Toyota GR Yaris oficiálně: Prcek zrozený pro zábavu má čtyřkolku a nejsilnější tříválec světa
Japonská automobilka nás už nějaký čas lákala na nové sportovní náčiní, tentokrát inspirované světem WRC. Dnes jsme se konečně dočkali, GR Yaris už nemá žádné tajemství.
Značka Toyota se v posledních letech s chutí opřela do sportovních aut, která mohou na běžné silnice. Po zábavném prckovi jménem Yaris GRMN následovala několik let očekávaná Supra. Ani tím ale japonská značka nekončí a dnes oficiálně představuje další hojně vyhlíženou novinku – GR Yaris, ostrou verzi malého hatchbacku inspirovanou mistrovstvím světa v rallye.
A naštěstí novinka nabídne vše, o čem se už dříve spekulovalo – šestistupňovou manuální převodovkou, pohon všech kol a 1,6litrový přeplňovaný tříválec vyladěný na výkon 192 kW a 360 newtonmetrů točivého momentu. Ano, jde o nejsilnější tříválec, jaký se kdy v sériové produkci objevil. Toyota říká, že prcek zvládne zrychlení z klidu na stovku za méně než 5,5 sekundy a pokračovat může na elektronicky omezenou maximálku 230 km/h. To všechno při zachování slušné hmotnosti 1280 kilogramů.
Toyota tohle výhradně třídveřové auto postavila na základě svých zkušeností a poznatků ze světa WRC. Aby zvládla zredukovat váhu, ve velkém se spoléhá na uhlíková vlákna a hliník. Zatímco standardní Yaris dostává vzadu torzní příčku, sportovní varianta má sofistikovanější řešení s dvojitým lichoběžníkem. Unikátní je rovněž platforma, která kombinuje přední část architektury GA-B (tu má nový Yaris), zatímco vzadu je GA-C.
Za příplatek pomáhají optimálním jízdním vlastnostem rovněž dva diferenciály Torsen, stejně jako standardně dodávaná čtyřkolka, která mění poměr rozložení na nápravy v závislosti na jízdním režimu. Zatímco v normálu se pobavíme o rozložení 60/40, ve sportu je to 30/70 ve prospěch zadních kol. Režim Track zase nabízí rozložení 50/50. Toyota nicméně říká, že v závislosti na potřebě umí systém poslat plný točivý moment na přední, případně zadní kola.
GR Yaris se představuje s unikátním vzhledem, kromě upravených designových prvků karoserie se o 91 milimetrů snížila střecha, která má teď navodit tvary kupé, stejně jako bezrámová okénka. Třešničku na dortu tvoří černá osmnáctipalcová kola.
Toyota bere stavbu sporťáků smrtelně vážně, v Motomachi pro tyto účely zřídila zbrusu novou výrobní linku jen a pouze pro modely GR. Nezbývá než se těšit na první svezení, tenhle stroj jistě nabídne hodně zábavy!