Už máte přezuto? Sezona zimních pneumatik je tady
Začátkem listopadu nastává období, během kterého jsou ve vybraných případech povinné zimní pneumatiky. Víte, kdy je musíte mít nasazené a jak jsou označené?
Listopad je tady a s ním také období zimních pneumatik. Právě od 1. listopadu jsou za určitých podmínek povinné, s ohledem na aktuální počasí pak brzké přezutí rozhodně doporučujeme. Zimní obutí totiž bývá přizpůsobeno nízkým teplotám, tak bývá výhodnější při teplotách pod 7 °C, byť některé testy naznačují, že to nemusí vždy platit.
Kdy jsou tedy zimní pneumatiky povinné? Co se týče zákona, tak ten stanovuje následující: Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
- Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
- Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
To znamená, že zákon myslí na výkyvy počasí a řidiče nutí mít zimní pneumatiky opravdu jen v případě, kdy nastává skutečně zimní počasí se sněhem a ledem na silnici. Naopak vyjíždíte-li jen za hezkého počasí, přezouvat nemusíte, za hezkého počasí zimní pneumatiky nejsou povinné ani v zimě.
V tomto směru je však potřeba zdůraznit jeden háček. Vjedete-li do úseku označeného značkou C 15 a „Zimní výbava,“ jsou na nich zimní pneumatiky povinné. Konkrétně za touto značkou je zimní obutí ze zákona povinné po celý rok, značka ale bývá doplněna o dodatkovou tabulku upravující dobu platnosti, případně za hezkého počasí bývá zakrytá. Díky tomu mohou obce individuálně rozhodnout, kdy jsou zimní gumy na tomto úseku povinné. V tuzemsku je zhruba stovka úseků s tímto označením, zpravidla na horách.
Se zimními pneumatiky navíc souvisí i další pravidla. Obuty musejí být u osobních aut na všech nápravách, výjimkou mají pouze vozidla s přípustnou hmotností nad 3,5 tuny, u nichž stačí je mít obuté jen na hnacích nápravách s trvalým přenosem hnací síly. Ze zákona navíc musí mít obuté zimní pneumatiky hloubku dezénu alespoň čtyři milimetry, pro vozy do 3,5 tuny, respektive šest milimetrů pro vozy nad 3,5 tuny.
Správná hloubka dezénu je ostatně bezpečnostním prvkem, protože takové obutí lépe odvádí vodu. Z hlediska bezpečnosti by se pak řidiči neměli věnovat jen hloubce dezénu, ale celkovému stavu pneumatiky. Jsou-li na ní puchýře nebo má poškozený běhoun, rozhodně doporučujeme jejich výměnu. Obecně platí, že by se pneumatiky měly měnit po čtyřech letech používání. Po delší době ztvrdnou a ztrácejí své schopnosti.
Mít obuté zimní pneumatiky v zimním počasí je pak vhodné už jen kvůli pijišťovně, která v případě nehody může řešit, jaké obutí jste na svém autě měli. A letní obutí v zimních podmínkách může výrazně snížit pojistné plnění.
Co se týče samotného označení, tak za zimní pneumatiky jsou považované ty, které na bočnici vyznačeno označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS), případně ET, ML, MPT nebo POR. Takové gumy jsou přizpůsobeny použití na zablácených nebo zasněžených površích. V praxi ale písmeny M+S bývají označeny i pneumatiky pro terénní vozy, proto mnozí výrobci pneumatik využívají alternativní značení zimních pneu, a to symbol horského štítu a sněhové vločky. I proto odborníci doporučují se řídit právě tímto označením, než se jen spoléhat na písmenka M+S.