TEST Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid – Praktik vhodný i pro diplomaty
Tento Volkswagen Multivan T7 s plug-in hybridním pohonem ještě nedávno vozil diplomaty. Jak obstál v našem testu?
Design, interiér
Nový Volkswagen Multivan už nám dělal společnost několikrát. Testovali jsme ho se zážehovými motory, s turbodieselem i jako plug-in hybrid, měli jsme auta „krátká“ i v prodloužené verzi Long. Lišily se také výbavy. A dokonce jsme si mohli vyzkoušet jeden vůz s kempingovou vestavbou. Tentokrát k nám dorazil kousek s dlouhou karoserií, plug-in hybridním pohonem, konzervativním černým perleťovým lakem a ve výbavě Life.
Váže se k němu mimochodem jedna menší zajímavost. Tohle auto bylo součástí flotily 40 Multivanů obou aktuálních generací (tedy starší 6.1 a novější 7), která měla v druhém pololetí loňského roku na starost převozy diplomatů a úředníků na jednání a různé akce související s českým předsednictvím v Radě Evropské unie.
Hezká výbava, praktický interiér
Je proto možná trochu překvapivé, že Multivan nedostal nejvyšší výbavu Style, ale „jen“ prostřední Life. Přesto byl hezky vybavený, zejména díky dlouhému seznamu příplatků. Nejdražší nich je položka v ceníku pojmenovaná „Sedadla vpředu el. nastavitelná II“, která zahrnuje parádní elektricky nastavitelná přední křesla ErgoComfort s pamětí, ventilací, masážní funkcí, čtyřmi polohami opěrky hlavy a dvoubarevnými koženými potahy Savona. Stojí 133.847 korun.
Auto dále nabízelo například vyhřívání předních a zadních sedadel (za 30.083 Kč), třízónovou automatickou klimatizaci (32.354 Kč), vyhřívaný kožený volant (3851 Kč), přídavné topení s dálkovým ovládáním (37.284 Kč), vyhřívané čelní sklo (6291 Kč), ambientní osvětlení (10.460 Kč), zatmavená skla v prostoru pro cestující (11.811 Kč), zpětnou kameru (10.071 Kč) nebo pěkně svítící LED světlomety IQ.Light (34.226 Kč).
Na komfortu a praktičnosti přidávaly elektricky ovládané zadní výklopné dveře (19.246 Kč) a elektricky ovládané boční posuvné dveře na obou stranách (27.321 Kč). Boční dveře se otevírají rychle a do zadní části kabiny vytvoří obrovské otvory pro nástup posádky, ale třeba i nakládání nejrůznějších předmětů. Elektrické zadní dveře také mají smysl, už jen proto, jak jsou obrovské – umím si představit, že manipulace bez elektrické pomoci bude vyžadovat dost síly.

Pracoviště řidiče odpovídá moderním Volkswagenům, jeho koncepci už jistě znáte: desetipalcovou obrazovku infotainmentu doplňuje digitální přístrojový štít, tlačítek je minimum. V testovaném autě pracoval příplatkový systém Discover Pro za 28.446 Kč. A jako vždy si postěžuji, že mi tato verze multimediálního systému od VW příliš nesedí, prostředí je na mě moc košaté a vyžaduje dost pozornosti. Mám také pocit, že věci často dělá zbytečné složité. Navíc někdy působí poněkud ospale. Pak je tu ta neosvětlená lišta pod obrazovkou, však už to znáte...
Za mě je to obrovská škoda, až na nevyladěné ovládání interiér Multivanu představuje parádní „bublinu“, v níž jsem rád trávil čas. Nejde jen o luxusní výbavu, ale také o slušné zpracování, příjemnou pozici za volantem, kterou navíc neomezuje středová konzole, dobrý výhled z vozu, celkovou vzdušnost a prosvětlenost kabiny nebo třeba i množství odkládacích prostor, které jsou hezky po ruce. Praktické jsou také dvě přihrádky před spolujezdcem nebo šuplíky pod sedačkami. A mně osobně se líbí možnost protáhnout se mezi předními sedadly k místům vzadu. Pochopitelně po zastavení.
Další ohromně silnou stránku představuje variabilita, s druhou a třetí řadou sedadel totiž můžete dělat prakticky cokoliv. Kolejnicový systém umožňuje posun sedaček v obrovském rozsahu, takže snadno najdete jejich polohu, aby se všichni uvnitř cítili komfortně.
Očkem z červené látky pak jednotlivá sedadla snadno z kolejnice vyjmete a z vozu vyndáte. Jeden dospělý to zvládne naprosto v pohodě. Z výchozího velkého MPV s uspořádáním sedadel 2+2+3 tak jednoduše uděláte dvoumístnou dodávku, do níž se vejdou i 2,6 metru dlouhé předměty.
V případě prodloužené verze s delším zadním převisem navíc není ošizen standardní zavazadlový prostor, který nabízí dostatek místa i v případě, že jsou zadní křesílka posunuta zcela vzad.
Drobnou výtku mám ale k absenci nějaké přihrádky pro dobíjecí kabely, do které by se daly elegantně uložit. Pokud kabely budete v autě vozit, budete mít často pocit, že vám překážejí.
Motor, jízdní vlastnosti
Svižný a někdy i úsporný
Pod kapotou plug-in hybridního Multivanu eHybrid najdeme známou koncernovou soustavu tvořenou turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1395 cm3 a synchronním elektromotorem s permanentním buzením. Čtrnáctistovka poskytuje nejvyšší výkon 110 kW a maximální točivý moment 250 Nm, elektromotor dává až 85 kW a 330 Nm. Přenos síly na přední kola zajišťuje šestistupňová DSG převodovka.
Kombinovaný systémový výkon dosahuje 160 kW mezi 4900 až 6500 otáčkami za minutu, točivý moment 350 Nm v rozmezí od 1000 do 4100 min-1. Plug-in hybrid tedy představuje nejsilnější motorizaci v nabídce.
A protože jde o hybrid s možností externího dobíjení baterie, umí Multivan eHybrid jezdit výhradně na elektřinu – nikoli popojíždět, ale skutečně jezdit. Elektrická energie je uložena v lithium-iontové baterii s využitelnou kapacitou 10,4 kWh. Volkswagen hovoří o dojezdu 46 až 50 kilometrů (podle WLTP), mně se v rušné Praze povedlo 34 kilometrů, v klidnějším provozu pak dokonce 44 km.
V elektrickém režimu výkon elektromotoru v pohodě stačí na městský provoz, mimo obce už to není úplně ono, přesto brzdou provozu nebudete. V případě potřeby vyššího výkonu a razantnější akcelerace stačí prošlápnout plynový pedál a Multivan probudí a zapojí do dění spalovací motor. A pak táhne docela hezky a působí příjemně živě. Z 80 na 120 km/h po kickdownu zrychluje za 5 až 6 sekund, to podle mě na velké MPV/osobní dodávku není vůbec špatné. Plug-in hybridní Multivan dokáže pohotově předjíždět, poradí si bez potíží s dálničním tempem i táhlými stoupáními.
Pokud ale pojedete s klidnější pravou nohou, bude pohonné ústrojí v hybridním režimu pracovat tak, aby co nejvíce využívalo elektřinu, dokonce i když už palubní počítač hlásí nulový „bezemisní“ dojezd a prázdnou baterii. Systém se snaží čtyřválec co nejčastěji odpojovat při nízké zátěži, například při jízdě z kopce. Multivan pak potěší skvělou setrvačností, na níž podíl odladěná aerodynamika, a schopností „plachtit“ překvapivě dlouhé vzdálenosti. Vůz si však také drží energii na elektrické rozjezdy a spalovací motor připojí až v určité rychlosti.
Přepínání pohonů většinou probíhá hladce a jemně, nikoliv však neznatelně. Kultivovanost hybridního ústrojí mohu pochválit, přestože bych si možná uměl představit tišší projev čtrnáctistovky ve vysokých otáčkách.
Spotřeba pak samozřejmě závisí nejen na stylu jízdy, ale zejména na způsobu používání vozu, na délce tras a nabíjení. Pokud vaše denní rutina zahrnuje krátké cesty a auto před nimi nabíjíte, můžete pochopitelně jezdit jen na elektřinu. Delší přesuny vyžadují zapojení spalovacího motoru. Ale i v tomto případě záleží, s jak nabitou baterií se do nich pustíte.
Asi nemusím zdůrazňovat, že plug-in hybridní auto bude dávat smysl hlavně lidem (a firmám či jiným institucím), kteří budou co nejvíce využívat jeho schopnost jezdit na elektřinu - a tedy mají možnost ho pravidelně nabíjet. V případě „soukromého“ Multivanu ideálně doma a přes noc, vůz totiž nevyniká rychlostí dobíjení.
Nejrychleji se energie doplňuje při nabíjení střídavým proudem výkonem 3,6 kW, z „nuly na sto“ to trvá 3 hodiny a 40 minut. Při nabíjení výkonem 2,3 kW jde o hodin 5. U plug-in hybridů je pomalejší dobíjení obvyklé (hlavně kvůli ochraně baterie), přesto některé značky nabízejí výrazně svižnější možnosti doplnění energie. A hodí se to. Třeba když nakupujete v obchodním centru, kde mají dobíjecí stanice, je fajn si na tu chvíli vůz připojit. S Multivanem byste ale museli nakupovat dlouho, aby se nabíjení výrazně projevilo.
Přítomnost plug-in hybridní techniky má však jistý přínos také pro „benzinové“ cestování. Ano, auto je sice kvůli ní těžší, ale protože umí fungovat jako klasický hybrid, dokáže potěšit příznivou spotřebou paliva, zvlášť v podmínkách, které hybridům vyhovují. Jde zejména o přesuny, při nichž vůz může často odpojovat spalovací motor – i když už palubní počítač hlásí prázdný akumulátor a nulový dojezd v elektrickém režimu.
Během testu si „vybitý“ Multivan nejlépe vedl na trase vedoucí přes několik menších měst a obcí, kterou klidnou jízdou zvládl s průměrem 6,7 l/100 km, v rychlejším tempu pak za 7,7 l/100 km. Po menším městě o víkendu jezdil za 7,9 l/100 km, po Praze v pracovním týdnu za 9,2 l/100 km. Nejhůře si plug-in hybrid počínal na dálnici, kde se průměr ustálil na 9,4 l/100 km.
Protože jsem se ale snažil Multivan pravidelně nabíjet, ukazoval nakonec palubní počítač po týdenním testu průměr 6,5 l/100 km. A pro zajímavost ještě mohu zmínit jeden údaj: před vynulováním „počítadla“ na začátku testu na displeji svítila průměrná spotřeba 8,5 l/100 km po 2668 km. Ale samozřejmě je otázka, jak moc je tato hodnota relevantní, když nevíme, jakým způsobem bylo vozidlo používáno.
V souvislosti s plug-in hybridní verzí musím ještě zmínit poměrně malou palivovou nádrž, má objem jen 45 litrů.
Jezdí jako větší osobák
Že se Multivan v nové generaci T7 posunul o kus dál od „dodávky“ k velkému osobnímu autu, je známá věc. Připomenu, že vůz využívá modulární platformu MQB, vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu nezávislé zavěšení pomocí úhlové kyvadlové nápravy. A vážně se řídí jako trochu větší osobák, přestože má handicap nejen v dlouhé a vysoké karoserii, ale navíc v podobě více než dvoutunové hmotnosti.
Na tak velké a těžké auto se však plug-in hybridní Multivan Long chová chvályhodně. Dokáže si dobře poradit s náhlými změnami směru, slušně následuje pokyny od řízení, vcelku dobře odolává nedotáčivosti ani se přehnaně nenaklání. Jasně, nějaký sportovní projev nesmíte očekávat, limity má tohle auto poměrně blízko, ale na poměry třídy vážně jezdí sympaticky.
Multivan eHybrid samozřejmě využívá rekuperační brzdění, takže brzdy mají specifický charakter. Přesto jsou poměrně dobře čitelné a slušně se dávkují, na poměry plug-in hybridů rozhodně.
A pohodlí? Na standardním podvozku a 17palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 235/55 je komfort slušný. Většinu nerovností tlumí dobře, na výraznějších výmolech se ale přece jen občas ozve výraznější ráz a na rozbitém povrchu zase uslyšíte podupávání. Nejde o nic hrozného, přesto bych zvážil příplatek za adaptivní tlumiče.
Kabina je jinak – i díky důrazu na co nejlepší aerodynamiku – odhlučněná hezky, takže ani na dálnici nebudete muset v konverzaci se spolujezdci křičet.
Závěr
Závěr
Nový Volkswagen Multivan s plug-in hybridním pohonem má něco do sebe. Kombinuje mimořádně praktický, prostorný a variabilní interiér se schopností jezdit na elektřinu a nabídnout úspornější provoz. Navíc jde o nejvýkonnější motorizaci v nabídce.
Největší smysl bude dávat zájemcům, kteří mají možnosti vůz pravidelně nabíjet, fungovat ale samozřejmě může i jako klasický hybrid. Díky tomu nejenže není na dobíjení závislý, ale současně dokáže být za určitých podmínek příjemně nenáročný na přísun paliva. Výhodou jsou také „elektrické“ registrační značky, na které vůz dosáhne díky nízkým tabulkovým emisím. A nikdo vám je (zatím?) nevezme, ani když auto nabíjet nebudete. V Praze tak můžete parkovat na jinak obvykle placených zónách a nepotřebujete dálniční známku.
Na druhou stranu je ale eHybrid nejdražší motorizací, cena startuje na 1.498.869 Kč, v případě testované verze Ling Life na 1.623.557 Kč. S motorem 2.0 TDI (110 kW), který dokáže být také velmi úsporný, stojí stejné provedení 1.492.510 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 1.244.226 Kč (Volkswagen Multivan 1.5 TSI) |
Základ s testovaným motorem | 1.498.869 Kč (Volkswagen Multivan 1.4 TSI eHybrid) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.623.557 Kč (Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.151.578 Kč (Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid) |
Plusy
- Praktičnost, variabilita a prostornost
- Možnost luxusní výbavy
- Možnost jezdit na elektřinu
- Zajímavá spotřeba
- Slušná dynamika
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Pomalejší nabíjení
- Chování na některých nerovnostech
- Horší ergonomie ovládání
- Nabíjecí kabely zabírají místo
- Cena s příplatky
