Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota GT86 – Slabý motor, silný zážitek!

David Bureš David Bureš 30. 6. 2017 • 06:43
42
82
Zobrazit náhledy (42)
Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86 Toyota GT86
Zábavné auto s pohonem zadních kol za slušnou cenu nenabízí jen tak někdo, Toyota ale v podobě GT86 ano. Jak ji letošní facelift změnil?


Design, interiér


Toyota GT86, potažmo její bratr Subaru BRZ, si mezi petrolheady vydobyla už takřka legendární postavení. Kompaktní kupé s pohonem zadních kol se slušnou cenovkou se stalo vysněným (a zároveň celkem dostupným) autem pro mnohé z nich. Letos GT86 prošla modernizací. Co se na autě změnilo? A bylo vlastně potřeba něco měnit?

Modernizovanou GT86 testujeme krátce poté, co se v redakci objevilo její dvojče v podobě rovněž faceliftovaného Subaru BRZ. Obě auta jsou vlastně totožná, a tak bychom teoreticky mohli jen zkopírovat test BRZu, vyměnit jeho název za Toyotu GT86, a test vydat. Jenže právě toyobaru dokazuje, jak se pohled na auto pro zábavu může lišit, když s ním jezdí dva odlišní lidé. A to se v tomhle případě stalo, v některých ohledech mám totiž na GT86 jiný názor než Honza Mička, který si vyzkoušel BRZ.

Není to trochu nuda?

V čem se však s Honzou shodneme, je vzhled. Toyota GT86 i Subaru BRZ byly od začátku hodně nevýrazní, a na tom se v po faceliftu nic neměnilo. Modernizace sice upravila přední nárazník nebo zadní difusor a na záď usadila nový spoiler, zároveň ale sama automobilka přiznává, že nešlo o snahu o vylepšení vzhledu, ale praktické úpravy. Designové změny byly totiž navrženy tak, aby okolo karoserie lépe proudil vzduch. Výsledkem má být hlavně vyšší stabilita vozu.

Ve výsledku tak GT86 stále nejlépe vypadá z boku, odkud je patrná elegantní silueta s dlouhatánskou kapotou, která k typickému kupé zkrátka patří. Příď s přepracovaným nárazníkem a novými bi-LED světlomety pořád vypadá poněkud nudně, alespoň že ta záď oživená jinou grafikou světel a odlišným spoilerem působí pěkně masivně, jak se od sporťáku očekává.

Také vnitřek dává najevo, že při vývoji se spíše než na styl myslelo na co nejlepší jízdní schopnosti. Pokud byste do GT86 nastoupili se zavázanýma očima, klidně byste si po sejmutí šátku pomysleli, že určitě sedíte v nějakém autě z devadesátých let. Přestože Toyota na interiéru v rámci modernizace zapracovala (nový je digitální displej v přístrojovém štítu, multimediální systém Toyota Touch 2 ovládaný prostřednictvím 6,1“ dotykové obrazovky nebo čalounění), jednoduchá navigace, červené digitální podsvícení nebo použité plasty stále působí jako závan starých časů. BRZ je díky moderněji vyhlížejícímu multimediálnímu systému Starlink přece jenom aktuálnější.

Jenže na druhou stranu si rychle uvědomíte, že ve sportovním autě vlastně nic luxusního a hypermoderního nepotřebujete. Za volantem GT86 se chcete hlavně bavit, ne kontrolovat kvalitu plastů nebo rozlišení obrazovky multimediálního systému. A v tomto ohledu zjistíte, že Toyota dělá všechno tak, jak by měla.

Sedadla se možná mohou rozložitějším postavám zdát úzká (říkal to alespoň Honza), mě ale objala naprosto perfektně, a tak jsem hned věděl, že se na ně mohu v jakémkoliv oblouku spolehnout. Okamžitě jsem si tak našel ideální pozici za volantem a liboval si v nízko uložené sedačce, v níž jsem si připadal lehce nad silnicí jak v nějakém supersportu. Řadicí páka je pak pěkně po ruce, stejně jako ruční brzda. Ta je ale blízko možná až moc, vystrčená je hodně vlevo, až skoro k řidičovu sedadlu.


Potěší i jednoduché a díky tomu perfektně přehledné ukazatele v přístrojovém štítu. Třeba otáčkoměr byl v rámci faceliftu pootočen tak, aby na jeho vrcholu seděla sedmička, neboli pásmo otáček, v němž vrcholí výkonová křivka motoru. Nová, 4,2palcová obrazovka palubního počítače dokáže zobrazit ukazatel přetížení nebo teplotu oleje. Změněn byl i multifunkční volant, který je lehčí o 10 procent a menší než dosud, jeho průměr se zmenšil o tři milimetry. Věnec je sice na můj vkus poněkud tenký, Japonci to ale tak ve sportovních autech dělají běžně.

Toyota GT86 je prezentována jako 2+2 kupé, zadní sedačky jsou ale opravdu jen ryzí nouzovka. Také děti tady budou trpět, je to spíše odkládací prostor než místo pro cestující. I zavazadelník o objemu 243 litrů není z největších, dá se ale zvětšit sklopením zadních sedadel. V takovém případě dokonce nevznikne žádný nepraktický schod, a tak se ve finále dá tohle kupé celkem snadno použít i na dovolenou ve dvou.

Motor, jízdní vlastnosti


Nechtělo by to zrychlit?

Přestože se u faceliftu nejvíce myslelo na vylepšení schopností GT86, motor v útrobách neposílil, což některé fanoušky možná zklame. Měnily se jen detaily, jako je zesílený blok v místech uložení klikového hřídele nebo pozměněná geometrie sání. Výkon zůstal na stávajících 200 koních (147 kW) při 7000 otáčkách a 205 N.m v 6400-6600 otáčkách.

Jasně, do dvoulitrového atmosférického čtyřválce od Subaru s přímým vstřikováním D-4S od Toyoty se mnozí zamilovali kvůli jeho specifickému zvuku, jenže podle mě by si nějaké koně navíc zasloužil.

Zvlášť v nízkých otáčkách motor působí poněkud mdle, což se začíná měnit až ve středních, v nichž ožije. Kolem 4000 otáček už slušně táhne a projevuje se charakteristickým „boxerovským“ chraplákem, to nejlepší ale přijde až těsně před omezovačem, kolem 7000 otáček, v nichž vrcholí výkonová křivka. To už motor slušně řve a táhne, přesto si nemůžete pomoci a při přeřazování si říkáte, zda to už bylo všechno a jestli nepřijde ještě něco víc. Bohužel nepřijde, tohle je všechno.

A to ve vás vyvolá dva pocity. Buď přistoupíte na hru autorů auta a jako Honza uznáte, že je fajn, když se všechno v GT86 děje v relativně nízkých a tudíž bezpečných rychlostech, nebo naopak budete zoufat jako já, proč auto nejede rychleji.

Nad čím naopak zoufat nebudete, je práce se šestistupňovou manuální převodovkou. Perfektní hlavicí řadicí páky by se mnozí designéři vymýšlející stále komplikovanější tvary měli inspirovat, jednoduchá „koule“ se drží parádně. Jednotlivé dráhy jsou pak naprosto jasně vytyčené a ideálně krátké.


Jen si při běžném jezdění budete muset zvyknout na určitou tuhost řazení, které se v kombinaci s tužším řízením může zdát při popojíždění v pražských kolonách až nepříjemné. Tohle zvíře zkrátka nechce být drženo v kleci města, ale touží po vypuštění do volné přírody okresních silnic, kde funguje skvěle. Třeba spojka ale není tak citlivá a dá se s ní i přes její tuhost dobře pracovat i při popojíždění ve městě. Okamžitý zápach spáleniny po několika rozjezdech, jakým se „nováčkovi“ odvděčí třeba Subaru WRX STI, tu nečekejte.

Ve finále je skvělá i spotřeba. I když se nebudete hlídat a budete dvoulitrového boxera popohánět k omezovači, stále zvládnete jezdit za nějakých 15 litrů. I městské poskakování Toyota zvládá slušně, do 11 litrů. Když naopak zpomalíte, rázem se dostanete k nějakým sedmi litrům. Při takovém běžném provozu s občasným svižnějším zápřahem se tak dá hravě dostat s dlouhodobým průměrem pod deset litrů. Velkou výhodou je pak detail, že GT86 zůstává jedním z mála aut na trhu bez otravného stop-start systému, který ve sporťáku opravdu nechci.

Smyky na požádání

Duo Subaru BRZ/Toyota GT86 se už při svém příchodu na trh proslavilo hravým charakterem. A na tom facelift vůbec nic nezměnil. Ba naopak, díky modernizaci je toyobaru možná ještě hravější než dosud.

Už před faceliftem uměla GT86 hezky pohodit zádí, přičemž nyní ji k tomu může řidič vyzvat ještě jednodušeji. Stejně jako u BRZ je také u GT86 možné přepnout její elektroniku do módu Track, v níž se kontrola stabilizace a kontrola trakce chová benevolentněji než u výchozího nastavení, které do řízení přece jenom promluví. V takovém případě automobil krouží smyky na vyžádání, méně zkušený řidič má přitom pojistku v elektronice, která v případě nouze pomůže.

Auto je ale díky komunikativnímu řízení tak krásně čitelné, že rychle poznáte, co se s ním děje a projíždět zatáčky bokem budete na požádání. Jestli se s nějakým automobilem cítíte spojeni, je to právě toyobaru. A tak klidně můžete elektronické pomocníky zcela vypnout, což u GT86 nově také lze.


Díky úzkým pneumatikám, jejichž rozměr 215/45 R17 je stále shodný jako u Priusu, se záď GT86 utrhne opravdu snadno, a to už v nízké rychlosti. Jsme tak opět u toho, že se v tomhle stroji všechno děje v nízkých a relativně bezpečných rychlostech. GT86 je tak perfektní školou pro řidiče, kteří se teprve učí dynamické jízdě a jízdě smykem. Zároveň ale musíte počítat s tím, že v zatáčkách není stoprocentně jistá, protože si zkrátka chce hrát a pohodit zádí. Stejně tak stačí trochu necitlivě pracovat se spojkou a zadní kola se při rozjezdu protočí.

Jestliže vedoucí vývoje GT86, Tecuja Tada, říká, že největší změnou modernizovaného auta je právě jeho elektronika, nejedná se o jedinou úpravu podvozku. Podobně jako u BRZ došlo k změnám na zavěšení (stále však MacPherson vpředu, dvojité lichoběžníky vzadu), tlumičích Showa nebo silentblocích. Zapracovalo se i na zvýšení tuhosti karoserie díky tužšímu uložení tlumičů, novým svarům v zadních obloucích a dalším změnám. Výsledek měl být podle Toyoty znatelný jak na jízdních vlastnostech, tak komfortu.

Toyota GT 86 – srovnání s dalšími auty pro zábavu
ModelToyota GT 86BMW 2 CoupéMazda MX-5 RFSubaru BRZ
Motor2.0 D-4S Boxer20i2.0 Skyactiv-G2.0R
Zdvihový objem [cm3]1998199819981998
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]147/7000135/5000118/6000147/7000
Točivý moment [N.m/min]205/6400-6600270/1350-4600200/4600205/6400-6600
Převodovka6M (6A)6M (8A)6M (6A)6M (6A)
Max. rychlost [km/h]226 (210)235 (230)215 (194)226 (210)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,6 (8,2)7,1 (7,2)7,5 (8,5)7,6 (8,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,8 (7,1)5,7 (5,5)6,6 (6,4)7,8 (7,1)
Základní cena [Kč]819.900846.300853.900815.900

To platí ale jen částečně. Jak už jsem zmínil, GT86 jezdí zkrátka skvěle. Také karoserie je naprosto tuhá. Co se ale komfortu týče, stále je to jistý kompromis. Na jednu stranu by GT86 vlastně autem pro každý den mohla být. Ven je dobře vidět všemi směry, přední rohy krásně vidíte díky vyboulené kapotě a i dozadu je slušně vidět. Jenže to je asi tak všechno. Při městském popojíždění je GT86 až příliš tuhá, na dálnici zase příliš hlučná. Podvozek sice tolik slyšet není, motor točící při 130 km/h 3500 otáček ale ano, stejně jako šum vzduchu kolem karoserie. Jasně, stěžovat si u sporťáku na hluk se zdá jako nesmysl, jenže pokud jej chcete používat každý den, bude otravný. Podvozek pak začne nerovnosti ideálně tlumit ve vyšší rychlosti, ve městě s ním přece jen budete trochu poskakovat. Od podvozku se ale naštěstí neozývají žádné hlučné rány.

Toyota GT86 je tak ve výsledku hlavně autem pro zábavu a víkendové vyjížďky. A tak si většina zákazníků klidně může vystačit se základní verzí Sport za atraktivních 819.900 korun (859.900 korun s automatem). Jenže pohled do ceníku naznačuje, že se zájemci stejně raději poohlédnou po verzi Executive, která je ale o 100.000 korun dražší. Bezklíčový vstup, vyhřívané sedačky nebo čalounění kombinující alcantaru s kůží bychom v tomto druhu auta klidně oželeli, jenže Executive má i větší brzdy, tempomat, automatickou klimatizaci místo manuální nebo multifunkční displej včetně stopek nebo ukazatele bočního přetížení, které už se hodit můžou.

Najednou tak GT86 působí draze, zvlášť když zjistíte, že bratrské BRZ je levnější a lépe vybavené. Stojí 815.900 korun, přičemž už v základu má automatickou klimatizaci, tempomat i 17palcová kola, která Toyota nabízí až ve vyšší výbavě. Největším soupeřem pro GT86 je tak její bratr...

Závěr


Závěr

Jestliže od Toyoty GT86 nebudete chtít, aby byla autem pro každý den, je pro vás tím správným řešením. Funkci hračky splňuje na jedničku, za jejím volantem se budete nebetyčně bavit od rána do večera. Její chování je navíc naprosto čitelné, a tak budete vědět, co se pod koly právě děje.

Jestli však toužíte po sportovním autě pro každý den, GT86 vás zklame. Pro každodenní popojíždění do práce je příliš drsná, řazení je v kolonách tuhé, v rámci faceliftu upravený podvozek na městských kočičích hlavách příliš tvrdý a na dálnici je auto až nepříjemně hlučné.


Odhlédněte však od univerzálních schopností, a když vám bude stačit, že s GT86 pojedete do práce jen v pátek, abyste hned odpoledne po pracovní době mohli spěchat na svoje oblíbené serpentiny za městem, najdete na autě vlastně jen dvě kaňky. První je vzhled, protože GT86 zkrátka není autem, do kterého se na první pohled zakoukáte. Spíše ho budete uznávat pro jeho schopnosti než krásné křivky. Druhou je pak fakt, že bratrské Subaru BRZ, tedy shodné auto, můžete pořídit levněji. A s lepší výbavou.

Stoprocentní radost pak může některým majitelům kazit i motor, byť třeba kolega Honza Mička s ním byl v dvojčeti, Subaru BRZ, naprosto spokojen. Jasně, GT86 rozhodně není brzda provozu, jenže po týdnech seznamování si uvědomíte, že by dvoulitrový boxer pár koní navíc přece jen snesl. Vědět, že se v GT86 všechno děje v relativně nízké (a tudíž zvládnutelné) rychlosti je sice fajn, po čase ale budete toužit zrychlit. A tak Toyotu, potažmo Subaru jako autora motoru, prosím, nabídněte toyobaru v nějaké silnější verzi. Mnozí zákazníci to určitě ocení. Díky němu by se BRZ/GT86 už limitně přiblížila dokonalosti.

Nejlevnější verze modelu819.900 Kč (2.0 D-4S/147 kW Sport)
Základ s testovaným motorem819.900 Kč (2.0 D-4S/147 kW Sport)
Testovaný vůz bez příplatků919.900 Kč (2.0 D-4S/147 kW Executive)
Testovaný vůz s výbavou936.900 Kč (2.0 D-4S/147 kW Executive)

Plusy

  • Hravé jízdní vlastnosti
  • Perfektní pozice za volantem
  • Komunikativní řízení
  • Přesné řazení
  • Benevolentní ESP
  • Chybějící stop-start systém

Minusy

  • Subaru BRZ je levnější
  • Motor by mohl mít více koní
  • Hluk ve vyšší rychlosti
  • Užší sedačky
  • Nudný design

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Toyota GT86
Cena základní sestavy 919 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, bi-LED světlomety, koncová LED světla, vyhřívaná přední sedadla, čalounění kombinující kůži a alcantaru, kožený volant, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky ovládaná okna, multimediální systém s 6,1“ dotykovou obrazovkou, zvětšený brzdový systém, tempomat, sedm airbagů, bezklíčový vstup. Kč
Cena testované sestavy 936 900 Kč
Výbava testované sestavy Navigace (+17.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 6400 - 6600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.8
Emise CO2: 180
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 243 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1237 / 433
Rozměr pneu: 215/45 R17
Toyota GT86
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4240
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1320
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 7. 2017 07:42
Slabý motor...
Ak nový model nemá papierovo silnejší motor od predchodcu, tak je automaticky slabý? A je to najväčšia slabina auta hodná titulku? O autorovi tejto myšlienky nemám vysokú mienku.
3. 7. 2017 18:12
Re: Nástupce RA40 Celiky....GT86
Webpaja. Jasně! Toyota neinvestovala do chassis a brzd víc než bylo potřeba. To dává rozum. Samozřejmě, když se upravuje motor na vyšší "state of tune", tak každý rozumný úpravce zapracuje i na zbytku vozu. :-! Věřím, že nedostatky, které zmiňuješ by se daly řešit rozumnou cestou a s rozumným rozpočtem. :-! "Výsledek" by samozřejmě byl daleko náročnější na ovládání, protože by se vše dělo ve vyšších rychlostech. :-!
3. 7. 2017 11:43
Re: Já se prostě musím smát -
Od koncernistu nemuzes cekat, ze pochopi o co jde. Tezko od nich nekdo odhali lez, kdyz oni maji svoji pravdu ;-)
Avatar - woody-alien
3. 7. 2017 09:30
Re: Nástupce RA40 Celiky....GT86
Já chápu obě strany. Nebudu kecat, i pořádný zrychlení v přímce je pro mě okouzlující. Ale čím dál víc si cením právě té lehkosti a ovladatelnosti, když tě auto baví i v rychlostech přímo anebo téměř legálních. A na cestách, kde na vedení šaltpáky k vyšším rychlostním stupňům padá prach. Jestli je "aj bezny ceed GT v 5 dveraku dnes uz rychlejsi" mi potom může být (a taky že je) úplně ukradený. Z prostého důvodu, že na těch cestách jsem ideálně sám a i když ne, tak mi nejde o souboj ale o vlastní zábavu. V tomhle jsem sobec. >:-[]
Ona taky velká část těch nářků vysoce pravděpodobně vyplývá ze snahy narvat tahle (sice dostupná ale zase ne úplně levná) auta do škatulky pro denní ježdění. Jenže "sporťák" není definován tím, jestli na ucpaný státovce zvládneš předjet jedno nebo šest aut na jeden zátah. ;-)
3. 7. 2017 08:37
Re: Nástupce RA40 Celiky....GT86
Upřímně jsem litoval nízkého výkonu taky. Nicméně celé auto není na nijak zásadně výkonnější verzi připraveno.
Jezdil jsem s modelem upraveným od Cosworthu a naladěným na nějakých 280HP díky kompresoru. Už nestíhaly brzdy i podvozek. Kouzlo lehkého a skvěle ovladatelného sporťáku bylo pryč, naopak základní verze mi přes plačky na netu vyšla jako příjemné náčiní na pobavení ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku