Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Volkswagen Passat přichází na trh s pořádnou porcí technologických inovací

Ondřej Mára
Diskuze (92)

Minulý týden jsme se zúčastnili prezentace faceliftovaného Volkswagenu Passat, která se zaměřila na jeho největší novinky. Od výkonnější techniky hybridního modelu GTE, přes schopnější asistenční systémy až po další evoluci ve světě infotainmentu.

Novému Passatu jsme se v minulosti věnovali již několikrát. Byli jsme se na něj podívat v Ženevě, projeli jsme se s ním okolo Frankfurtu nad Mohanem a psali jsme i o jeho cenách na českém trhu. Minulý týdnem jsme se však mohli zúčastnit velice zajímavé akce ku příležitosti uvedení faceliftovaného Passatu na český trh, kde se rozebírali jeho největší technické a technologické zajímavosti.

Hybridní GTE s výkonnější baterií

Nejprve jsme se zastavili u bílého Passatu GTE, tedy plug-in hybridního modelu. Jeho základem je přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 115 kW, který je doplněn o elektromotor o výkonu 85 kW. Kombinovaný výkon zůstává 160 kW (218 k), zvýšila se však kapacita baterie, která namísto 9,9 kWh nabídne 13 kWh. Její rozměry zůstaly stejné, hmotnost se však zvýšila o 10 kilogramů. Celé hybridní pohonné ústrojí by pak mělo vážit zhruba 135 kilogramů.

V praxi bychom se tak měli dočkat čistě elektrického dojezdu až 50 km dle moderní měřící procedury WLTP a 70 km podle staršího NEDC. Podle Volkswagenu by tak nový Passat měl pokrýt průměrný pracovní den většiny uživatelů, zvláště při možnosti nabíjení vozu během času stráveného v práci. Na delších trasách pak řidiči ocení přítomnost tradičního spalovacího motoru.

Nový Passat se dá přitom přepnout buď do režimu elektromobilu, kdy se nebojí ani cestování ve vyšších rychlostech, jak jsme si mohli ověřit během prezentace, nebo do režimu hybridního, kdy si sám přepíná mezi spalovacím motorem a elektromotorem. V hybridním režimu si přitom můžete vybrat, jak má Passat s baterií nakládat.

Během cesty tak může Passat baterii dobíjet, udržovat stav jejího nabití nebo rezervovat určité množství energie „na později.“ Passat přitom v hybridním režimu pracuje i s mapami a navigací, díky čemuž je schopen ve městech využívat především elektromotor a na dálnicích motor spalovací.

Baterie hybridního Passatu se dobíjí prostřednictvím zástrčky v masce, který je vybavena pouze konektorem Type 2. Rychlonabíjení by při kapacitě baterie nedávalo velký smysl, neboť i z domácí zásuvky na 220V jste schopni baterii nabít již za cca 5,5 hodiny. Při použití wallboxu, jehož cena by se pro Passat měla pohybovat okolo 10.000 Kč, se pak baterie nabije zhruba za 3,5 hodiny.

Za zmínku také stojí, že Passat GTE bude vždy startovat v elektrickém režimu. Jeho elektrický systém je navíc propojen s klimatizací a topením, což umožňuje snadnou aktivaci dálkového vyhřívání či chlazení interiéru.

Revoluční infotainment

Přednášku na téma technických novinek Passatu GTE však brzy vystřídala přednáška na téma novinek v jeho infotainmentu, který zavádí malou revoluci. Omlazený Passat totiž dostává infotainment MIB3 a dříve známou platformu Car Net nahrazuje nový systém We Connect. Ten se poprvé objevuje právě v omlazeném Passatu a Volkswagenu Arteon s infotainmentem MIB 3, postupně se však objeví i v osmé generaci Golfu a elektrickém Volkswagenu ID. Pokaždé přitom přinese pár zajímavých novinek. V případě Passatu a Arteonu se bavíme o základních funkcích MOD 3.1, s osmičkovým Golfem však dorazí sofistikovanější funkce MOD 3.2 a s elektrickým Volkswagenem ID již MOD 4. A co se pod těmito označeními vlastně skrývá?

Každý vůz se systémem We Connect je vybaven vestavěnou SIM kartou, díky které je neustále připojen k internetu. Řidiči si pak budou moci vytvořit vlastní Volkswagen ID účet, se kterým se budou moci přihlásit v kterémkoliv z novějších Volkswagenů. Přihlášení by mělo trvat zhruba 30 sekund, po kterých se vůz přizpůsobí vašim preferencím. Upraví se nastavení klimatizace, zobrazení na digitálním přístrojovém štítu, posunou se elektricky posuvné sedačky a přenastaví se zrcátka.

Video se připravuje ...

Kromě individualizace vozu by však systém We Connect měl přinést i možnost odemykat a následně nastartovat automobil pomocí mobilního telefonu s technologií NFC. Mobil stačí přiložit na dveře řidiče a poté vložit do přihrádky s indukčním nabíjením. Pak už můžete nastartovat a jet. Tedy pokud si funkci zaplatíte.

Systém We Connect totiž přináší do aut systém předplatného, díky kterému budou některé služby dostupné pouze po aktivaci a zaplacení. Po koupi nového automobilu sice může být vůz některými funkcemi vybaven, jejich předplatné však může po určité době vypršet a vy budete nuceni si ho opět připlatit/prodloužit. Tedy pokud budete mít zájem.

Do budoucna tak mohou být vozy standardně vybaveny všemi potřebnými senzory a technologiemi, zpřístupnění funkcí typu adaptivní tempomat, navigace či schopnost infotainmentu učit se hlasové příkazy však bude podmíněno zakoupením příslušného předplatného.

Samotná podpora hlasového ovládání však rozhodně stojí za samostatný odstavec. Volkswagen totiž spojil síly s Amazonem a do omlazeného Passatu integroval pokročilý systém hlasového ovládání Alexa. Ten lze aktivovat vyřčením povelu „Ahoj Volkswagen“ a ovládat běžnými konverzačními frázemi. Systém by měl reagovat například na povely typu „vyhledej nejbližší čínskou restauraci,“ nebo „je mi zima.“ Samozřejmostí je pak online dopravní zpravodajství, čerpající informace z databáze TomTom, které se aktualizuje každých 5 minut.

Nový infotainment také umožní přidání účtů streamovacích služeb, jako je již v současnosti Apple Music a časem i Spotify. Na cestách si tak budete moci vychutnávat svou oblíbenou hudbu, aniž byste museli propojovat infotainment se svým mobilem. Přenesená data se pak dělí na dva typy. Náklady spojené s provozem streamovacích služeb, jako je právě přehrávání hudby on-line, sledování videí na YouTube, atd., si bude hradit sám zákazník – například prostřednictvím zakoupení datových balíčků. Náklady spojené s přenosem dat potřebných k aktualizaci systému, vyhledáváním, atd.., však bude platit Volkswagen.

IQ.Drive: Krok směrem k autonomní jízdě

Kromě informací o technice hybridního Passatu a schopnostech nového infotainmentu jsme se však dozvěděli pár zajímavostí i o jeho nových asistenčních systémech, které umožňují částečně automatizovanou jízdu.

Volkswagen zastřešuje své současné i budoucí asistenční systémy směřující k autonomní jízdě pod značku IQ.Drive, přičemž aktuální asistenční systémy v novém Passatu reprezentují v současnosti nejvyšší vývojový stupeň technologií IQ.Drive.

Mezi nové asistenční systémy ve výbavě Passatu patří například systém Travel Assist, který umožňuje částečně automatizovanou jízdu v téměř kompletním rozsahu rychlostí až do 210 km/h. Nedílnou součástí systému Travel Assist je pak i adaptivní tempomat, který reaguje na omezení rychlosti, obce, zatáčky, kruhové objezdy i křižovatky a přizpůsobuje jim rychlost. 

Během částečně autonomní jízdy vůz samozřejmě vyžaduje ruce řidiče na volantu. Pokud byste ruce z volantu sundali, vůz vás zhruba za 10 sekund vyzve, abyste je tam zase vrátili. Nově už ale není potřeba s volantem pohybovat, aby si vás vůz všiml. Omlazený Passat totiž dostal první kapacitní volant ve vozech Volkswagen, který díky kapacitnímu povrchu rozpozná, že má řidič vůz pod kontrolou.

Pokud by řidič řízení nepřevzal, spustí Passat tradiční kolečko vizuálních a akustických výstrah a upozornění. Pokud by pak řidiče neprobralo ani několik prudkých přibrzdění, spustí se systém Emergency Assist 1.5 a Passat automaticky zastaví v pruhu, ve kterém se právě nachází.

Ve výbavě je také systém Pre-Crash, který pomocí mikrovlnných radarů monitoruje okolí automobilu. Passat je tak schopen například rozpoznat i riziko blížícího se nárazu zezadu a automaticky uzavře okna, spustí výstražná světla a napne pásy. Senzory přitom umí sledovat dění za vozem až na vzdálenost cca 70 – 80 metrů.

Neposlední zajímavou parádou nového Passatu jsou pak světlomety IQ. Light s Matrix LED technologií. Ty jsou utvořeny celkem 44 segmenty LED diod, z nichž je 32 segmentů ovladatelných. Dálková světla se aktivují při rychlosti od cca 30 km/h a Passat pak dokáže plynule deaktivovat jednotlivé segmenty tak, aby odstínil ostatní řidiče nebo dopravní značky, která mohou řidiče oslňovat. Přední světlomety IQ. Light pak doplňují zadní světla s technologií Klick-Klack, díky které se při brzdění mění tvar diod z horizontálního na vertikální.

Ondřej Mára
Diskuze (92)

Doporučujeme

8. 10. 2019 12:30
Re: GTE
Ja by som sa tiež nejakému plug-inu asi nebránil, mal by som preň využitie. Žial zatiaľ je mimo strednú triedu a prémiu výber malý.
Ale faktom zostáva, že väčšina kupujúcich nenabíja. Aspoň to hovoria info na spirit motor, kde reálne spotreby sú podobne ako pri hybridoch od Toyoty/Lexusu. akže majiteľ zhrabne dotácie, tým ma podobnú cenu ako iná motorizácia a využíva legislatívne výhody. Ale bez toho, aby to pomohlo reálnej ekológii.
Avatar - Machýrek
7. 10. 2019 20:09
Re: U dalšího modelu...
Kdepak. Teplota vody a oleje jsou v tomhle případě údaje zcela lhostejné.
Avatar - Machýrek
7. 10. 2019 20:04
Re: U dalšího modelu...
Ani jedno z toho, ale jinak máš pravdu.
7. 10. 2019 17:53
Re: Superb je fakt hezci...
Jasně tak to pak není o čem. Ta auta jsou si dost podobná, Passat je lepší v detailech a možnostech výbavy. Ale kdyby mně někdo nabídnul Superba levněji, neměl bych s ním nejmenší problém. Mně se to však nestalo, tak jsem skončil s Passatem a nelituji, alespoň jsem tehdy ušetřil. Dnes už by to třeba cenově vyšlo jinak. A pro Superb nedostupná výbava (LED světla, ErgoActive sedačky atd.) byl jen příjemný bonus.
Avatar - Emel
7. 10. 2019 17:33
Re: technika
Spíš klasický SAAS model... prostě u software se prodává licence k užívání výsledků duševní práce, ne to CDčko s instalačkou.

V bazarech budou koumat, jak vyndat SIMku a pak to aktivovat s kabelem přes diagnostiku :-)