Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
39 Fotogalerie

TEST Seat Leon ST 1.6 TDI – Jezdí za málo

Turbodieselová šestnáctistovka pod kapotou Leonu kombi, to zní jako zajímavá nabídka pro české rodiny. Našli jsme někde háček?

Je Seat Leon ST nejhezčí kombi nižší střední třídy? Spousta lidí by nejspíše řekla, že ano, my jsme se však zaměřili na jeho ryze praktickou stránku: za kolik nafty dokáže turbodieselový Leon s automatickou převodovkou jezdit?

Přesto se v úvodu ještě nad designem na chvíli zastavme. Zdá se vám, že na autě za více než 600.000 korun by přece jenom měla být honosnější kola, než v této třídě už pomalu podprůměrné šestnáctky? Souhlasíme, na fotkách by to jistě vypadalo lépe, jenže naftový kombík nemá v popisu práce (třeba na rozdíl od verze Cupra) omračovat vzhledem, ale spíše rodinnými schopnostmi. Dnešní trendy nahrávají velkým kolům a automobilky se jim samozřejmě nebrání: za větší disky si mohou nechat zaplatit docela dost peněz.

U této konkrétní specifikace se vůbec nemá smysl bavit o tom, že na šestnáctkách je auto o něco nedotáčivější a že pocitově tak „nesedí“ jako na ráfcích o palec či dva větších. Ano, nesedí, ale za náš pocit může menším dílem také trochu mdlé řízení. Byli jsme však překvapeni, jak umí být jindy spíše tužší Leon se zadní vlečenou nápravou komfortní a to i na příčných nerovnostech či dlažebních kostkách. Příplatková sportovní sedadla sice v této souvislosti vypadají trochu zbytečná, ve skutečnosti však až zase tolik sportovní nejsou, vyšší míra bočního vedení se hodí a alcantara je vždy sázka na jistotu.

seat testy nizsistredniseat testy nizsistredni | acz 

Rodinné auto tradičně znamená velký zavazadelník, což Leon splňuje do puntíku. Jeho 587 litrů doslova drtí konkurenci jakou je Opel Astra Tourer (500 litrů) či Ford Focus Kombi (476 litrů) a příliš nezaostává ani za koncernovou konkurencí v podobě Golfu Variant (605 l) či Octavie Combi (610 l). V současnosti nejlepší kufrový přeborník, Honda Civic Tourer, je před Leonem jen o necelých čtyřicet litrů.

Dobrá, papírový objem je jedna věc, ale praktická využitelnost druhá. Přístup do zavazadlového prostoru je naštěstí bezproblémový, navíc mezi vámi a „587 litry“ se nachází (při dvojité podlážce v horní poloze) pouze malý schůdek. Trochu horší je to s výškou nakládací hrany, tu bychom raději viděli o něco níže než ve výšce 640 mm nad vozovkou. Na rozdíl třeba od první generace moderní Octavie zde však není objem na úkor posádky; kabina nabízí dostatek prostoru pro pět dospělých pasažérů.

1.6 TDI a DSG

Menší z dvojice nabízených turbodieselů se může pochlubit výbornou papírovou spotřebou, v praxi však propastný rozdíl mezi ním a silnějším dvoulitrem není. On tedy není ani na papíře, za což patří technikům koncernu Volkswagen poklona. To se potvrdilo i tentokráte, kdy dlouhodobý průměr v testu, 5,6 litru na 100 kilometrů, je sice solidní, ale na žádné velké jásání to není. Dvoulitr by, troufáme si odhadnout, také neměl se šestilitrovou hranicí problém a jeho 110 kW a 320 N.m už dokáže sympaticky přitvrdit muziku.

Příplatek 53.000 korun se na první pohled zdá být zbytečně velký, ruku v ruce s vyšším výkonem a nikterak výrazně zvýšenou spotřebou však s pořízením tohoto agregátu přichází i jemnější běh a nižší vibrace, než v případě šestnáctistovky.

seat testy nizsistredniseat testy nizsistredni | acz 

Ve městě si vůz řekl o zhruba šest litrů, mimo město jde docela úspěšně atakovat čtyřlitrovou hranici. Ani když si vzpomenete na dřívější slogan španělské automobilky auto emoción, nemusíte se bát nikterak vysokých hodnot spotřeby. Udržet ji nad osmi litry nafty chce už opravdu hodně emocí.

 

Sedmistupňové DSG spolupracuje s pohonnou jednotkou tradičně dobře, jemné cukání za studena na jedničku sice ani po zahřátí zcela nezmizí, oproti dřívějším nastavením této spojky však jde jasně o posun kupředu. V běžném režimu převodovka motor ve snaze o co nejnižší spotřebu drží ve velmi nízkých otáčkách, takže jakýkoliv pokus o zrychlení vede k podřazení. To není úplně příjemné, a protože ve sportovním režimu jde zase o lehce opačný extrém a zbytečně zvýšené otáčky, je asi nejlepší řadit si manuálně. Bohužel pouze pákou a nikoliv pod volantem.

Golf to není...

Leon ST je celkově výborné auto, s příjemně namixovanými jízdními vlastnostmi, dobře zpracovaným interiérem (byť s menším podílem měkčených plastů) a vysokou užitností. Časy se mění a doby, kdy měl bratrský Golf svou pozici neotřesitelně jistou, vzaly za své. Leon se může pochlubit nejen modernějším vzhledem, ale také stojí (oproti stejné motorizaci s DSG ve výbavě Highline) o zhruba 50.000 korun méně. Lákavé, že?

seat testy nizsistredniseat testy nizsistredni | acz 

Nejlevnější verze modelu329.900 Kč (1.2 TSI /63 kW ST Basis)
Základ s testovaným motorem433.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Reference)
Testovaný vůz s výbavou644.900 Kč (1.6 TDI /77 kW ST Style)

Plusy

  • Jízdní komfort

 

  • Výhled vpřed a do stran

 

 

  • Umístění multimediálního systému

 

 

  • Spotřeba

 

 

  • Velký zavazadelník

 

Minusy

  • Méně citlivé řízení

 

  • Hlučnější motor

 

Foto: David Rajdl