největší změny ovšem pocítíte v interiéru, který se snaží v řidiči umocnit dojem, že sedl do opravdu ostrého auta.

Modrá, měď a velké displeje

To je patrné především z nových sportovních skořepinových sedadel s integrovanou hlavovou opěrkou, která jsou již v rámci standardní výbavy výškově nastavitelná, vyhřívaná a nechybí jim ani nastavitelné bederní opěrky. Testovaný vůz navíc dostal paket koženého čalounění Nappa (+20.000 Kč), díky němuž byly sedačky čalouněny netradičně modrou kůží v odstínu Petrol s prošíváním v odstínu mědi. Modrá kůže Petrol se dostala také do výplně dveří a celkově v interiéru nahrazuje čalounění černým velurem Dinamica/černou umělou kůží. Samotné sedačky jsou přitom i přes výrazné boční vedení stále pohodlné i pro rozložitější postavy, v zatáčkách nabízejí skvělou oporu a za příplatek +18.000 Kč k nim můžete dostat elektrické ovládání s pamětí. Daní za tuhle vymoženost je však ztráta praktických přihrádek pod sedadly.

Největší změny se však odehrály v oblasti palubní desky. A začít můžeme hned od nového „supersportovního“ volantu (za příplatek +16.900 Kč) s vyhříváním, koženým čalouněním, detaily v odstínu mědi a zvětšenými pádly pro pohodlnější ruční řazení. Nový volant by měl odkazovat na soutěžní vozy TCR, k čemuž má zřejmě přispět i dvojice tlačítek pod rameny. Pravé tlačítko slouží ke startování, zatímco levé k volbě jízdních režimů.

Osobně přitom trochu nechápu, proč tlačítko s logem samotné značky neslouží rovnou k aktivaci nejostřejšího režimu Cupra. Při krátkém stisknutí totiž pouze procházíte nabídku jízdních režimů, stejně jako při práci s otočným voličem ve středové konzole. Pro přechod rovnou na režim Cupra je potřeba tlačítko dlouze podržet. Chápu snahu automobilky nabídnout zákazníkům možnost volby a jakousi univerzálnost, ale osobně mi to přijde trochu zbytečné.

Cupra Ateca Cupra Ateca

Samotný volant se však velice příjemně drží a líbí se mi i jeho tvar se zploštělou spodní stranou. V jeho pozadí přitom vykukuje nový digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25“, který nabízí několik přehledných grafik s jemným rozlišením a obstojnou logikou.

Pravděpodobně poslední výraznou novinkou v interiéru je multimediální systém s 9,2palcovou dotykovou obrazovkou, který nabízí obsáhlé možnosti konektivity. Od FullLink (Android Auto + Apple CarPlay), přes klasický Bluetooth až po Wifi hotspot. Pro klasické připojení telefonu slouží dvojice USB-C konektorů vpředu a dvojice nabíjecích USB-C konektorů vzadu. Součástí vozu jsou také online služby Cupra Connect Safety & Service na 10 let, Vzdálený přístup na 1 rok, Online infotainment na jeden rok a Media & Internet (tedy podpora podcastů, streamů a internetových rádií) rovněž na jeden rok.

Prostoru víc než dost

Otázka prostoru byla ve vozech ateca, ať již od Seatu nebo Cupry, rozebírána nesčetněkrát. Já tak mohu jen znovu potvrdit, že po stránce praktičnosti se jedná o skutečně zdařilého všeuměla. Dostatek prostoru nabídne na předních i zadních sedadlech a v kombinaci se zavazadelníkem o standardním objemu 485 litrů může Ateca Cupra snadno zastat roli praktického rodinného automobilu. Tedy vlastně pořádně rychlého, ale stále praktického, rodinného automobilu. Za příplatek 7.900 Kč je navíc možné získat elektrické ovládání pátých dveří i s tzv. „virtuálním pedálem“ pro bezdotykovou aktivaci.

Motor, jízdní vlastnosti


To nejdůležitější zůstalo nezměněno

Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který posílá přes sedmistupňovou převodovku DSG a systém pohonu všech kol 4Drive na asfalt rovných 300 koní a 400 N.m točivého momentu, pravděpodobně není potřeba dlouze představovat. Stejnou motorizaci totiž najdeme pod kapotou nového Cupra Leonu, minulé generace Golfu R i Volkswagenu T-Roc R. Poslední jmenovaný je přitom další splašené koncernové SUVčko, které toho s Cupro Ateca sdílí víc než dost.

Ještě před modernizací Atecy se však T-Roc R mohl pochlubit lepší akceleraci z 0 na 100 km/h, kterou Volkswagen sliboval v čase 4,8 sekundy. Cupra Ateca před faceliftem tak se svým časem 5,2 sekundy zaostávala o 0,4 sekundy, což je vzhledem k prakticky identické technice poměrně výrazný rozdíl. S modernizací se však v Cupře pokusili rozdíl minimalizovat, což se jim ve výsledku opravdu povedlo.

Sama automobilka bohužel nezmiňuje, jak konkrétně auto zrychlovala. Podle zpráv ze zahraničí si však technici vyhráli přinejmenším s nastavením systému pohonu všech kol a zlepšili reakce motoru na plynový pedál. Výsledkem je akcelerace z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, tedy o pouhé 0,1 sekundy za T-Rocem. S perfektním odpichem přitom pomáhá standardně dodávaný systém Launch Control, který umí slušně pomačkat orgány.

Cupra Ateca Cupra Ateca

Ostatní hodnoty však v případě ostré atecy zůstávají prakticky stejné. Maximální výkon 221 kW (300 k) zůstává dostupný od 5300 po 6500 otáček za minutu a maximum točivého momentu zůstává na hodnotě 400 N.m od 2000 po 5200 otáček. Tomu odpovídá i charakteristika motoru, který jednoduše od dvou tisíc krásně, silně a plynule táhne bez nějaké výraznější výkonové špičky – osobně mi to ale nijak zásadně nevadí. Maximální rychlost zůstala na hodnotě 247 km/h, tedy 3 km/h za Volkswagenem T-Roc R.

Výraznou změnou ale prošel zvukový projev, především v nejostřejším režimu. Výfukový systém Akrapovič, vyrobený ze slitiny titanu a vybavený aktivní klapkou, totiž dokáže v režimu Cupra nabídnout víc než příjemnou kulisu pro svižné projížďky. Osobně sice preferuji hlubší projevy šestiválců či osmiválců, k Cupře Ateca však tenhle syrový řev krásně seděl. Občasné práskání a střílení do výfuku pak jen podtrhovalo lehce chuligánský charakter v nejostřejším jízdním režimu.

Při zvolení kteréhokoliv jiného jízdního režimu ale Cupra Ateca příjemně zkrotla a utichla, takže se ani na delších cestách nemusíte bát bolení hlavy. Umírněnější projevy také výrazně snižuje pubertální chuť řidiče bezdůvodně zrychlovat a poslouchat práskání při klesání otáček, což by vás mohlo ušetřit pozornosti policistů a možná i příliš častých zastávek na čerpacích stanicích.

Pokud se totiž s ostrou atecou rozvášníte, snadno se můžete dočkat průměrně spotřeby až okolo 14 l/100 kilometrů. A to dokonce i na běžné silnici, kde se člověk stále drží relativně zkrátka. Pokud byste však chtěli auto trápit na okruhu, což Martin vyzkoušel s modelem před faceliftem, počítejte klidně s dvacítkou na sto.

Pokud ale navolíte režim Comfort a vydáte se na delší cestu, během níž si odpustíte touhu vymést ostře každou zatáčku a předjet vše, co se pohybuje rychlostí těsně pod zákonným maximem, pak můžete bez problému jezdit i se spotřebou okolo 8,5 až 9 l/100. Na sportovní SUV s provozní hmotností 1626 kilogramů a výkonem 300 koní to rozhodně není špatné. S automobilkou uváděným kombinovaným průměrem 7,3 l/100 km bychom však rozhodně nepočítali. Pokud budete kombinovat klidné korzování s občasnou radostnou projížďkou na okreskách, počítejte s dlouhodobým průměrem okolo 10 litrů.

Překvapivě komfortní

Podvozek Cupry Ateca přitom zazáří jak na kvalitním asfaltu, tak na průměrné české okresce. Proti standardní atece je Cupra vybavena o 10 mm sníženým sportovním podvozkem s aktivní regulací DCC, která umožňuje upravit tuhost podle šesti přednastavených jízdních režimů.

V režimu Comfort přitom auto dokonce i na obutých 19palcových kolech s pneumatikami 245/40 předvádělo nečekaně nadstandardní schopnost filtrovat běžné nerovnosti v podobě různých propadlých kanálů, záplat, kostek, atd. Naopak v režimech Sport a Cupra celé auto pro změnu krásně ztuhlo a dokonce ani při prudších změnách směru nepředvádělo výraznější nejistotu.

Video se připravuje ...

Osobně mi je koncept sportovně laděných SUV dost proti srsti, jakkoliv chápu, že se produkce automobilek musí přizpůsobit poptávce trhu. V případě Cupry Atecy jsem ale celkem upřímně žasl, mezi jakými polohami se dokáže podvozek pohybovat. S tímhle autem totiž můžete skutečně pohodlně cestovat s celou rodinou po naprosté většině českých silnic, zatímco na vašem oblíbeném úseku můžete dovádět s překvapivou jistotou a stabilitou.

Cupra Ateca Cupra Ateca

Sportovní charakter navíc podtrhují příplatkové Performance brzdy Brembo s čtyřpístkovými pevnými třmeny, které se vpředu zakusují do 370 mm kotoučů s vnitřním chlazením. Tahle praktická drobnost, která díky třmenům lakovaným v odstínu mědi a s výrazným nápisem Brembo potěší i oko, ovšem vyjde na 63.900 Kč a připraví vás o dojezdové rezervní kolo. Nástup brzd je přitom působivý a jejich dávkování není nikterak záludné. Osobně jsem s nimi na okreskách neměl nejmenší potíže, jak ovšem odhalil Martin během testů první Cupry Atecy v Mostě, na okruhové dovádění to už úplně není.

Na okreskách, zvláště těch zakroucenějších, ale ateca potěší kromě vysokého výkonu, kvalitního podvozku a účinných brzd i progresivním řízením, které výrazně usnadňuje projíždění utažených zatáček, nebo elektronickou uzávěrkou předního diferenciálu XDS, která pomocí přibrzďování kol pomáhá snadněji vykroužit oblouk. Pokud byste to ale s nájezdovou rychlostí opravdu výrazně přepískli, pravděpodobně vás ani čtyřkolka v kombinaci s elektronickými asistenty nezachrání před nedotáčivým smykem. Navzdory snaze automobilky optimalizovat rozložení hmotnosti je totiž poměr celkem logicky 953/673 kg v neprospěch přední nápravy.

Paleta chytrých asistentů

V rámci modernizace ale Cupra Ateca získala i chytré technologické pomocníky, díky nimž se stává ještě lepším vozem pro městské i dálkové přesuny. Základní tempomat s omezovačem rychlosti sice získáte již v základní výbavě, testovaný vůz však díky příplatkovému paketu Safe Driving XL+ získal adaptivní tempomat, Lane Assist, Side Assist, Exit Assist, Pre-Crash Assist, rozpoznávání dopravních značek a především Travel Assist.

Za příplatek 23.500 Kč se tak ostrá ateca naučila spoustu chytrých funkcí, včetně semi-autonomního řízení. Díky funkci Travel Assist si totiž pohlídá odstup od okolních aut, pomůže udržet auto mezi pruhy a výrazně tak zpříjemní jízdu po dálnici. Systém přitom fungoval naprosto bez výhrad a to za nejrůznějších podmínek.

Závěr


Závěr

S Cuprou Ateca jsem se setkal až po faceliftu, i když verze před modernizací prošla několika redakčními testy. Její čtyřhvězdičkové hodnocení naprosto chápu, zvláště pokud byla posuzována přísnými měřítky pro vůz, který by už jen z podstaty sportovně zaměřené značky Cupra měl být na okruhu jako doma.

Já jsem ale na okruh nemohl a upřímně by mě to ani moc nelákalo. Ostatně co si budeme povídat, tohle auto se tam nejspíš jen tak nepodívá, což je pro něj spíš dobře. Během běžného používání mě však Cupra Ateca velice mile potěšila svou vstřícností, schopností smysluplně využívat svůj výkon i praktičností pro každodenní využití. Už samotný Seat Ateca je velmi zdařilým vozem, v podání Cupry se však stává speciální záležitostí. A i když nemám ostrá SUV moc v lásce, celkem si dokážu představit, proč by se pro atecu někdo uměl nadchnout.

Cupra Ateca Cupra Ateca

A to i navzdory vyšší ceně, startující na částce 1.279.900 Kč. Pokud se totiž podíváte na koncernového sourozence VW T-Roc R, zjistíte, že jeho cena začíná od 1.088.900 Kč. Jenže žádná sleva není zadarmo. Abyste totiž vyrovnali obsah základní výbavy, budete muset u Volkswagenu zabrousit hluboko do katalogu příplatkové výbavy. Volkswagen přitom nenabízí parádní sportovní sedačky, brzdy Brembo a některé výbavové prvky jsou v jeho podání o poznání dražší.

Pokud tedy hledáte kompaktní sportovní model z koncernové produkce, který nabídne nadstandardní porci praktičnosti a trochu nevšedního vzhledu, rozhodně bych se nebál podívat i směrem k Cupře. Pokud ale vaše ambice nejsou tak sportovní a rádi si něco přišetříte, nebude marnou volbou ani běžný Seat Arona ve výkonnější verzi, jak již dříve naznačil srovnávací test dvojčat vyráběných v Kvasinách.

Nejlevnější verze modelu 1.279.900 Kč (Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive)
Základ s testovaným motorem 1.279.900 Kč (Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive)
Testovaný vůz bez příplatků 1.279.900 Kč (Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive)
Testovaný vůz s výbavou 1.556.900 Kč (Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive)

Plusy

  • Výraznější vzhled
  • Parádní zrychlení
  • Prostorný interiér
  • Překvapivě schopný podvozek
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Vyšší základní cena  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (30)

Doporučujeme

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive
Cena základní sestavy 1 279 000 Kč
Výbava základní sestavy Full LED světlomety, Podélné střešní nosiče, Sportovní výfuk Cupra, 19“ kola z lehkých slitin, samozacelovací pneu 245/40 R19, LED Ambientní osvětlení, Sportovní kožený vyhřívaný multifunkční volant, Sportovní skořepinová sedadla s vyhříváním a vederní opěrkou, čalounění Velur Dinamica/černá umělá kůže, černé čalounění stropu, Dělená sklipná zadní opěradla, Front Assist, Top View kamera 360 st., Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS na přední nápravě, Automatická dvouzónová klimatizace, Kessy, Digitální přístrojový štít 10,25“, Multimediální systém 9,2L, Volič jízdních režimů Cupra Drive Profile, Sportovní podvoze Cupra, Adaptivní regulace DCC, Progresivní řízení, Prodloužená záruka na 5 let/100 000 km Kč
Cena testované sestavy 1 556 900 Kč
Výbava testované sestavy Bezdotykové ovládání 5. Dveří (13.500), Elektricky ovládané sedadlo řidiče (10.900), Kožené čalounění Nappa (20.000 Kč), Paket Safe Driving XL+ (23.500 Kč), Panoramatické střešní okno (23.900), Performance brzdy Brembo + BeatsAudio (75.900 Kč), Supersportovní multifunkční volant (16.900 Kč), alarm Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 247
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 6.5 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1626 / 544
Rozměr pneu: 245/40 R19
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4386
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1599
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1549
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 845
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 855
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
9. 10. 2020 07:14
Re: GNSJ
:yes: :yes: :yes:
Vy si zajdete s C-Zerem na pivo :-)
8. 10. 2020 17:31
Re: vyzera docela nanapadne
Stelvio veloce se dá za těch 1,25 koupit
8. 10. 2020 17:29
Re: transformers
Tak tahat sem Macana. Ale za cenu té Atecy je k sehnání třeba AR Stelvio Veloce.
7. 10. 2020 22:51
Re: vyzera docela nanapadne
Jj, pokud by to nabízeli i s manuálem, bylo by to zajímavé autíčko. ;-)
Avatar - SKAY
7. 10. 2020 19:54
Re: vyzera docela nanapadne
Nebo id4 bo kruťák vvvodspodu jak tdy.

Jinak fajn seat sice sportovni suv :no: