TEST SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má v genech
Malé kombi od španělské automobilky Seat má v kolonkách rodného listu loňský březen a Ženevu. Přesně tam se totiž Ibiza ST poprvé veřejnosti představila. Od té doby naší redakční garáží prošly již dva kousky – ten první poháněla atmosférická šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 63 kW, druhé setkání proběhlo s naftovou novinkou se jménem 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW.
A nachlup stejný výkon poskytoval agregát i při našem třetím setkání. “Nekulturní“ spalování nafty však vystřídalo “urozenější“ spalování benzinu, turbodmychadlo dodávající vzduch do spalovacích komor zůstalo – asi již je vám jasné, že naši červenou Ibizu poháněl malý, ale (a nebo právě proto) skvělý, čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 77 kW.
Nic rychlejšího (alespoň prozatím) pod kapotu malého španělského kombíku nedostanete. Dostál Seat i v tomto případě svému heslu “auto emoción“?
Známý a oblíbený siláček
Motor o objemu 1197 cm3 produkuje s pomocí turbodmychadla a přímého vstřikování benzinu velmi sympatických 77 kW při 5000 min-1 a dává k dispozici točivý moment 175 Nm v rozmezí 1550 až 4100 min-1 – data či popis agregátu jsou poměrně známá věc, zopakovat si je můžete například v testu Golfu 1,2 TSI. A pokud stačí na auto typu Golf či Altea, pak v menší Ibize má šanci excelovat.
Po nastartování (mimochodem poslední čtvrtina otočení klíčem ve spínací skříňce jde pěkně ztuha) agregát bezproblémově se sympatickým zavrčením naskočí a po ustálení na volnoběh o něm vlastně nevíte. Stejné ticho a klid panuje když například zastavíte na křižovatce na červenou – příznivce nafťáků takové ticho může mírně vyvádět z míry, nejsou si totiž jistí, zda motor opravdu běží.
Rozjezdy jsou hladké a plynulé, spojka jde sice lehce sportovně ztuha a zabírá až nahoře, ale motor se nezakuckává, takže ti šikovnější se dokáží rozjet i na volnoběh. Pohyb ve městě nečiní problémy, motůrek poskytuje malému vozu dostatečnou dynamiku a spotřeba při běžném stylu jízdy osciluje kolem hodnoty 7,5 l/100 km. Pokud se rozhodnete, že to na křižovatkách všem “natřete“ počítejte s odběrem přes 10 l/100 km, naopak nejklidnější řidiči se budou usmívat nad hodnotou o tři litry nižší – stejně jako u jiných benzinových turbomotorů velmi záleží na stylu jízdy a intenzitě šlapání na plynový pedál.
Kulturní a lineární
Motor zabírá postupně už od 1500 min-1, kousek před 2000 min-1 přijde opravdu malý turbokopanec a pak si již můžete užívat příval síly s lineární charakteristikou až do téměř 6000 min-1. O pět set otáček výše utne motor v rozletu omezovač.
Do 3000 min-1 motor nevnímáte, je tichý a jeho chod je velmi kulturní, takže jej lehce přehluší veškeré ostatní šumy. Až nad 4500 min-1 začne motor výrazněji ječet, ve vydávaném zvuku lze slyšet malý objem motoru, který se snaží o nadprůměrné výkony. A daří se mu to na výbornou. I mimo město panovala s nabízenou dynamikou velká spokojenost, brzdou provozu rozhodně nebudete a když se naučíte využívat možnosti motoru, budete naopak více než dostatečně rychlí.
Při reálné rychlosti 100 km/h “té-es-íčko“ na pětku točí těsně pod 2500 min-1 a vystačí si s 5,2 l/100 km. Se stejnou hodnotou budete jezdit i mimo město, když se budete kochat krajinou. Možná to bude znít úsměvně, ale celý vůz podporuje v řidiči závodnické choutky a nutí jej protahovat se zatáčkami co nejrychleji. Lehká příď a na kombi celkem krátká záď podporují minimální nedotáčivost, řízení je přesné a strmé.
Podvozek je tužší než u konkurence a lehce ztrácí v předmětu „komfort jízdy,“ takže ani plně obsazený vůz či vyšší profil pneumatik z něj neudělá to nejpohodlnější auto. Odměnou vám však bude radost z pohybu a možnost projet se alespoň o trochu rychleji než s „konfekční konkurencí.“
Proto zřejmě nebudete jezdit za námi naměřené hodnoty spotřeby, když jsme na oblíbené okresce “autu šlápli na krk“ spotřeba se vyšplhala lehce přes 10 l/100 km.
I nedostatky se najdou
Kulisa řazení je poněkud rozevlátá, ale rychlosti zapadají přesně a lehce a ani jednou za celý test jsme na řazení nenadávali. Brzdy v běžném provozu obstojí se ctí, při ostrém zacházení cítíte, že jim brzy dochází dech. Navíc mají umělý tupý chod, takže přesné dávkování v jejich slovníku rozhodně nenaleznete. Volant má správný průměr a je jednoduchý – ovládání audia najedete vlevo pod volantem a tempomatu na levé páčce směrových světel. Horní a dolní část je z perforované kůže, což je skvělé. Ale přesně v tom místě kde jej držíte je pouze hladká část, která je navíc ještě zúžená, což je velká škoda.
Na dálnici motor na pětku točí 3200 min-1 a vyžaduje 6,5 litru benzinu na ujetí sta kilometrů. I z reálné rychlosti 130 km/h auto po sešlápnutí plynu celkem svižně zrychluje (samozřejmě v rámci své kubatury), takže český dálniční limit nevystaví červenému kombíku stopku. Stále cítíte tužší naladění podvozku, o motoru víte, že je pod kapotou, ale nijak vás neobtěžuje, takže o největší ruchy se stará aerodynamický šum přicházející zvenčí. Převodovka je pouze pětistupňová, šestý stupeň bychom uvítali hlavně na dálnici, jinak jsme jej kupodivu v provozu nijak nepostrádali. Dosažená cestovní spotřeba na dálnici ale ukazuje, že to jde i bez šestky!
Co jsme ale postrádali byla signalizace zapnutých světel na přístrojové desce – tam se zobrazují pouze dálková světla a zadní mlhovky. Potkávací světla tam nenajdete a signalizace předních mlhovek se rozsvítí dokonce pouze vedle spínače vlevo od volantu, což není dvakrát praktické.
Závěr
Seat Ibiza ST je dynamické a pohledné auto, jehož “emócion“ ještě podtrhuje zářivá červená barva. Má sice menší zavazadlový prostor než zástupce ze stáje Škoda, ale tu překonává výbornými jízdními vlastnostmi a radostí, kterou dokáže řidiči z jízdy poskytnout. Motor 1,2 TSI, který se osvědčil v celé další řadě jiných vozů, celé dílo ještě korunuje – umí jezdit za málo, ale umí poskytnout i dostatek dynamiky, když je to po něm žádáno. SEAT to celé nijak nekazí ani cenou.
První cena vozu | 234.900,- Kč (Basis 1.2 12V 44 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 342.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW) |
Plusy
- Tichý a kulturní chod motoru
- Výkonný motor
- Nízká spotřeba při ustálených rychlostech
- Výborné jízdní vlastnosti
- Snadno přístupný zavazadlový prostor
- Dobrá přední sedadla
- Radost z jízdy
Mínusy
- Spotřeba více záleží na stylu jízdy
- Volná kulisa řazení
- Méně komfortu na horších površích
- Absence šestého převodového stupně
- Umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadící páku
- Absence signalizace rozsvícených světel na palubní desce