Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Týmové oblečení: Co si vzít na sebe? Všechno má svůj řád!

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 2. 4. 2017 • 11:54
26
2
Zobrazit náhledy (26)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Během automobilových a motocyklových závodů neustále vídáte muže i ženy oblečené do pestrobarevných triček a košilí. Víte, že existují předpisy na oblékání?

Oslovili jsme několik špičkových českých automobilových a motocyklových jezdců, kteří se podělili o vlastní zkušenosti. Pomohli nám poodhalit pravidla v motoristickém sportu, pro něž se vžilo označení dress code.

Starat se musí každý

Co všechno spadá pod pojem týmové oblečení? „Trička, košile, polokošile, mikiny, bundy, kšiltovky, kalhoty, boty a ponožky. To jsou zásadní věci, které dostávám od týmu,“ vyjmenoval jezdec MotoGP Karel Abraham (Pull and Bear Aspar) základní propriety, které má k dispozici každý ze závodníků v mistrovství světa silničních motocyklů.

Takové množství platí s určitostí pro závodníky královské kategorie MotoGP a špičkové stáje nižších tříd Moto2 a Moto3. Ovšem ne všude mají stejný servis. „Někde dostanete dvě trička a jednu bundu na celou sezonu. Jsou však týmy, kde nafasujete od každé propriety čtyři i více kusů. Ani se vám to někdy nevejde do sportovní tašky,“ nastiňuje rozdíly Jakub Kornfeil, člen sestavy Peugeot Saxoprint ve třídě Moto3.

V továrním týmu Škoda Motorsport si vozí závodníci na každou rallye věci patřící do předepsané výbavy, která obsahuje desítky položek. S výjimkou závodnických potřeb. „Při podpisu smlouvy dostávají jezdec a navigátor kompletní kolekci s patřičným počtem kusů. Jejich povinností je starat se, aby měli na každou rallye věci čisté a připravené. Všechno, co patří k závodnickému vybavení, zajišťuje tým. Jezdec s navigátorem mají propriety připravené v místě startu,“ vysvětluje manažer Škoda Motorsport Pavel Hortek.

Povinnost pečovat o své oblečení má většina automobilových i motocyklových závodníků. „Výjimkou jsou týmy formule 1 a GP2, které jsou nějakým způsobem propojeny se stájemi F1,“ říká Josef Král, který startoval v týmech SuperNova (juniorka Mercedesu F1) a Arden (Red Bull Racing). „Starají se, aby měl člověk věci vyprané a připravené. Pokud jsem potřeboval tričko nebo čepici, stačilo si říci. Ve smlouvě jsme však měli striktně zakázáno jakýkoliv kus oblečení dávat z ruky,“ říká Král.

Jezdec má plán pohybu

Závodní víkend pro jezdce mistrovství světa silničních motocyklů trvá od čtvrtka do neděle. „Pokud se pohybuji v rámci každého okruhu, nemám důvod nosit cokoliv jiného než týmové oblečení. Samozřejmě záleží na počasí. Každý z nás je však vybavený, aby měl krátký nebo dlouhý rukáv, šortky či dlouhé kalhoty. A čepice je samozřejmostí,“ říká Abraham.

Jakub Kornfeil k tomuto tématu připomíná: „Při příjezdu na závodiště dostanu přesný rozpis, kde je na každý den předepsaný dress code.“

Tovární jezdci Škodovky mají na každou rallye k dispozici „plán pohybu“, v němž je stanoven i dress code. Zvláště pro styk s médii nebo promotéry se konečné sladění oblečení posádek vždy ještě konzultuje. Pro neformální kontakty je na úvaze posádky, zda si vezme krátké, nebo dlouhé kalhoty. Košili s krátkým, či dlouhým rukávem,“ říká manažer Hortek.

Podle zkušeností českých závodníků bývají nejpřísnější smlouvy v týmech sídlících ve Velké Británii. „Tamní právo bývá dost striktní a smlouva je vypracována do nejmenších detailů. Například takových, že v Abú Zabí nesmíme nosit v žádném případě šortky. Když jsem později působil ve španělské stáji Barwa Addax, nebyly podmínky tak přísné,“ hovoří o svých zkušenostech Král.

Dennis byl pes

O tom, jak jsou Britové perfekcionalističtí a striktní, svědčí také příklad manažera Rona Dennise. Ten vybudoval impérium legendárního týmu McLaren ve spojení s cigaretovým gigantem Marlboro, výrobcem motorů Honda a řadou významných jezdců. „Mám kamarády mezi členy McLarenu a vyprávěli mi, jak si Dennis potrpěl na preciznost,“ říká Král a uvádí příklad: „Mechanici se museli převlékat třeba pětkrát šestkrát během odpoledne, pokud se třeba jen trochu ušpinili při práci na autě.“

Zajímavý postřeh přidává vicemistr Evropy v závodech tahačů Adam Lacko, který startuje v českém týmu Buggyra. „Jezdci nemají striktně vymezeno, co který den nosit, mechanici mají naopak dress code daný. Všichni však už máme za léta strávená v motoristickém sportu dost zkušeností na to, abychom věděli, jak se chovat a oblékat,“ říká Lacko.

Nejzkušenější český automobilový závodník Tomáš Enge není v současné době pouze pilotem, ale také hlavním manažerem projektu Reiter Young Star. Ten chce mladým jezdcům s vozy KTM X-Bow GT4 usnadnit vstup do kategorie GT. „Každý účastník dostane příslušné oblečení. Nejsme však striktní a nevyžadujeme, aby ho bezpodmínečně nosili. Potěšitelné ovšem je, že všichni se do týmových věcí oblékají dobrovolně, protože je jim jasné, jak se mají chovat. Člověka potěší, když vidí takový přístup u lidí, kteří kariéru teprve začínají,“ připomíná Enge.

Co je dovoleno?

Ať je dress code jakkoliv přísný, existují v něm výjimky. Tou první je vyhlášení na stupních vítězů. „Společnost Dorna (organizátor MS silničních motocyklů) vyžaduje, abychom měli při takové příležitosti kšiltovku s logem výrobce pneumatik Michelin,“ říká Karel Abraham a pokračuje: „Nemůžu zapomenout. Po skončení závodu je totiž v boxech vždy konkrétní člověk, který prvním třem jezdcům rozdá čepice a postupně je odvede před televizní kameru. Po vyhlášení vítězů zamíří se závodníky na tiskovou konferenci. Když všechny oficiální akce skončí, smím si dát na hlavu zase týmovou kšiltovku.“

Druhou výjimkou, kdy se jezdec převléká, jsou akce pro sponzory a partnery týmu. „Pro takový případ dostáváme příslušné oblečení, které musíme po skončení akce zase vrátit,“ vysvětluje Král. Přidává zajímavou zkušenost: „Startuji v týmu Scuderia Praha a jeho hlavním sponzorem je Čech, s nímž se střídám v autě. Dodržování dress codu není přísné, ale jako závodník jsem naučený, že ho musím vždy respektovat.“

Členové Škody Motorsport mají situaci jednodušší. „Máme jeden typ oblečení, na němž jsou příslušné nášivky s logy sponzorů. Používají ho všichni členové týmu na jednotlivých rallye, ať jsou kdekoliv,“ říká manažer Hortek.

A co se stane, jestliže jezdci skončí angažmá? „Bývá to velice individuální. Někdy musím vrátit všechno, co ode mě stáj požaduje. Ovšem ne vždy je to důsledné. Pokud mi něco zůstane, tým mě vždy decentně upozorní, abych jeho věci nosil nanejvýš soukromě, ale nikoliv na veřejnosti,“ dodává Král.

Související články

Témata
28. 10. 2020 16:17
Oblečení
My jediné oblečení, které za týmové v rodině bereme je army. Chodíme často ven a do lesů, takže když se oblečeme všichni do prakticky stejného outfitu, jsme jako takový jeden velký tým, který třeba hledá houby a moc si to užíváme :) Kdybyste chlapi chtěli nějaké to army oblečení, mrkněte třeba na http://armik.cz
26. 10. 2020 00:34
Oblečení
S tím, že všechno má svůj řád tedy souhlasím. Také souhlasím s tím, že by moje žena neměla utrácet takový pálky za oblečení, nebo mě brzo trefí šlak :-D Ne teď vážně, pokud vaše žena trochu více utrácí za oblečení, zkuste jí doporučit třeba web https://www.onlinesekac.cz/…-a-svetyrky/c-12 , kde může nakoupit i docela levně.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku