TEST Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+ - manuální aygomat
Toyotu Aygo jsme důkladně prozkoumali při nedávném redakčním testu, ještě před oficiálním uvedením na trh jsme se s ní krátce svezli a kolínskou produkci jsme prověřovali také s logem Citroënu (redakční test) a Peugeotu (jízdní dojmy) na masce chladiče. Články o technicky shodných automobilech dnes následuje první kolínský model s automatizovanou převodovkou.
Mezi sedadly je nově tvarovaná kulisa automatizované převodovky. Stříbrně vyvedený plast tvořící okolí páky voliče působí hodnotně, podobně jako pečlivější zpracování hlavice páky. Podrobnější zkoumání odhalí, že jde o velmi snadno sestavitelnou skupinu, která se od Ayga s manuální převodovkou liší jen minimálním počtem dílů.
Kulisu tvoří tři podélně uspořádané dráhy. Výchozí prostřední dráha patří automatickému režimu, v němž je v činnosti jak automatická elektromotory ovládaná spojka, tak počítač rozhodující o okamžiku řazení. Přesunutím voliče do levé dráhy získává řidič více svobody v rozhodování o zařazeném rychlostním stupni, ale všechny chyby za něj opraví v případě potřeby logika převodovky, nedovolující zhasnutí motoru v případě provozu ve velmi nízkých otáčkách. Pravá dráha kulisy je vyhrazena zpětnému chodu. Zajímavostí je, že všechny převody mají stejné převodové poměry jako v manuální pětistupňové převodovce, tedy další cesta jak ušetřit nějaké to euro na výrobních nákladech.
Zkratka MMT, kterou Toyota používá pro tuto automatizovanou převodovku, pochází z anglického Multi-mode Manual Transmission. V názvu není nic o tom, že by šlo automat, naopak doslovný překlad hovoří o „vícerežimové manuální převodovce“.
Podle materiálů Toyoty umí MMT také přizpůsobit řazení při jízdě do kopce (nepřeřazuje jakmile by se mělo neustále rozhodovat např. mezi II. a III. r.s.) a při sjezdech má také pomáhat s brzděním motorem. Na druhou jmenovanou schopnost Ayga nelze v táhlých klesáních díky snadné akceleraci tříválcového motoru do vysokých otáček příliš spoléhat, protože motor se zkrátka celkem snadno rozběhne do otáček spolu s rychlostí automobilu.
Vzhledem k tomu, že manuální převodovka zůstala prakticky beze změn a automatizace se dotkla vlastně pouze spojky, lze věřit tvrzení výrobce o shodné spotřebě paliva manuální a automatizované verze. V městském provozu lze při objemu palivové nádrže 35 litrů se spotřebou kolem 6 litrů ujet až 600 km na jedno natankování, šetrná jízda mimo město pak bez problémů stojí jen o málo více, než co stojí provoz malého dieselu. Naše minimální spotřeba se mimo město pohybovala kolem 4,4 l/100 km, dálnice a 130 km/h pak vyústí v konzumaci 5,5 l benzinu na 100 km.
Dvacetitisícový příplatek za převodovku MMT můžeme s klidem doporučit těm z vás, kteří se často pohybujete v městském provozu, protože desítky minut popojíždění jsou v případě využití automatické spojky o poznání méně unavující. Slabší reakci Ayga na náhlý požadavek ke zrychlování lze vylepšit manuální volbou zařazené rychlosti, ale i tak vám zřejmě zkušený řidič se standardním Aygem na křižovatce nějaký ten metr nadělí. Mimo město lze cestovat i na klikaté trati poměrně sportovně s vynuceným podřazováním až na první rychlostní stupeň před zatáčkami a svižnými výjezdy z nich.
Převodovka MMT je vyhrazena dražším provedením Aygo+ a Aygo Cool+ za 309.900,- resp. 334.900,- Kč.
Základní cena vozu | 259.900,- |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 259.900,- |
Základní cena testovaného provedení (Aygo Cool+) | 334.900,- |
Cena v testované výbavě (Aygo Cool+) | 352.900,- |
Plusy
- pohledný a vyvážený design
- nadprůměrný vnitřní prostor
- výkonný, úsporný motor
- znamenité jízdní vlastnosti a manévrovací schopnosti
- rozsáhlá bezpečnostní výbava v základním provedení
- tříletá záruka
Mínusy
- vyšší cena
- přístup do zavazadlového prostoru
- odhlučnění motoru
- nepřesné řízení