Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem Cupry Leon ST e-Hybrid: Tohoto sportovce ocení hlavně nový typ zákazníků

David Bureš
Diskuze (31)

Cupra přichází se sportovním modelem Leon. Nabídku rozšiřuje také o plug-in hybridní derivát, který už jsme mohli vyzkoušet přímo na českých silnicích.

Španělská automobilka Seat dnes funguje jako firma nabízející vozy dvou značek – mateřský Seat zacílený na mladé zákazníky hledající dostupný a stylový vůz doplňuje od roku 2018 Cupra vyplňující mezeru mezi mainstreamem a prémií a nabízející hlavně sportovní šmrnc. Mezi letošními novinkami je i model Leon, který podobně jako Formentor nabídne širokou paletu verzí. Jaký je v případě plug-in hybridního kombíku?

Právě Leon je krásnou ukázkou, jakým vývojem značky Cupra při své vzniku prošla. Předchůdci letos přicházejícího kompaktu se dlouhá léta prodávali pod hlavičkou Seatu, a to včetně přímo předcházející generace. Ta už však ve své finální podobě přejímala styl osamostatněné značky Cupra, která kdysi bývala sportovní divizí Seatu. Loni testovaný kombík Seat Leon ST Cupra R tak už sice používal pro Cupru charakteristické detaily v měděné barvě a prodával se pod její hlavičkou, zatím ale stále hrdě nesl znaky Seatu.

Spíše elegán než sportovec

To u novinky už je to jinak. Stala se z ní Cupra Leon a přestože je nadále odvozena od stejnojmenného kompaktního Seatu, masku už zdobí logo nové značky. A také podobně jako u výchozího Leonu není v nabídce třídveřový hatch, ale jen pětidveřový model a kombi.

To ale nejsou jediné změny od výchozího automobilu. Příď je výraznější, a to nejen díky svébytné masce, kterou vedle svébytného loga zdobí také osobitá mřížka, ale také díky přepracovanému nárazníku se spoilerem dole a výraznějšími chladicími otvory. Světlomety jsou standardně diodové.

Podobně jako u Formentoru je tu svébytná nabídka laků karoserie. Nabízená petrolejová matná stojí za to, byť z auta dělá spíše elegána než sportovce. Jen musíte počítat s tím, že takové řešení žádá šetrnou péči, do kartáčových myček raději nejezděte, ať ho nepoškrábete. Raději tak volte ruční mytí nebo wapku.

Záď stejně jako u Seatu zdobí koncová světla protažená přes celou její šířku, nechybí tu ani difusor. Na první pohled nápadité koncovky výfuku v měděné barvě jsou pak v případě testovaného plug-in hybridu bohužel jen atrapa. Reálné koncovky, kulaté, najdete jen u verzí s konvenčním benzinovým pohonem, dvě u méně výkonných verzí a čtyři u silnějších.

Jen s benzinem

Právě nabídka motorů se u nové Cupry Leon oproti předchůdci proměnila. Na rozdíl od současně uváděného Formentoru budou k dispozici výhradně benzinové motory a plug-in hybrid. Na výběr budete mít celkem čtyři motorizace.

Video se připravuje ...

Standardem je benzinový čtyřválec 2.0 TSI naladěný na 180 kW (245 k) a 370 N.m, který doplňuje silnější provedení s 221 kW a 400 N.m. Oba jsou dostupné pro obě karosářské varianty, a to výhradně s pohonem předních kol.

Obě karosářské verze pořídíte také ve variantě e-Hybrid. Jedná se o plug-in hybrid kombinující zážehový čtyřválec 1.4 TSI (110 kW) s elektromotorem o výkonu 85 kW a sadou lithium-iontových baterií s kapacitou 13 kWh, které dohromady poskytují kombinovaný výkon 180 kW. Jedná se tedy o stejné ústrojí jako ve Volkswagenu Golf GTE nebo Škodě Octavii RS.

Kdybyste si pak z této nabídky nevybrali, je tu ještě vrcholné 2.0 TSI s výkonem 228 kW. Vězte ale, že ho dostanete jen s pohonem všech kol a výhradně jako kombi.

Cupra Leon ST e-Hybrid: Technická data plug-in hybridního kombi
Motor 1.4 TSI PHEV
Zdvihový objem [cm3] 1395
Válce/ventily 04.dub
Největší výkon motoru [kW/min] 110/5000-6000
Točivý moment motoru [N.m/min] 250/1550-3500
Největší výkon elektromotoru [kW]  85
Točivý moment elektromotoru [N.m] 330
Výkon/točivý moment systému [kW/N.m] 180/400
Kapacita akumulátoru [kWh] 13
Převodovka 6DS
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7
Max. rychlost [km/h] 225
Objem palivové nádrže [l] 40
Dojezd na elektřinu WLTP [km] 52
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] 1,3-1,5
Provozní hmotnost [kg] 1717

Místo burácení ticho

Na vrchol nabídky ale přijde čas třeba až jindy, při prvních jízdách jsme měli sice možnost vyzkoušet kombi Cupra Leon Sportstourer, avšak s ústrojím e-Hybrid v útrobách.

První pohled na vůz navozuje spíše elegantní než sportovní dojem. Matný tmavě modrý lak jsem už zmínil, stejná barva se objevuje také uvnitř. To navíc umocňují i měděné detaily, které užívá rovněž grafika digitálního přístrojového štítu. Zkrátka řečeno, červená by podle mě z auta dělala sportovce více. Sportovní sedačky ale zaslouží pochvalu, stejně tak se mně líbí jednoduchý design interiéru, byť bych ocenil více konvenčních tlačítek. Na rozdíl od Seatu tu ale objevuje přepínač jízdních režimů (na volantu), přesunutí tlačítka startování na volant pak na středovém tunelu uvolnilo prostor pro tlačítko omezení funkcí ESP. 

Jenže ani nastartování vám choutky ke sportovní jízdě nevyvolá. Jakožto plug-in hybrid totiž e-Hybrid startuje na elektřinu, a tak se místo burácivého zakašlání čtyřválce jako kdysi dočkáte jen naprostého ticha.

Také při běžné jízdě je auto tiché, když jej však přepnete sportovního režimu, už se zvukově projeví. Bohužel dobarvené vrčení je podle mého názoru natolik umělé, že si připadáte spíše jak v počítačové hře, než ve sportovně laděném kombíku.

Je to zkrátka auto pro novou generaci. Pro takovou, která umělý zvuk možná právě ocení, a takovou, které se bude líbit i hybridní režim Cupra, kdy vůz využívá plnou sílu obou pohonných jednotek při zrychlení a silnou rekuperaci při brzdění. To se pak nestačíte divit, jak auto prudce vystřelí vpřed a jak umí zpomalit. Navíc oceníte i skvěle pracující podvozek. Seat Leon je možná plavnější, ani na 19palcových kolech to ale není uskákaná jízda, ale pěkně filtrovaná.

Naopak tradicionalisté plug-in hybrid ocení spíše jako doplnění nabídky o ekologicky se tvářící model. Jízdně zábavný nijak zvlášť není, na mokru mě vadilo neustálé protáčení kol. Gumy Bridgestone Potenza už zkrátka moc nestíhaly, a to ani nebyla při prvních testech nějaká zima.

Leon ST e-Hybrid pak sice díky možnosti elektrického pohonu nabídce zajímavý odpich, objektivně vzato ale nijak zvlášť rychlý není. Zrychlení z 0-100 km/h za sedm sekund už dnes není nic dech beroucího, stejně jako maximální rychlost 225 km/h. Do hry totiž promlouvá vyšší hmotnost, ta provozní činí 1.717 kilogramů, což není zrovna málo. Vždyť crossover Cupra Formentor s 2.0 TSI (228 kW) a pohonem všech kol váží 1.644 kg.

Závěr

Seat Leon Cupra býval takovým hravým šibalem, který na rozdíl od Golfu se stejným základem nabízel hravější chování a image rošťáka. Nová Cupra Leon o tuto osobitost bohužel přišla, minimálně v testovaném exempláři Leon ST e-Hybrid. Petrolejová matná je sice krásná, spíše než sportovce však z Leonu v kombinaci s měděnými detaily dělá luxusní vůz. A ani další detaily nejsou moc sportovní, imitace výfuků se u sportovně laděného auta snáší jen těžko, stejně jako nijak snížený podvozek. A také ten plug-in hybrid moc zábavy neposkytuje, zvuk je umělý a zátah nijak dech beroucí. Prostě jen takové rychlé gran turismo a ne hot kombi jako kdysi.

I tak ale věřím, že si tahle Cupra Leon ST najde své zákazníky. Ne všichni musí plug-in hybrid považovat jen za nutný ústupek době, který pomáhá se splněním flotilových norem a hledat sportovní nástroj. Ostatně sama automobilka tvrdí, že dnes už nejde jen o nejrychlejší čas z 0-100 km/h, ale také o inovativní způsob, jak zachovat radost z jízdy a zároveň být šetrný k životnímu prostředí. Pokud tak chcete spíše stylovku, která má výhodu v možnosti nasazení "elektrických" značek umožňujících třeba parkování zdarma na modrých zónách, je Cupra Leon ST e-Hybrid pro vás.

Možná jsem už ve svých třiceti na tohle už starý, pro mě osobně je ale ta pravá Cupra něco jiného. Zkrátka řečeno, raději bych volil čistě benzinovou variantu. Ve stejný den zkoušená Cupra Formentor totiž s 2.0 TSI (228 kW) dokazuje, že je neskutečně zábavná. A tak právě ona by byla přesně pro mě.

David Bureš
Diskuze (31)

Doporučujeme

28. 10. 2020 21:13
Re: Design
S i30 problem nemam..
28. 10. 2020 09:17
Re: ekoCupra
Zasekávající se stěrače u AR? Kdes to proboha vzal? :-O :D :D :D
27. 10. 2020 19:50
Re: Re: ekoCupra
Přesně ☝️ i dnes 10ti letá giulietta má perfektní platformu víceprvek vzadu hliníkové těhlice a ramena vzadu. Co se týče agility podvozku řekl bych že dodnes top. Navíc auto je to nesmírně robustní neojebané. Giorgio nemá vůbec cenu komentovat. Topka
Avatar - twistedTSD
27. 10. 2020 15:44
Re: Úpadek VW group
Hele ty hybridy až tak špatný nejsou. Akorát na ně nesmíš nalepit znáček Cupra a dělat z dvoutunové plečky supersport, který má snad kompenzovat absenci opravdového hot hatche.
27. 10. 2020 13:51
Re: Design
No, každopádně je naprosto jasné, že design současného Leonu ten předchozí rozhodně nepřekonal, bohužel je to přesně naopak. Nemluvě o pracovišti řidiče, které je nyní zamořeno nebezpečnými a nepraktickými dotykovými ovladači! :-( :no: :no: :no: