Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 kW) DSG Comfortline – Zatěžkávací zkouška

Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline
Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline
Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline
Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline
27 Fotogalerie
Diskuze (47)

Tentokrát test pojmu trošku reportážně, stříbrnou caravellu totiž čekala bez přehánění zatěžkávací zkouška – cesta z Prahy do Monzy v šesti lidech a pochopitelně horou zavazadel.

Ne vždy se nám testovaný užitkový model podaří v daném týdenním termínu vytěžit, jak se sluší a patří. Ne vždy zkrátka stěhujete/převážíte kopu velkých a těžkých věcí (platí samozřejmě pro klasické plechové dodávky) a ne vždy s „polidštěnou“ dodávkou podniknete expediční výpravu ve více lidech.

To ovšem nebyl případ testované caravelly. Ta to chudák schytala v plné parádě, vydali jsme se s ní na 900 km dlouhou cestu do italské Monzy.

Už hodně dlouho starý známý

Je to možná trochu zvláštní, ale já si pamatuju ještě na jeden z prvních testů multivanu, který se v páté generaci představil už v roce 2003. Aktuální caravelle (v hierarchii „téček“ pod luxusnějším multivanem) se sice prezentuje jako generace šestá, ale asi si všichni uvědomujeme, že z pětky na šestku proběhla „jen“ důkladná modernizace. Taková pátá a půltá generace, jak bývá u VW zvykem.

Základní tvary tak zůstávají i po letech v zásadě shodné a pro mě stále skoro až atraktivní, jak je to jen v užitkovém segmentu možné. Účelný, ale za mě líbivý design prakticky nestárne, a zatímco s nejnovějším multivanem si stále úplně nevím rady, v případě šestkové caravelle jsem doma hned.

A ještě víc uvnitř. Pojďme se chvíli rozplývat nad tím, jak byly přístrojové desky uživatelsky přívětivé a dokonale přehledné, než nastoupilo digitální zlo. Analogové budíky mohou být úchylka nás starších, v těch digitálních ostatně zásadní problém nevidím, pokud lze provozní údaje zobrazit v nějakém normálním formátu.

Ale bylo prostě fajn zase po nějaké době sledovat klasické ručičky. A starý dobrý palubní počítač, kde si jedním tlačítkem okamžitě navolím základní provozní údaje (průměrná spotřeba od startu/vynulování, denní kilometry…), to je tak krásná připomínka časů, kdy u VW ještě mysleli na řidiče a ergonomii, byť tedy, pravda, grafika už připomíná přece jenom kalkulačku.

Ventilaci ovlivňujete tím nejlepším možným řešením – samostatným panelem s otočnými ovladači a tlačítky. Blaho! A na volantu… hádáte správně, žádné dotykové nesmysly, ale klasická tlačítka! Přitom Standův apple telefon jsme prostřednictvím kabelu připojili (2x slot USB C), takže ani o základní konektivitu jsme ochuzeni nebyli (v případě rádia Composition Colour za jedenáctitisícový příplatek). Souhlasím, toto je naprosté konektivní minimum, Multivan T7 je v této oblasti pochopitelně neporovnatelně dál, ale za sebe říkám, že mi jeho rozvětvené digitální možnosti nechyběly. Stačil mi ozrcadlený Waze.

Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG ComfortlineVolkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Nastupujeme a nakládáme

Jestli se nechcete na zadní místa neustále cpát pouze jedněmi posuvnými dveřmi, bez příplatku se neobejdete, za boční levé dveře zaplatíte sedmnáct tisíc. Osmimístná konfigurace 2+3+3 přijde na dvacet tisíc, prostřední řada přitom sestává ze tří samostatných sedaček, úplně vzadu je pak lavice. Sedačky z druhé řady lze pochopitelně vyjmout (samostatně), stejně tak poslední lavici, i s prostředními křesly je však dost těžké pořízení, natož pak s těžkou lavicí, to je práce dva chlapy. Znovu jsem se v myšlenkách vrátil k sedmičkovému multivanu a jeho promyšlenější a snadnější variabilitě.

Pokud se však rozhodnete pro „nejdodávkovější“ uspořádání bez prostřední a poslední řady, dostanete 6700 litrů prostoru. My jsme obě řady potřebovali, i tak však za tou třetí zbylo místo pro kufry dlouhé 1,1 metru! Vzhledem k výšce pro střechu nějakých 1,3 metru jsme se skutečně nemuseli se zavazadly jakkoliv omezovat. Ideální expediční podmínky.

Taky vzhledem k nabízenému prostoru, díky delšímu rozvoru (3,4 metru vs. rovné tři metry krátké verze) jsme se na žádné sedačce nemuseli uskrovňovat, místa bylo blahobytně. Uznávám, že sedačky řidiče a spolujezdce byly o něco pohodlnější než ty, co jsem našel v dalších řadách, ale vzhledem k užitkovějšímu základu caravelly šlo nakonec vlastně o celkem příjemné cestovatelské podmínky. Že jde v prvé řadě o automobilového profíka, jsem koneckonců zaregistroval i z místa šoféra, zde se opravdu sedí jak v dodávce – dost vysoko a s volantem skloněným stále víc, než by se mi zamlouvalo.

Praktická stránka caravelly byla na dlouhou cestu jedním z největších benefitů – těžko si představit situaci, kterou by caravella prostorově nezvládla. V šesti lidech a s přiměřenou porcí zavazadel jsme měli ještě citelnou rezervu a užívali si nadbytku. Všude jinde mimo osobní dodávku bychom v lepším případě strádali, v tom horším se zkrátka nevešli.

Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG ComfortlineVolkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Jízdně spíš dodávka. Ale s velmi příjemným překvapením!

Párkrát nám během naší cesty vykoukl přece jen užitkovější základ testované caravelly (pozice za volantem, velmi těžké vyjímatelné sedačky/lavice), jednoznačně nejvíc patrný byl však při přejezdu nerovností.

Často píšeme, že se neposedná zadní náprava u dodávky nebo pick-upu po zatížení zklidní, stříbrná caravella však velmi bouchala i se šesti pasažéry na palubě a zavazadly k tomu. Opět se mi vybavil nejnovější multivan, který v tomto směru nabídne o několik řádů vyšší cestovní komfort. Jestli někdo (včetně nás) na začátku prskal, že kvůli osobnímu základu v MQB platformě sedmičkový multivan utrpí a že už to nebude ono, jeho výrazně pohodlnější podvozek bych osobně bral jako pádnou protihodnotu v porovnání s některými prostorovými ústupky (v porovnání s caravellou a pochopitelně i starším multivanem třeba menší vstupní otvor bočních posuvných dveří).

Přitom pětku si v počátcích kariéry pamatuju jako výrazně uhoupanější vůz, přijde mi, že s postupem let u VW odpružení utahovali. Hlasoval bych pro komfortnější první roky.

Přejděme k zmíněnému příjemnému překvapení. Týká se pohonné jednotky a vlastně šlo hned o dvě milé zkušenosti. Zaprvé dynamika - od dvoulitru s výkonem 110 kW jsem s přihlédnutím k hmotnosti 2,2 tuny a expedičnímu zatížení neočekával mnoho… respektive, očekával jsem dynamické trápení. A to nepřišlo. Dokonce jsme dokázali i s několikrát zmíněným šestimístným obsazením a zavazadly držet německou dálniční stošedesátku na tempomat, jen ve výraznějších stoupáních rychlost klesala ke 150 km/h. V nižších rychlostech, řekněme mimodálničních, se dvoulitr s výkonem 110 kW pravidelně ukazoval jako nečekaně živý a bez přehánění dostatečně disponovaný pohon. Jak píšu, velké překvapení.

Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG ComfortlineVolkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Výrazně se zlepšila také reakce na plyn. Dvoulitr TDI měl v rámci řady T velmi zvláštní období, kdy se projevoval výraznou, až nepříjemnou prodlevou na sešlápnutí pravého pedálu. Samozřejmě mluvím o kombinaci s dvouspojkovou převodovkou DSG. Aktuálně se ani zdaleka nečeká tak dlouho, rozjíždění je daleko plynulejší, pokud by se však u VW rozhodli pro ještě další úpravu softwaru převodovky, zlobit se nebudu. Jistý prostor ke zlepšení tady ještě přece jenom zůstává.

K druhému příjemnému překvapení – schválně, zkuste si tipnout průměrnou spotřebu za zhruba desetihodinovou cestu do Monzy. Připomínám značné zatížení vozu a plný plyn skrz Německo. Poprosím virbl. Správně je 8,7 litru! Za mě skvělý výsledek. V okolí Monzy, stále obtěžkáni cestujícími, ale s menším počtem zavazadel a hlavně mimo dálniční zápřah, jsme pohodlně jezdili do osmi litrů.

Víc komfortu od podvozku…

… a neměli bychom si cestou do Monzy moc na co stěžovat. Jasně, užitkový základ se občas nezapře, ale většinou jde o drobnosti (psal jsem třeba o pozici za volantem, při manipulaci s těžkými sedačkami se hodně zapotíte), které bych vzhledem k prostornosti a nedosažitelné praktičnosti VW Caravelle vlastně ani neřešil. Nad sníženým komfortem od zadní nápravy bych se už ale zamyslel. Jestli hledáte auto hlavně na přepravu osob a přiměřenou porci zavazadel, možná bych se koukal spíš směrem k nejnovějšímu sedmičkovému multivanu.

Caravelle je pořád spíš dodávka, do níž nacpete neuvěřitelné množství zavazadel a osm lidí, aniž by kdokoliv prostorově strádal. Tedy v případě verze s prodlouženým rozvorem. Nečekaně přesvědčil i dvoulitr TDI s výkonem 110 kW, očekával jsem trápení, dostal však solidní dynamiku a víc než přijatelnou spotřebu, všiml jsem si i zlepšené reakce na plyn.

Cenovka? Testovaná prostřední výbava Comfortline s prodlouženým rozvorem, dvoulitrem TDI se 110 kW a sedmistupňovým DSG přijde minimálně na 1.492.629 Kč, stříbrný testovaný kousek pak stál lehce přes 1,7 milionu. Bývalo levněji. A pro představu - na stejně motorizovaný dlouhý multivan potřebujete alespoň 1,6 milionu. Takže, ultrapraktického pracanta, nebo spíš MPV? Zvažte priority. 

Volkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG ComfortlineVolkswagen Caravelle 6.1 2.0 TDI (110 KW) DSG Comfortline | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Nejlevnější verze modelu1.160.390 Kč (VW Caravelle 6.1 2.0 TDI/110 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem1.160.390 Kč (VW Caravelle 6.1 2.0 TDI/110 kW Trendline)
Testovaný vůz bez příplatků1.492.629 Kč (VW Caravelle 6.1 2.0 TDI/110 kW DSG Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou1.751.648 Kč (VW Caravelle 6.1 2.0 TDI/110 kW DSG Comfortline)

Plusy

  • Nedostižně prostorný a praktický interiér
  • Gigantický zavazadlový prostor
  • Klasické, přehledné a uživatelsky přívětivé uspořádání přístrojovky
  • Překvapivě dynamický a úsporný motor

Minusy

  • Rány od zadní nápravy
  • Stále rezervy v reakcích převodovky DSG  

Vstoupit do diskuze (47)