TEST Volkswagen Multivan Long Style 2.0 TSI – Rodinný ideál s nejsilnějším srdcem
Představujeme vám to nejlepší, co si můžete koupit jako nejnovější Volkswagen Multivan. Otestovali jsme pro vás prodlouženou variantu Long s nejsilnějším spalovacím motorem pod kapotou. Jak se žije s výkonným čtyřválcovým benzinem?
Design, interiér
Volkswagen se s nejnovějším Multivanem T7 rozhodl zaujmout širší cílovou skupinu zákazníků, když novou generaci populárního modelu přiblížil rodinným MPV. O ty je sice stále menší zájem, ale Němci správně pochopili, že musí nabídnout prostornější alternativu, než jsou kdysi populární „minivany“. Ve Wolfsburgu tak experimentovali a uvedli Multivan, jaký se navždy vzdal svých původních užitkových kořenů.
Nejmodernější Volkswagen Multivan T7 se v Česku prodává už od počátku loňského roku a modelová řada se postupně rozrůstala o vznětové motorizace i prodlouženou karosářskou variantu. A pojďme rovnou k našemu testovanému vozu, protože já za sebou mám testovací týden s delším Multivanem Long a stále se nemůžu zbavit pocitů, že je jedním z doslova ideálních rodinných aut.
Multivan Long s delším zadním převisem
Už při uvedení nás nový Multivan zaujal inovativní technikou. Už nevychází z užitkového Transporteru, protože vyrazil vstříc novým zítřkům. Je na základech koncernové modulární platformy MQB, kterou sdílí i s menším a lidovějším Golfem. Výraznějšího spojení nového multivanu s osobními volkswageny si všimnete už zvenku – poznáte jej podle opticky delšího nosu s vodorovnější kapotou. Vzadu pak má horizontálně orientovaná světla.
U testovaného vozu je důležitým faktem, že má prodlouženou karoserii Long. S 5173 milimetry na délku je o 200 milimetrů delší než standardní Multivan T7, ale nemá delší rozvor náprav 3124 milimetrů. Volkswagen rodinnou dodávku prodloužil v zadním převisu, díky čemuž za třemi řadami sedadel nabízí mnohem větší zavazadlový prostor. Má základní objem 1900 litrů, standardní verze má pouze 469 litrů.
Mezi poslední třetí řadou sedadel a víkem zavazadlového prostoru je nově plocha s hloubkou 66 centimetrů, a pokud druhou a třetí řadu sedadel vyjmete, do multivanu můžete naložit přes 2,6 metru dlouhé předměty.
Užitková dodávka pro lidi je minulostí
Od loňských prvních jízd s „T-sedmičkou“ jsem se s nejnovějším Multivanem poprvé svezl až teď. A po zkušenostech z odcházející generací T6.1, která si dodnes zachovává spoustu příznivců, je prvním příjemným uživatelským zlepšením jen samotné nastupování. Do staršího multivanu stále nastupujete jako do užitkové dodávky, novější nástupce se blíží větším osobním autům a oblíbeným SUV.
A dokonce se v něm také sedí jako v normálním osobním volkswagenu. Základní architektura kabiny vychází z nejmodernějších interiérů značky, ale bohužel toho přebírá až příliš. Teď mluvím o všudypřítomném dotykovém ovládání, se kterým Multivan přechází do „digivěku“. Pravdou však je, že jindy nespolehlivý infotainment značky mi zrovna v multivanu celý týden fungoval naprosto bezchybně.
Multimediální prostředí je standardně vybaveno mobilní konektivitou přes Apple CarPlay a Android Auto a pracuje se s ním stejně, jako v osobních modelech značky. Skrze dotyky na kontrolním displeji tak ovládáte i nastavení klimatizace, vyhřívání sedadel a další funkce. Volkswagen to doplňuje i černou dotykovou lištou pod displejem, která je však neosvětlená a ve tmě nepoužitelná.
Volkswagen Multivan Long Style 2.0 TSI |
K modernějšímu vybavení Multivanu T7 pochopitelně pomohla zejména nová platforma vycházející z golfu. Multivan si však většina zákazníků oblíbila především pro praktičnost a ta i nadále zůstává až bezkonkurenční. Začíná to už jednoduchým přístupem do vozu, kdy jsou boční šoupací dveře i víko pátých dveří ovládané elektricky. Ve všech třech případech si to můžete usnadnit i mávnutím nohou pod nárazníkem.
V kabině pak najdete kolejnicový systém, ve kterém jsou usazeny dvě prostřední a tři zadní sedačky. Všechny jednoduše vyjmete z vozu nebo přeskládáte dle libosti, což bez problémů zvládne jeden dospělý. Všechna sedadla ve druhé a třetí řadě navíc mohou být vyhřívaná, napájejí se přes kolejnice. Za příplatek 17.762 Kč vám VW přihodí ještě multifunkční konzolu, použitelnou v přední a druhé řadě.
I nový Volkswagen Multivan T7 tak pokračuje v bezchybné praktičnosti předchůdce, jakou navíc doplňuje jednodušším a uživatelsky přívětivějším přístupem. Ať už jde o nastupování, pobyt na palubě nebo rozhýbání vozu skrze jednoduchý svislý volič automatické převodovky mezi digitálním přístrojovým štítem a obrazovkou infotainmentu. A tím se dostáváme k technice vozu.
Motor, jízdní vlastnosti
Volkswagen Multivan T7 se už prodává se všemi typy motorizací – dvěma zážehovými, jednou vznětovou a jednou plug-in hybridní. Pokud však máte zájem o výkonný turbodiesel, který by i nám v nejnovějším multivanu dával největší smysl, bohužel na něj musíte zapomenout. Hlavní volbou pro nejnáročnější zákazníky tak je nejsilnější benzinová jednotka, se kterou je „T-sedmička“ příjemně dynamická, ale současně trochu hladovější.
S nejsilnějším motorem na stovce pod 10 s
Vrcholnou motorizací multivanu je přeplňovaný přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI s nejvyšším výkonem 150 kW v rozsahu 5000 až 6500 ot/min a točivým momentem 320 newtonmetrů od 1600 otáček za minutu. Jednotku EA888 Evo4 přitom Volkswagen používá i ve svých sportovních modelech a v nižší zátěži využívá motor Budackova cyklu, kdy se sací ventily uzavírají dříve, než píst dosáhne dolní úvrati, a tím zvládá být úspornější.
Nejvýkonnější multivan je současně nejrychlejší, protože zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a následně pokračuje na maximální rychlost 200 km/h. Při cestování na dálnicích tak nemusíte žít v obavách, že byste zbytečně byli brzdou jednoho z rychlejších jízdních pruhů. S rychlejší dynamikou si však multivan říká o trochu více paliva. Během testovacího týdne jsem s ním jezdil dynamičtěji za přibližně 9,5 litru na 100 kilometrů.
Volkswagen Multivan Long Style 2.0 TSI |
Silný benzinový dvoulitr pod kapotou je přitom až návykový. Má dostatek síly, velmi slušný zátah a nebojí se zrychlovat ani v dálničním tempu, a navíc je velmi dobře odhlučněný a ani ve vyšších otáčkách neruší hlukem. Standardně je spojený se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG, který využívá síly motoru a zběsile nepodřazuje při každé příležitosti.
Když se ještě na okamžik vrátím ke spotřebě paliva, doplním jen, že při normálním jízdním tempu na okreskách si dlouhý multivan s benzinovým dvoulitrem řekne o lehce přes 7 litrů na 100 kilometrů. Ve městech pak hlad po benzinu přesahuje 10 litrů, stejně jako na dálnici. Nesmím však zapomenout, že má na dnešní poměry relativně velkou 60litrovou palivovou nádrž.
Pohodlí pro sedm
Během testovacího týdne jsem si prodloužený multivan oblíbil z více důvodů, než jsou pouze benzinový dvoulitr pod kapotou nebo svižná jízdní dynamika. Bavil mě především celkovým komfortem a jízdními vlastnostmi. Díky modulární platformě MQB z nejmodernějších osobních volkswagenů se jednoduše řídí jako normální osobní auto. Technika podvozku přitom spojuje přední zavěšení McPherson s nezávislým zadním zavěšením s úhlovou kyvadlovou nápravou.
Jízdní komfort s volitelným adaptivním podvozkem DCC je opravdu návykový. Na městských nerovnostech a kanálech vás multivan moc nenatřásá, a když jedete po okreskách nebo dálnicích, příjemně pluje krajinou. Ani na okamžik nemáte pocit, že sedíte za volantem dodávky. Mezigenerační skok je až fascinující. Vzpomínám si, že T6.1 chvílemi působil podobně, ale v T7 je pocit osobáku ještě dál.
A to byl hlavní cíl inženýrů Volkswagenu, přiblížit jej maminkám s dětmi. Z multivanu máte přehledný výhled při parkování a nikdy nemáte pocit, že něco ztratíte z dohledu. To vše je okořeněné jízdními vlastnostmi, na jaké si zvyknete během prvního kilometru. Ani při dynamičtějším tempu vás nečeká žádná záludnost, protože velká dlouhá dodávka je stabilní, a když už je na limitu, tak je přirozeně nedotáčivá.
Za volantem tak nemáte pocit, že řídíte velký rodinný přepravník. Pocitově se opravdu blíží spíše přerostlému golfu. Atletické výkony od multivanu nikdo neočekává, ale když se rozhodnete zjistit, co dovede, umí překvapit. A s nejsilnějším benzinovým dvoulitrem u toho umí být i až nečekaně svižný.
Závěr
Závěr
Nejnovější Volkswagen Multivan to u pravověrných příznivců modelů nemá snadné, protože přiblížením se k rodinným MPV se vzdal jimi tolik oblíbených dodávkových kořenů. Volkswagen se však vydal správnou cestou, protože jen díky tomu je multivan uživatelsky přívětivější a přístupnější pro ještě větší skupinu zákazníků. Celkově tak působí spíše jako duchovní nástupce modelu Sharan, než plnohodnotný multivan.
V praktičnosti a variabilitě interiéru mu nic nechybí, a současně umí být luxusním svezením na krátké dojíždění po městech i dlouhé cestování po Evropě. S delší karoserií Long nabízí zejména větší zavazadlový prostor a s nejsilnějším benzinovým motorem 2.0 TSI to doplňuje slušnou jízdní dynamikou, i když je občas hladovější po palivu. Celkově je však doslova ideálním rodinným autem pro všechny příležitosti.
A jak už je u multivanu zvykem, pochopitelně je dražší. Zatímco standardní Multivan T7 koupíte nejlevněji za 999.000 Kč, za prodlouženou variantu Long zaplatíte minimálně 1.091.300 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 999.000 Kč (1.5 TSI/100 kW Multivan) |
Základ s testovaným motorem | 1.538.395 Kč (2.0 TSI/150 kW Style Long) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.538.395 Kč (2.0 TSI/150 kW Style Long) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.071.806 Kč (2.0 TSI/150 kW Style Long) |
Plusy
- Uživatelsky přístupnější multivan
- Široká variabilita interiéru
- Výkonný motor pod kapotou
- Příjemné jízdní vlastnosti
Minusy
- Dotykové ovládání
- Občas větší hlad po benzinu
- Absence čtyřkolky