Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má v genech

Michal Otruba
Diskuze (44)
Výběr rodinného auta nemusí být jen o objemu a velikosti. Ibiza ST hraje hodně na emoce! Na rodiny útočí barvou, motorem i podvozkem.

Malé kombi od španělské automobilky Seat má v kolonkách rodného listu loňský březen a Ženevu. Přesně tam se totiž Ibiza ST poprvé veřejnosti představila. Od té doby naší redakční garáží prošly již dva kousky – ten první poháněla atmosférická šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 63 kW, druhé setkání proběhlo s naftovou novinkou se jménem 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW.

A nachlup stejný výkon poskytoval agregát i při našem třetím setkání. “Nekulturní“ spalování nafty však vystřídalo “urozenější“ spalování benzinu, turbodmychadlo dodávající vzduch do spalovacích komor zůstalo – asi již je vám jasné, že naši červenou Ibizu poháněl malý, ale (a nebo právě proto) skvělý, čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 77 kW.

Nic rychlejšího (alespoň prozatím) pod kapotu malého španělského kombíku nedostanete. Dostál Seat i v tomto případě svému heslu “auto emoción“?

Známý a oblíbený siláček

Motor o objemu 1197 cm3 produkuje s pomocí turbodmychadla a přímého vstřikování benzinu velmi sympatických 77 kW při 5000 min-1 a dává k dispozici točivý moment 175 Nm v rozmezí 1550 až 4100 min-1 – data či popis agregátu jsou poměrně známá věc, zopakovat si je můžete například v testu Golfu 1,2 TSI. A pokud stačí na auto typu Golf či Altea, pak v menší Ibize má šanci excelovat.

 

Po nastartování (mimochodem poslední čtvrtina otočení klíčem ve spínací skříňce jde pěkně ztuha) agregát bezproblémově se sympatickým zavrčením naskočí a po ustálení na volnoběh o něm vlastně nevíte. Stejné ticho a klid panuje když například zastavíte na křižovatce na červenou – příznivce nafťáků takové ticho může mírně vyvádět z míry, nejsou si totiž jistí, zda motor opravdu běží.

Rozjezdy jsou hladké a plynulé, spojka jde sice lehce sportovně ztuha a zabírá až nahoře, ale motor se nezakuckává, takže ti šikovnější se dokáží rozjet i na volnoběh. Pohyb ve městě nečiní problémy, motůrek poskytuje malému vozu dostatečnou dynamiku a spotřeba při běžném stylu jízdy osciluje kolem hodnoty 7,5 l/100 km. Pokud se rozhodnete, že to na křižovatkách všem “natřete“ počítejte s odběrem přes 10 l/100 km, naopak nejklidnější řidiči se budou usmívat nad hodnotou o tři litry nižší – stejně jako u jiných benzinových turbomotorů velmi záleží na stylu jízdy a intenzitě šlapání na plynový pedál.

Kulturní a lineární

Motor zabírá postupně už od 1500 min-1, kousek před 2000 min-1 přijde opravdu malý turbokopanec a pak si již můžete užívat příval síly s lineární charakteristikou až do téměř 6000 min-1. O pět set otáček výše utne motor v rozletu omezovač.

Do 3000 min-1 motor nevnímáte, je tichý a jeho chod je velmi kulturní, takže jej lehce přehluší veškeré ostatní šumy. Až nad 4500 min-1 začne motor výrazněji ječet, ve vydávaném zvuku lze slyšet malý objem motoru, který se snaží o nadprůměrné výkony. A daří se mu to na výbornou. I mimo město panovala s nabízenou dynamikou velká spokojenost, brzdou provozu rozhodně nebudete a když se naučíte využívat možnosti motoru, budete naopak více než dostatečně rychlí.

 

Při reálné rychlosti 100 km/h “té-es-íčko“ na pětku točí těsně pod 2500 min-1 a vystačí si s 5,2 l/100 km. Se stejnou hodnotou budete jezdit i mimo město, když se budete kochat krajinou. Možná to bude znít úsměvně, ale celý vůz podporuje v řidiči závodnické choutky a nutí jej protahovat se zatáčkami co nejrychleji. Lehká příď a na kombi celkem krátká záď podporují minimální nedotáčivost, řízení je přesné a strmé.

Podvozek je tužší než u konkurence a lehce ztrácí v předmětu „komfort jízdy,“ takže ani plně obsazený vůz či vyšší profil pneumatik z něj neudělá to nejpohodlnější auto. Odměnou vám však bude radost z pohybu a možnost projet se alespoň o trochu rychleji než s „konfekční konkurencí.“

Proto zřejmě nebudete jezdit za námi naměřené hodnoty spotřeby, když jsme na oblíbené okresce “autu šlápli na krk“ spotřeba se vyšplhala lehce přes 10 l/100 km.

I nedostatky se najdou

Kulisa řazení je poněkud rozevlátá, ale rychlosti zapadají přesně a lehce a ani jednou za celý test jsme na řazení nenadávali. Brzdy v běžném provozu obstojí se ctí, při ostrém zacházení cítíte, že jim brzy dochází dech. Navíc mají umělý tupý chod, takže přesné dávkování v jejich slovníku rozhodně nenaleznete. Volant má správný průměr a je jednoduchý – ovládání audia najedete vlevo pod volantem a tempomatu na levé páčce směrových světel. Horní a dolní část je z perforované kůže, což je skvělé. Ale přesně v tom místě kde jej držíte je pouze hladká část, která je navíc ještě zúžená, což je velká škoda.

 

Na dálnici motor na pětku točí 3200 min-1 a vyžaduje 6,5 litru benzinu na ujetí sta kilometrů. I z reálné rychlosti 130 km/h auto po sešlápnutí plynu celkem svižně zrychluje (samozřejmě v rámci své kubatury), takže český dálniční limit nevystaví červenému kombíku stopku. Stále cítíte tužší naladění podvozku, o motoru víte, že je pod kapotou, ale nijak vás neobtěžuje, takže o největší ruchy se stará aerodynamický šum přicházející zvenčí. Převodovka je pouze pětistupňová, šestý stupeň bychom uvítali hlavně na dálnici, jinak jsme jej kupodivu v provozu nijak nepostrádali. Dosažená cestovní spotřeba na dálnici ale ukazuje, že to jde i bez šestky!

Co jsme ale postrádali byla signalizace zapnutých světel na přístrojové desce – tam se zobrazují pouze dálková světla a zadní mlhovky. Potkávací světla tam nenajdete a signalizace předních mlhovek se rozsvítí dokonce pouze vedle spínače vlevo od volantu, což není dvakrát praktické.

Závěr

Seat Ibiza ST je dynamické a pohledné auto, jehož “emócion“ ještě podtrhuje zářivá červená barva. Má sice menší zavazadlový prostor než zástupce ze stáje Škoda, ale tu překonává výbornými jízdními vlastnostmi a radostí, kterou dokáže řidiči z jízdy poskytnout. Motor 1,2 TSI, který se osvědčil v celé další řadě jiných vozů, celé dílo ještě korunuje – umí jezdit za málo, ale umí poskytnout i dostatek dynamiky, když je to po něm žádáno. SEAT to celé nijak nekazí ani cenou.

 

První cena vozu 234.900,- Kč (Basis 1.2 12V 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Základní cena testovaného vozu 315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 342.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)

Plusy

  • Tichý a kulturní chod motoru
  • Výkonný motor
  • Nízká spotřeba při ustálených rychlostech
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Dobrá přední sedadla
  • Radost z jízdy

Mínusy

  • Spotřeba více záleží na stylu jízdy
  • Volná kulisa řazení
  • Méně komfortu na horších površích
  • Absence šestého převodového stupně
  • Umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadící páku
  • Absence signalizace rozsvícených světel na palubní desce
Michal Otruba
Diskuze (44)
SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Cena základní sestavy 315 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, signalizace nezapnutých pásů, zadní spoiler s třetím brzdovým světlem, nárazníky v barvě vozu, kliky dveří a zpětná zrcátka v barvě vozu, elektrohydraulický posilovač řízení, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), rádio s přehrávačem CD/MP3, ovládání pod volantem + vstup pro externí přehrávač AUX-in, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, 3ramenný sportovní volant a řadicí páka obšitá kůži, podélné střešní nosiče - chromované, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, světlomety s dvojitou optikou, tempomat, multifukční ukazatel MFA (palubní počítač), elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, ukazatel venkovní teploty, automatické rozsvěcení světel, funkce Coming home, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka – sklopná. Kč
Cena testované sestavy 342 900 Kč
Výbava testované sestavy Kola z lehkých slitin - "Ibia" 15" (+12.000,-Kč), automatická klimatizace Climatronic + chlazená schránka u spolujezdce (+9.000,-Kč), lak emoción červená (+6.000,-Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.5 / 5.3
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1460
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1070 / 515
Rozměr pneu: 185/60 R15
SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 545
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - M.E.N.
18. 8. 2011 14:37
Re: Mojé IBA
Byla to skladovka za neodolatelný peníz... ;-\
Avatar - palokalo
18. 8. 2011 09:23
Re: Mojé IBA
preco si si nepriplatil za esp? ja v blizkej buducnosti budem kupovat nove auto a to je jedna z podmienok za ktoru som ochotny si aj priplatit.
Avatar - M.E.N.
18. 8. 2011 07:14
Re: Mojé IBA
Jenže u ASR nejde o výkon, je to skrátka pomoc při náledí atd (prokluzovat bude i 0.8 v Matizu). Když bych nevěděl co tyhle systémy dělají, tak by mi asi v autě nechyběly. >:D
17. 8. 2011 22:53
Re: Fabia
Jakej motor? Jinak priorita kazdyho motoru je, aby poskytl dostatecny vykon k rozhybani vozu. Si myslim.
17. 8. 2011 22:09
Re: Dotaz na redakci
Že prošla jedním testem na výbornou, to je opravdu důkaz.. ;-) Je tu i jedno HTP co jezdí bez poruch. Napiš to všem těm, kteří s tím motorem měli problém.

Navíc jsem to nemyslel jen přímo na tenhle motor, ale obecně na všechny od všech automobilek. Prostě souhrn častých poruch na daných motorech u daných značek vozů.