TEST Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line – Revoluce se nekoná
Nejluxusnější a nejdražší aktuální volkswagen má pod kapotou šestiválce a nebojí se ani náročnějšího terénu, ačkoliv nejlépe se stejně cítí na silnici. Letošní modernizace přinesla především dílčí změny. Minimálně v rámci ergonomie bych si však představoval větší posun.
Design, interiér
Jestliže s luxusním a pořádně naddimenzovaným sedanem Phaeton se Volkswagenu mezi prémiové soupeře proniknout nepodařilo, SUV Touareg už bylo podstatně úspěšnější. Od roku 2002 německá automobilka vyrobila téměř 1,2 milionu exemplářů, což na soupeře Audi Q7, BMW X5, Mercedesu GLE či Lexusu RX s méně urozeným jménem není vůbec špatná vizitka.
Aktuální, již třetí generace opět stojí na společném základu se zmíněným audi, přičemž použitou platformu MLB Evo můžeme najít také u Audi Q8, Porsche Cayenne a exkluzivních sourozenců Lamborghini Urus a Bentley Bentayga. V tomhle ohledu má Volkswagen Touareg k pomyslnému lidovému vozu opravdu daleko, což se logicky odráží na cenách.
Základní provedení Touareg se vznětovým šestiválcem 3.0 TDI ve slabší variantě se 170 kilowatty tudíž startuje na 1.699.900 Kč. Testovaný silnější třílitrový diesel s 210 kW je minimálně za 1.935.900 Kč, ve sportovně střiženém dresu R-Line, do jakého se oblékl „náš“ červený kousek, stojí dokonce 2.070.900 korun.
Ve srovnání se starší verzí se omlazený touareg může pochlubit vyspělejšími hlavními světlomety IQ.Light HD LED Matrix s 38.432 interaktivními diodami (19.216 v každém světlometu), které mimo jiné umožňují promítat interaktivní světelný „koberec“ na jízdní pruh, v němž vůz jede. Největší model v nabídce je po faceliftu vybaven též novým senzorem zatížení střechy, který je propojen s elektronickými systémy podvozku. Na základě rozpoznaného zatížení střechy mohou regulační systémy, například elektronicky řízený stabilizační systém ESC, zasahovat dříve, což pomáhá jízdní stabilitě.
V opačném případě, kdy na střeše není přepravován žádný náklad, si s touaregem můžete dovolit zacházet o něco ostřeji. Takřka povinností je příplatek za vzduchové odpružení začínající na 51.400 Kč, díky kterému je poměrně těžké SUV (přes 2,1 tuny) plavné i na méně dokonalých silnicích.
Spíše než zepředu omlazený model poznáte podle překopané zadní části. Místo jednotlivých (a podle mě o něco pohlednějších) světel dostala novinka upravené světlomety spojené světelným pásem. Novinkou je také podsvětlené logo, které bylo ještě donedávna, domnívám se, v Evropě obecně zakázané.
S vnitřkem se mohlo pracovat víc
Interiér sice dostal kvalitnější a jakostnější materiály, což je rozhodně plus, osobně bych si však představoval, že modernizace přinese také upravené ovládání palubních funkcí. To v případě vyšších verzí zajišťuje především patnáctipalcový středový displej. Teplotu, vyhřívání a ventilaci předních sedadel, vypínání systému stop-start a další prvky ovlivňujete primárně dotykem na příslušný piktogram na obrazovce.
Jenže jak dosavadní zkušenosti ukazují, zejména obsluha ventilace by si zasloužila fyzické ovladače. Pracujete s ní totiž i během jízdy, tudíž tradiční tlačítko by v tomhle případě bylo výrazně bezpečnější. U dotykového ovládání se musíte následně přesvědčit, že jste ťukli do správného místa, pozornost tedy na okamžik přesměrujete ze silnice na displej, což není zrovna bezpečné. I v tomhle případě bych tedy raději klasický panel ventilace s rozměrnými ovladači. Místo by na něj přitom bylo. A šetřit u takhle drahého auta mi zrovna v tomhle ohledu nepřijde úplně rozumné.
Starší verze přitom u levnějších variant měla menší displej s velkými knoflíky nalevo a pod monitorem. Celek sice nevypadal tak přitažlivě, fungoval ale na výbornou. U osvěženého Volkswagenu Touareg už tuhle možnost nemáte. Patnáctipalcový displej je totiž ve standardu pro všechna provedení.
Motor, jízdní vlastnosti
Jedině diesel
Do velkého auta, potažmo SUV, patří primárně vznětový motor s výrazným zátahem v nižších otáčkách. Proto bych nad třílitrovým šestiválcem TSI s 250 kilowatty ani nepřemýšlel. Na milost bych možná vzal plug-in hybridní variantu, která ve verzi Elegance vyjde na 2.073.900 Kč, přesto bych ovšem stále přemýšlel nad tím, proč jsem v objednávce nakonec nezaškrtl vynikající 3.0 TDI v silnějším provedení s 210 kilowatty místo základních 170.
To má ve srovnání se zmíněným 3.0 TSI o 150 newtonmetrů vyšší točivý moment (600 vs. 450 Nm), přitom v testované specifikaci R-Line vyjde jen o dvanáct tisíc dráž (2.070.900 Kč). Navíc se chlubí nižší spotřebou. Jestliže benzinový touareg si na sto kilometrů klidně řekne o jedenáct a více litrů, TDI dokáže odběr srazit k číslům začínajícím osmičkou. A rozdíl okolo 120 Kč na 100 kilometrů jen na palivu už pozná i člověk, který bez mrknutí oka na stůl vysází okolo dvou milionů korun bez DPH za hezky vybavené SUV od Volkswagenu. Ostatně naprostá většina prémiových konkurentů prodaných v Česku tankuje naftu, tudíž se není za co stydět.
Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line |
Šestiválec 3.0 TDI je hezky utlumený a velmi dobře vychovaný. V rozletu mu ovšem brání zřejmě příliš úzkostlivý software standardního osmistupňového automatu ZF 8HP. Jindy všeobecně vychvalovaná převodovka ve Volkswagenu Touareg, ale také sesterských Audi Q7 a Q8 a menších modelech potenciál třílitrového dieselu v určitých případech uměle přiškrcuje. Poznáte to například při rozjezdu. V jiných případech by mamutí síle velkého dieselu k rozhýbání podobně velké masy hmoty stačilo lehké sešlápnutí plynového pedálu. V případě touaregu ale počáteční dynamika zaostává. Pravou nohu tudíž sešlápnete o něco silněji. V tu chvíli otáčky vyletí nad dva tisíce (což je u prvních dvou rychlostních stupňů snad až zbytečně moc), pořád se toho ale moc neděje.
Až teprve po chvíli se celek dá pořádně do pohybu, avšak se zbytečným zpožděním. Podobnou prodlevu zachytíte také při potřebě náhlé akcelerace, když potřebujete motor probrat z ustálených otáček, které osmistupňový automat jinak udržuje pod 1500/min. Jenže místo adekvátně rychlé reakce cítíte, jako byste pravačkou šlapali do prázdna. Efekt našponované gumy, kdy pohonnému ústrojí chvíli trvá než zabere, aby vůz následně vystřelil vpřed, je přítomný i zde. Netýká se tedy pouze koncernových aut s dvouspojkou DSG.
Jakmile se ovšem Volkswagen Touareg 3.0 TDI dostane do tempa, konečně využije všechnu svou sílu. Akcelerace ve vyšším tempu je příkladná, stejně jako odezva na řidičovy pokyny. Tady už zkrátka možné snahy o otupění mocného agregátu nemají šanci. Spotřebu jsem už nakousl výše, ale trochu ji ještě rozvedu. V rámci městského provozu jsem se nakonec dostal na 9,5 litru, což s ohledem na pomalý pražský provoz s častými kolonami a kratšími trasami považuji za velmi slušné číslo. Na dálnicích a okreskách se hravě dostanete klidně i o litr níž. Šestiválec má totiž dostatečně rezervy, tudíž ho ždímáte pouze zřídkakdy.
Jako v peřince? Jak kdy
Červený touareg dostal v rámci paketu Air Comfort za 87.800 Kč podvozek Air & Steering se vzduchovým odpružením s elektronickým, na rychlosti jízdy závislým nastavením tlumičů, automatickou regulaci světlé výšky a sklonu vozu a zadní nápravu, která v rychlosti do 37 km/h kola natočí v protisměru k těm předním, což zlepšuje manévrovatelnost v užších prostorech. Ve vyšším tempu naopak pneumatiky směřují paralelně s těmi předními, díky čemuž je jízdní projev o něco jistější než normálně.
Vzduchové vaky by se měly postarat o plavné chování auta za většiny podmínek, příplatková 21“ kola Leeds za 23.800 korun s pneumatikami 285/40 tomu ale moc nepomáhají. V kombinaci s vyšším plnicím tlakem 2,8 baru (doporučuji udržovat asi 2,5 baru) je cestovní komfort trochu kompromisní. Zvlášť na rozbitých silnicích hlavního města nebylo tlumení některých větších nerovností úplné ideální. Výrazné rány od kol ovšem do kabiny nepronikaly.
Na hladkém povrchu je to už jiná pohádka. Široké gumy skvěle drží volkswagen v kontaktu s vozovkou, karoserie se na poměry třídy do stran hýbe jen minimálně, řízení je příjemně přímé (ale zase ne moc), posilovač klade spíše menší odpor, což u takhle velkého a těžkého SUV ve výsledku oceníte.
Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line |
Pokud byste se snad s takhle vyšňořeným Volkswagenem Touareg vydali mimo zpevněné povrchy, vězte, že díky vzduchovému odpružení s měnitelnou světlostí a stálému pohonu všech kol si dokážete troufnout i do relativně náročného terénu, před kterým se konvenčním SUV rozklepou tlumiče.
Závěr
Volkswagen Touareg patří mezi má oblíbená auta. Je postavený na bytelné a poctivé technice, nedráždí okolí tolik, jako sesterská Audi Q7/Q8 či Porsche Cayenne, je prostorný, příjemný na řízení a celkově velmi univerzální. Škoda že už v nabídce není úplně základní verze jako u starší verze. Kamarád ji před 3,5 roky jako zánovní s 16 tisíci kilometry koupil za cenu lehce převyšující milionu korun s DPH. Co na tom, že místo vzduchu má klasický podvozek, „jen“ 18palcová kola, látkové čalounění, menší z displejů a slabší variantu motoru 3.0 TDI se 170 kilowatty. Za ty peníze to byl kauf desetiletí.
V současnosti si na nejlevnější nový touareg musíte připravit minimálně 1,7 milionu korun, „náš“ exemplář je minimálně o 370 tisíc dražší. V testované specifikaci pak vyjde na 2.599.100 Kč, což na volkswagen není málo. V tomhle případě si ovšem kupujete prémiovou techniku s minimem kompromisů ve srovnání s urozenějšími automobilkami.
Osobně bych uvítal lepší ergonomii ovládacích prvků, přece jen dotyk není v běžném životě tak intuitivní jako fyzická tlačítka. Už delší dobu známá prodleva u 3.0 TDI také není něco, na co bych si chtěl dlouhodobě zvykat. Zvlášť když třeba v BMW X5 tohle nezažijete. Navíc bych si rozmyslel zbytečně velká kola. Čím více gumové hmoty obepínající disk, tím lépe. Jednak pomůžete cestovnímu komfortu, jednak si drahé ráfky ochráníte před všudypřítomnými výmoly, obrubníky a ostrými poklopy od kanálů.
Jinak ale omlazený Volkswagen Touareg funguje pořád skvěle. Také proto jsem rád, že se žádná revoluce nakonec nekonala. Těch velkých a rychlých změn je v poslední době ostatně více než dost…
Nejlevnější verze modelu | 1.699.900 Kč (3.0 TDI/170 kW 4Motion Touareg, 8AT) |
Základ s testovaným motorem | 1.935.900 Kč (3.0 TDI/210 kW 4Motion Elegance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.070.900 Kč (3.0 TDI/210 kW 4Motion R-Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.599.100 Kč (3.0 TDI/210 kW 4Motion R-Line) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Silný a úsporný diesel
- Jízdní projev
- Schopnosti auta mimo zpevněné povrchy
- Agilita díky natáčení zadních kol
Minusy
- Prodlevy převodovky při rozjezdu a náhlé akceleraci
- Menší disky a nižší tlak pneumatik by prospěly komfortu
- Komplikovanější ovládání palubních funkcí