Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) DSG 4Motion – Pohodová elegance

Stanislav Kolman
Diskuze (159)

Druhá a praktičtější karosářská verze Arteonu už se na českých cestách stihla etablovat. Tentokrát jsme vyzkoušeli nejsilnější diesel s pohonem všech kol.

Design, interiér


Byť jsou největším fenoménem posledních let jednoznačně SUV a crossovery, kombíky se na českém trhu pořád těší velkému úspěchu. Aby ale vše nezůstalo jen u hranatého batohu a litrech v kufru navíc, přišly automobilky se stylovější karoserií zvanou shooting brake. Ta má být pořád praktická, ale designově zajímavější a s atraktivnější siluetou.

Éru „hezkých“ kombíků odstartoval Mercedes, vzpomeňme modely CLS Shooting Brake či CLA Shooting Brake. Tento typ však není výsadou jen a pouze prémiových značek, což už nějaký pátek dokazuje Kia ProCeed. A před časem se přidal právě Volkswagen Arteon Shooting Brake. O praktičtější verzi arteonu se spekulovalo již od jeho uvedení v roce 2017, které přineslo jen karoserii fastback. Shooting brake si dal na čas, dorazil až o tři roky později v rámci omlazovací procedury.

Video se připravuje ...

Elegantní jednoduchost

Pamatujete si ještě na nepřehlédnutelnou zlatou, ve které se před lety Arteon poprvé prezentoval? Krásná barva, která vozu i dnes sluší. Podobně odvážných odstínů byste v konfigurátoru nenašli moc, ono to ale v zásadě ničemu nevadí. I „naše“  stříbrná metalíza Pyrit (+19.000 Kč) doprovázená dvacetipalcovými koly Nashville (+34.000 Kč) je šik, auto je elegantní a v mých očích jde o jeden z nejhezčích volkswagenů vůbec.

Shooting brake má délku 4866 mm a rozvor 2835 mm, což do puntíku odpovídá výchozímu provedení. Změnila se jen výška, jejíchž 1442 milimetrů je o 19 mm více než u fastbacku. Větší kufr se do karoserie povedlo zakomponovat na jedničku s hvězdičkou, auto je proporčně vyvážené a zároveň sexy. Rozhodně více než konzervativnější Passat.

Chybět samozřejmě nesmějí příplatkové pakety. Tak třeba balíček Design Plus za 47.500 Kč dodává panoramatické okno, ambientní osvětlení přístrojové desky a výplní dveří a zatmavená zadní okna s 65% absorpcí světla. Paket Comfort Plus (+35.500 Kč) obsahuje LED Matrix světlomety s dynamickým natáčením do zatáček, světelnou lištu mezi předními světly, bezklíčové odemykání a startování či třízónovou automatickou klimatizaci. Těžko hledat něco, co by vám ke každodenní spokojenosti mělo chybět.

Samotných změn v rámci faceliftu není zas až tolik. Záď shooting braku je logicky zcela nová, svítilny tu zasahují do víka zavazadlového prostoru, jemuž dominuje logo a označení modelu. Vpředu si můžeme všimnout přepracovaného nárazníku a lišty v barvě karoserie, která přibyla v masce chladiče.

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) DSG 4Motion VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) DSG 4Motion

Vstříc digisvětu

Pracoviště řidiče při modernizaci zanevřelo na klasická tlačítka a otočné ovladače pro nastavení teploty. Panel je tu sice stále samostatný, avšak po vzoru například tiguanu využívá dotykové plochy. Nastavování stupňů je tak o něco snazší než při klasickém ťapkání po displeji, poslepu ale úkon neprovedete. Stejně tak trefení se na malé ikonky není za jízdy úplně snadné.

Náš vůz je díky paketu Business Premium (+29.900 Kč) vybaven 9,2“ obrazovkou multimediálního systému s vestavěnou navigací. Součástí je třeba i indukční nabíjení chytrého telefonu, rozpoznávání dopravních značek či třízónová automatická klimatizace. Samotný infotainment třetí generace MIB 3 šlape svižně a problémy během testovacího týdne nepřinášelo ani bezdrátové propojení telefonu prostřednictvím služby Apple CarPlay. Že by konečně?

Digitální jsou rovněž budíky. Jejich vzhled si můžete individualizovat dle vlastní libosti, uprostřed pak zobrazit vámi požadované informace včetně mapových podkladů. Do této chvíle je digitalizace výrazná, ale až na nastavování teploty přívětivá. Co mi ale ani poněkolikáté nesedlo, jsou dotykové plochy na volantu. Nejenže se na ně dost špatně trefuje, ale hrozí, že o ně zavadíte nedopatřením třeba při náhlé změně směru jízdy. Tady bych se všemi deseti přimlouval za tradiční fyzická tlačítka.

To jsme si vyjasnili ty méně lichotivé záležitosti, dále už to bude jen příjemnější. Zpracování kabiny je na velmi dobré úrovni. Obrazovky jsou kvalitní, materiály příjemné na dotek, žádná okatá snaha o šetření. Řidič navíc sedí v příplatkovém sedadle ergoComfort (+36.200 Kč) nastavitelném ve čtrnácti směrech. Jeho komfort je ideální na dlouhé cesty, a ač nedisponuje kdovíjakým bočním vedením, v zatáčkách moc hezky podrží. Obě přední sedadla jsou vybavena výhřevem, to řidičovo má i masážní funkci.

Co vytknout není ani prostoru vzadu. Logicky je tu o něco méně místa než v klasickém Passatu Variant, s výškou 178 cm mi však „za sebou“ zůstává obrovská rezerva před koleny a několik čísel nad hlavou. Jen zadní lavice je umístěna poměrně nízko, což může být zejména při dlouhých přesunech méně komfortní.

A zavazadlový prostor? Ten ve standardním uspořádání pojme 565 litrů, má pravidelné tvary, háčky na nákupní tašky a pod podlahu se vejde rezervní kolo. S délkou 115 cm a šířkou 100 cm mezi podběhy nebudete mít o místo nouzi ani při převozu rozměrnějších věcí. Jen naložení je o něco náročnější než v passatu, tady je nakládací hrana dvaasedmdesát čísel nad zemí. Sklopením zadní lavice získáte 1632 litrů a takřka rovnou ložnou plochu.

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) DSG 4Motion VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) DSG 4Motion

Motor, jízdní vlastnosti


Silný, ale rozvážný

Arteon má i po faceliftu rozmanitou nabídku motorizací. Základ představuje benzinová patnáctistovka, pro náročnější je připraven zážehový dvoulitr se 140, případně 206 kilowatty. Benzinová porce 235 kW je vyhrazena výkonnému „erku“. Nechybí plug-in hybrid kombinující čtrnáctistovku TSI s elektromotorem. Pro auto takového střihu však v paletě nesmí chybět ani diesel. Ten je zastoupen agregátem 2.0 TDI se 110 nebo 147 kW. Slabší verze dává na výběr mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovou dvouspojkou, silnější má výhradně automat a za příplatek umí pohon všech kol 4Motion.

My testujeme právě nejsilnější diesel s dvouspojkou a čtyřkolkou. Vedle 200 koňských sil se sluší zmínit rovněž 400 newtonmetrů točivého momentu od 1750 otáček, stovka za 7,4 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. Dvoulitr využívá přímého vstřiku a systému Twindosing se soustavou dvou katalyzátorů SCR včetně odděleného vstřikování AdBlue, což snižuje emise oxidů dusíku (v závislosti na verzi až o 80 %). Před omlazeným Arteonem přitom VW nasazoval tuto technologii jen do motorů s výkonem do 110 kW. Agregát má dále hliníkový blok i písty, zesílená ložiska nebo kratší ojnice. Turbo je chlazené kapalinou a nechybí mu elektronicky řízené nastavení lopatek, zatímco lepší řízení teploty zajišťuje rozdělený chladicí okruh.

Motor je i po studeném startu velmi dobře odhlučněný, nepřenáší do kabiny žádné nežádoucí zvuky ani vibrace. Nášup parametrů přichází již z nejnižších pater otáčkoměru. Ale průchod jím je na 200koňový motor poměrně plochý a dost rozvážný. Kdyby mi někdo řekl, že pod kapotou máme 110kW variantu, asi bych se s ním dlouho nepřel. V nižších rychlostech to pak umocňuje i pomalu reagující stop-start a převodovka DSG, která se snaží držet otáčky co nejníže. To se dá z části eliminovat sportovním režimem. Na druhou stranu, když se motor probere k životu, ochotně zrychluje i z dálničního tempa. V takovém případě je kooperace s dvouspojkou bezproblémová, převodovka řadí hladce a logicky.

V dřívějším testu Arteonu SB se shodným motorem a pohonem předních kol jsme si všímali, že stačí jen trochu kluzká vozovka, aby se přední kola odvděčila proklouznutím. Tehdy jsme se přimlouvali za pohon všech kol a hle - se čtyřkolkou (řešena je elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou) je jízda o poznání hladší a harmoničtější. Jen počítejte s příplatkem rovných devadesát tisíc korun.

Pochvalu si zaslouží spotřeba paliva. S lehkou nohou se lze dostat na průměr začínající čtyřkou, korzování okreskami takovým normálním tempem přinese průměr  lehce nad pěti litry, včetně častého dálničního putování a několika dynamických rozjížděk se můj dlouhodobý apetit ustálil na hodnotě 6,2 l/100 km. Na automat se čtyřkolkou jsou to fajn hodnoty.

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) DSG 4Motion VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) DSG 4Motion

Na dlouhé cesty

Náš exemplář dostal do vínku příplatkové adaptivní tlumiče DCC (+34.700 Kč), elektronickou uzávěrku diferenciálu (+6300 Kč), už zmíněná dvacetipalcová kola a víceprvkovou nápravu vzadu. Jestli se podvozek někde nechal nachytat, pak snad jen na obrovských výmolech kolem strahovského stadionu. Ani tady ale nepřinesl extrémní ránu, o nedokonalosti cesty dal vědět jen tlumeným bouchnutím.

S rostoucím tempem pak roste i kvalita jízdních vlastností. Podvozek je v komfortním módu měkčí a houpavý a po drobných nerovnostech a pozáplatovaných cestách se nese jedna radost. Zvolíte-li tužší nastavení, je jejich vnímání v kabině intenzivnější, pořád ale v komfortních normách. Já jsem nejčastěji cestoval v normálním módu s tlumiči nastavenými zhruba uprostřed. Takové naladění mi vyhovovalo zejména při dlouhých přesunech. Auto se mě nesnažilo uspat houpavou jízdou, zároveň ale nebylo ani přehnaně tuhé. Zkrátka ideální kompromis.

Při dálničních jízdách jsem ocenil ještě jeden velký benefit arteonu. Navzdory bezrámovým oknům je vůz i při vyšších rychlostech velmi dobře odhlučněný. Nejen motor, ale i valivý hluk od kol a aerodynamický svist. Svůj podíl na tom jistě mají i příplatková zatmavená a akustická okna (+9400 Kč).

Pro atletické dovednosti si vůz asi úplně nezamilujete. Arteon SB má příjemné, ale spíše lehčí řízení. Stopu trefíte na první dobrou, problémem není ani náhlá změna směru. Kdovíjakou zpětnou vazbu ale neočekávejte. Přesto si karoserie s utaženými serpentinami rozumí. Kombík se tu přehnaně nenaklání ani netrpí nedotáčivostí, alespoň ne v rozumném tempu. Na výjezdu vás pak třeba na kluzkém povrchu dokáže krásně vytáhnout čtyřkolka, když v případě potřeby do celého procesu zapojí zadní nápravu. Navzdory nemalé délce působí auto v zápřahu mrštným a obratným dojmem. Po jízdní stránce vlastně velmi milé překvapení…

Závěr


Závěr

Volkswagen Arteon Shooting Brake je výkladní skříní německé automobilky, čemuž odpovídá i cena. Dávno pryč jsou doby, kdy jste toto auto sehnali za méně než 900 tisíc korun. Může za to nejen intenzivní zdražování, ale i fakt, že v ceníku jsou dnes dostupné až vyšší výbavové stupně Elegance a R-Line. Arteon SB tak stojí minimálně 1.096.900 Kč, spokojíte-li se se základní 150koňovou patnáctistovkou a manuálem. Zkoušená motorizace přijde na 1.373.900 Kč, po zahrnutí nespočtu příplatků jsme na 1.843.900 Kč. Příplatek za praktičtější karoserii je přitom zanedbatelných 27.000 Kč.

Byť to při dnešních cenách není nic neobvyklého, pořád se bavíme o mainstreamové značce a střední třídě se čtyřválcovým dieselem... uf. A Arteon SB jako auto? Komfortní společník na dlouhé cesty. Motor sice není tak živý, jak by se z papírových předpokladů mohlo zdát, ale je kultivovaný a umí jezdit úsporně. Kabina je i přes jisté designové kompromisy prostorná, místa na zadních sedačkách i v zavazadlovém prostoru víc než dost. Pokud máte rádi VW, ale Passat vám přijde příliš fádní… tohle může být řešení.

Nejlevnější verze modelu 1.096.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Elegance)
Základ s testovaným motorem 1.373.900 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion Elegance)
Testovaný vůz bez příplatků 1.384.900 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion R-Line)
Testovaný vůz s výbavou 1.843.300 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion R-Line)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Prostorná kabina
  • Komfortní jízda
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Digitální ovládání
  • Zátah 200 koní by mohl být výraznější
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (159)

Doporučujeme

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion
Cena základní sestavy 1 384 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, LED světlomety vpředu a vzadu, hlasové ovládání, bezklíčové startování a odemykání, multifunkční volant v kůži, multimediální systém s 8“ obrazovkou, rozpoznávání dopravních značek, parkovací senzory vpředu a vzadu, Top-komfortní sedadla vpředu, rozpoznávání chodců s rozšířenou ochranou, vyhřívaná přední sedadla, čalounění stropu v černé, potahy sedadel s bočnicemi v kůži Vienna atd. Kč
Cena testované sestavy 1 843 300 Kč
Výbava testované sestavy 20“ kola z lehkých slitin Nashville (+34.000 Kč), stříbrná metalíza Pyrit (+19.000 Kč), tažné zařízení (+26.800 Kč), audiosystém Harman Kardon (+38.300 Kč), adaptivní regulace podvozku DCC (+34.700 Kč), zatmavená a akustická okna (+9400 Kč), ergoComfort sedadlo (+36.200 Kč), nezávislé topení (+47.400 Kč), paket Design Plus (+47.500 Kč), paket Comfort Plus (+35.500 Kč), paket Assitance High (+38.600 Kč), paket Business Premium (+29.900 Kč), potahy sedadel v kůži Nappa (+47.400 Kč), elektronická uzávěrka diferenciálu XDS (+6300 Kč), multifunkční volant v kůži s vyhříváním (+4500 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.2
Emise CO2: 164
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1632
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 648
Rozměr pneu: 245/35 R20
VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4866
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2835
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 650
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mokrous
12. 11. 2022 18:40
Re: spotřeba?
Sice krapet pozdě, ale díky za zajímavé informace. Netušil jsem, že tam je až tak extrémní prostor pro chyby. Mě ty spotřeby na TDI EVO Passatu skutečně sedí dost přesně. Je potřeba to sledovat ale dlouhodobě a ne objet komín a dotankovat.
22. 9. 2022 14:15
Re: Co za to chteji
ten můj odkaz má dokazovat, že auto o půl milionu dražší nestojí míň díky operativnímu leasingu. a to už ale opravdu hodně odbíháme od původního tvrzení, že Aerton stojí tolik co prémie. ani pořizovačkou, ani servisem, ničím.
22. 9. 2022 08:25
Re: Co za to chteji
Co ten tvůj odkaz má dokazovat? Mají to tam všechno slušně nastřelené, u operáků vždycky platilo že nemůžeš vzít první co najdeš. Když tam dáš víc jak 10 tisíc km ročně, tak jsi dle toho konfigurátoru u Passata i Arteona TDI 147 kw okolo 20k měsíčně..a to nejsou výbavově co koukam ani žádné topky. Já ti jenom říkám, že za to, když se budeš snažit, seženeš 520d nebo E220. Jestli A6 nevim, proto píšu že Audi v malíku nemam.
20. 9. 2022 08:06
Re: Co za to chteji
proč pořád dokola omíláš tu lež? Babiš by se u tebe mohl vyučit...
https://barth-operak.cz/…olkswagen/arteon
řeč byla o tom, že A6 a 5ka jsou levnější, než Aerton ;-)
20. 9. 2022 01:02
Re: Co za to chteji
Vezmi si z toho co chceš, řeč byla o tom, že je Arteon momentálně drahý při docela běžném firemním pořizování auta. Já tě přesvědčovat nemusím a samozřejmě je to věc individuální nabídky, kterou si získáš a v čase se mění.