Toyota věří vodíku. Auta s palivovými články se prý do 10 let cenově vyrovnají hybridům
Japonská Toyota se za poslední roky stala synonymem alternativních pohonů. Namísto ryzích elektromobilů však věří spíše vodíku.
Značka Toyota dnes nabízí celou plejádu pohonných ústrojí s nějakou formou elektrifikace, dobře známa je především pro své hybridní pohony. Zatímco většina automobilek vidí budoucnost automobilů v elektrickém pohonu a dobíjecích akumulátorech, Japonci věří spíše vodíku. A tvrdí, že cena takových vozů půjde v příštích letech dolů.
“Just another day at the office...” Your first look at brand new #TopGear with Freddie Flintoff, Paddy McGuinness and Chris Harris @flintoff11 @PaddyMcGuinness @harrismonkey pic.twitter.com/ViqPhll5YT
— Top Gear (@BBC_TopGear) 26. května 2019
„Věříme, že vozidla s palivovými články mají obrovský potenciál. Očekáváme, že náklady na auto s palivovými články budou v budoucnu shodné s hybridy,“ uvedl Matt Harrison, evropský ředitel prodeje a marketingu. Podle lídra Toyoty se bavíme o horizontu příštích deseti let.
Toyota aktuálně nabízí své první a jediné auto s palivovými články, je jím model Mirai. Také tato značka chce alternativními pohony snížit emise CO2, aby vyhověla zpřísňujícím se emisním normám, které Evropská unie chystá pro roky 2025 a 2030.
Harrison je ale v tomto ohledu poněkud skeptický: „Neexistuje žádná dokonalá technologie, která by mohla splnit tento úkol. Připravujeme různé alternativy. A zákazník rozhodne, která forma elektrifikace mu vyhovuje.“
Japonci mají spočítané, že splní emisní limity pro rok 2020 jen díky svým hybridům. Mezi automobilkami hlavního proudu má Toyota nejnižší flotilové emise CO2 vůbec, jak dokládá studie společnosti JATO Dynamics.
Toyota v loňském roce prodala v Evropě (včetně Ruska) 480.000 hybridů, přičemž tuto technologii volí 46 % zákazníků. V západní části Evropy se bavíme dokonce o 60 procentech. „Je to již druhý rok omezeno dodávkami, nikoliv poptávkou,“ vysvětluje Harrison.
Automobilka uvedla první generaci hybridního Priusu již v roce 1997 a Harrison prozradil, že od té doby snížila Toyota náklady na hybridní technologie o masivních 75 %. Jen připomeňme, že aktuálně je na trhu již čtvrtá generace tohoto modelu. A v příštích letech prý budou auta s alternativními pohony stát ještě méně: „Naše hybridní technologie nové generace budou i nadále cenově dostupnější,“ uzavírá Harrison.