Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
20 Fotogalerie

TEST Škoda Superb 1,9 TDI (74 kW) – Balíček opatření (12/2002)

Když mladoboleslavská automobilka oznámila, že Superb bude dostupný i se slabší variantou TDI-PD motoru s výkonem 74 kW (100 k), okamžitě se ozvaly hlasy, že jde o nedůstojný krok a "shození" Superbu do nepatřičných mezí...

Ano musím se přiznat, že jsem měl také jisté pochybnosti, ale v těchto případech není nad osobní zkušenost. Pozoruhodné je, že i po několika měsících prodeje této verze se na speciální internetové stránce věnované Superbu (www.skoda-superb.cz) tento motor neobjevil. Pokud však vstoupíte do škodováckého konfigurátoru na adrese www.autonaprani.cz, s potěšením zjistíte, že tento motor je oproti svému silnějšímu sourozenci (96 kW, 285 Nm) o nezanedbatelných 46 tisíc korun levnější. A pokud uvažujeme alespoň trochu ekonomicky, vkrádá se otázka - nestačilo by pro běžnou jízdu slabší stokoňové tédéíčko? Jen pro zajímavost - Fabii s totožným TDI (74 kW) jistě považujete za ideální až přemotorizovanou variantu, přitom Superb se stejným motorem dokáže jet kvůli lepší aerodynamice dokonce rychleji (189 vs. 185 km/h), ale vyšší hmotnost Superbu (+220 kg) se pochopitelně podepsala na horším zrychlení z klidu na 100 km/h (13,2 vs. 11,5 s).

Tak dobře, končím s teoretizováním a následující řádky vám snad odpoví na otázku, jak tedy tento vůz skutečně "jede". Hned první metry jízdy přináší vcelku pozitivní dojmy - jednička, dvojka, trojka - o žádného lenocha nejde, motor dobře táhne z nízkých otáček a okolo dvou tisíc zatlačí akcelerace posádku do sedadel. Poté se motor vytáčí poměrně lehce dále, ale spíše než o prudké zrychlování jde jen o zbytečné zvyšování hluku v kabině. Prostě ve třech tisících je dobré řadit výše. Zklamáním bylo však hluboké dunění motoru pronikající do interiéru prakticky ve všech otáčkách. Tento nepříjemný zvuk velmi dobře známe z Passatu (ověřeno na několika kusech s TDI motory) a je více než zřejmé, že uložení motoru je velmi podobné ne-li úplně shodné. Naopak typické klapání dieselového motoru je odhlučněno dobře.

Jízda vyššími rychlostmi po dálnicích je příjemná díky nízkým otáčkám, které například ve 160 km/h dosahují hodnoty 3200 ot/min. Spotřeba tohoto motoru je nízká a na delších trasách je možné i při rychlé jízdě jezdit pod 7 l/100 km. Vyložení spořílkové se mohou lehce dostat i pod 6 litrů (!). Ve městě pochopitelně apetit motoru stoupá, ale i krátké jízdy se studeným motorem nespotřebují v průměru na 100 km více než 8,5 litru na 100 km. Velkou pochvalu si zaslouží naprosto přesné a velmi lehké řazení pětistupňové převodovky, která je optimálně zpřevodována vzhledem k možnostem použitého motoru.

Stokoňová Škoda Superb TDI není přehmatem marketingových expertů, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jde o plnohodnotný automobil s relativně silným a velmi úsporným motorem za výhodnou cenu. A kdo nevěří - stále má v nabídce TDI s výkonem 130 koní nebo dokonce 2,5 V6 TDI (155 k).

Jízdní vlastnosti byly příkladné i díky příplatkovým 17palcovým nízkoprofilovým pneumatikám Odpružení nebylo naštěstí tak extrémně tvrdé jako u dříve testované verze 2,8 V6, takže posádka vozu není otloukána každou nerovností na silnici.

Pokud je tedy nákup Superbu spojen s úvahami o ekonomičnosti provozu, nelze tento motor nedoporučit. Široký rozsah příplatkové výbavy je samozřejmě k dispozici, přičemž důležité bezpečnostní prvky jsou již zahrnuty v základní výbavě.

Ostatní dojmy ze Superbu jsme popsali v dvojtestu (2,8 V6 vs. 2,5 TDI V6), který najdete zde.