TEST Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech – Říkejte mi Off-road
Bílý lak karoserie poskytuje zkoušenému exempláři trochu nenápadné vzezření, a přestože je vybaven dvacetipalcovými litými disky Tarragona za „lidových“ 124.100 Kč, na parkovišti před obchodním domem byste jej pravděpodobně přehlédli. Pravdou ale zůstává, že jeho krása tkví v něčem úplně jiném – pohonu všech kol 4Motion Terrain Tech. Ten je dostupný pouze pro základní agregát 3.0 TDI a připlatíte za něj 47.100 Kč. Jedná se však o zcela odlišnou konstrukci, která schopnosti v terénu posunuje na mnohem vyšší úroveň.
Čtyřkolka pro náročné
Z historického hlediska Volkswagenu Touareg se nejedná o nic nového, protože systém nabízela již jeho první generace pod označením 4XMotion. Nuance však najdeme v rozdělení hnacích sil – zatímco dříve byly mezi nápravami přenášeny v poměru 50:50, dnes je to 38:62 s preferencí zadní nápravy. Naopak standardní pohon 4Motion posílá na zadní nápravu 60 % točivého momentu, v závislosti na podmínkách to však může být až 80 procent.
Znamená to tedy, že bude Touareg se systémem Terrain Tech zábavnější? Do jisté míry ano, ale ne tak, jak si možná představuje početná komunita vyznavačů jízdy „dveřmi napřed“. Hlavním tématem je totiž těžký terén, ve kterém přijde vhod uzavíratelný planetový mezinápravový diferenciál (4Motion má Torsen), závěr zadního diferenciálu a redukční převod 2,7:1. Pro zákazníky je také důležité, že všechny procesy řídí elektronika, a v interiéru pouze přibyly další tři polohy (závěry diferenciálů a redukce) otočného ovladače pro výběr silničního nebo off-road režimu. Podobně „chlapáckou“ páku vedle voliče automatické převodovky jako v Jeepu Wrangler tedy nečekejte.
Omezení se přesto najdou
Výše zmíněná fakta o pohonu všech kol napovídají výrazné zlepšení při pohybu v terénu, nic ale není zadarmo. Přestože pod kapotou bílého exempláře trůnil stejný šestiválcový turbodiesel o výkonu 193 kW v rozmezí 3800-4400 otáček jako u dříve zkoušené varianty s pohonem 4Motion, technická data uvádějí zhoršení dynamiky a spotřeby.
Maximální rychlost nižší o 5 km/h nebo deklarovaná průměrná spotřeba 6,9 l na 100 km (dříve 6,6 l) sice nikomu vrásky dělat nebudou, při pružném zrychlení však automobil působí trochu línějším a v zatáčkách méně obratným dojmem.
Zkrátka, jako by auto stále někdo držel za tričko. A to zůstal zachován masivní točivý moment 580 N.m, který nastupuje v 1750 min-1. Co se však neměnilo, je vytříbenost osmistupňové měničové převodovky Tiptronic, která nám již několikrát dokázala, že jde o jednu z nejlepších skříní svého druhu na světě.
Volkswagen Touareg Terrain Tech - srovnání s konkurencí | |||
Model | Volkswagen Touareg | Range Rover Sport | Jeep Grand Cherokee |
Motor | 3.0 TDI | 3.0 TDV6 | 3.0 Multijet |
Zdvihový objem [cm3] | 2967 | 2993 | 2987 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 193/3800-4400 | 190/4000 | 184/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 580/1750-2500 | 600/2000 | 570/2000 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Pohon | 4x4 s redukcí | 4x4 | 4x4 s redukcí |
Světlá výška [mm] | až 300 | až 278 | až 270 |
Maximální rychlost [km/h] | 220 | 210 | 202 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7.6 | 7.6 | 8.2 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6.9 | 6.9 | 7.5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2251 | 2115 | 2522 |
Cena [Kč] | 1.451.000 | 1.696.420 | 1.390.500 |
Podíl viny na horší dynamice nese pohotovostní hmotnost vyšší o 66 kilogramů (Touareg Terrain Tech váží 2251 kg) a také mechanické odpory a setrvačnost samotných diferenciálů. Tak či onak ale platí, že zrychlení z 0-100 km/h trvá stále velmi slušných 7,6 s, a když už jsme v předchozím odstavci nakousli spotřebu, ta se ve skutečnosti takřka nemění.
Na dálnici při rychlosti 130 km/h a 2000 min-1 na osmý rychlostní stupeň naměříte 8,4 l na 100 km, přičemž reálnou desetinu litru k dobru Touaregu s jednodušším pohonem všech kol lze připočíst odlišným venkovním podmínkám. Zbývající cykly se lišily v podobných mezích, proto je uvádíme jenom velmi stručně – město 10,2 l, mimo město 7,5 l, kombinace 8,1 l na 100 km.
Stejně jako v minulém testu, je i zde středobodem jízdních vlastností nastavitelný vzduchový podvozek za 107.700 korun. Jeho práci oceníte na silnici, kde se dokáže bez větších problémů (až na náhlé změny charakteru vozovky) poprat s většinou nerovností, dává jízdě mimořádně jemný charakter a například sám pozná, kdy je žádoucí snížit světlou výšku o 15 milimetrů pro lepší obtékání vzduchu. Pořízením paketu Terraint Tech se navíc maximální světlost zvedne na 300 milimetrů (bez něj 280 mm) a problém tak nepředstavují ani více než půlmetrové brody (maximálně však 580 mm).
Efektivní jízda vyžaduje zkušenosti
Není třeba posouvat hranice samotného vozu, ale především ty řidičovy. On je totiž Touareg velmi schopný už se základní čtyřkolkou, a když se ke všemu přidají závěry diferenciálů a redukce, běžný řidič jej neutahá. O tom ostatně vypovídá fakt, že zmíněné systémy přicházejí ke slovu až ve chvíli, kdy se povrch pod koly změní v cosi mazlavého, dokonale zakrývajícího hrubý dezén použitých pneumatik Bridgestone.
Tou dobou rovněž přichází na řadu přísné dodržování zásad jízdy v terénu, především pak znalosti povrchu pod vámi, co největším snížení světlosti při bočním náklonu (auto zvládne až 35°) a co nejrozvážnějších reakcích. Přece byste nechtěli, aby šel dvoumilionový vůz „přes střechu“…
Volkswagen Touareg - průchodnost v terénu | |
Přední nájezdový úhel [°] | 30 |
Zadní nájezdový úhel [°] | 30 |
Přechodový úhel [°] | 27 |
Boční náklon [°] | 35 |
Stoupavost [°] | 45 |
Brodivost [mm] | 580 |
Světlá výška [mm] | až 300 |
Základem úspěchu je přepnutí vozu do off-road režimu, který aktivuje asistent sjíždění kopců, ukáže aktuální nadmořskou výšku, stav diferenciálů a úhel natočení předních kol. Šikovným pomocníkem je také příplatkový systém kamer Arena View za 26.600 Kč, díky němu vůz vidíte z ptačí perspektivy a můžete sledovat, co se aktuálně nachází v jeho bezprostřední blízkosti.
Rychlost pohybu ze svahu regulujete přidáním či ubráním plynu (asistent sjíždění kopce ji pak pouze udržuje), citlivou práci za vás tedy udělá sám Touareg. Je ale třeba dávat pozor na jednu věc, a tou je hmotnost vozidla, především pak při traverzování (šikmých výjezdech svahů). Další pasažér na palubě už totiž takřka stoprocentně navýší celkovou hmotnosti vozu na více než 2,3 tuny, což je v místech, kde byste občas nešli ani pěšky, klíčové.
Závěry diferenciálů rovněž používejte pouze v situacích, kdy dojde k protáčení jednotlivých kol, a při co možná nejpřímějším směru jízdy. Při otáčení na abrazivním povrchu totiž můžete poškodit poloosy nebo dokonce roztrhnout diferenciály.
Vyspělý pohon všech kol funguje překvapivě dobře a nestydíme se jej přirovnat k systému Terrain Response 2, který za příplatek nabízí například Range Rover Sport. Nečekejte obratnost kamzíka, ale spíše promyšlené chování životem ošlehaného horala. Škoda jen, že při brodění musíte dávat velký pozor na hloubku vody, která by se mohla dostat do sání. Britové si s problémem poradili velmi efektivně - systém Wade Sensing Range Roveru Sport vám řekne, v jaké hloubce se právě nacházíte.
Volkswagen Touareg je také pořádný tahoun. Za příplatek 19.100 Kč pořídíte elektricky výsuvné tažné zařízení, které zvládne brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Problém pak nepředstavuje ani přeprava koní nebo stejně hmotného vozidla na podvalníku, a když dojde na odjezd z rozbahněné louky, opět se můžete spolehnout na silný motor a terénní schopnosti. Pozor však na celkovou hmotnost soupravy – řidičské oprávnění na skupinu B stačí pouze do 3,5 tuny.
Závěr
S receptem Volkswagenu, kterak udělat s vynaložením minimálního příplatku z výborného vozu ještě lepší, jsme se v nedávné minulosti již setkali. Tehdy šlo o Volkswagen Golf GTI Performance, jehož přední elektronicky řízený diferenciál VAQ posunuje schopnosti v zatáčkách o několik úrovní výš.
Příplatek 47.100 Kč za pohon všech kol 4Motion Terrain Tech je vzhledem k základní ceně Volkswagenu Touareg minimální, a přestože je již jeho základní verze mimořádně schopná, závěry diferenciálů a redukce uspokojí i náročné řidiče. Vůz sice není tak sofistikovaný jako například Range Rover Sport a nedokáže nabídnout stejnou míru luxusu, přesto se jej ale nebojíme nazývat skutečným off-roadem.
Nejlevnější verze modelu | 1.403.900 Kč (3.0 TDI BMT/193 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.451.000 Kč (3.0 TDI BMT Terrain Tech/193 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.108.700 Kč (3.0 TDI BMT Terrain Tech/193 kW) |
Plusy
- Ve zkoušené kombinaci nenápadný design
- Silný a kultivovaný motor
- Mimořádné schopnosti v terénu
- Přijatelná spotřeba paliva
- Vzduchový podvozek umocňuje jízdní komfort
Minusy
- S Terrain Tech paketem mdlejší reakce na sešlápnutí plynu
- Méně obratné chování v zatáčkách
- Kvůli vyšší hmotnosti obezřetnost v terénu
Foto: Petr Homolka