Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tříválec je pro hybrid ideální volba, říká šéfinženýr Toyoty Yaris

David Bureš
Diskuze (42)

Toyota Yaris ve své čtvrté generaci přijíždí se zbrusu novou generací hybridního ústrojí využívajícího tříválec. Jaký je důvod jeho použití, jsme se zeptali toho nejpovolanějšího.

Yasunori Suezawa je hlavní konstruktér nové Toyoty Yaris, a tak je tím nejpovolanějším při dotazech ohledně tohoto nového hatchbacku. Přestože má Yaris už bohatou historii, nová, čtvrtá generace se zásadně změnila. „Při přechodu k nové generaci jsme zvažovali hodnoty, které musí kompaktní vůz naplňovat. Klíčová je zde spotřeba paliva, bezpečnost, prostornost, praktická využitelnost a jízdní schopnosti. Ovšem musíme také každému zákazníkovi bez rozdílu nabídnout příjemnou jízdu,“ říká o novince japonský inženýr. Co dalšího o Yarisu prozradil?

Nová Toyota Yaris mně osobně při prvních jízdách zaujala komfortním podvozkem nebo nízkou spotřebou hybridní verze. Jaké jsou ale hlavní přednosti vozu podle vás?

Důležitou vlastností je výraznější design. Aniž bychom karoserii natáhli, rozšířili jsme ji a snížili a zároveň prodloužili rozvor, což nám umožnilo dát kola do rohů karoserie, což mu z hlediska designu dává úžasný postoj. Také se nám povedlo dosáhnout skvělé rovnováhy mezi jízdním komfortem a jízdní dynamikou. To se nám povedlo díky nové platformě s vysokou tuhostí karoserie. Plusem je také nízká spotřeba, v případě hybridu jsme v rámci segmentu nejlepší z hlediska termodynamické účinnosti. Důležitá je také bezpečnost, dosáhli jsme vysoké úrovně aktivní i pasivní bezpečnosti, podle nejnovějších standardů Euro NCAP.

Zmiňujete novou platformu TNGA ve verzi GA-B pro malá vozidla. V čem se liší oproti architektuře v předchozím Yarisu?

Z hlediska koncepce jsme nic radikálně neměnili. Přesto jsme se ale vrátili až k samotným kořenům. Kvůli zajištění vyšší tuhosti jsme tak ve větším rozsahu použili vysokopevnostní ocel. Narostl také počet svarů. Rovněž jsme snížili těžiště, když jsme mnohé komponenty přesunuli níže a co nejblíže řidiči. Posunuli jsme sedačku řidiče níže, pro lepší polohu za volantem, měnili jsme polohu komponentů v motorovém prostoru. Použili jsme i lehčí materiály.

Nová generace hybridního ústrojí pro Yaris využívá tříválcový motor. Jaký je důvod jeho příchodu místo čtyřválce?

Ve srovnání se čtyřválcem máme logicky méně válců, což snižuje třecí ztráty. Při zkoumání automobilů kolem jedné tuny jsme pak zjistili, že motor o objemu 1,5 litru je nejlepší volba z hlediska účinnosti a nízké spotřeby ve městě.

V segmentu malých automobilů jsou dnes obvyklé přeplňované tříválce. Můžeme něco takového očekávat od Yarisu?

Naši prvotní volbou je hybrid. V tuto chvíli nemáme plány na uvedení přeplňovaného tříválce. Takový motor nicméně používáme v modelu GR Yaris.

Jaké automobily považujete za hlavní soupeře pro Yaris? Které považujete za měřítko?

Samozřejmě jsme v Japonsku pečlivě studovali segment malých aut včetně Volkswagenu Polo a Renaultu Clio. Rozhodně jsme se ale nechtěli některému z konkurentů přiblížit. Yaris jsme chtěli udělat originální, svébytný. Má být agilní, kompaktní a s nízkou spotřebou.

Nový Yaris se vedle francouzského závodu Valennciennes bude nově vyrábět také v závodě v Kolíně. Jaký důvod jste měli pro toto rozšíření výroby?

Když jsme v Evropě hledali místo pro náš druhý produkt na základě platformy TNGA verze GA-B, Yaris Cross, zvolili jsme náš francouzský závod Valenciennes, kde vyrábíme Yaris. Pro zamýšlenou výrobu obou modelů nám ale nestačila výrobní kapacita, a tak jsme museli hledat další možnosti a najít druhou výrobní lokaci. A tak jsme zvolili Kolín.

David Bureš
Diskuze (42)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
7. 8. 2020 11:50
Re: co máš za problém?
Opakovanie je matka múdrosti :-[]
Avatar - Hammunasakra
7. 8. 2020 08:37
Re: Toyota si dělá se zákazníků p....
Trochu jinak o novém Yarisu https://autobible.euro.cz/…u-velmi-opatrne/ :-)
Avatar - Hammunasakra
7. 8. 2020 08:23
Re: hybrid do mesta
To s tím zatěžováním životního prostředí byl vtip? https://ct24.ceskatelevize.cz/…-cele-ekosystemy na zemi i na moři https://www.researchgate.net/figure/Image-of-the-Deepwater-horizon-disaster-showing-the-fire-the-oil-spill-into-the-sea_fig9_275462305 nebo https://www.idnes.cz/…_zahranicni_luka samozřejmě i u nás https://tn.nova.cz/…k-zranenych.html

Rozdíl mezi ropou a kovy o kterých mluvíš je recyklace. Ropu proměníme prvním použitím na oxid uhelnatý, oxidy dusíku, uhlovodíky a pevné částice co rády do našich plic = šmidlec konec

Je to jako argumentace že u nás se elektřina z menší poloviny vyrábí z uhlí = ale největší odběratel elektřiny sou rafinérie. Takže k tý elektřině NAVÍC přidáváš viz odkazy. A tu elektřinu potřebuješ i na přepravu do tý rafinérie a dokonce i na https://www.vydejni-nadrze.cz/…stranny-d186.htm?…
Avatar - Hammunasakra
7. 8. 2020 07:45
Re: hybrid do mesta
Ten článek o poruchovosti aut dle typu pohonu sem nenašel, ale došlo mi proč asi možná to pořadí

1. nejspolehlivější hybridy
2. EV
3. benzín
4. nejhorší nafta

Možná to je brané celkově. A byť samotný pohon jasně vítězí EV tak celkově možná s přispěním https://www.autoforum.cz/…ne-mimo-tabulky/ :-!
U dieslu jde samozřejmě o princip = drahý těžký složitý poruchový = to je princip s tím se nedá nic dělat. Nutnost dotování paliva = už je jen smutná třešnička

Rozhodně je smutné že z principu i po desítkách let známé reality https://www.idnes.cz/…auto_ojetiny_fdv furt lidi vymýšlí

Asi podle hesla co je nové je divné špatné atd. a co na co jsme zvyklí TO je to správné ;-)
Avatar - Mikesus
7. 8. 2020 06:36
Re: hybrid do mesta
A v čem je složitý? Naopak mechanicky je to nejjednoduší, co v autech můžeme najít jako pohonný řetězec. Tedy po čistém EV.