Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toužíte po MPV? Velký výběr už dnes moc nemáte, tohle jsou poslední mohykáni

David Bureš
Diskuze (83)

Milovníci klasických velkoprostorových vozů už dnes moc široký výběr nemají. Aktuálně je na českém trhu dostupných jen 11 takových modelů.

MPV je už několik let vymírající kategorie automobilů. Účelně navržené rodinné vozy ztratily na popularitě hlavně s nástupem SUV, které jsou přece jen stylovější, velkou část klientely jim převzaly i osobní dodávky. Ty se s každou nastupující generací více a více přiblížily klasickým osobním autům, proti MPV navíc nabízejí ještě praktičtější vlastnosti. Co když však zákazník pořád touží po klasickém MPV?

Moc na výběr nemá, protože i s odkazem na statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) jsme aktuálně na českém trhu našli jen 11 automobilů, které se dají považovat za klasická MPV. SDA sice do kategorie MPV řadí více aut, to jsou však z velké části osobní dodávky se základem v užitkovém vozu.

Limitovaný výběr je v kdysi populárním segmentu malých MPV, kde se aktuální nabídka omezila pouze na Fiat 500L. Nabízí však možnost výběru mezi výchozím 500L a prodlouženým 500L Kombi. V jeho případě jsou však dostupné jen skladové vozy.

*Jen skladové zásoby
Český trh: Přehled aktuálně nabízených malých MPV
Model Základní motor Základní cena (Kč)
Fiat 500L 1.4 MPI (70 kW) 327.900
Fiat 500L kombi* 1.4 MPI (70 kW) 359.900

Největší výběr je přitom mezi kompaktními MPV, v jejichž případě se stále dá přizpůsobit hledaným vlastnostem. Je tady levná Dacia Lodgy, kterou v sedmimístném provedení pořídíte za ceny od 399.900 Kč. A když si vystačíte s pěti místy k sezení, zaplatíte jen 381.900 Kč.

Nebo naopak můžete zvolit prémiově laděné MPV. Buď je tady Mercedes-Benz třídy B, který je však ryze pětimístný, anebo BMW 2, které můžete pořídit jako pětimístný Active Tourer nebo prodloužený Gran Tourer s možností sedmi sedadel.

K dispozici jsou ale pořád také francouzské stálice Citroën C4 Spacetourer a Renault Scénic. Jenže zatímco dříve oba nabízely dvě délková provedení, dnes už tu je v obou případech jen větší verze - Grand C4 Spacetourer, respektive Grand Scénic. Ani konkurenční Volkswagen už možnost volby neumožňuje - Golf Sportsvan už po loňském ukončení produkce v nabídce není. K dispozici zůstává jen větší a praktičtější Touran.

*Jen skladové zásoby
Český trh: Přehled aktuálně nabízených kompaktních MPV
Model Základní motor Základní cena (Kč)
BMW 2 Active Tourer 216i (80 kW) 626.600
BMW 2 Gran Tourer 218i (100 kW) 707.200
Citroën Grand C4 Spacetourer 1.2 PureTech (96 kW) 519.900
Dacia Lodgy 1.5 Blue dCi (70 kW) 381.900
Mercedes-Benz B B 160 (80 kW) 638.880
Renault Grand Scénic* 1.3 TCe (103 kW) 567.000
Volkswagen Touran 1.5 TSI (110 kW) 699.900

Naopak Ford po konci C-Maxu už mezi kompaktními MPV dnes nepůsobí, a to kdysi byla jeho nabídka velkoprostorových modelů hodně rozkročená, od malého B-Maxu po velké Galaxy. Zato však americká značka pořád nabízí dvě velká MPV, buď sportovně laděný S-Max nebo velké Galaxy. Nedávné doplnění jejich nabídky o hybridní pohon navíc naznačuje, že na trhu se s nimi ještě nějaký čas počítá.

To naopak konkurenční Seat Alhambra a Volkswagen Sharan už měly své pokračování nahnuté, loni se mluvilo o ukončení jejich výroby. V nabídce ale nadále zůstávají, Alhambra se dokonce do portfolia českého zastoupení po krátké pauze zase vrátila. Bratrské duo je každopádně dnes výhradně dostupné s benzinovým čtyřválcem 1.4 TSI (110 kW).

V oblasti velkých MPV bychom pak neměli zapomenout na Renault Espace, někdejšího průkopníka MPV. V aktuální nabídce českého zastoupení loni modernizovaný vůz nicméně chybí. Podle zákulisních zpráv serveru Rnews jsou důvodem vysoké emise, díky němuž byl vůz stažen z vybraných trhů ve střední Evropě, vedle Česka také třeba z Maďarska, Polska a Slovenska. Podobný krok přitom brzy čeká také Grand Scénic. Naopak v západní Evropě (zatím) tato MPV pokračují.

Český trh: Přehled aktuálně nabízených velkých MPV
Model Základní motor Základní cena (Kč)
Ford Galaxy 2.0 EcoBlue (110 kW) 809.900
Ford S-Max 2.0 EcoBlue (110 kW) 709.900
Seat Alhambra 1.4 TSI (110 kW) 979.900
Volkswagen Sharan 1.4 TSI (110 kW) 933.900

V následujících měsících navíc hrozí, že se nabídka MPV dále zúží. Hned několik modelů má totiž nejistou budoucnost, respektive hrozí, že budou nahrazeny jiným typem vozu.

Platí to třeba pro Dacii Lodgy, která sice na rozdíl od technicky spřízněného Dokkeru v prodeji zůstává, mluvilo se ale o jeho možném nahrazení připravovaným crossoverem, který bude zároveň náhradou za Logan MCV.

Podobná situace je u mateřského Renaultu, kdy Grand Scénic podle všeho nahradí nějaký crossover. Třeba obdobně velký Kadjar se totiž v nové generaci má dočkat další karosářské verze, která by mohla být náhradou za kdysi nadmíru populární MPV. U Fiatu pak má 500L podle některých zpráv nahradit nový městský crossover, který bude zároveň nástupcem 500X.

A mohli bychom pokračovat. Aktuální Volkswagen Caddy určitě má ambice převzít část klientely Golfu Sportsvan a Touranu. Navíc se mluví o tom, že by větší model do jisté míry mohl nahradit připravovaný elektromobil ID.Buzz.

Zajištěnou budoucnost tak vlastně má jen BMW 2 Active Tourer. Po silnicích totiž už jezdí maskové prototypy nové generace, která nicméně v nabídce už zůstane osamocena - 2 Gran Tourer má podle zákulisních zpráv po jedné generaci skončit. Aktuální Mercedes-Benz B je pak na trhu teprve od roku 2018, a tak ještě minimálně pár let na trhu také vydrží.

David Bureš
Diskuze (83)

Doporučujeme

4. 8. 2021 00:40
Re: Ford drží poslední vlajku
Stejne slevy, cca 300 tis
Avatar - Midlosek
3. 8. 2021 21:39
Re: Ford drží poslední vlajku
Na naftu dávají 30% slevu, platí to i pro hybrid?
3. 8. 2021 21:38
Re: Touran
Touran vice prostoru jak smax🤣🤣 kks, prave ze kdyz si sedniu pi smaxu do tourana tak okrem mene prostoru mam pocit ze sedim v aute o deset let starsim nez smax:)
3. 8. 2021 21:36
Re: Ford drží poslední vlajku
No jo no.. ja nakonec sel do hybridu, v kuze se mi to libilo
Avatar - Midlosek
3. 8. 2021 21:07
Re: Ford drží poslední vlajku
Jinde to jde, musí se asi trochu chtít. Vždyť těch benzínů nakonec jezdí u Fordu ještě dost. Je mi jasné, že bych to s jedním autem moc nespasil, ale takových lidí bude jistě víc. Stačilo, co bylo za problémy kolem Mondea a další velké přešlapy, které Ford v posledních letech udělal. Trochu to bolelo, ale dohodil mě koncernu, který se na benzín nevykašlal a má stále co nabídnout.