TEST Start dlouhodobého testu Mercedes EQC 400 4Matic – S hvězdou pod proudem
Podruhé nám v redakci Auto.cz dělá dlouhodobou společnost ryzí elektromobil. Po Renaultu Zoe jsme tentokrát osedlali větší a luxusnější Mercedes EQC.
Středně velké SUV Mercedes EQC odstartovalo moderní elektrickou éru stříbrných šípů, která se dále rozrostla například o menšího sourozence EQA či rodinně zaměřené EQV. Elektrické „céčko“ nám v redakci nedělá společnost poprvé, před dvěma lety jsme jej porovnávali s konkurenčním Audi e-tron. Teď se model zastavil v redakci opět, aby nám dal příležitost dlouhodobého zkoumání. Čeká nás několik společných měsíců a rozhodně je co objevovat!
Nyní levnější
Když si EQC našlo cestu do redakce prvně (září 2019), stálo podle ceníku minimálně 1.965.000 Kč. Dobrou zprávu tedy máme hned na úvod: bateriové SUV značky Mercedes je navzdory současnému automobilovému trendu, kdy nová auta neustále zdražují, levnější. Ve srovnání s někdejším ceníkem dnes za stejné auto ušetříte rovných 77.400 Kč.
Ve srovnání s přímou konkurencí v podobě Audi e-tron je tedy základní verze našeho dlouhodobáku jen o tři tisíce korun dražší. Jenže elektromobil čtyř kruhů má v základu „jen“ 230 kW. Pokud byste chtěli srovnatelných 300 kW od Audi, připravte si minimálně 2.154.900 Kč. Plejádu důležitých prvků má přitom EQC již v základní výbavě. Obouvá devatenáctky z lehkých slitin, dostává automatickou klimatizaci, multimediální systém MBUX či bezdotykové otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru.
Naproti tomu vás možná překvapí, za jaké maličkosti si u auta s hodnotou necelých dvou milionů musíte připlácet. Chybí například vyhřívání předních sedadel (+10.028 Kč), připlatit si musíte rovněž za sadu pro parkování s 360stupňovou kamerou (+14.193 Kč) či jízdní asistenty. Balíček s adaptivním tempomatem, aktivním asistentem řízení a předkolizním systémem vyjde na 41.037 Kč. Chápeme, že použitá technika něco stojí, je však fér zmínit, že plno těchto věci zvládají konkurenční produkty již ve standardu.
Kabina na úrovni
Interiér EQC kopíruje kabiny ostatních mercedesů. Prim hrají dvě 12,3palcové obrazovky multimediálního systému v jednom rámečku, které se po zhasnutí tváří jako celek. Digitální budíky si můžete uzpůsobit nespočtem různých konfigurací, středovou obrazovku ovládáte dotykem, touchpadem na středové konzole, případně hlasem. Hlasové ovládání Mercedesu je pro českého zákazníka jedním z nejpropracovanějších, které mezi automobilkami najdeme. Určitě se mu budeme věnovat v některém z videí, kde si funkce ukážeme podrobněji.
Stěžovat si nemůžeme ani co do prostornosti. Dostatek místa mám s výškou 178 cm sám za sebou i ve druhé řadě a snadno se sem poskládá i 190cm vysoký kolega. Sezení vpředu sice nemá kdovíjaké boční vedení, samotná sedadla jsou měkčí a hlavně komfortní, takže potěší i na dlouhých cestách. Zavazadelník slibuje při standardním uspořádání rovných 500 litrů, což je spíše průměr, má však pravidelné tvary a pod podlahou prostor pro dobíjecí kabely. Součástí standardní výbavy je ten pro klasickou domácí zásuvku i wallbox. Jen škoda, že Mercedes rezignoval na schránku pod přední kapotou, ta u některých jiných elektromobilů přijde vhod, třeba pro uklizení dobíjecího kabelu.
Techniku nezměnil
Po technické stránce se EQC za ty dva roky příliš nezměnilo. Pořád je to SUV se dvěma synchronními elektromotory o systémovém výkonu 300 kW a točivém momentu 765 newtonmetrů. Byť má auto pohotovostní hmotnost takřka 2,5 tuny, dvojice elektromotorů (tvořící pohon všech kol 4Matic) jej na stovku zvládne rozpohybovat za 5,1 sekundy. Pokračovat následně lze na 180 km/h, kde vás utne omezovač. Když už jsme zmiňovali Audi e-tron, připomeňme, že tady je sice dynamika slabší (stovka za 5,7 s), zase ale zvládne svištět až 200 km/h.
Akumulátor v podlaze má využitelnou kapacitu 80 kWh, což dle metodiky WLTP vystačí na dojezd 417 kilometrů. EQC nám zatím dělá společnost krátce a po nabití úplně do plna ukazovalo při letních teplotách a zapnuté klimatizaci dojezd lehce pod 400 kilometry. Má tradiční pracovní cesta (20 km okresek, 60 km dálnice, 20 km po Praze) si vyžádala průměr 24 kWh/100 km. Hlavně na dálnici apetit logicky roste, naopak pohodovým tempem po okreskách se dá jezdit i za míň. Právě spotřeba v různých situacích a ročních obdobích je něco, na co se chceme u nového dlouhodobáku zaměřit.
Tou druhou věcí je nabíjení. Vůz má od nového modelového roku palubní nabíječku s maximálním výkonem 11 kW (dříve 7,4 kW), takže dobití z wallboxu do plna potrvá do osmi hodin. Na dlouhých cestách budeme řešit hlavně rychlonabíjení, které EQC umí výkonem 110 kW. To není úplně oslnivá hodnota, vezmeme-li v potaz, že vyšší výkon už umí nejen prémiová konkurence (Audi e-tron, Jaguar I-Pace), ale třeba i mainstreamový Volkswagen ID.4. Na hyperchargeru společnosti PRE v pražských Holešovicích jsme zatím dobíjeli jednou a dostali jsme se na nabíjecí výkon lehce přes 100 kW. Tím však nezpochybňuji oficiální údaj výrobce, neboť jsme nenabíjeli v tak širokém procentuálním spektru (cca 40-80 %). Při nižším dobití akumulátoru může být nabíjecí výkon ještě vyšší.
Spotřeba-město/mimo/kombi (kWh/100 km): | -/-/22,3 |
Využitelná kapacita akumulátoru (kWh) | 80 |
Maximální nabíjení stejnosměrným proudem DC (kW) | 110 |
Palubní nabíječka na střídavý proud AC (kW) | 11 |
Homologovaný dojezd v kombinovaném cyklu (km) | 417 |
Prima společník
Po pár dnech společného soužití se EQC jeví jako velice příjemný elektromobil. Plynulé a ničím nerušené rozjezdy ve městě doprovází komfortní podvozek s devatenáctipalcovými koly, který se nenechá rozhodit ani na rozbitých cestách kolem strahovského stadionu. Jen připomeňme, že vůz využívá méně tradiční kombinaci klasických pružin vpředu a měchů vzadu. Auto jistě drží, neodskakuje a na velkých výmolech se ozve jen tlumená tupá rána. Celkově mi přijde, že se elektromobily s obrovským obutím zvládají popasovat násobně lépe než auta se spalovacím motorem. Už zmiňovaný VW ID.4 s dvacítkami toho byl při týdenním testování důkazem.
Skvělá je rovněž dynamika v přímce. Stovka jen lehce nad pěti sekundami a výkon 300 kW dělají z EQC ideální stroj pro připojování se do levého pruhu dálnice. Opravdu neexistuje o moc víc, co byste v elektrickém SUV mohli potřebovat, obzvlášť ve sportovním režimu, který reakce na sešlápnutí plynového pedálu ještě přiostří.
Zvykáme si také na rozmanité možnosti rekuperace. EQC nabízí celkem pět režimů, od regulérního plachtění až po ovládání jedním pedálem. Zvolit můžete rovněž automatickou funkci, která rekuperaci vezme do vlastních rukou a uzpůsobuje ji jízdním podmínkám či datům z navigačního systému. Tomuto fungování jsem nicméně na chuť úplně nepřišel, protože nikdy nevíte, jak auto po uvolnění akcelerátoru zareaguje. Celkově se mi u elektromobilů osvědčilo spíše plachtění, kde si intenzitu zpomalování (a získávání nějaké energie zpět do baterky) reguluji třeba jen jemným sešlápnutím brzdového pedálu. Kdo si ale na ovládáním jedním pedálem zvykl v jiných elektromobilech, ten bude spokojen. Samotný systém funguje přesně tak, jak očekáváte.
Navzdory 2,5tunové hmotnosti se EQC i na okreskách hezky ovládá. Není to sice žádný atlet, ale jeho chování je předvídatelné a pocitově se auto v utažených serpentinách jeví lehčím dojmem než stejně vážící e-tron. Inu, nechme se překvapit, jaké výzvy přinesou následující měsíce a co všechno ještě s elektrickým mercedesem zažijeme! A pokud na nový přírůstek v redakci máte nějakou otázku, pošlete ji dole do diskuze.
Nejlevnější verze modelu | 1.887.600 Kč (400 4Matic/300 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.887.600 Kč (400 4Matic/300 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.887.600 Kč (400 4Matic/300 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.998.800 Kč (400 4Matic/300 kW) |
Plusy
- Povedené zpracování
- Prostorná kabina
- Jízdní vlastnosti
- Je levnější než dřív
Minusy
- Konkurence nabíjí rychleji
- Chybí kufr vpředu
- Nutnost za některé věci připlácet