Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Lexus LBX oficiálně: Nejmenší a nejlevnější, ale i tak pravý Lexus!

Lukáš Volšický
Diskuze (16)

Očekávaná novinka Lexusu se konečně představuje. Prémiová značka Toyoty vylepšila malý Yaris Cross a odhaluje jej jako výrazně stylovější a luxusnější crossover pro život ve městech. Bude se vyrábět v Japonsku, ale cílí zejména na Evropu.

Lexus zahajuje ofenzívu ve zcela novém vzkvétajícím segmentu. Japonský výrobce stále prodávanějších luxusních aut dnes představuje významnou novinku. Přivítejte nový Lexus LBX, doposud nejkompaktnější vůz značky. Začne se prodávat ještě letos, bude nejdostupnějším modelem Lexusu v Evropě a má oslovit novou mladší klientelu hledající kompaktní stylový crossover pro život ve městech.

Novým jménem LBX, zkratkou pro „Lexus Breaktrough Crossover“, automobilka zdůrazňuje důležitost nejmenšího crossoveru pro rozšíření zájmů automobilky o nový segment trhu. Lexus novinku vyvinul se zacílením na evropský region a dodává, že minimálně na starém kontinentu chce zbourat stávající pravidla hry. Dokonce i nejmenší Lexus má zachovat tradiční charakteristiky značky, jako jsou luxus nebo kvalitní dílenské zpracování.

Zakládá na Yarisu Cross, ale je Lexus každým coulem

Není tajemstvím, že novinka vznikla na nejmodernější modulární platformě GA-B, která je základem levnější Toyoty Yaris Cross. Luxusnější model je však mnohem dospělejší. Inženýři Lexusu ji speciálně upravili pro své potřeby a dodávají, že LBX má delší rozvor náprav, kratší převisy karoserie i širší rozchod kol pro lepší jízdní vlastnosti a stabilitu. Nová je i vylepšená geometrie podvozku nebo kvalitnější odhlučnění pro příjemnější komfort.

Návrháři značky pak měli náročný úkol, jak upravit designový jazyk větších Lexusů do kompaktnějších linií a zachovat všechny charakteristické prvky. S tím cílem doslova „reformovali“ vřetenovitou masku chladiče, podpisový prvek Lexusů poslední dekády, aby vyvinuli novou identitu značky. Sportovně vypadající crossover se představuje s novou evolucí designu a zaujme i novým stylem světlometů. Naopak na zádi si designéři vytvořili prostor pro písmenné označení Lexus.

A pokud jde o první technická data, pojďme si přiblížit velikost Lexusu LBX. Je 4190 mm dlouhý, 1825 mm široký, 1545 mm vysoký a vyjíždí do světa na podvozku s rozvorem 2580 mm. Pro seznámení se s reálnou velikostí modelu je nejjednodušší představit si i hlavní konkurenty. V segmentu malých prémiových crossoverů zatím moc hráčů nenajdeme, ale Lexus s novým LBX cílí zejména na soupeře jako Audi Q2 nebo Mini Countryman. Značka však chce zaujmout i potenciální klientelu modelů jako je Audi A3.

Video se připravuje ...

Elegantní interiér zakládající na filozofii Tazuna

Dokonce i v elegantním interiéru má nejkompaktnější Lexus připomínat své větší sourozence a návrháři založili jeho architekturu na filozofii Tazuna, jakou poprvé představili ve větším SUV jménem NX. Základem je chytré umístění klíčových ovládacích prvků a zdrojů informací bezprostředně okolo řidiče, aby se při jejich používání minimalizovaly pohyby rukou i očí. Díky tomu se za volantem lépe koncentrujete na samotné řízení s minimálním odváděním pozornosti. Pomoci vám má i nejmodernější generace bezpečnostních asistentů Lexus Safety System+ 3.

Novinkou je plně digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3” pro vyšší výbavy. Pro značku se představuje vůbec poprvé. Volitelně si jej můžete doplnit i příplatkovým head-up displejem. Je to jeden z mála samostatných příplatků, stejně jako kvalitní audio Mark Levinson. Lexus LBX se bude prodávat se čtyřmi atmosférami, tedy čtyřmi specifikacemi výbavy. Kultivovanější atmosféru mají navodit balíčky Elegant a Relax, sportovnější a dynamičtější charakter pak vyvolají pakety Emotion a Cool.

Lexus pro svůj nejlevnější model připravil také bohatou individualizaci z programu Bespoke Build, díky níž si budete moci LBX nakonfigurovat podle svého vkusu. V rámci zakázkových vylepšení si můžete vybrat druh a barvu čalounění, vyšívané vzory na čalounění, barvu bezpečnostních pásů nebo dekorativní výplně. V nabídce je i materiál Ultrasuede nebo luxusní jemná anilinová kůže, která byla doposud dostupná pouze pro vlajkovou limuzínu LS. Individualizace však bude na vybraných trzích uvedena až po zahájení prodeje LBX v roce 2024.

Video se připravuje ...

Z nového Lexusu LBX je už na první dojem cítit zacílení na zákazníky zajímající se o módní trendy a styl, ale důležitá je také praktičnost. LBX přijíždí se zavazadlovým prostorem se základním objemem 322 litrů a ve středové konzole je vybaven i velkou odkládací schránkou. Standardně je vybaven i USB porty pro připojení a nabíjení mobilních zařízení.

S jediným hybridem, zato se čtyřkolkou

Lexus LBX se bude prodávat s jedinou zážehovou motorizací, kterou je nová generace hybridního elektrického systému s autonomním dobíjením. Zakládá na kompaktním tříválci o zdvihovém objemu 1,5 litru s nově přidaným vyvažovacím hřídelem pro utlumení dunivých zvuků v kabině. Nová je i vylepšená převodovka s plynule proměnitelným převodem nebo jednotka pro řízení energie ve prospěch nižší spotřeby, menších ztrát, snížení spotřeby a zmenšení rozměrů. Nová je také bipolární NiMH baterie s nízkým elektrickým odporem a vysokým výkonem pro okamžitou odezvu elektromotoru.

Díky technologické evoluci novinka disponuje kombinovaným maximálním výkonem 136 koní (100 kW) a nejvyšším točivým momentem 185 newtonmetrů. Standardem je pohon předních kol, přičemž náročnější zákazníci mohou vsadit na volitelný pohon všech kol Lexus E-For. Dodatečný elektromotor na zadní nápravě se připojuje k celkovému pohonu zejména při rozjezdech, v zatáčkách nebo na kluzkém povrchu. Lexus však skromně očekává, že v Evropě si za něj připlatí pouze desetina zákazníků.

Obě varianty hybridního pohonu mají stejný výkon a automobilka doplňuje, že LBX umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy. Ve městech vás však osloví hlavně nízkou spotřebou paliva okolo 5 litrů na 100 kilometrů i dobrou manévrovatelností s průměrem otáčení 10,4 metru. A kdybyste se náhodou potřebovali stěhovat, můžete na něj připojit přívěs s maximální hmotností 750 kilogramů (nebrzděný).

Nový Lexus LBX si budete moci zarezervovat už od 15. června a první zákaznická auta budou dodána začátkem roku 2024. Při zahájení prodeje bude dostupná i speciální varianta Original Edition a Lexus očekává, že v Evropě prodá více než 25 tisíc vozů během prvního roku prodeje. V Česku by to pak mělo být 300 aut. Oficiální ceník zatím nebyl zveřejněn, ale automobilka přibližuje, že se cenou zařadí pod doposud nejmenší crossover Lexus UX.

Lukáš Volšický
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
6. 6. 2023 07:40
Re: Lexik
Spis je jediný, který vytahuje nesmyslna oficiální čísla emisi u pluginů. Nejspíš právě proto, že koncern obyčejný HEV nezvládnul a ty phev taky žádná sláva nejsou.
Avatar - lamal
5. 6. 2023 20:54
Re: Lexik
Lex doladil to co ma, na rozdiel od koncernu.
Robis z Q2 petrolheadske vozitlo, pri tom si to kupuju presne ludia, kt. motor absolutne nezaujima. Mas niekde prehlad, cisla motorizacii, kt. sa najviac predavaju v Q2? Mne sa to nepodarilo dohladat.

Zrovnanie pluginu (prepokladam) s klasickym hybridom je dost od veci. Si asi jediny, kto na tejto stranke vyzdvihuje pluginy, to kvoli koncernu ? :-)
5. 6. 2023 20:45
Re: Lexik
"Dolaďovat" tříválec pro prémiovou aplikaci to je nastejno jako ladit formu paraplegika na 100m sprint v souboji se zdravými atlety. Tříválec si do této nákupní tašky koupí jen ten, koho motor absolutně nezajímá a pro toho něco "ladit" je nesmysl. A ten kdo chce pořádný motor, tak si koupí ten čtyřválec nebo pětiválec, u Lexe si nekoupí nic.
30-34 g/km, takže o galaxii jinde. Ale co znám lidi, kteří tyto pohony kupují, tak jim nejde o gramy CO2, ale o možnost vjezdu a parkování (jsou to nákupní tašky do města a elektrické značky jsou v řadě měst Evropy velká výhoda, kterou Lex neposkytne) a případně o tu výšku daní a machrování před sousedy jak si bzučí po městě na elektřinu.
Avatar - lamal
5. 6. 2023 19:52
Re: Lexik
Neviem ci vadi, ale nema to doladenie pre premiovu aplikaciu, to je obligatna vycitka.
Riesilo by to mat za svoje prachy viac nez v nejakom Kamíku, pri zachovani parametrov spotreby, vykonu mensej jednotky.

Kolko ma emisie ta nahrada za hybrid kt uvadzas ? Lex by mal byt niekde medzi 100-120g/km. Ludia co hladia na emisnu stopu, emisnu buducnost a vysku dani hladia na kazdy gram.
5. 6. 2023 19:09
Re: Lexik
A čemu to vadí, že jsou bez změny? Přidání pár koní nějakému tříválci stejně nenahradí čtyřválec nebo pětiválec, které ta Q2 nebo A3 mají, takže co by to řešilo?
Efektivní hybrid? TFSI e je daleko výkonnější, nesrovnatelně rychlejší a když na to přijde, tak umí jezdit za nula jen na elektriku.