Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.5i Geyser – Limitka pro 44 šťastlivců

Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
46 Fotogalerie
Lukáš Volšický

Subaru na českém trhu prodává novou speciální edici populárního modelu Outback. Zákazníky vytoužená výbava Geyser kombinuje masivnější střešní nosič verze Field s koženým čalouněním interiéru varianty Touring. Počet je ovšem omezen jen na několik desítek vozů.

Design, interiér

I letos je Subaru Outback nejprodávanějším modelem značky na českém trhu. Automobilka se rozhodla vyslyšet prosby potenciálních zákazníků, v tuzemsku jim proto nově nabízí vytouženou variantu. Subaru už tradičně přináší novinky formou evoluce a s nejnovějším modelovým rokem 2024 se populární outback dočkal nové speciální edice Geyser (česky „gejzír“). Exkluzivní novinka spojuje dvojici žádaných prvků, avšak je dostupná pouze v omezeném počtu.

Gejzír

Speciální edice Geyser se současně stává vrcholným stupněm výbavy. Už při prvním setkání vás však ani nemusí napadnout, o jakou specialitu se jedná. Specifickými prvky totiž připomíná běžnější outdoorovou variantu, která se u nás už nějakou dobu prodává.

Linie Geyser je založena na vrcholném Outbacku v nejluxusnější variantě Touring, ale inspiruje se o stupeň nižším stupněm Field. Vznikla spojením dvou zásadních prvků, jež si klientela značky u tohoto modelu přála – má masivnější střešní nosič a kožené čalounění v interiéru.

Subaru to současně doplňuje i unikátním lakem pojmenovaným Geyser, který údajně vyvíjelo pět let. Aniž by nová barva byla metalickým lakem, umí v každém světle vypadat trochu jinak. Na jasném slunce září barvou, ale v šeru a slabším světle se noří do šedomodrých odstínů.

Video placeholder
Reklama na Subaru Outback • Zdroj: Subaru

Při obcházení exkluzivnějšího outbacku si pak můžete všimnout, že mu zůstávají všechny charakteristické rysy outdoorového fieldu. Na střešním nosiči najdete svítivě zelené prvky a stejná barva se objevuje také na výrazných proužcích na spodní plastové ochraně dveří. To doplňují tmavé nápisy i tmavá lišta mezi zadními světly. Stejně tak to najdeme i na fieldu.

Větší střešní nosič, který automobilka původně představila spolu se zmíněnou výbavou Field, disponuje vyšší nosností, než jakou má standardní varianta s výklopnými příčníky. Přesněji jde o 100 kg za jízdy a 318 kilogramů staticky proti 67,5 a 185 kg u flexibilní verze.

Subaru OutbackSubaru Outback | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

Splněný sen pro pár šťastlivců

I když Subaru tedy vyslyšelo volání zákazníků a nabídlo jim tolik vytouženou verzi, bohužel si ji nebudou moci koupit všichni. Do Česka dorazí jen 44 kousků, což je pouhý zlomek proti celkovým tuzemským prodejům modelu. Vždyť za celý loňský rok 2023 u nás bylo zaregistrováno celkem 374 nových outbacků a během prvních pěti měsíců letošního roku jich je už přes 200. Majitelé geyserů tak vždy budou mít něco extra.

Nejdůležitějším prvkem, který chybí hlavní předloze limitky, outdoorovému fieldu, je kožené čalounění v interiéru. Subaru jej vybavilo výhradně snadno udržovatelným a čistitelným materiálem StarTex připomínajícím neopren. 

Pro staromilce

Subaru Outback je nadále ideální volbou pro všechny řidiče, kteří si rádi dopřejí moderní vůz, avšak s oblíbenou tradiční ergonomií i praktičností. Outback se s novou platformou Subaru Global sice představil s pokročilejším infotainmentem s vertikálním 11,6“ dotykovým displejem, stále si ale zachovává klasická tlačítka pro ovládání nejdůležitějších funkcí, a dokonce disponuje i hlasovým ovládáním. Snadno vypnete také stop-start, který má na displeji velké virtuální tlačítko.

Vedle nejnovějších aut na evropském trhu sice nenabízí tak bohatou plejádu různých funkcí, ale najdete v něm všechno důležité. Jednoduše se v něm zorientujete, hlavně díky velkým dlaždicím v hlavním menu. Možná ovšem budete tápat v dotykovém nastavení klimatizace a ventilace na displeji. Ve skutečnosti není moc složité, ale na první pohled působí, že těch pár funkcí zobrazuje zbytečně složitým způsobem.

A pokud jste odpůrci velkých displejů, potěší vás i obyčejné kulaté budíky s malým displejem uprostřed na přístrojovém štítu. Na multifunkčním volantu najdete vše potřebné pro nastavování audia, tempomatu nebo vedení jízdy v pruzích. S loňskou evolucí se pak přesunulo ovládání informačního displeje z pod volantu na jeho levé rameno. Na pravém rameni se objevil kolébkový přepínač jízdních módu Sport a Intelligent, nahrazující samostatná tlačítka.

Subaru OutbackSubaru Outback | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

Velká praktičnost

Subaru Outback je na dnešním trhu zvláštním kompromisem mezi módním SUV a tradičním kombi, které připomíná celkovou dlouhou stavbou karoserie. A to je hlavní důvod, proč je uvnitř bohatě prostorné – na předních i zadních sedadlech je spousta místa. V zavazadlovém prostoru se základní kapacitou 561 litrů je i osm upevňovacích háčků a oček pro zabezpečení nákladu a pod podlahou najdete polystyrenové vaničky Multibox pro uložení drobností.

Srovnání s hlavní konkurencíSubaru OutbackSubaru ForesterToyota RAV4
Motorizace2.5i2.0i E-Boxer2.5i Hybrid
Motorzážehovýzážehovýzážehový
Zdvihový objem [cm3]249819552487
Největší výkon [kW/min]124/5000-5800110/5600131/5700
PřevodovkaCVTe-CVTe-CVT
Max. rychlost [km/h]193188180
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,211,88,4
Komb. spotřeba [l/100 km]8,68,15,8
Emise CO2 [g/km]169185132
Objem zavazadlového prostoru [l]561509580
Pohotovostní hmotnost [kg]173916621645
Rozměry d x š x v [mm]4870x1875x16754640x1815x17304600x1855x1685
Rozvor [mm]274526702690
Cena od [Kč]1.110.000965.0001.064.900


Motor, jízdní vlastnosti

Evropa je pro Subaru spíše doplňkovým trhem. Což se pochopitelně projevuje i na nabídce motorizací, která je bohužel významně ovlivněna evropskou emisní legislativou. Všechny modely v aktuální nabídce značky totiž disponují svou jedinou výhradní motorizací a stejně je na tom také outback. Ten bohužel příliš neoslní výkonem, pokud ale patříte ke klidnějším řidičům a často se pohybujete na venkově, najdete přednosti tohoto modelu jinde.

Největší boxer v Evropě

Standardem všech variant Subaru Outback je atmosférický 2,5l čtyřválcový boxer FB25 s maximálním výkonem 124 kW (169 koní) při 5800 otáčkách za minutu a vrcholným točivým momentem 252 newtonmetrů při 3800 otáčkách za minutu. Neelektrifikovaná, čistě spalovací jednotka je spojena s bezestupňovým automatem CVT Lineartronic (v nejnovější evoluci s novým hlavním tlakovým senzorem) a pohonem všech kol Symmetrical AWD.

Subaru OutbackSubaru Outback | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

Subaru Outback sice disponuje největším motorem značky na evropském trhu, přesto je dynamika pouze průměrná. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy není nijak oslnivá, nepřeplňovanému čtyřválci chybí pružnost, a pokud po něm budete chtít dynamičtější tempo, bude muset sáhnout do vyšších otáček. Naštěstí, i ve vrcholném pásmu je hlučnost na přijatelné úrovni.

Na silnice i na pole

K outbacku však musíte přistupovat trochu jinak než ke konkurentům, protože nejlépe funguje, když dosáhnete zvoleného tempa a následně jej jen udržujete. To není problém ani na okreskách, protože outback splňuje starou povídačku o tom, že „má rychlejší podvozek než motor“. Při nájezdu do zatáčky na brzdách lehce zvedne zadní kolo a poté se nakloní, ale jelikož nemá zdrcující sílu, na výjezdu můžete bezpečně šlápnout na plyn a nechat se vyvézt ven.

Outback celkově působí jako auto ze staré školy, což rozhodně není na škodu – je příjemně čitelný, jednoduše ovladatelný a zvládnete s ním žít i ve městech. Automobilka jej dokonce vybavuje i kamerou na spodní straně pravého vnějšího zrcátka, díky níž můžete sledovat pravé přední kolo při parkování. Můžete ji využít i při průjezdu terénem, kde je outback ve svém přirozeném prostředí.

Během testování jsem si jej na některých úzkých středočeských okreskách rád užíval při vyhýbání se s protijedoucími vozy. Ani ve vyšších rychlostech se nemusíte bát vystrčit kola za krajnici, pokud není extrémně nerovná, a rozvířit trochu prachu. S minimální světlou výškou přes 21 centimetrů projedete po lesních i polních cestách, a díky stálému pohonu všech kol to hravě zvládnete i na mokrém, blátivém nebo zasněženém povrchu.

Subaru OutbackSubaru Outback | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

Jakmile se s outbackem sžijete, začnete využívat jeho předností naplno. Sice vám nevyrazí dech dynamikou, ale umí okouzlit schopností jet solidním tempem mimo asfalt. Na kamenitých polních cestách můžete jet i stovkou, aniž by outback působil neklidně a nebezpečně. Jednou z největších předností modelu je navíc i příjemný jízdní komfort, protože outback většinu nerovností ignoruje.

I ve vyšším tempu zvládá přejet rolety i výmoly bez větších problémů, aniž by nechal kola odskakovat a komplikoval vám řízení. A na opravdu špatných cestách budete vděční i za pneumatiky s vysokou bočnicí, protože ty pomohou odfiltrovat i ty největší nerovnosti.

Spolu s dynamikou je dalším nedostatkem outbacku reálná spotřeba paliva. Subaru uvádí, že Outback Touring/Geyser jezdí za 8,6 l/100 km v režimu WLTP, ale ve skutečnosti je nepatrně vyšší. Během testování jsem s outbackem jezdil za 9 až 10 l/100 km, ale často jsem cestoval po dálnicích. Tam už slabší atmosférický boxer ve velkém autě není v provozních podmínkách, jež jsou pro něj ideální, pracuje tam ve vyšších otáčkách.

Závěr

Subaru Outback Geyser je exkluzivitou, která na českých silnicích přitahuje pozornost ostatních subaristů. V dnešním provozu se na našich silnicích můžeme setkávat se spoustou outbacků různých generací, ale žádný z nich nevyčnívá tak, jako právě nová speciální edice Geyser. Tou automobilka splnila přání zákazníků, ale bohužel jen ve velmi omezeném počtu. A podle zatím známých informací není jisté, zda by se kombinace koženého čalounění a pevnějšího střešního nosiče měla objevit i v normálních výbavách.

S posledním modelovým rokem se outback dočkal jen mimina změn, ale pořád je ideální volbou pro všechny řidiče, co upřednostňují „starou školu“. Ergonomie i ovládání výbavy sice může působit trochu zastarale, ale je praktické a rychle se na něj zvyká. Stejně tak se příjemně zvyká na jízdní komfort a schopnosti v lehčím terénu, avšak dynamika by nepochybně mohla být lepší.

Lákavou nabídkou pak je, že se základní cenou 1.270.000 Kč včetně DPH je exkluzivní výbava Geyser stejně drahá jako výchozí Touring. Subaru Outback je navíc jedním z mála aut na evropském trhu, jež má hlavní konkurenci i ve vlastních řadách. S menším SUV Forester totiž můžete žít úplně stejně – zvládne přežít ve městech i na venkově v lehčím terénu.

Subaru OutbackSubaru Outback | Zdroj: Auto.cz/David Rajdl

Plusy

  • Exkluzivita verze Field
  • Stará dobrá ergonomie interiéru
  • Celková praktičnost
  • Nebojí se do terénu 

Minusy

  • Slabý atmosférický boxer
Nejlevnější verze modelu1.110.000 Kč (Active)
Základ s testovaným motorem1.110.000 Kč (Active)
Testovaný vůz bez příplatků1.270.000 Kč (Geyser)
Testovaný vůz s výbavou1.270.000 Kč (Geyser)

Subaru Outback 2.5i Geyser
Cena základní sestavy
1 270 000 Kč
Výbava základní sestavy
speciální lakování v odstínu Geyser, BiLED světlomety, LED mlhovky, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 18“ kola z lehkých slitin, střešní ližiny, , kožený volant, elektricky nastavitelná sedadla vpředu, elektricky ovládaná okna, bezklíčový vstup, možnost přístupu do vozu pomocí PIN, bezdotykové, elektricky ovládané víko zavazadelníku, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaný multifunkční volant, vyhřívání předních a zadních sedadel, multimediální systém s 11,6“ HD obrazovkou, funkcemi Android Auto a Apple CarPlay a navigací, adaptivní tempomat, hliníkové pedály, aktivní udržování v jízdním pruhu, hlídání mrtvých úhlů, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, osm airbagů, zadní parkovací kamera, dojezdová opravná sada na pneumatiky, střešní okno, čalounění kůží Nappa, paměť sedadla řidiče, porty USB A 2.4A, USB C 3.0A
Cena testované sestavy
1 270 000 Kč
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
124 / 5000 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
252 / 3800 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.4
Emise CO2:
169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
561 / 1750
Objem nádrže (l):
63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1739 / 461
Rozměr pneu:
225/60 R18
Subaru Outback 2.5i Geyser  schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4870
b) šířka (mm):
1875
c) výška (mm):
1670
d) rozvor (mm):
2745
e) rozchod vpředu (mm):
1570
f) rozchod vzadu (mm):
1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
940
k) šířka vpředu (mm):
1540
l) šířka vzadu (mm):
1520
délka sedáku vpředu (mm):
460
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
620
výška opěradla vzadu (mm):
620
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano