Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen CrossTouran: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (38)
Budete-li se na něj dívat jako na SUV, brzy zjistíte, že je to holý nesmysl. Když se však v souladu s ceníkem na CrossTouran podíváte jako na výrazně opticky a výbavově odlišenou variantu Tourana, zjistíte, že slovo Cross může dávat smysl.

Polemika nad osobními auty s pohonem jediné (obvykle přední) nápravy a vzhledem terénních aut třídy SUV obvykle končí jednoznačným soudem, který nepravý automobil do terénu posílá do propadlišť automobilových dějin. Pohled výrobce, který působí na vysoce konkurenčním evropském trhu, je však trochu jiný. Náklady hrají jednu z hlavních rolí a celému odvětví je jasné, že vyrábět něco, co nepřenáší zisk si mohou dovolit jen opravdu silní investoři, sázející na budoucí zhodnocení ve formě lepšího vnímání značky.

Protože, se po prvních CrossPolech na německém trhu jen zaprášilo a dále se dobře prodávají, přišel CrossGolf a nyní také CrossTouran. Volkswagen ani v jednom případě netvrdí, že jde o terénní automobil, ale spíše o model, který svého majitele odliší od ostatních. Cross je značkou Volkswagenu podobnou slavnému GTI a nedávno zavedenému R.

Začít vyrábět model se sadou plastů, velkými koly, bohatou výbavou a individuálně zpracovaným interiérem nestojí mnoho. Protože takových vozů na trhu není zatím mnoho, jde o ukázkovou příležitost jak se svézt na módní vlně, vytížit volné výrobní kapacity a snad také něco vydělat.

CrossTouran - Touran po plastové plastice

V době standardních lakovaných nárazníků působí nelakované díly jaksi více exoticky. "Outdoorový look" je ale hlavním prodejním argumentem pro nové provedení MPV Volkswagenu. CrossTouran se od "klasického" modelu liší řadou exteriérových úprav. Eloxovaný podélný střešní nosič ladí s chromovanou přední maskou. Všechny ostatní vnější ochranné prvky (spodní části nárazníků, boční prahy, podběhy kol, boční lišty) jsou vyrobeny z plastů. Název modelu CrossTouran je umístěn nad bočními lištami, zpětná zrcátka jsou lakována v barvě karoserie.

Nový model má světlou výšku zvýšenou o 12 milimetrů, upravený podvozek, včetně modifikovaného systému odpružení, a dvojí rozměr kol a pneumatik. Na přední nápravě jsou kola o šířce 6,5 palce s pneumatikami 215/50 R17 a vzadu pak mají kola šíři 8 palců a pneumatiky jsou charakterizovány údajem 235/40 R17. Rozšířené podběhy a prahy plynule přecházející do dveřních panelů poskytují vozu solidní a robustní charakter. CrossTourany však mají stejně jako ostatní Tourany hnací pouze přední nápravu.

Jízda

...se prakticky v ničem neliší od běžných Touranů. Rozměrná kola a široké pneumatiky dodávají vozu stabilitu a dobré brzdné schopnosti, ale přispívají také k vyššímu hluku a větším odporům, které se nakonec projeví na spotřebě paliva. Benzinové motory z nabídky asi nebudou častým jevem pod kapotou CrossTouranů na českém trhu. Svezení s dvojitě přeplňovaným motorem 1,4 TSI je příjemné z hlediska šíře použitelných otáček, ale asi do 3000 ot./min jsou reakce motoru znatelně vlažnější, což asi není ani tak problém motoru samotného jako spíše hmotnosti a převodů, což jsou faktory, se kterými je projev motoru ve vzájemném vztahu. Udržováním ve středních otáčkách neztratíte mnoho z akustického komfortu, ale výhody downsizingu se tak rychle vytrácí.

Většina zákazníků sáhne po osvědčených motorech TDI. Český motorista je na jejich způsoby zvyklý, mnoha řidičům tedy vůbec nepřipadá klapavý projev zvláštní a tak si budou pochvalovat "zátah odspodu" a dobrou spotřebu paliva. K dobru přičítáme CrossTouranu, že i základní turbodiesel si s 1500 kg CrossTouranu dobře poradí (je však třeba počítat s horší dynamikou, 0-100 km/h za více než 13 s), ale zejména je nutno vyzdvihnout lepší izolaci vibrací motoru ve srovnání s jinými koncernovými značkami.

Jízdními vlastnostmi patřil Touran vždy k nadprůměrným vozům MPV a to se nemění ani v nejnovějším provedení.

Uvnitř

...se CrossTouran od ostatní produkce odlišuje zejména oranžovo-šedivým interiérem, který může být vyveden i v dalších atraktivních variantách. Barevně korespondující materiály použili designéři nejen na komfortní přední i zadní sedadla, ale také na výplně dveří. Lemy na tříramenném sportovním volantu v perforované kůži doplňují světlejší švy. Interiér nyní působí mnohem svěžejším mladistvým dojmem, nic se nemění na léta budované vysoké úrovni subjektivně vnímané kvality v interiéru.

Nejen look, ale i relativní cenová výhoda

Základní CrossTouran 1,6 (75 kW) se u nás prodává za 694.400,-Kč, což je o 30.800,-Kč více než kolik Volkswagen žádá za výbavu Trendline se stejným motorem. Ve výbavě CrossTouranu jsou navíc mimo výše zmíněných úprav ještě mlhové světlomety (jinak za 5.400,-Kč), kola z lehkých slitin (přibližně za 20.000,-Kč) a tříramenný volant s kůží obšitým věncem, kožená hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy (vše za 5.600,-Kč). Necelých 700 tisíc korun za nejslabší model není rozhodně malá částka, ale k dobru Volkswagenu přičtěme, že výbava je rozsáhlá. Případné zájemce o Touran Trendline by měla zajímat závěrečná úvaha. Kdybyste totiž do výbavy Trendline objednávali vyjmenované položky, které jsou navíc v CrossTouranu, vyšel by vás levněji CrossTouran a ještě byste dostali bonus v podobě SUV vzhledu.

CrossTouran se prodává také s motorem 1,4 TSI (103 kW) za 772.300,-Kč a 1,4 (125 kW) za 833.400,-Kč s převodovkou DSG. Tři známé turbodiesely jsou dodávány se šestistupňovými ručně řazenými převodovkami a filtry pevných částic. Model 1,9 TDI PD DPF (77 kW) stojí 806.500,-Kč, 2,0 TDI PD DPF (103 kW) přijde na 867.700,-Kč a 2,0 TDI PD DPF (125 kW) na 891.000,-Kč. Příplatek za převodovku DSG činí ve všech případech 61.100,-Kč.

Ondřej Láník
Diskuze (38)
7. 4. 2007 14:16
Re: Módní vlna
Ale VDC,co ta arogance... :no: Chceš-li to mít napsáno ode mne,tak prosím:pořádně si přečti článek,tam je to vysvětleno.Jinak CrossTouran je daleko lepší volbou než nějaké "mastodontní"SUV :-)
6. 4. 2007 22:35
Re: Módní vlna
Přečti si pořádně článek, možná pochopíš.
6. 4. 2007 22:33
Re: R, JAKO 32 RAN
Mám z tebe také pocit (promiň) - hlupák.
Avatar - princ
6. 4. 2007 17:58
Re: všechno stejný
Tak si musis pocakt az ti ukaze "zadek", abys vedel kam jej zaradit. Je dobre, ze premyslis nad tim, ktere VW te prave predjelo?
6. 4. 2007 15:55
Re: R, JAKO 32 RAN
:-) :yes: