Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Avensis: Jízdní dojmy ze Švýcarska

Tomáš Dusil
Diskuze (88)
Od roku 2008 se vyrábí třetí generace vozu Toyota Avensis, která nedávno prošla již druhou modernizací. Vedle upraveného vzhledu přináší také zcela novou generaci vznětových motorů, jejichž dodavatelem je automobilka BMW.

Současná Toyota střední třídy je na trhu již sedmým rokem. Po takové době obvykle přichází nová generace, nicméně v případě Avensisu si musí japonská značka vystačit s modernizací. Přitom ta už tu jednou byla, a sice na sklonku roku 2012. Výsledek přinesl nejen atraktivnější vzhled, nýbrž i některé technické hodnoty. Třeba řízení dostalo strmější převod, takže mezi plnými rejdy byly nutné jenom 2,67 otáčky volantu. U původního vydání jste museli volantem otočit více než třikrát.

O trochu delší

Avensis třetí generace nadchnul v původním provedení svým vzhledem asi málokoho. To se trochu zlepšilo v rámci první modernizace, avšak změny nebyly natolik markantní, takže nové vozy se od těch původních lišily navenek jenom málo.

Nejnovější model přináší v této oblasti citelně více ve snaze konkurovat posledním počinům evropských a asijských značek v daném segmentu. Výsledkem je zcela nová přední část, díky níž si poslední evoluci s těmi předešlými rozhodně nespletete.

Co se tedy změnilo? Třeba logo je mnohem výraznější a navíc je součástí masky chladiče. I ta je nová, přičemž se pro změnu trochu zmenšila. Nové jsou i světlomety využívající diody pro potkávací i dálková světla. Technologie LED našla uplatnění samozřejmě také u dnes již takřka povinného denního svícení. Naopak ukazatele směru nadále zachovávají klasické žárovky. Diodová technologie našla své místo rovněž u zadních svítilen. Mlhovky jsou nově posunuty až do rohů nárazníku - i díky tomu automobil působí opticky širším dojmem. V rámci designových změn vůz rovněž narostl na délku o 40 milimetrů.

Nové barvy, lepší sedadla

Snad ještě více, než zvnějšku se inovovalo uvnitř. Výsledkem je přepracovaná palubní deska, díky níž kabina hodně prokoukla. Plasty jsou kvalitní, nicméně je vidět, že tam, kam oko řidiče běžně nedohlédne, se v jejich úrovni poněkud ustoupilo. Třeba panel před řadicí pákou působil mírně lacině, což je trochu škoda.

Přístrojovému štítu dominují dva tubusy rychloměru a otáčkoměru, mezi nimiž našel místo vícevrstvý displej TFT. Od střední úrovně výbavy Active se chlubí úhlopříčkou 4,2”. Základní varianta Live se musí spokojit s monochromatickým 3,5palcovým displejem.

Toyota u nového Avensisu hodně spoléhá na designové prvky. Jejich dominantou je nepříliš obvyklá kombinace barev Dual Ambient. V rámci toho může zákazník zvolit dvě odlišná barevná ztvárnění kabiny. Buď Golden Copper (zlato-měděná), nebo Lunar Grey (stříbřitě-šedá).

Jednou z chyb Avensisu třetí generace byla podivná pozice za volantem, způsobená primárně výrazným sklonem sedáku, kdy se jeho přední část nacházela o dost výš než zadní. Ve výsledku jste měli levou nohu při vyšlápnuté spojce buď příliš nataženou, nebo naopak pokrčenou. A nešlo jenom o dojem autora článku, nýbrž i řady jiných kolegů.

To se trochu zlepšilo v rámci první inovace, nicméně zásadní změna k lepšímu přichází až teď. Důvodem jsou nová sedadla, v nichž se sedí přirozeně a také o něco výše než dříve. Kromě toho lépe fixují tělo v bocích. Díky nim ale máte pocit, že přístrojová deska je poněkud níže. Dojem snížené palubní desky vůči pozici řidiče, který tak sedí jakoby „na autě“, byl v minulosti doménou francouzských aut. Naopak němečtí konstruktéři a ergonomové se snažili vždy cestující vpředu usadit hluboko za palubní desku, která tvořila jakousi hrazdu. Snad z důvodu pocitu vyšší bezpečnosti - negativem byl ovšem omezený výhled.

Nejvyšší výbava Executive dostala standardně kožené čalounění sedadel s elektrickým ovládáním řidičova včetně paměti. Zkoušený exemplář měl za pomoci servomotorků polohovatelné i sedadlo spolujezdce. Postrádali jsem ovšem stavitelnou bederní opěrku, která nebyla dokonce ani mechanická. Naproti tomu u řidiče je elektrická již od druhé výbavy Active. Sice umožňuje proklenout opěradlo jak je obvyklé, avšak pouze v jednom místě. Nelze s ní tedy pohybovat nahoru či dolů, tak jak to známe již nějaký čas třeba z vozů koncernu Volkswagen.

Proč jsou tak dlouhé?

Největší změnou je příchod nové generace vznětových čtyřválců. Pocházejí od BMW, kde v loňském roce nahradily motory řady N47. Menší 1.6 se nazývá B37, větší dvoulitr B47. V Toyotě je označují 1WW respektive 2WW a nahrazují agregáty řady AD objemu dva litry a 2,2 litru, které byly produktem vlastního vývoje. Obchodně však jde stále o jednotky D-4D.

Při prezentaci ve Švýcarsku nejprve usedáme do vozu se vznětovou šestnáctistovkou. Na rozdíl od většího dvoulitru nejde o úplnou novinku, neboť již zhruba rok pohání MPV Verso. Základními parametry, výkonem 82 kW a zejména točivým momentem 270 N.m při 1750 až 2250 otáčkách budí očekávání.

Běží velice kultivovaně a výkon servíruje naprosto plynule. Zatímco Versu takřka dávala křídla, v Avensisu se projevovala poněkud nevýrazně. Přitom hmotnost Versa 1.6 D-4D startuje na 1520 kg, zatímco Avensis začíná na 1455 kg. Stejné jsou též převody šestistupňové skříně. Jediným vysvětlením tak může být skutečnost, že loni motor plnil ještě emisní normu Euro 5, zatímco letos už přísnější Euro 6.

A jsou to právě převody, které jsou snad až příliš těžké. Nebývá obvyklé, aby takto objemný motor točil „na šestku“ ve 130kilometrové rychlosti pouhých 2000 otáček za minutu. Od čtyřky výše jsou rychloběhy, přičemž šestka je s převodem 0,673:1 dlouhá jako cesta kolem světa. Převodovka pracuje se dvěma stálými převody. Pro jedničku až čtyřku činí 3,526:1, pro zbytek o špetku delších 3,045:1.

Toyota Avensis - technická data dieselových verzí
Motor 1.6 D-4D 2.0 D-4D
Zdvihový objem [cm3] 1598 1995
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 82/4000 105/4000
Točivý moment [N.m/min] 270/1750-2250 320/1750-2250
Převodovka 6MT 6MT
Pohotovostní hmotnost [kg] 1455-1545 (1490 -1610) 1470-1550 (1490-1610)
Max. rychlost [km/h] 185 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,4 (11,7) 9,5 (9,8)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 4,5 (4,6)
Cena od [Kč] 629.900 (649.900) 719.900 (739.900)
Údaje v závorkách platí pro kombi Touring Sports

Lepší dojem v nás zanechal dvoulitr. Předchozí generace sázela na čtvercovou koncepci, ta nová je lehce dlouhozdvihová a tedy nadčtvercová. V porovnání s 1.6 se vrtání zvětšilo z 78 na 84 mm, zdvih vzrostl z 83,6 na rovných 90 milimetrů.

Převody jsou úplně stejné, až na ty stálé. Činí 3,777:1, respektive 3,238:1, takže jsou dokonce kratší, než s jakými se pojí menší motor. Jde o zdánlivě nelogický krok, neboť zpravidla to bývalo vždycky tak, že s menším motorem byly spojeny lehčí převody, zatímco s větším těžší. Dvoulitr tak jede lépe nejen díky vyššímu výkonu a točivému momentu, ale i lehčímu zpřevodování. Při našem dálničním limitu točí zhruba 2100 otáček za minutu na šestku.

Hlavně plavně

Avensis si nikdy nehrál na sportovní sedan či kombi (říkají mu Touring Sports). Poslední evoluce ještě více přidává na komfortu a to zásluhou nových celkově měkčích tlumičů, jejichž tuhost závisí dvoustupňově na zdvihu pístnice. Naopak většího „utažení“ se vůz dočkal na stabilizátorech. Vpředu je i nadále použit modifikovaný McPherson s plechovým spodními příčnými rameny, vzadu se využívá čtyřprvkové nápravy.

S novými turbodiesely ubyla také kila v přídi, neboť díky hliníkovému bloku jsou o zhruba 20 kilogramů lehčí. Vůz se tak řídí velmi příjemně, byť řízení stále využívá elektromechanický posilovač na sloupku, tedy řešení obvyklé spíše u menších a tedy lehčích vozů.

V rámci modernizace posílila také aktivní bezpečnost. Všechno se ukrývá pod označením Toyota Safety Sense Do rychlosti 30 km/h umí vůz sám zastavit, od ní výše až do 80 km/h samočinně brzdit. Ještě před tím ale upozorní řidiče na blížící se možnost střetu. Dále je zde asistent jízdy v pruzích, samočinná aktivace dálkových světel či rozpoznávání dopravních značek.

Kromě vznětových motorů nabízí Avenis také zážehové jednotky 1.6 Valvematic, 1.8 Valvematic a 2.0 Valvematic. Prostřední s možností zvolit alternativně samočinnou převodovku s plynulou změnou převodu Multidrive S. Ty jsme však v praxi nevyzkoušeli.

Nový Avensis dorazí do České republiky na přelomu srpna a září, již nyní jej však lze objednat. Ceny začínají na 614.900 Kč za výbavu Live s motorem 1.6 Valvematic sedan a končí na 909.900 korun za kombi Touring Sports 2.0 Valvematic s převodovkou Multidrive S.

Plusy

  • Komfortní jízdní vlastnosti
  • Výrazný vnější vzhled
  • Vnitřní prostornost
  • Bohatá výbava v sérii
  • Kultivované a tiché turbodiesely
  • Přesné řazení
  • Světlomety Bi-LED

Minusy

  • Zbytečně dlouhé převody kazí dynamiku jízdy
  • Necitlivé řízení
  • Samočinná převodovka jen coby variátor
  • Turbodiesely pouze s manuální převodovkou
  • Chybí pohon všech kol (většina konkurence jej nabízí)
  • Laciněji působící některé materiály
Tomáš Dusil
Diskuze (88)
22. 6. 2015 10:46
Re: led svetla
dik, takze fail...
este aj svetla pokaslali
22. 6. 2015 07:56
Re: Leader?
Ja znam cca. 30 lidi co maji 2.2 avensise a nemaji ani jeden problem, mimochodem jeden ma najeto 486 000 km :-) spis bych rekl ze nechteli vyvijet nove mensi motory a usetrit
20. 6. 2015 14:50
Re: Leader?
Myslím, že druhá generace přišla v top období Toyoty, potom šli trochu dolů, proto asi BMW. V zásadě jsme naftu nebrali kvůli úspoře, ale spíše ze zvyku. Je to prima motor na pohodové ježdění, skvělý na dálnici, i když žádný závodník.
Avatar - twistedTSD
20. 6. 2015 13:21
Re: inspiracia v mazde?
Mám pocit, že tohle je prvek, který má dnes (resp. posledních x let) kdekdo. Celkově Avensis po stránce vzhledu řadím ještě k tomu lepšímu od Toyoty, je docela koukatelný, ani bych se v něm nestyděl jezdit.

" toyota ma aj na viac podla mna" - mně to tak v poslední době nepřijde...
Avatar - twistedTSD
20. 6. 2015 12:31
Re: Proč?
No já bych spíš řekl, že Toyota se má přizpůsobovat Evropě, ne Evropa Toyotě. Pokud zde tedy hodlá uspět.