Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dnes jsou zapomenutá, ale kdysi bývala hitem. Připomeňte si malá MPV, která dobývala Evropu

Renault Modus
Renault Modus
Renault Modus
Renault Modus
164 Fotogalerie
Diskuze (22)

Malá MPV byla na začátku milénia považována za segment s ohromným potenciálem, a tak se jejich nabídka rychle rozšiřovala. Jenže jak rychle expandovala, tak rychle zase postupně zmizela z nabídky.

Automobilový trh je plný měnících se trendů, které když se ukážou jako populární, výrobci na ně reagují, aby jejich obliby využili. Dnešním takovým příkladem je segment malých SUV, který v posledních deseti letech mohutně expandoval, a to takovým způsobem, že jsou v něm dnes zastoupeny takřka všechny klíčové automobilky (tedy ty mainstreamové). Na začátku milénia podobnou expanzi zažívala malá MPV.

Dnes jsou tzv. MPV segmentu B už zapomenutou kategorií, a to spolu s obecně klesajícím zájmem evropských zákazníků o velkoprostorové vozy. Na začátku tisíciletí byl přitom trend přesně opačný, malým MPV se věštila zářná budoucnost, a tak se jejich nabídka rychle rozšiřovala. A tak časem, kdo neměl malé MPV, jako by vlastně nebyl.

Fungovalo to vlastně podobně jako dnes s SUV. Když se velkoprostorové modely díky úspěchu takových modelů jako Renault Espace a Chrysler Town & Country ukázaly jako úspěšné, zamířili výrobci postupně i do menších segmentů. V devadesátých letech tak nastoupila kompaktní MPV (Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso a spol.), po nichž následovala právě malá MPV, postavená na bázi malých hatchbacků, zhruba čtyřmetrové modely s prostornou kabinou, avšak prostorem maximálně pro pět osob.

Rychlá expanze

Svým způsobem průkopníkem se stala v roce 1999 jindy vcelku konzervativní značka Toyota, která na trh tehdy uvedla Yaris Verso, pětidveřové MPV, postavené na shodných základech jako první generace malého hatchbacku Yaris, s nímž sdílelo i část stylistických prvků. Rozdílem byla však vyšší karoserie a prodloužený rozvor, což výrazně napomáhalo vnitřnímu prostoru. Přestože tohle malé MPV na délku měřilo jen 3,88 metru, vešlo se dovnitř po sklopení zadních sedadel třeba i jízdní kolo.

Za malé MPV bychom ale vlastně mohli považovat i původní generaci Mercedesu A z roku 1997, se svojí vysokou karoserií, způsobenou neobvyklou sendvičovou konstrukcí.

V Japonsku populární kategorie následně expandovala v Evropě. Rychle zareagoval Opel, který začal v roce 2000 nabízet Agilu, což bylo přeznačkované Suzuki Wagon R+.O tři roky později navíc přišel s vlastním dílem, coby doplněním nabídky, v podobě Merivy, která s délkou čtyři metry byla větší než Agila.

Další modely pak následovaly v dalších letech. Honda v roce 2002 přišla s modelem Jazz, podobnou koncepci mělo i tehdejší Mitsubishi Colt, které bylo vyšší než obvyklé pětidveřové hatchbacky segmentu B. Nissan o dva roky později dorazil s modelem Note. Fiat začal v roce 2003 prodávat Ideu, po níž následovala sestra, v podobě luxusněji pojaté Lancie Musa. Renault v roce 2004 nabídl Modus

Netradiční koncepce

Expanze malých MPV ostatně trvala celé první desetiletí nového milénia. Lákadlem se ukazoval bohatý vnitřní prostor na malém půdorysu, spolu s parádní variabtilitou. Časem se přidaly i technicky spřízněné modely Kia Venga a Hyundai ix20. A malé MPV dokonce nabídlo i Subaru, byť model Trezia byl ve skutečnosti jen upravená Toyota Verso-S. Zkrátka tedy šlo o „velkoprostorové toyobaru“.

Mnohé automobilky navíc začaly v segmentu zajímavě experimentovat. Škoda Roomster v roce 2006 využila neobvykle tvarovanou siluetu, s jakýmsi hrbem nad zadními sedadly a bohatým prosklením, pro lepší prosvětlení kabiny. Netradičně pojatý byl také originálně krabicovitý Nissan Cube, jehož třetí generace představená v roce 2008 na krátký čas dorazil i na starý kontinentu.

Druhá generace Opelu Meriva z roku 2010 vsadila na proti sobě otevírané dveře. Ford B-Max z roku 2012 pak šel v tomto ohledu ještě dál, když nabídl rovněž proti sobě otevírané dveře, avšak navíc s chybějícími B-sloupky, pro snadnější nastupování nebo manipulaci s dětskou autosedačkou.

S rychle expandující nabídkou se ale najednou ukázalo, že vlastně takový zájem o malá MPV není. Ostatně už v roce 2004 slavný novinář James May v jednom ze svých článků pro The Telegraph napsal, že mini MPV nejsou ničím jiným, než jinak navrženým hatchbackem, který jen nabízí více prostoru nad hlavou, úložný prostor na drobnosti a třeba posuvné zadní sedačky.

Nastupují malá SUV

Trend následujících let mu dal svým způsobem za pravdu. Vždyť takový Nissan Note s každou další nastupující generací zdůrazňoval, o kolik se přiblížil klasickému hatchbacku. A právě Nissan prostřednictvím modelu Juke udal v roce 2010 další směr, právě jeho koncepce malého SUV totiž segment malých MPV postupně zcela nahradil.

Místo Renaultu Modus tak přišel v roce 2013 Captur, Citroën C3 Aircross v roce 2017 nahradil dřívější C3 Picasso a Opel Crossland se stal téhož roku náhradou za Merivu. Ford B-Max pak byl postupně nahrazen EcoSportem. Posledním takovým důkazem je pak crossover Hyundai Bayon, který aktuálně přichází na trh. Ten se totiž prezentuje jako duchovní nástupce u nás kdysi velice populární ix20.

Jisté náznaky takového směřování tu už byly ale dříve. Vždyť crossover Kia Soul dorazil v první generaci v roce 2008, podobně koncipovaný Chrysler PT Cruiser debutoval už v roce 2000. Zatímco však Soul žije dodnes, aktuálně ve třetí generaci, retro stylizovaný Chrysler skončil v roce 2010 bez přímého nástupce. Jako by předběhl dobu a nevyužil potenciálu. Navíc chyboval nekvalitním zpracováním a nejistými jízdními vlastnostmi.

Spolu s tím logicky začaly padat i prodeje malých MPV. Jestliže v roce 2011 se jich v Evropě prodalo přes 530.000 kusů, když tvořily čtyři procenta trhu, v roce 2018 už jich bylo méně než 135.000 exemplářů, s tržním podílem menším než procento.

Tento trend ve výsledku znamená, že na evropských trzích dnes zůstává jediné typické malé MPV, Fiat 500L, které v roce 2012 nahradilo neúspěšnou Ideu. Honda Jazz se postupně přibližuje hatchbackům, byť stále má vyšší karoserii než tradiční zástupci segmentu B, Kia Soul je léta crossoverem. A Nissan Note se v aktuální třetí generaci do Evropy nedováží. Jinde ve světě je situace jiná, v Asii se takovým vozům pořád daří, a tak třeba japonští výrobci jsou v segmentu na těchto trzích pořád aktivní.

Vstoupit do diskuze (22)