Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Volkswagen Caddy Ecolife - Silniční daň neplatím

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Evropská unie tlačí na částečnou náhradu klasických pohonných hmot zemním plynem. Caddy CNG už na tom pracuje.

Od ledna letošního roku platí novela zákona o silniční dani, která od tohoto poplatku osvobozuje ekologicky šetrná vozidla. Přesněji řečeno se jedná o užitkové a nákladní automobily do celkové hmotnosti dvanácti tun a všechna vozidla pro přepravu osob.

Caddy EcoLife bez daně

Do kategorie automobilů splňujících požadavky na osvobození od silniční daně patří také testovaný volkswagen, přestože může kromě CNG také spalovat natural. Podmínka pro osvobození od poplatku je taková, že hlavní pohon musí být ekologický (CNG), ale ve vozidle se může nacházet i pomocná nádrž na dojezd.

Tato skutečnost konkrétně v případě Caddy Ecolife znamená, že čtyři nádrže pod podlahou vozidla pojmou 26 kg plynu, na který lze podle výrobce ujet 440 km. Nádoba na benzin disponuje objemem 13 litrů, což výrobce deklaruje dojezdem přibližně 130 km.

Na benzin bez nadšení

Jednoduché počty říkají, že dvoulitrový motor si na 100 km vezme přibližně 10 l benzinu. Proč tomu tak je? Odpověď najdeme v dosti dlouhé historii pohonné jednotky. Čtyřválcový dvoulitr o výkonu 85 kW poháněl již Golf třetí generace a donedávna tvořil dlouholetou motorizaci všech tří tehdejších škodováckých modelů. Osmiventilový litinový agregát sice měl předpoklad poměrně nízké spotřeby, ale dvoulitrový objem válců bylo přesto nutné vyplnit.

Masivní agregát

Robustní a z dnešního hlediska jednoduchá konstrukce této jednotky však dala zdravý základ pro začlenění pohonu na zemní plyn. Dvoulitrový objem dovoluje bez přeplňování slušný točivý moment, masivní konstrukce dává předpoklad pro dlouhou výdrž. A té je u plynových automobilů potřeba, protože každý majitel vozidla na CNG chce vyšší vstupní investici získat zpět na co největší úspoře provozních nákladů. Ta samozřejmě s počtem ujetých kilometrů roste.

Například u vozidla na zemní plyn ve srovnání s turbodieselem tvoří provozní náklady na CNG přibližně 60 % naftě. Rozdíl proti pohonu na benzin působí ještě dramatičtěji. U každého ekonomicky uvažujícího majitele Caddy CNG dojde k vyjetí veškeré náplně plynu a odčerpání rezervního množství benzinu jen v době živelných katastrof, či pokud poveze například těhotnou manželku k porodu do nemocnice.

Hravě na plyn

Nejdůležitější a z ekonomického pohledu jediný rozumně přijatelný pohon na zemní plyn přináší kromě obrovské finanční úspory za palivo také ušetření silniční daně za provoz služebního vozidla.

O hlavním používání plynu proti benzinu také vypovídá způsob znázorňování stavu paliva. Klasický ručičkový ukazatel, který známe z benzinových nebo dieselových verzí, plní v případě Caddy CNG funkci znázorňování množství plynu v nádržích.

Testovaný volkswagen na rozdíl od většiny podobných hybridních pohonů předkládá řidiči i informaci o stavu benzinu. Tento ukazatel se nachází na pravé straně displeje palubního počítače a díky šipce a obdélníčkům je naprosto názorné, kolik naturalu se v nádrži ještě nachází.

My jsme čistě na CNG ujeli 420 kilometrů, přičemž naši jízdu provázela snaha o úsporu paliva. Žádné zbytečné vytáčení motoru a nejčastější otáčky v rozmezí 2000-3000 za minutu však nepřinesly výrobcem udávaných 440 km dojezdu na CNG. Vinu na poněkud nižším dojezdu vidíme v téměř stokilometrovém dálničním úseku, který jsme absolvovali na hranici povoleného rychlostního limitu.

Pouze pětistupňová převodovka způsobila, že při 130 km/h agregát běžel ve zbytečně vysokých otáčkách. Caddy CNG s dvoulitrovým motorem totiž převzalo odstupňování převodovky ze zážehové verze 1.6/75 kW a stálý převod má proti ní jen nepatrně delší (4,93 proti 5,07). Poměrně krátké zpřevodování ve spojení s poměrně velkou čelní plochou vozidla způsobují ve vyšších rychlostech značný nárůst spotřeby. Ta však majitele v případě zemního plynu tolik netíží, protože CNG pořídíte přibližně za poloviční náklady ve srovnání s benzinem či naftou.

Velmi zajímavé bylo porovnávat zvuk motoru v závislosti na použitém palivu. Spalování zemního plynu přineslo hluboký zvuk agregátu. Jakmile CNG z nádrží došlo a dvoulitr začal pracovat na benzin, přicházel od kapoty jemnější zvuk. Jeho hladina nám nebyla nepříjemná při použití žádného paliva. Přitom kapota motoru neměla ani kousek tlumicí hmoty.

Hledám čerpací stanici

Vozidlo na zemní plyn potřebuje speciální čerpací stanici, kterých se v Česku nachází jen osmnáct. Pro čerstvého majitele automobilu na CNG to však neznamená, že je může okamžitě navštěvovat. Kromě velmi mála výjimek (například v pražské Švehlově ulici) nenatankujete po příjezdu k provozovně, pokud nevlastníte zákaznickou kartu CNG CardCentrum. Tu však není problém získat. Funguje jako předplacená a coby klíč ke vstupu do objektu plnicí stanice bez obsluhy.

HODNOCENÍ
+Nízkonákladový provoz
 Značný dojezd na CNG
 Pětimístná verze N1
-Chybí delší převod
 Absence víka schránky před spolujezdcem
Výsledná známka2+
VW Caddy na zemní plyn nás potěšil slušným dojezdem a ukazatelem stavu obou paliv. Navzdory přepážce zůstalo na zavazadla značných 0,75 m3 prostoru, posádka místem také nestrádala. Kdyby výrobce daroval Caddy CNG šestistupňovou převodovku po vzoru motorizace 2.0 TDI, došlo by ke znatelné úspoře paliva zejména při dálničním provozu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor2.0 CNG
Typzážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/8
Objem válců (cm3)1984
Chlazeníkapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min)80/5400
Točivý moment (N.m/ot. za min)160/3500
Převodovkapětistupňová manuální
Pohonpředních kol
Spotřeba (kg/100 km)8,2/4,7/6,0
Emise CO2 (g/km)157
Nejvyšší rychlost (km/h)169
Zrychlení z na 100 km/h (s)9,2
Délka/šířka/výška (mm)4405/1531/1833
Rozvor (mm)2682
Provozní hmotnost (kg)1728
Celková hmotnost (kg)2212
Objem zavazadlového prostoru (m3)0,750/2,85
Objem nádrže CNG/benzin (kg/l)26/13
Základní cena (Kč bez DPH)511 451

Ladislav Černý
Diskuze (0)