Test: Volkswagen Multivan Business 2.0 BiTDI 4Motion - Nášup
Označení Business není pro historii řady Multivan nic nového, nicméně na toto vrcholné vydání poslední generace jsme si museli počkat až do léta 2012. Snaha Volkswagenu nabídnout co nejvíce pohodlí přivedla do Multivanu řadu zcela nových technologií.
Phaetonovská pohoda
Poslední řada dvou křesel, která nás co do pohodlí a pohledu ve směru jízdy lákala nejvíce, pocházela z luxusního modelu Phaeton. Všestranně seřiditelné křeslo musíme brát jako samozřejmost. Elektricky stavitelné opěrky hlavy mohou manažerům v jejich tradičním oblečení ulehčit námahu s otáčením se vzad a úpravou vrchní části sedadla.
Seřiditelné a velmi široké loketní opěrky po obou stranách křesel můžeme i v této kategorii vozidel považovat za velmi zajímavý prvek.
Mezi dvojicí křesel se nacházela lednička s vlastním zdrojem energie napojeným na elektrosoustavu vozidla, tudíž bylo možné si i po návratu k vozidlu dopřát chlazené nápoje. Samozřejmě nechybělo osvětlení lednice pro komfort nočního cestování.
Konferenční čtveřice
Druhá řada samostatných křesel se komfortem sice blíží těm v poslední řadě, ale kvůli možnosti otáčení a vyjmutí z vozidla si nemohla dopřát elektrické vybavení. Také loketní opěrky v otočných a posuvných křeslech nebyly natolik široké, ale poskytovaly štědrý standard a možnost výškové regulace.
Další pohodlí nabízel posuvný střední modul, ze kterého bylo možné vysunout výklopný kulatý stoleček, na kterém jsme si cestování zkracovali například hraním karet. Plocha stolečku dovolovala také umístění několika dokumentů formátu A4 a odložení skleniček umístěných ve výsuvné přihrádce.
Zábava i práce
Ačkoliv by se mohlo zdát, že křesla první řady slouží jen pro řidiče a případnou hostesku, nebyla to pravda. Možnost jejich otočení dovolovalo proměnit interiér do šestimístného konferenčního uspořádání, když jsme sedadla druhé řady natočili proti sobě do středu interiéru. Pohodlí pro všechny členy posádky není u VIP šestimístných vozidel zcela samozřejmé.
Je však pravda, že se nám nejlépe cestovalo v pěti osobách, přičemž ty čtyři zadní mohli mít až rodinnou pohodu. Výsostné postavení však měli zcela zadní cestující, kteří dostali optimální výhled na výklopnou obrazovku DVD přehrávače umístěné ve stropě. Při troše snahy však mohla obrazovku sledovat čtveřice zadních cestujících. Výhodu DVD zařízení přehrávajícího všechny známé soubory tvořila možnost sledování kromě zábavy také firemních a produktových prezentací. Když jsme chtěli sledovat DVD jen dva, mohli jsme si nasadit sluchátka s infračerveným přenosem zvuku, aby ostatní cestující nebyli rušeni.
Pohodový přístup
K Business verzi také patří elektricky ovládané boční posuvné dveře po obou stranách vozidla. Dveřní tlačítka vedle volicí páky dvouspojkové převodovky DSG byla pěkně řidiči po ruce. Výhodu testované verze také tvořilo Wifi připojení k internetu přes modul se SIM kartou a datovým tarifem.
Další velmi pohodový prvek přinesl dorozumívání mezi všemi členy posádky, kteří měli nad sebou ve stropě umístěné mikrofony. Zvuk zesílený z příjmového mikrofonu přes audiosoustavu Dinaudio přicházel do reproduktorů, aby všichni dobře slyšeli i při jízdě vysokou rychlostí. Na místě řidiče bylo možné intenzitu zvuku regulovat kolečkovým ovladačem.
Návaznost na Highline
Vrcholné provedení Business navazuje na nejvyšší úroveň vybavení Multivanu Highline a kromě již jmenovaných prvků obsahuje navíc například zatmavené sdružené svítilny a kožené dvoubarevné potahy sedadel a navigační systém RNS 510.
Zkoušená varianta 2.0 BiTDI s pohonem všech kol 4Motion tvoří maximum, co řada Multivan nabízí. Tomu také odpovídá cenovka, která k provedení Highline 2,0 BiTDI/132 kW 4Motion za 1 215 129 korun bez daně přidává příplatek za Business verzi, takže celková pořizovací částka se vyšplhala na 1 872 422 Kč bez DPH.
Plusy
- Superkomfortní cestování
- Silný pohon všech kol
Minusy
- Převodovka DSG
- Turboefekt čtyřválce
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 BiTDI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1968 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Emisní norma | Euro 5 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 132/4000 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 400/1500-3000 |
Převodovka | sedmistupňová DSG |
Pohon | všech kol |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 191 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 11,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,8/6,7/7,8 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4892/1904/1970 |
Rozvor (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 2181 |
Celková hmotnost (kg) | 3000 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Cena vozu Business (Kč bez DPH) | 1 872 422 |