Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota roadshow Beyond Zero: Vyzkoušejte i vodíkovou Toyotu Mirai!

David Šprincl
Diskuze (27)

První osobní auto na vodíkové články prodávané v Česku nese jméno Mirai a chlubí se dojezdem 650 kilometrů. Natankování zabere pět minut.

Mirai znamená v japonštině budoucnost. A budoucnost znamená pro Toyotu vyrábět vozy s nulovými emisemi. V případě mirai Toyota tvrdí, že jde až za tuto hranici. „Mirai má nejenom nulové emise, okolní vzduch dokonce čistí. V mnoha ohledech předbíhá dobu," říká generální ředitel českého zastoupení Toyoty Martin Peleška. O tankování plynného vodíku do mirai jste si mohli přečíst celé hlavní reportážní téma v letošním Světě motorů 34 koncem prázdnin.

Co se děje po natankování dál? Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu. K finální reakci pak dochází v palivovém článku pod kapotou. Takto vzniklá energie pohání elektrický motor. Jediný odpad této reakce? Čistá voda.

Cena Mirai druhé generace začíná na 1,7 milionu korun v provedení Comfort a 1,8 milionu korun coby Executive. Za dva miliony korun je k mání s paketem VIP.

Toyota Mirai
Výkon 134 kW
Točivý moment 300 Nm
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení 0-100 9,0 s
Dojezd dle WLTP 650 km
Cena 1 700 000 Kč

K vidění na roadshow

Toyotu Mirai si můžete vyzkoušet během velké roadshow, která začala 7. září v Praze, potrvá až do listopadu, kdy dokončí cestu celým Českem.

Program Toyota Roadshow
Září
14. a 15. 9. Louwman  Kladno
16. a 17. 9. Auto Eder Karlovy Vary
23. a 24. 9. HS Automobil Jihlava
26. a 27. 9. C & K Brno
29. a 30. 9. BSA Brno
Říjen
1. 10. BSA Brno
3. a 4. 10. C & K Uherské Hradiště
5. a 6. 10. T-Motor Zlín
7. a 8. 10. T-Motor Olomouc
10. a 11. 10. Autobond Ostrava
12. a 13. 10. Olfin Car Pardubice
14. a 15. 10. Olfin Car Hradec Králové
17. a 18. 10. Autostyl Trutnov
19. a 20. 10. Auto KP Plus Liberec
21. a 22. 10. Louwman  Most
24. a 25. 10. Louwman  Praha
26. a 27. 10. Domanský Zdiby
Listopad
1. a 2. 11. Dolák  Plzeň
3. a 4. 11. Dolák  České Budějovice

5 věcí o Mirai

  1. Lak, který zacelí škrábance: Mnohavrstevný speciální lak Force Blue dokáže sám zacelit drobná poškození
  2. Jezdí i v mínus třiceti: Elektrický pohon na palivové články bez problémů funguje i při teplotě -30°C. 
  3. Během jízdy čistí vzduch: Za dobu, kdy auto ujede 10.000 kilometrů, očistí 4,7 milionů litrů vzduchu. Jde o stejné množství, jaké spotřebuje dospělý člověk za jeden rok.
  4. Vývoj trval 29 let: Toyota začala na autu na vodík pracovat v roce 1992. První vůz, poháněný vodíkovými články, vyjel z výrobní linky v roce 1996. Byl to RAV4 Funcruiser.
  5. Ustojí i výstřel z pistole: Stěny vodíkových nádrží jsou třívrstvé, tvořené především uhlíkovým vláknem. Zastaví i výstřel z revolveru ráže 50. V místě vstřelu vznikne jen malá prohlubeň.

Víte, že…

… vývoj elektromobilů na vodíkové palivové články zahájila Toyota v roce 1992. V roce 2014 uvedla první mirai, toto je druhá generace.

Video se připravuje ...

Jak to vidí konstruktér Jošikazu Tanaka: Odraz k zábavné budoucnosti

Chápu vodík jako efektivní palivo budoucnosti, proto plánujeme masovou výrobu elektromobilů na bázi palivových článků. Proč? Jsou hospodárné, nabízejí dlouhý dojezd, umožňují rychlé tankování a produkují pouze čistou vodu. Považuji je za vrcholně ekologické automobily, mohly by se na příštích sto let klidně stát hybnou silou vodíkové společnosti. Ano, kvůli infrastruktuře, jejíž rozvoj je proti očekávání pomalejší, jsme teprve v polovině cesty. Ale jdeme. Zpětná vazba od zákazníků první generace ukázala potřebu hlavně prodloužit dojezd. Názory jsme si vzali k srdci a mirai č. 2 jsme od základů přepracovali s cílem vytvořit takový vůz, který by lidé toužili vlastnit. Základem koncepce byl odraz k zábavné budoucnosti. To znamená, že cílem vývoje bylo vytvořit rovněž atraktivní vozidlo s jednoznačně svébytným charakterem a emočním rozměrem.

Nová platforma GA-L

Mirai je postaven na modulární podvozkové platformě GA-L, čímž bylo možné opustit čtyřmístné uspořádání s pohonem předních kol a přejít na pětimístný model s poháněnými koly zadní nápravy. Nová generace je v porovnání s předchůdcem delší (+85 mm) a širší (+70 mm), nabízí delší rozvor (+140 mm), ale současně nižší karoserii (-65 mm). Rovněž narostl rozchod předních i zadních kol (+75, respektive +60 mm). Díky platformě GA-L bylo možné změnit zástavbu sady palivových článků a komponent hnacího ústrojí ve prospěch efektivnějšího využití prostoru. Výsledkem je prostornější kabina. Důležité je i to, že bylo možné zabudovat hned tři vysokotlaké vodíkové zásobníky, a zvýšit tím kapacitu paliva i jízdní dosah o 30 %. Zásobníky jsou uspořádány do tvaru „T“ – nejdelší je umístěn podélně uprostřed pod podlahou vozidla, dva menší jsou příčně pod zadními sedadly a zavazadlovým prostorem. Nová architektura dovolila přesunout zbrusu nový vodíkový palivový článek z dřívějšího místa pod podlahou vozidla na jeho příď, zatímco kompaktnější vysokonapěťová baterie společně s elektromotorem se nyní nachází nad zadní nápravou.

Srovnání generací Toyoty Mirai 1. generace 2. generace
Sada palivových článků
Počet bateriových článků 370 330
Max. výkon (kW/k) 114/155 128/174
Baterie
Typ Nikl-Metal-Hydrid Lithium-iont
Počet bateriových článků 204 84
Jmenovité napětí (V) 244,8 310,8
Kapacita (Ah) 6,5 4
Zásobník
Kapacita vodíkového zásobníku (kg) 4,6 5,6
Objem (litry) 122,4 142,2
Elektromotor/generátor
Max. výkon (kW/k) 113/154 134/182
Max. točivý moment (Nm) 335 300
Systém pohonu
Uspořádání Pohon předních kol Pohon zadních kol
Podvozek
Zavěšení předních kol Vzpěry McPherson Víceprvkové zavěšení multilink s horním uložením
Stabilizátor Ne Ano
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 178 175
0–100 km/h (s) 9,6 9,2
Hmotnost
Pohotovostní hmotnost min/max (kg) 1850 1900/1950
Celková hmotnost (kg) 2180 2415
Vnější rozměry
Celková délka (mm) 4890 4975
Celková šířka (mm) 1815 1885
Celková výška (mm) 1535 1480
Rozvor  (mm) 2780 2920
Rozchod kol vpředu (mm) 1535 1610
Rozchod kol vzadu (mm) 1545 1605
Světlá výška (mm) 130 150

Nová sada vodíkových článků

S novou platformou vyvinula Toyota i sadu palivových článků společně s měničem jejich energie. Všechny nezbytné prvky dokázali konstruktéři spojit do jediného bloku včetně vodních čerpadel, mezichladiče, klimatizace a vzduchových kompresorů a vodíkového recirkulačního čerpadla. Sada článků využívá tuhý polymerní elektrolyt, stejně jako předchozí mirai, ale nyní je menší a obsahuje menší počet článků (330 namísto 370). Hmotnost sady se podařilo snížit z 56 na 52 kg. Maximální výkon sady se zvýšil ze 114 na 128 kW.

Video se připravuje ...

Vysokonapěťová baterie

Mirai používá vysokonapěťovou lithium-iontovou baterii, která nahrazuje baterii typu NiMH předchozího modelu. Díky vyšší energetické hustotě i přes menší rozměry vykazuje vyšší výkon a lepší ekologické parametry. Modul obsahující 84 článků nabízí jmenovité napětí 311 V a kapacitu 6,5 Ah (předchůdce 245 V a 4,0 Ah). Menší rozměry baterie dovolují zástavbu za zadní sedadla bez zasahování do zavazadelníku.

David Šprincl
Diskuze (27)

Doporučujeme

15. 9. 2022 19:28
Re: Ještě větší ekonomický nesmysl
Ale reálně to zní naprosto stejně, takže i kdyby to technicky bylo jinak vyjde to nastejno. Asi jako když si vypíchneš oko klackem nebo drátem. ;-)
15. 9. 2022 19:25
Re: Ještě větší ekonomický nesmysl
Když ječí sousedka na svoje děti, tak to vlastně může znít jako árie od Dagmar Peckové. Máš pravdu ;-)
15. 9. 2022 19:24
Re: Ještě větší ekonomický nesmysl
:-[] :-[] :-[]
15. 9. 2022 19:23
Re: Ještě větší ekonomický nesmysl
Nech toho, víš že nejhorší je obhajoba vlastní garáže. Včera jsem byl se švagrem pro RAV4 hybrid. Aaaaa...ječí. Stačilo se chtít v Průhonicích zařadit mezi auta, nebo se na D1 po přehlídce závodících kamionů snažit nabrat rychleji tempo. ;-)
15. 9. 2022 12:09
Re: Ještě větší ekonomický nesmysl
Nevím, stovku to dává přes 10 vteřin. Kolik tomu trvá rozdýchání na 140 schválně zkus, ale tipoval bych, že to 3-5 vteřin nebude. To možná u Camry.