Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota GR86 v USA drtí sesterské Subaru BRZ. Jak si sporťáčky vedou v Česku?

Ondřej Šámal
Diskuze (19)

Kupé od Toyoty je ve Spojených státech letos prodejně významně úspěšnější. Na našem trhu je situace přitom úplně jiná.

Dvojice kompaktních sportáků Subaru BRZ a Toyota GR86 v druhé generaci dorazila s větším atmosférickým motorem s protilehlými písty. Místo dvou litrů má o objem 2,4 litru, přičemž výkon poskočil ze 147 na 172 kilowattů, točivý moment pak z 205 na 250 newtonmetrů. Motor má díky tomu větší sílu v nižších otáčkách, za jejíž absenci byla první generace obou modelů v minulosti trochu popotahována.

Video se připravuje ...

Kvůli emisním limitům se s BRZ i GR86 v Evropě pomalu loučíme, naproti tomu ve Spojených státech oba vozy ještě nějakou dobu zůstanou. Kdo by čekal, že prodeje obou aut budou podobné, je na omylu.

Minimálně letos na americkém trhu má výraznou převahu Toyota GR86, která za prvních šest měsíců zaznamenala 7467 prodaných aut, kdežto Subaru BRZ pouze 1414. První zmíněný vůz totiž vyjde o něco levněji. GR86 totiž začíná na částce 29.300 dolarů (asi 680.000 Kč), za BRZ tamní zájemci dají minimálně 30.195 dolarů neboli zhruba 701 tisíc korun.

Dalším důvodem jsou výrobní kapacity. Podle představitelů amerického Subaru se značka soustředí především na vyšší dodávky SUV Forester, které má logicky větší prodejní potenciál. Zapomenout nesmím ani na výrazně hustší prodejní síť Toyoty, která se pyšní titulem největší automobilky světa.

V Česku je přitom situace dlouhodobě opačná. Již první generace Subaru BRZ svého sourozence překonávala klidně i o stovky procent ročně. Letos je situace vyrovnanější. S 69 registracemi je BRZ třetím nejoblíbenějším subaru (po prvním outbacku a druhém foresteru), GR86 má na svém kontě zatím 48 kusů (meziročně ovšem o 600 % více).

Subaru BRZ je přitom na českém trhu dražší. Vyjde minimálně na 1.030.000 Kč, zatímco Toyota GR86 stojí 950 tisíc.

Ondřej Šámal
Diskuze (19)

Doporučujeme

11. 7. 2024 13:01
Re: ???
Myslel jsem to tak, že pro ten jeden rok se jim nevyplatí to předělávat když to má pak kvůli flotilovým emisím nejisté co dál. Nebýt toho, věřím že by nebyl problém to předělat.
Avatar - iudex
11. 7. 2024 09:56
Re: ???
Ale Toyota stopla GR86 v r. 2024, čiže to nijako nemožno odôvodniť budúcim sprísnením emisií. Naviac ak niekto nemá problém s flotilovými emisiami, je to práve Toyota, ktorá v tomto rebríčku jasne vedie (ak sa bavíme o tradičných výrobcoch spaľovákov, nie o Tesle vyrábajúcej len EV).
Avatar - iudex
10. 7. 2024 14:02
Re: Názor
Ad prvá veta: s tým plne súhlasím.
Ad clá: to je regulérny nástroj kontroly dovozu zahraničných tovarov, ktoré sú pre ekonomiku rizikové. A dovoz superlacných BEV z Číny priamo ohrozuje kľúčový eúrópsky priemysel. Osobitne my ako krajina silne závislá od automotive by sme na to veľmi tvrdo doplatili, ak by lacné čínske autá spôsobili pád európskych výrobcov (jediná fabrika VW v Bratislave má taký vplyv, že je zavretie by slovenské HDP, daňové príjmy či zamestnanosť dramaticky postihlo).
10. 7. 2024 12:55
Re: Názor
Myslím si, že to myslel tak, že kopa elektroniky ktorú vyžaduje EÚ v autách ich cenu navyšuje pritom vodičovi len lezú na nervy a ich účinnosť ohľadom lepšej bezpečnosti je otázna.
A Clo sa neplatí len na Čínske ale aj na Americké autá.
Čína má výhodu v tom, že je de facto „baterková veľmoc“ majú ta najviac surovín na výrobu batérií a už sa nechali aj počuť, že radšej ako batérie nám predajú celé autá. Takže ak chce byť EÚ zelená čínskym autám sa asi nevyhne. Bohužiaľ to je rozhodnutie Bruselu ak by nenútili automobilky prechádzať na elektroautá tak by toto nenastalo.
Najparadoxnejšie je, že clá zavádzajú preto, že tam argumentačne šermujú, že Čínska vláda dotačne pomáha sektoru.... Ako keby v EÚ neexistovali dotácie pre kadejaké sektory...
10. 7. 2024 12:45
Re: ???
No Toyota sice tvrdí, že jde o bezpečnostní prvky, ale ty emise tam hrají dost významnou roli taky, řekl bych větší. Jestli správně chápu nastavení flotilových emisí, tak letos se počítá pokuta nad 115g a od 2025 to bude 93g. Jinak řečeno letos se Toyota se svými hybridy do emisí vleze a může to zprůměrovat na okrajové modely, ale příští rok už se nevleze, resp ne se všemi modely, takže zákazníci by si to u GT86 nebo Yarisu GR museli zaplatit, což je ale v přímém výpočtu přes 8000 EUR na jednom autě...